پژوهش های جدید پزشکی

توانایی سلول‌های ایمنی قلب برای درمان نارسایی قلبی

توانایی سلول‌های ایمنی قلب برای درمان نارسایی قلبی

مطالعات جدید محققان دانشگاه مینه‌سوتا در آمریکا نشان می‌دهد نوعی از سلول‌های سفید خون به نام ماکروفاژ، توانایی محافظت از قلب پس از آسیب را دارند و می‌توانند منجر به درمانی هدفمند برای نارسایی قلبی شوند.

مطالعات جدید محققان دانشگاه مینه‌سوتا در آمریکا نشان می‌دهد نوعی از سلول‌های سفید خون به نام ماکروفاژ، توانایی محافظت از قلب پس از آسیب را دارند و می‌توانند منجر به درمانی هدفمند برای نارسایی قلبی شوند.

به گزارش نشریه ساینس، نارسایی قلبی یا نارسایی مزمن قلب زمانی رخ می‌دهد که قلب نمی‌تواند جریان خون کافی در اختیار اعضای بدن قرار دهد.

با توجه به شیوع چاقی و زندگی کم‌تحرک، تعداد افراد مبتلا به نارسایی قلبی رو به افزایش است و متخصصان همواره به دنبال استراتژی‌های جدید برای کاهش این عارضه هستند و بر ترک سیگار، مدیریت فشار خون، کاهش وزن و رژیم غذایی سالم تکیه دارند.

عوامل ویروسی، سمی، فشار خون و حمله قلبی می‌توانند منجر به نارسایی قلبی شوند. در نارسایی قلبی ماهیچه‌های قلب آسیب می‌بینند و به اصطلاح سلول‌ها می‌میرند. محققان همواره به دنبال روش‌هایی برای افزایش قابلیت بازسازی سلول‌های قلب هستند.

مطالعات جدید نشان می‌دهد قلب متشکل از انواع مختلفی از سلول‌های ایمنی است که در این میان ماکروفاژ ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند. برای مثال افزایش فشار خون منجر به افزایش سریع تعداد ماکروفاژهای قلب می‌شود. این ماکروفاژها برای تحریک تشکیل عروق خونی جدید نقش مهمی دارند. ماکروفاژ ها همچنین مانع از اسکار یا فیبروز قلب می‌شوند.

فیبروز فرایندی است که طی آن پروتئین‌ها بیش از حد در اطراف سلول‌های عضلانی قلب رسوب می‌کنند و منجر به سفت شدن بافت قلب می‌شوند. همچنین مطالعات نشان می‌دهد ماکروفاژ ها در جلوگیری از نارسایی قلب اهمیت دارند.  

سلول‌های ایمنی مانند ماکروفاژها اجزای جدایی ناپذیر قلب هستند و آنهایی که در بافت قلب قرار دارند (نه آن‌هایی که منشا خونی دارند) مانع نارسایی قلبی می‌شوند. تحقیقات بیشتری برای استفاده از این سلول‌ها در درمان نارسایی قلبی لازم است.

در ادامه مطالعات انجمن قلب آمریکا نشان می دهد که چند عادت به ظاهر بی ضرر، احتمال بیماری‌های قلبی و نارسایی قلبی را افزایش می‌دهند.

۱-نشستن طولانی مدت: نشست بیشتر از پنج ساعت در روز، یکی از مهمترین عوامل ابتلا به بیماری‌های قلبی است. نشستن طولانی مدت پشت کامپیوتر یا فرمان اتومبیل، به معنای زندگی بی‌تحرک است که زمینه را برای بیماری‌های قلبی فراهم می‌کند.

می‌توان با پنج دقیقه پیاده روی پس از ۴۵ دقیقه نشستن، اثر مخرب نشستن را خنثی کرد. این پیاده‌روی کوتاه به رگ‌ها کمک می‌کند که حالت انعطاف‌پذیری خود را حفظ کنند و گردش خون در بدن بهبود یابد.

۲- ناتوانایی در کنترل خشم: خشم همراه با اضطراب، یکی از دلایل ابتلا به بیماری‌های قلبی است. افرادی که به سرعت عصبانی می‌شوند، سه برابر بیشتر در معرض بیماری‌های قلبی قرار دارند. خشم همراه با استرس سبب افزایش فشار خون، اختلال در ضربان قلب و تصلب شرایین می‌شود. بهتر است هنگام عصبانیت چند نفس عمیق بکشید؛ این کار اولین و مهمترین قدم در کنترل خشم است.

۳- نگرش بدبینانه: بدبینی و منفی نگری علاوه بر افزایش احتمال بیماری‌های قلبی، احتمال دیابت، فشار خون و کلسترول بالا و افسردگی را افزایش می‌دهد.

۴-کم خوابی: ضرر کم خوابی برای بدن به اندازه استرس است. کم‌خوابی سبب اختلال در هورمون های کورتیزول و آدرنالین می‌شود و احتمال بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد. هشت ساعت خواب برای بزرگسالان توصیه شده است.

۵- بی توجهی به بهداشت دهان و دندان:نفوذ باکتری‌های حاصل از بیماری‌های لثه به عروق کرونر قلب، یکی از مهم ترین دلایل ابتلا به بیماری‌های قلبی است. متخصصان توصیه می‌کنند که علاوه بر مراجعه دوره‌ای به پزشک و استفاده از مسواک و دهانشویه، استفاده از نخ دندان نیز جدی گرفته شود.

۶- بی توجهی به معاینه کامل دوره‌ای:خیلی از بیماری های قلبی را در صورت مراجعه به موقع به پزشک، می‌توان به راحتی درمان کرد. مراجعه منظم به پزشک یکی از مهمترین روش‌های پیشگیری از بیماری های قلبی است.

نتایج این مطالعه در نشریه Circulation Research منتشر شده است.

مطالب مرتبط

تگ‌ها

مطالب پربیننده

امروز
هفته
ماه

عضویت در خبرنامه