more_vert کتاب «با اعمال شاقه»؛ قلم‌آزمایی در ژانر رئالیسم‌جادویی

ادامه مطلب

closeکتاب «با اعمال شاقه»؛ قلم‌آزمایی در ژانر رئالیسم‌جادویی

 داستان بلند «با اعمال شاقّه» جدیدترین اثر «محمد حنیف»، نویسنده و پژوهشگر ادبی بیش از اینکه داستانی صرف با اهداف متداول سرگرمی یا بیان نظر و جهان‌بینی خاصی باشد، تجربه‌آزمایی در ژانر رئالیسم‌جادویی به شمار می‌آید. محمد حنیف (متولد ۱۳۳۹ بروجرد) چهره شناخته‌شده‌ای در زمینه کتاب‌های تئوری داستان و البته داستان‌نویسی بیشتر در حوزه دفاع مقدس و انقلاب اسلامی است. او سال جاری همراه با محسن حنیف (متولد ۱۳۶۴) برگزیده سی و هفتمین دوره جایزه کتاب سال برای کتاب بومی‌سازی رئالیسم جادویی (علمی فرهنگی، ۱۳۹۷) در بخش نقد ادبی شد، کتابی که فردا (دوشنبه، ۲۸ بهمن) ساعت ۱۵ در مراسمی با حضور دکتر مریم مشرف الملک استاد دانشگاه شهید بهشتی و حسین بیات استاد دانشگاه خوارزمی در محل انتشارات علمی و فرهنگی نقد و بررسی و ضمن آن از نویسندگان کتاب تجلیل می شود. وی صاحب آثار دیگری از جمله ادبیات داستانی جنگ و دفاع مقدس و قابلیت های بهره گیری از آن در رسانه ملی (۱۳۹۱، مرکز تحقیقات صداوسیما)، جنگ از سه دیدگاه، نقد و بررسی بیست رمان و داستان بلند جنگ (صریر، ۱۳۸۶) و راز و رمزهای داستان‌نویسی (مدرسه، ۱۳۷۹) است. این منتقد و پژوهشگر ادبیات فارسی همزمان با نقد ادبی و شیوه‌های مختلف داستان‌نویسی از حوزه عملی نوشتن داستان نیز غافل نشده و داستان های این مرد از همان موقع بوی مرگ می‌داد (اسم، ۱۳۹۵)، کلاه جادویی و مجسمۀ مسی (عصر داستان، ۱۳۹۲)، زمانی برای فریاد (انتشارات مدرسه، ۱۳۸۱)، قفس (عروج، ۱۳۸۸) و تعدادی دیگر داستان بلند و ده ها مقاله را در زمینه های مرتبط نوشته است. حنیف که در نوجوانی انواع کارهای یدی را تجربه کرده بود، سابقه آموزگاری در روستاهای بروجرد و ازنا را نیز در کارنامه کاری خود دارد و تهیه‌کنندگی، رادیو و پژوهشگری مرکز تحقیقات صداوسیما و تدریس در دانشگاه را نیز تجربه کرده و سال ۱۳۹۱ با عنوان پژوهشگر از صداوسیما بازنشسته شد. در حالیکه حوزه اخیر مطالعاتی حنیف رئالیسم جادویی بوده است به نظر می رسد وی در آثار اخیر داستانی‌ اش به تجربه‌آزمایی در این ژانر پرداخته است. رئالیسم جادویی بومی‌شده رئالیسم جادویی به عنوان یک جریان ادبی، بعد از مدرنیسم در ادبیات معاصر جهان مطرح است. هر چند بر اساس نظریه‌ جدیدتری در مکتب‌های ادبی اولین آثار پدید آمده با خصوصیات رئالیسم جادویی از نویسندگان آمریکای لاتینی یا اروپایی نیست و در قرن حاضر نوشته نشده، بلکه به گذشته‌های دور، در ادب دنیا و مشرق زمین مربوط است که تاکنون از آنها به‌ عنوان یک اثر رئالیست جادویی نام برده نشده ولی با توجه به خصوصیات ساختاری‌ محسوس در این آثار از نظر طبقه‌بندی نوع ادبی در این نوع قرار می‌گیرند. با آنکه‌ چارچوب‌بندی در حوزه علوم انسانی بسیار مشکل است و مکتب‌های ادبی و هنری نیز از این مقوله مستثنی نیست، به طور خلاصه می توان در مورد ویژگی های آن گفت وجود علائم کافی و ناکاستنی تخیل به معنای شکاف بین علت و معلول‌ عقلی، اتفاقات، شخصیت‌ها یا هرچیزی که با نظام های این جهانی قابل توجیه نباشد. این نویسنده و پژوهشگر در داستان بلند با اعمال شاقّه نوعی رئالیسم جادویی منحصر به خود را پیش روی مخاطب قرار می‌دهد و تمام تمهیدات رئالیسم جادویی بومی‌شده را در این داستان به کار می‌بندد. رمان با اعمال شاقّه که در موقعیت زمانی و مکانی فرضی (شهر محل زندگی قهرمان سلیقاس) و حتی اشارات فرضی (مانند اشاره به واحد پولی با عنوان پاپاسی) با زاویه‌های دید متفاوت اول شخص و دانای کل محدود به ذهن اول شخص روایت می شود، داستان فردی (مانوش، قهرمان داستان) است که در خلال مرور خاطرات خود بخش‌هایی از زندگی، افراد و موقعیت‌های متعدد و متناوب و در عین حال پیچیده و عجیب زندگی خود را به یاد می‌آورد و مخاطب را به هزارتوی داستانی خود می‌برد. یکی از عناصر رئالیسم جادویی وجود حیوانات یا موجودات خیالی مختلف با قدرت عجیب و جادویی مانند جن هاست که این عنصر در با اعمال شاقه دیده می شود، حنیف با وارد کردن موجودات خیالی مانند نسناس و مردآزما (موجوداتی که بر اساس داستان به نظر می‌رسد از اجنه باشند) در این زمینه گام برمی‌دارد. مثل اینجا؛ در یکی از همان روزها - وقتی مانوش از بارش تند باران به زیر چتر درخت‌های سیب پناه برده بود- تک‌چشم درشت فروزانی را دید که از میان بوته‌های خزان‌زده گل زرد او را می‌پایید. در یک لحظه درست هنگامی که مانوش در آستانه ناامیدی مطلق قرار داشت، با دیدن تک‌چشم زیر بوته‌های خشک پرخار، احساس گرما وجودش را انباشته بود، با دیدن آن تک‌چشم زیر بوته‌های خشک پرخار، احساس گرما وجودش را انباشته بود و ته دلش را روشن کرده بود (ص. ۱۲). غیر از این خواب هایی که شخصیت اصلی داستان می بیند و نشانه هایی از رویاهای صادق در خود دارند نیز از دیگر نشانه های رئالیسم جادویی هستند، مثل اینجا؛ در خواب مانوش، ناگهان سگ سپید خانه شروع کرده بود به پارس کردن و اسب عمو نعمت الله از جا جسته و شیهه‌کشان سم کوبیده بود به زمین خاکی حیاط (ص. ۴۷)....صبح که خوابم را به یاد آوردم، می‌دانستم روز خوبی پیش رو ندارم. (همان). البته حنیف تجربه آزمایی در این اثر را به رئالیسم جادویی منحصر نمی کند و حتی به سبک پست مدرنیسم هم با وارد کردن نویسنده در داستان با عنوان توضیح ویراستار نقبی می زند، هر چند نمی توان دیگر خصوصیات پست مدرنیسم را مانند کوتاه بودن توصیف‌های زمان و مکان و شخصیت‌ها و دیالوگ‌ها (گفت وگوها) و مونولوگ‌ها (گفت وگوهای درونی) در اثر دید. در همان حال طنز نهان پیچیده در تار و پود این روایت در کنار تعلیق متوازن موجود در نثر رمان و ایجاد کشش روایی به واسطه تلفیق متن و تصویر (هر چند محدود) و نیز ساده‌نویسی منحصر به فردی که در آثار دیگر او نیز می‌شود از آن سراغ گرفت دست در دست هم با اعمال شاقّه را به اثری خواندنی مبدل کرده است. حنیف در این داستان برای نمایش جهان‌بینی خاص خود همراه با داستان اصرار دارد، جهان‌بینی که بر پایه نگاه منتقدانه ساختارهای رایج در زیست‌بوم خانواده ایرانی و فرهنگ حاکم بر آن ساخته و پرداخته شده است. با اعمال شاقّه با چنین رویکردی مخاطب خود را با سبک‌بالی به درون ساختارهای زیستی خانواده‌های کلاسیک ایرانی برده و صرف‌نظر از موقعیت اقتصادی و به قصد نقد نگاه فکری آنها، تصویری اغراق‌نشده و در عین حال بسیار رئال از بافتار رفتاری و ذهنی آنها را به نمایش می‌کشد و از این رهگذر سعی می‌کند داستان خود را به سرمنزل مقصود خود هدایت کند. در بخشی از این اثر که در دوازده فصل (هر فصل هم به چند بخش تقسیم بندی شده است) و ۳۰۰ صفحه نوشته شده و اخیرا توسط انتشارات نیستان به بازار آمده است، می خوانیم؛ به جز دکتر مصطفوی، بقیه همسایه ها را با شماره آپارتمان شان می شناختم. همسایه شماره یک، زن و مرد جوان و دخترکی ناز بودند که سرشان به کار خودشان گرم بود. گربه ای داشتند که گاهی خودش را از پنجره به حیاط خلوت می رساند و سر و سری با گربه‌های ولگرد داشت. همسایه شماره دو مردی به تمام معنا تنها بود. نه سر و وضع شیک و مناسبی داشت، نه ماشینی. اینکه آنجا چه می‌کرد، نمی‌دانستم. کمی مرموز می‌نمود، اما در تنهایی خوش سر می‌کرد و به قول آقای کریمیان، «بی‌آزار بی‌آزار. کاری به کار کسی نداره. حق شارژش سر وقت، رفت و آمد اصلا، خودش هم ساکت و کم‌حرف. مثل سایه. مثل؟ سایه!» (ص. ۹۳.)

more_vert کتاب فلسفه ارتباطات، درس‌نامه‌ای برای اهل رسانه

ادامه مطلب

closeکتاب فلسفه ارتباطات، درس‌نامه‌ای برای اهل رسانه

 کتاب فلسفه ارتباطات، با مطرح کردن تازه‌ترین مفاهیم علوم ارتباطات در جهان، درسنامه‌ای ارزشمند، برای اهالی رسانه است. کتاب فلسفه ارتباطات، دانشنامه موضوعی بین المللی ارتباطات ۲، کتابی تخصصی در زمینه علوم ارتباطات است که مفاهیم به روز و مدرن، در قالب ۵۵ سرفصل که به صورت مقاله‌های مجزا و توسط نویسندگان گوناگون در آن به چشم می‌خورد. مقالات این کتاب توسط استادانی از دانشگاه متروپولیتن لندن، دانشکده سلطنتی علوم کتابداری در انگلیس و دانشگاه های پنسیلوانیا، استنفورد، کنتاکی و... در آمریکا نوشته شده‌اند، بخش‌هایی از این مقالات نیز توسط پژوهشگران مستقل تالیف شده است. در این کتاب سرفصل‌هایی چون عقلانیت‌گرایی انتقادی، برساخت‌گرایی، تحلیل کارکردی، تعاملی بودن مفهوم، بینارسانگی، وجه انتقال و چندوجهی بودن و مباحثی از این دست مطرح‌ شده‌اند. ویراستار نهایی و سرپرست نویسندگان کتاب فلسفه ارتباطات، ولفگانگ دونزباخ (Wolfgang Donsbach (۱۹۴۵-۲۰۱۵، استاد درگذشته دانشگاه تکنولوژی درسدن آلمان بوده است. وی استاد رشته علوم ارتباطات بود و کرسی این رشته را در دانشگاه درسدن پایه‌گذاری کرد. دونزباخ، دانشنامه بین‌المللی ارتباطات را در ۱۲ جلد، در سال ۲۰۰۸ منتشر کرد و کتاب فلسفه ارتباطات بخشی از این ۱۲ جلد به شمار می‌آید. این کتاب که به تازگی توسط نشر علمی فرهنگی به چاپ رسیده است، در سال ۱۳۹۰ توسط انتشارات دانشگاه امام صادق (ع)، با گروه مترجمان منتشر شده بود. ترجمه جدید این کتاب را احسان شاه قاسمی بر عهده داشته است. وی متولد ۱۳۵۷ در شهر رستم استان فارس است و پس از دریافت مدرک دکترای خود در رشته علوم ارتباطات، تالیف و ترجمه چندین اثر و بیش از ۳۰ مقاله پژوهشی به فارسی و انگلیسی، هم اکنون استادیار گروه آموزشی ارتباطات اجتماعی دانشگاه تهران است. شاه قاسمی از سال گذشته عضو شورای پژوهشی خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا شده است. سرویراستار ایرانی این کتاب نیز، حسن بشیر، متولد ۱۳۳۳ است. وی عضو هیئت علمی گروه معارف اسلامی، فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق،عضو هیئت امنای دانشگاه مذاهب اسلامی است. بشیر پیش از این مدیر سابق آکادمی آکسفورد انگلستان برای مطالعات عالی و رئیس سابق مؤسسه مطالعات اسلامی لندن نیز بوده است. کتاب فلسفه ارتباطات؛ دانشنامه موضوعی بین المللی ارتباطات، به سرپرستی ولفگانگ دونزباخ، نوشته شده و با ترجمه احسان شاه قاسمی و ویرایش حسن بشیر، در ۵۴۶ صفحه توسط انتشارات علمی فرهنگی به چاپ رسیده است.

more_vert کتاب "روایت انقلاب و انفجار" ناگفته‌هایی از وقایع تاریخی کشور

ادامه مطلب

closeکتاب "روایت انقلاب و انفجار" ناگفته‌هایی از وقایع تاریخی کشور

کتاب "روایت انقلاب و انفجار" نهفته‌ها و نگفته‌هایی از تاریخ پرفراز و نشیب استقرار نظام جمهوری اسلامی روایت می‌کند تا جورچین تاریخ کشور را کامل کرده باشد، کتابی که راوی آن بازمانده‌ای از واقعه هفت تیر است. دسته صندلی در بازویم فرو رفته بود، هیچ راه گریزی نبود و از چپ، راست و بالا تحت فشار بودم. هم عرق کرده بودم و هم فرقم شکافته بود و غرق خون شده بودم خواستم به خودم تکانی بدهم که متوجه شدم راه تکان خوردن وجود ندارد. فقط یک جای امیدواری که وجود داشت، این بود که جلوی دهانم کمی خالی بود، چون به رو افتاده بودم. در آن لحظات مرتب خس خس می کردم و با هر بار نفس کشیدن، مرگ را جلوی چشم خودم می دیدم. واقعا باید گفت: "لایدرک و لایوصف" تا در آن شرایط قرار نگیرید، درک نمی کنید. یواش یواش صداهایی از اطراف شنیدم یکی می گفت "انا لله و انا الیه راجعون" دیگری می گفت: خدایا ما رفتیم امام را نگه دار و من هم شهادتین و ترتیبات میت را می خواندم. در عین حال نگران آیت الله بهشتی بودم و نمی دانستم چه خواهد شد. می گفتم خدایا من دیگر رفتم، چون به قدری آوار داشت فشار می آورد که فکر می کردم به زودی بدنم متلاشی خواهد شد. آهن در سینه ام فرو رفته بود، دنده هایم شکسته بود، فرقم شکافته شده بود و پرده گوشم هم پاره شده بود. گذشت و گذشت، نمی دانم چه مدتی شد، یک دفعه احساس کردم از بالا صداهای نامفهومی می آید. حس کردم برای خاکبرداری آمده اند و چون از سمت حیاط می آمدند، با خودم گفتم تا نیروهای امدادی به من برسد، خیلی طول می کشد. من واقعا امیدی به دوباره برگشتن نداشتم. در هر صورت معلوم شد که دارند خاکبرداری می کنند، آن زمان برق رفته بود و امکانات نبود و با نور ماشین و وسایل ابتدایی کار می کردند. البته ممکن بود همان وسایل، افراد را از بین ببرد به طور مثال می گفتند که به سر شهید محمد منتظری کلنگ زده بودند و فرقش شکافته شده بود. همچنین بستگی به موقعیت زیر آوار هم داشت و اینکه ترکش یا آتش، به کدام نقطه از بدن خورده باشد، یا شیئی آهنی اصابت کرده باشد، یا افراد خفه شده باشند. بعضی ها بدون اینکه مورد اصابت چیزی قرار گرفته باشند، خفه شده بودند من هم در حال خفگی به سر می بردم و به سختی و بدبختی نفس می کشیدم. وقتی از زیر آوار بیرون آمدم بدنم غرق خون شده بود مرا روی دست گرفتند و شش هفت نفری بردند با چشمان خونین به صحنه نگاه کردم که تلی از خاک و پودر شده بود با خود گفتم خدایا بقیه در چه حالی هستند و آیت الله بهشتی چطور است؟ مرا به سمت حیاط کشاندند و دیدم دو ردیف پلیس ایستاده اند که افراد متفرقه وارد صحنه انفجار نشوند. ادامه واقعه هفت تیر و انفجار دفتر مرکزی حزب جمهوری را از زبان مرتضی فضلعلی بازمانده این حادثه در کتاب "روایت انقلاب و انفجار" بخوانید. مرتضی فضلعلی دوستدار راستین امام و انقلاب از جمله نمایندگان مجلس، عضو حزب جمهوری اسلامی و جانباز واقعه هفت تیر ۱۳۶۰ است که با چهار دهه حضور مستمر در عرصه های آموزش و پرورش، مبارزه با رژیم پهلوی فعالیت در انجمن های اسلامی و قانون گذاری دستاوردهای ارزشمندی را برای نظام جمهوری اسلامی به ارمغان آورده است. وی در سال ۱۳۲۸ در یک خانواده مذهبی در سرکان همدان متولد شد. کتاب "روایت انقلاب و انفجار" حاصل مصاحبه تاریخ شفاهی محمد حسین یزدانی راد با این جانباز است که امسال به همت سازمان اسناد و کتابخانه ملی غرب کشور منتشر شد.

more_vert کتاب «تاریخ شفاهی مطبوعات استان مرکزی»

ادامه مطلب

closeکتاب «تاریخ شفاهی مطبوعات استان مرکزی»

کتاب «تاریخ شفاهی مطبوعات استان مرکزی» روایتی از اهالی قلم دیار آفتاب است که به کوشش «یوسف نیکفام» در ۱۶۵ صفحه جمع‌آوری و تالیف شده و با شمارگان یک‌هزار نسخه و قیمت هر جلد ۱۵ هزار تومان از سوی انتشارات اروانه روانه کتابفروشی‌ها شده است. این کتاب حاوی مطالب خواندنی و ارزنده‌ای است که از میان خاطرات شفاهی، جستارها و یاداشت‌های «بهمن ابراهیمی» پیشکسوت مطبوعات استان مرکزی از زمان حضور او در رسانه‌های محلی «سروش استان اراک» و «لاله سرخ استان» مرکزی ارایه شده است. کتاب علاوه بر جستارها و یادداشت‌های مطبوعاتی بهمن ابراهیمی از خاطرات و یادداشت‌های سایر اهالی قلم نیز در شرح روایت تاریخ شفاهی این نشریه‌ها بهره برده است و در بخش دوم کتاب اسناد و تصاویر جالبی را به چاپ رسانده است. در پیشگفتار این کتاب آمده است: اولین جریده منتشر شده در عراق عجم (اراک) «اتفاق» نام داشته که با مدیریت میرزا «حبیب الله طاهری» عکاسباشی ماندگار شد و پس از آن نیز بر اساس پژوهش تاریخ اجتماعی اراک نشریات «رنجبر»، «مفتش ایران»، «تمدن ایران»، هفته‌نامه عراق، سالنامه معارف عراق، هفته نامه «سپهر»، هفته‌نامه «اراک‌نو»، هفته نامه «افق اراک»، «بیان‌الحق»، «سمنگان»، «سندان»، «ندای اراک « «قیام اراک»، «مدنی»، «اهرام»، «هدی»، زبان اراک»، «طاهر»، سالنامه دبیرستان صمصامی، ماهنامه روشندل و «سفرنگ بینش» متولد شده و در عرصه مطبوعات نقش‌آفرین بودند. در ادامه این مطلب شمار پرتعداد دیگری از نشریات استان مرکزی در قبل و بعد از انقلاب اسلامی معرفی شده‌اند و نویسنده اذعان دارد که استان مرکزی با بیش از ۲ هزار شخصیت فرهنگی و مشهور در عرصه مطبوعات نیز حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. در این کتاب شرحی از زندگی بهمن ابراهیمی و سوابق کار مطبوعاتی او در اراک ارایه شده و پس از آن با بیانی جذاب در خصوص حال و هوای مطبوعات در اراک و پیوستی که وقایع مطبوعاتی با مسایل روز اجتماعی، فرهنگی و سیاسی شهر داشته است، ارایه شده و تابلویی از وضعیت آن روزگار اراک را فراروی خواننده قرار داده است. این مطالب وقایع نگاری دوران انقلاب و پس از آن نیز به شمار می‌رود و ناگفته‌هایی از آن زمان را با بیانی شیرین ارایه می‌کندو علاوه بر آن به معرفی فعالان عرصه مطبوعات پرداخته و شرایط چاپ و تکثیر، حال و هوای آگهی ها و تامین هزینه دفاتر نشریاتی (به اصطلاح نشریه‌گردانی) را عنوان کرده است. شرح ماجرای مطبوعات اراک در دو نشریه سروش و لاله سرخ که راوی کتاب در آن‌ها شاغل بوده پررنگ تر است. بخش دیگر این کتاب ماجراهای نقل شده در یادداشت‌های سردبیری ۲ نشریه فوق و خاطرات سایر خبرنگاران و اهالی مطبوعات را در برمی‌گیرد و از جمله مطالبی که در این قسمت ارایه شده می‌توان به «روزنامه‌نگاری با اعمال شاقه»، «درآمدی بر سووشون بامداد»، «پیرمرد چشم ما بود»، «به یاد آن استثنا»، «اندر احوال آن طبیب حکیم رفیق» و «نیمای نجیب قره، چای» اشاره کرد. در ادامه یادداشت‌هایی از چند مدیر مسوول استان مرکزی در خصوص ۲ نشریه ارایه شده به چاپ رسیده و از دیدگاه‌های متفاوت این مهم نقد و بررسی شده است. هفته‌نامه سروش اراک اولین نشریه‌ای است که پس از انقلاب اسلامی در استان مرکزی منتشر شد و نخستین شماره آن دوم شهریورماه سال ۵۸ در چاپخانه سیرنگ اراک به چاپ رسید که فعالیت آن تا سال ۶۳ ادامه داشت و پس از تعطیلی این جریده هفته‌نامه دیگری به نام لاله سرخ پای در جرگه مطبوعات استان مرکزی گذاشت که به مدیرمسوولی محمدحسن فخرزاده نخستین شماره آن ۲۲ بهمن سال ۶۶ منتشر شد. این نشریه تاثیرگذار و وزین در ۲۲ اردیبهشت سال ۹۳ به فعالیت مطبوعاتی خود پایان داد

more_vert کتاب راه‌ و رسم مربیگری

ادامه مطلب

closeکتاب راه‌ و رسم مربیگری

کتاب راه‌ و رسم مربیگری اثر مایکل بانگی استانیر است که توسط سهند حمزه‌ئی ترجمه و از سوی انتشارات آریاناقلم منتشر شده است عنوان انگلیسی کتاب The Coaching Habit: Say Less, Ask More & Change the Way You Lead Forever  است بررسی موضوع کتاب اگر در مقام مدیر در کسب‏‌وکاری مشغول به کارید یا به هر نحو مسئولیت تعدادی از همکارانتان را بر عهده دارید و آن ‏قدر متواضعید که فکر می‏‌کنید می‌توانید بهتر از این با همکارانتان تعامل کنید و دغدغه رشد و پویایی آنها را دارید حتماً این کتاب را بخوانید. این کتاب از یک طرف به منابع معتبر و تحقیق‌های علمی پشت‏ گرم است و از طرف دیگر سرشار از تکنیک‌های عملی و دم‏‌دستی مربیگری است. با خواندن آن تجربه خیلی از موقعیت‌هایی که کتاب توصیف می‌کند جلوی چشمانتان می‌‏آید و افسوس می‏‌خورید که کاش بهتر مدیریت می‌کردید. نویسنده در هیچ جایی از کتاب پرگویی نکرده است و هر خط از متن کتاب نکته به‌دردبخوری دارد؛ پس نوشته‌‏ها کوتاه و کتاب خواندنی است. در کنار آن، ویدیوها متن کتاب را به تفصیل توضیح می‌دهند تا به ‏طور کامل در ذهنتان بنشیند.

more_vert کتاب مسیر شغلی؛ راه‌حل های حرفه‌ای برای چالش‌های روزانه

ادامه مطلب

closeکتاب مسیر شغلی؛ راه‌حل های حرفه‌ای برای چالش‌های روزانه

کتاب مسیر شغلی؛ راه‌حل های حرفه‌ای برای چالش‌های روزانه از انتشارات دانشکده کسب‌وکار هاروارد است که توسط افشین صمصامی و مجید کرمی ترجمه و از سوی انتشارات آریاناقلم منتشر شده است عنوان انگلیسی کتاب Shaping your career : expert solutions to everyday challenges  است بررسی موضوع کتاب فرایند ارزیابی جایگاه فعلی شغل، تصمیم‎گیری در مورد جایگاهی که خواهانش هستید و ایجاد تغییرات لازم برای رسیدن به آن «تعیین مسیر شغلی» نامیده می‎شود. این موضوع فرایندی جاری است که باید آن را موزون و هماهنگ مدیریت کنید چرا که محیط کسب‌وکار همواره در حال تغییرات مهمی است .در کتاب حاضر پیشنهادها و استراتژی‌های گوناگونی برای مدیریت این فرآیند خواهید یافت. با اصلاح مداوم مسیر شغلی خود، شانس خود را برای افزایش رضایت شغلی و همچنین مشارکت حداکثری در فعالیت‌های سازمان­تان افزایش خواهید داد.

more_vert کتاب رهبران آخر غذا می‌ خورند

ادامه مطلب

closeکتاب رهبران آخر غذا می‌ خورند

کتاب رهبران آخر غذا می‌ خورند اثر سایمون سینک است که توسط الهام نورانی پور ترجمه و از سوی انتشارات آریاناقلم منتشر شده است عنوان انگلیسی کتاب Leaders Eat Last: Why Some Teams Pull Together and Others Don't  است بررسی موضوع کتاب هیج سازمانی در خلال بحران، خود به خود مدیریت نمی‌شود. همیشه بحران موجود را رهبر برطرف کرده است. موفقیت یا شکست سازمان به کمالات و فضیلت‌های رهبری بستگی دارد. نه به فراست و تیزهوشی. جهانی را تصور کنید که در آن تقریباً همه با انگیزۀ سر کار رفتن از خواب بیدار می‌شوند، زمانی‌که در محل کار حضور دارند احساس امنیت و ارزشمندی می‌کنند و بعد با احساس کامیابی به خانه بازمی‌گردند. رهبران آخر غذا می‌خورند برای آن دسته از رهبران و سازمان‌ها نوشته شده است که خود را به ایجاد محیط‌هایی متعهد می‌کنند که در آنها مردم به‌طور طبیعی با هم برای انجام کارهای چشمگیر همکاری می‌کنند.

more_vert کتاب بازیکن تیمی ایدئال

ادامه مطلب

closeکتاب بازیکن تیمی ایدئال

کتاب بازیکن تیمی ایدئال اثر پاتریک لنچونی است که توسط رضا رایان راد ترجمه و از سوی انتشارات آریاناقلم منتشر شده است عنوان انگلیسی کتاب The Ideal Team Player: How to Recognize and Cultivate The Three Essential Virtues   است بررسی موضوع کتاب بازیکن تیمی ایدئال کتابی است که در قالب داستانی جذاب به معرفی سه ویژگی حیاتی برای موفقیت در کار تیمی پرداخته است. رهبرانی که می‌توانند کارمندانی فروتن، پرولع، هوشمند را شناسایی، استخدام و تربیت کنند بسیار برتر از رهبرانی هستند که نمی‌توانند این کار را انجام دهند. زیرا آنها قادرند خیلی سریع‌تر و به آسانی تیم‌های قوی‌تری بسازند. هدف این کتاب کمک به درک این موضوع است که چگونه ترکیب این سه خصلت ساده می‌تواند فرایند کار تیمی را در سازمان یا در زندگیتان تسریع کند.

more_vert کتاب بی حدومرز، حصار ظرفیت‌های خود را در هم بشکنید

ادامه مطلب

closeکتاب بی حدومرز، حصار ظرفیت‌های خود را در هم بشکنید

کتاب بی حدومرز، حصار ظرفیت‌های خود را در هم بشکنید اثر جان سی مکسول است که توسط رضا رایان راد و سید طاهر شریعت پناهی ترجمه و از سوی انتشارات آریاناقلم منتشر شده است عنوان انگلیسی کتاب No limits : blow the cap off your capacity  است بررسی موضوع کتاب نویسندۀ کتاب بی ‏حدومرز بیان می‏‌کند، اگر افراد خود را به ‏درستی بشناسند، در مسیر درست زندگی قرار گیرند، خودآگاهی و توانایی‏‌هایشان را پرورش دهند و انتخاب‏‌های درستی داشته باشند، می‏‌توانند ظرفیت‏‌های بالقوۀ خود را با تلاش کردن و انجام دادن درست کارها بالفعل کنند و به شکوفایی برسند.