ویژه ماه مبارک رمضان
فرهنگ رمضان; ظرفیت ها و بایدها
فرهنگ رمضان را نیز در ایران باید در همین رابطه درک کرد: جشنی مناسکی و مقدس که بیشتر باید از ان نوعی )تـزکـیه( که خود را به فضای شهری نیز منتقل می کند، فهمید؛ تا نوعی شادمانی که این فضا را وارد موقعیت های )واژگونی( در مفهوم انسان شناختی این واژه کند. معنای رمضان در فرهنگ ایرانی به عنوان فرایندی برای پاک سازی روحـی و بـازگـشت به نوعی معصومیت شاید کمابیش از دست رفته، نزدیک به معنایی باشد که ما در فرهنگمان از مفهوم توبه داریم
نویسنده : گفت وگوی اختصاصی با دکتر ناصر فکوهی
دکتر ناصر فکوهی، استاد دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، مردم شناس، مترجم و نویسنده اثاری در زمینه علوم اجتماعی ایران است. از وی کتاب های متعددی در حوزه علوم اجتمـاعـی منتشـر شـده کـه از ان میـان، می توان به کتاب های )تاریخ اندیشه و نظریه های انسان شناسی(، )انسان شناسی شهری( و )پاره های انسان شناسی( اشاره کرد. در این گفت وگو نظرات ایشان را در زمینه) ابعاد اجتماعی و فرهنگی ماه مبارک رمضان در کشورمان پرسیدیم.شـمـا بـه عنوان یک مردم شناس و جامعه شناس، چه تفسیری از انچه که می توان فرهنگ رمضان در ایران نامید، دارید؟
انچه من درباره ماه مبارک رمضان می توانم بیان کنم، عمدتا به رابطه ان به مثابه) یک جشن مناسکی و یک ایین دینی با شهر مربوط می شود. از این لحاظ ماه رمضان در ایـران، تفاوت ها و شباهت های زیادی با سایر کشورهای اسلامی و به خصوص کشورهای عربی دارد. در کشورهای عربی، ماه رمضان یک ماه جشن است که شباهت زیادی به فرایندهای جشن واره ای دارد که ما با نوروز و مسیحیان با کریسمس و سال نو تجربه می کنند. از لحاظ شهری نیز این شباهت ها زیاد هستند، هر چند اینجا نمی توانم وارد ریز مطالب شوم، اما اگر خواسته باشیم دو جشن رمضان اسلامی و کریسمس مسیحی را با یکدیگر مقایسه کنیم، باید بگوییم که رمضان امروز بیشتر یک جشن شهری شبانه (nocturne) است در حالی که کریسمس یک جشن شهری عمدتا روزانه (diurne) است؛ هر چند هر دو جشن در روز و در شب تداوم می یابند، اما در کریسمس چراغانی کردن نمادی از اوردن روشنایی روزانه در شب است تا باز هم به جشن، موقعیتی روزواره بدهد.
اما باید توجه داشت رمضان در فرهنگ ایرانی جزء عناصر عمده سازنده انست و باید در چهارچوب مناسکی شیعه در نـظـر گـرفـته شود. از این لحاظ شبانه بودن جشن حفظ مـی شـود، امـا جشن را بیشتر از انکه در معنایی تقویمی همچون مسیحیت و اسلام عربی بفهمیم، باید در معنایی مناسکی درک کنیم که در چارچوب سایر مناسک شیعه قرار می گیرد. به عنوان مثال در میانه) رمضان، ما مراسم عزاداری برای حضرت علی (ع) را داریم که به کلی از مفهوم جشن در معنای شادمانی از تغییری تقویمی و فصلی، فاصله می گیرد و ان را در بعد تقدسش قرار می دهد.
شاخصه های اصلی فرهنگی و اجتماعی ایین های رمضان در ایران کدام است؟
فرهنگ رمضان را نیز در ایران باید در همین رابطه درک کرد: جشنی مناسکی و مقدس که بیشتر باید از ان نوعی )تـزکـیه( که خود را به فضای شهری نیز منتقل می کند، فهمید؛ تا نوعی شادمانی که این فضا را وارد موقعیت های )واژگونی( در مفهوم انسان شناختی این واژه کند. معنای رمضان در فرهنگ ایرانی به عنوان فرایندی برای پاک سازی روحـی و بـازگـشت به نوعی معصومیت شاید کمابیش از دست رفته، نزدیک به معنایی باشد که ما در فرهنگمان از مفهوم توبه داریم: محرومیت بدن از تغذیه، عبادت، پرهیز بیش از پیش از گناهان الوده سازی همچون: دروغ و غیبت و غیره. اینها همه معانی هستند که کاملا با فرهنگ ایرانی قرین شده اند و به نظر من در سنت ایرانی جا افتاده و درونی شده اند؛ هر چند ممکن است امروز به هر دلیلی، و بیشتر به دلایل واکنشی، افراد در سطح شهرهای بزرگ کمتر انها را درک کرده، ببینند یا رعایت کنند؛ اما در سطح مردمان غیر شهری و یا در سطوح اقتصادی ضعیف تر که سنتی تر نیز باقی مانده اند، هنوز این معانی دارای مفاهیم عمیقی هستند، ولو به صورت مقطعی عمل می کنند.
از این لحاظ در فرهنگ ایرانی دست کم تا نیم قرن پیش و حتی در دورانی که تلاش می شد عنصر دینی از ان بیرون رانده شود، چهره) شهر در ماه رمضان تغییر کرده و قالبی مذهبی تر می یافت. همان گونه که گفتم معیار و اشکال بازنمود ان در سطح شهر، تزکیه و ریاضت کشی های روزانه و مراسم دعا، عبادت و خوراک دینی و خارج از زمان متعارف یعنی در زمان قدسی و در هنگام افطار و سحر بود. امروزه بسیاری از این اداب به فراموشی سپرده شده و یا شکل رسانه ای مدرن و جشنواره ای به خود گرفته است که به نظر من نادرست است و به این ایین ضربه می زند.
روزه داری و ایین های مرتبط با ان، چگونه زندگی روزانه در کشور ما را تحت تاثیر قرار می دهد؟
در موقعیت های سنتی یا در سال هایی که عملا به بیش از نیم قرن پیش باز می گردد، باورها نسبت به رمضان چنان قوی بودند که زمان متعارف و سبک زندگی مردم به طور کامل تغییر می کرد. مسیله خلاف انچه ممکن است تصور شود، صرفا ان نبود که از خوردن و اشامیدن پرهیز شود، بلکه تمرکزی بود که به منظور پاک شدن از گناهان انجام می گرفت. این تلاش می توانست و اغلب چنین بود که نتایج مادی داشته باشد. برگزاری سفره های ویژه، افطار دادن و مراسم خاصی که هر یک از وعده های غذایی را همراهی می کرد، جایگاه ویژه ای در زندگی مردم داشت و این مراسم با جزییات خاصی به اجرا در می امد: تغییر زمانی، همراه با تغییر نوع غذا و مصرف گروهی از غذاها به جای غذاهای دیگر (رسمی که امروزه صرفا در برخی از شیرینی ها باقی مانده است.)
امـا متاسفانه امروزه مناسک ماه رمضان نیز همچون بسیاری دیگر از مناسک، به ابزاری در راه های غیر دینی تبدیل شده است؛ مثلا استفاده ای که از انها، با برگزار کردن مراسم افطار پر تجمل و ولخرجی های خارج از تصور، برای فرایندهای خودنمایی به ویژه در میان اقشار نوکیسه شهری دیـده مـی شود؛ و یا دولتی کردن این مناسک، باز هم با تـجـمـل گـرایـی در مـراسم مربوط به این ماه. همچنین رسانه ای کردن و به اصطلاح ارایه سریال های رمضانی و برنامه های ویژه که با سروصدای زیادی از انها یاد می شود و حتی جلد مجله های زرد را هم پر می کنند. همه) اینها به نظر من در تضاد با سادگی و مفهوم پاک شدن و تزکیه قرار دارد که در فرهنگ ایرانی در رابطه با ماه رمضان وجود دارد. حذف یک وعده غذای روزانه، حذف اب به مثابه) نماد حیات از دوره زمانی روزانه، تلاش برای پاک کردن زبان اندیشه از دروغ و تهمت و توهین و بداندیشی، عناصر اساسی و اصلی در ماه رمضان هستند که بیشتر به فراموشی سپرده می شوند و جای خود را به خودنمایی های اشراف گرایانه و سطحی گرایی های پرزرق و برق و ریا کارانه و تظاهر به باور و اعتقاد می دهند. همه) اینها به نظر من تاسف بار است و بنابراین ناچارم بگویم که در این ماه، لااقل در شهرهای بزرگ، بیشتر از انکه شاهد نمود ها و نمادهای تغییری به منظور بهبود روابط روزانه شـهـری بـاشـیم، اغلـب شـاهـد بالا رفتن درجه تظاهر، بـالاگـرفـتن رفتارهای امرانه و در برابر انها واکنش های هـنـجـارشکنانه هستیم که همگی اشکال اسیب شناختی اجتماعی هستند.
تغییرات در زمان روزانه و رسیدن به اوج زمان قدسی در فرهنگ ما در ماه رمضان را چگونه تفسیر می کنید؟
این تغییرات ابزارهایی بوده و هنوز هستند که به جامعه و به ویژه به جامعه ای چون جامعه ما که دایما در چرخه های زمانی سیر می کند، امکان می دهند و یا بهتر است بگوییم قاعدتا باید امکان می دادند تا بتواند نظام های رابطه خود را با زمان و مکان تصحیح و تعدیل کنند. رسیدن به اوج زمان قدسی نیز چنین است، ماه مبارک رمضان این امکان را فراهم می کند؛ اما این امر دلیلی نیست که افراد جامعه ما واقعا از این فرصت استفاده می کنند. این جای تاسف دارد: زیرا جدا از اینکه اظهارنظر درخصوص این امور دینی، در تخصص و نه در صلاحیت من است، ماه مبارک رمضان فرایندها و امکانات زیادی را به منظور تعدیل و بهبود جامعه به ما عرضه می کند. با این وجود، استفاده از این امکانات بالقوه، نیاز به مدیریتی بسیار قوی و به خصوص پرهیز از هرگونه رفتار امرانه دارد.
ما هر اندازه هم تکرار کنیم باز هم کم است که رفتارها و رویـکـردهـای امرانه، هرگز در هیچ فرهنگی نتوانسته اند رفتاری را تغییر داده یا بر عکس ان را ترویج کنند. رفتارهای انسانی و به ویژه رفتارهایی که عمیق تر هستند، همچون رفتارهای مناسکی و دینی، باید بدون هیچ گونه حس امرانه بودن، به وسیله افراد پذیرفته شده و درونی گردند. جامعه ما بیش از هزار سال است این رفتارها را در خود حفظ کرده، بـدون انـکـه نیازی به رویکردهای امرانه باشد. بنابراین نـمـی دانم دلـیـل تـاکـیدی که گاه و بیگاه می شنویم که برخوردهای امرانه را پررنگ کنند، چیست؟ جز انکه ایجاد واکنش کرده و کسانی که تعلق قلبی عمیقی به این اعتقادات دارند را از انها دور کنند. امر قدسی همان گونه که از نامش برمی اید، باید با قداست و جهان فراطبیعی ارتباط داشته باشد و به این شکل درک شود و نه ریشه گرفته و تحمیل شده به وسیله جهان و امرانی زمینی که قداست انها را از میان می برد.
شـما اولین کتاب در زمینه) انسان شناسی شهری را به فارسی تالیف کرده اید و همواره تاکید داشته اید که اینده کشور ما اینده ای شهری است و برنامه ریزی های فرهنگی می باید معطوف به این حقیقت باشد، روزه داری و ایین های مرتبط با ان چه نسبتی با مسایل شهری ما برقرار می کنند؟
به نظر من، هیچ گونه تضادی میان روزه داری و روابط شهری مدرن وجود ندارد. اگر به شهرهای بزرگ کشورهای مسلمان بروید برای مثال در ترکیه، در کشورهای عربی و شمال افریقا می بینید که اکثریت قریب به اتفاق مردم، روزه را کـامـلا ارادی و بـه مـیـل خـود بـه جا می اورند. اغلب اروپـایـی هـای مسلمان و عرب یا افریقایی تبار نیز که در شـهـرهـای بزرگ اروپایی زندگی می کنند، در ماه رمضان روزه داری مـی کـنـنـد. حـتـی فـروشـگاه های زنجیره ای و مغازه های عادی در این ماه در کشورهایی همچون: فرانسه، المان و انگلستان، برنامه های خاصی برای ساده کردن خرید روزه داران بـرگـزار مـی کـنند و حراج های خاصی را ترتیب مـی دهـنـد. همه) اینها نشان دهنده ان است که روزه داری تضادی با شهرنشینی و زندگی مدرن ندارد. مناسبت های مربوط به روزه داری نیز همین طور هستند. در کشورهای اسلامی غیر شیعه البته همان گونه که گفتم، رمضان بیشتر جنبه) جشنی تقویمی را دارد و با مراسمی که بیشتر به همین گونه جشن ها شباهت دارد، همراه است. اما در کشور ما رمضان مناسبتی است که مناسک و مراسم خود را دارد و در سطح شهر می تواند برنامه های مختلفی را ایجاد کند. اما انچه اهمیت دارد وجود این مراسم به خودی خود نیست، بلکه بیرون امدن این مراسم از دل انجمن ها و ابتکارهای مردمی و نه دولتی است. دولتی شدن مراسم و مناسک دینی، افتی است که باید از ان جلوگیری کرد؛ زیرا به باورهای دینی رنگ ایدیولوژیک زده و رفتارها و نهادها و کنش هایی را که قرن ها در سطح شهرهای ما وجود داشته را به مراسم دولتی، شبیه جشن های سیاسی تبدیل می کند. این امر نه برای دولت مفید است و نه طبعا برای جامعه. البته این نکته را ناگفته نگذاریم که در کشورهای اسلامی رمضان همراه با نوعی کاهش در ضرب اهنگ حیات روزمره شهری نیز هست که روز را کندتر و شب را برعکس شتاب زده تر می کند، اما این امر بیشتر به مثابه امری در راستای تعدیل و اندیشیدن عمیق تر بر زندگی مطرح است تا کناره گیری از ان.
روزه داری و ایین های مرتبط با ان چه پتانسیل هایی برای هویت فرهنگی ما دارد؟
اگر ما بتوانیم از میراثی که در طول بیش از هزار سال از این مناسک و مراسم برای ما به جای مانده به خوبی استفاده کنیم، و ان را به درستی مدیریت نماییم، بدون شک، ماه مبارک رمضان می تواند به عنوان یکی از عوامل مهم در تحکیم هویت فرهنگ ایران به حساب بیاید. اما راه این کار به هیچ وجه حرکت به سوی سکولاریزه کردن این رسم نیست. منظورم از سکولاریزه کردن، جای دادن ان در زمینه ای سکولار است تا به خیال خود ان را تقویت کنیم. درست مثل همان سریال های رمضانی و برنامه ویژه تلویزیون که تصورشان ان است که در حال تبیین مناسک و باورهای رمضانی هستند. این گونه مراسم اتفاقا در کشورهای عربی و حتی گاه اروپایی دیده می شود. ولی دلیل این امر ان است که سکولاری شدن ماه رمضان و موقعیت های تقویمی و سکولار ان در تقویم عربی، چنین موقعیتی را فراهم می کند. برای بسیاری از عرب ها، همان گونه که گفتم، ماه رمضان همان موقعیتی را دارد که فرضا نوروز برای ما دارد. از این رو، در ان کشورها برگزاری مراسم جشن در تلویزیون و مهمانی گرفتن های شبانه در رمضان، از گذشته وجود داشته و با سر براوردن دولت ملی نیز تقویت شده و به بخشی از هویت ملی انها تبدیل شده است؛ در حالی که این ماه در ایران، هرچند دین بخشی اساسی از هویت ملی ما را تشکیل می دهد، ما همواره توانسته ایم این دو هویت را در عین هم سازی با هم، به صورتی تفکیک شده درک و مدیریت کنیم و بتوانیم به نحو مقتضی از یکی به دیگری حرکت کنیم؛ در عین حال که هر دو هویت را فراتر از مرزهای خود و به صورت جهانی نیز تبیین کنیم. بنابراین به نظر من باید ماه مبارک رمضان را در ایران به عنوان عنصری اساسی از فرهنگ ایران و با هدف انسجام فـرهنگی به کار برد و نه به عنوان عنصری برای تحکیم سیاسی و اجتماعی.
رمضان و میراث معنوی شیعه
تجربه ثبت ایین های ماه مبارک رمضان در گفت وگو با احسان شریف زاده ، پژوهشگر ایینی و شبیه گردان، اخیرا سرپرستی گروه پژوهش و ثبت ایین های رمضان در حوزه استان اصفهان را برعهده داشته است. با او درخصوص تجربه ثبت این ایین ها سخن گفتیم. ماحصل تحقیقات میدانی وی و همکارانش در قالب لوح فشرده) صوتی با نام )از دل با او( در ماه مـبـارک رمـضان امسال به بازار عرضه شده است. این لوح فشرده شامل سحرخوانی، شب خوانی و منقبت حسنی و منقبت علوی، و قصیده ای در زداع با ماه مبارک رمضان است که از فعالان ایینی استان اصفهان تهیه شده است.لطفا مراحل طرح پژوهشی با موضوع ایین های ماه مبارک رمضان که اخیرا ان را به انجام رسانیده اید را توضیح دهید؟
طرح مقدماتی این طرح از طرف بنده به معاونت فرهنگی حوزه هنری ارایه گردید و پس از بررسی در واحد طرح و برنامه و تایید، اجرای ان اغاز شد. این پروژه زیر نظر جناب اقای محمدرضا رهبری، معاون محترم فرهنگی حوزه و راهنمایی ها و مساعدت های پایدار ایشان هنوز ادامه دارد. البته جا دارد از مشاور بزرگوار پروژه، جناب اقای هوشنگ جاوید، مولف کتاب )موسیقی رمضان در ایران( و اعضای گـروه پژوهش اقایان امیرحسین حسن نژاد و محمد رضا مرتضایی تشکر نمایم. همچنین باید از همسر فداکارم تشکر کنم که اگر حمایت های بی دریغ او نبود، کار هرگز به نتیجه نمی رسید.
این پروژه تحقیقاتی که )از دل با او( نام دارد، پژوهشی است درخصوص ایین ها و هنرمندان استان اصفهان که در چند فاز اجرا می شود. فاز اول این پروژه، مربوط به ایین های ماه مبارک رمضان است. هدفش نیز ارایه محصولات این ایین ها به صورت صوتی، تصویری و مکتوب است. از نظر جغرافیایی محدوده این پژوهش استان اصفهان می باشد. البته هنوز تمامی نقاط استان اصفهان نیز در این فاز تحت پوشش پژوهشگران قرار نگرفته است.
از نظر محتوا می دانید که ایین های رمضان بیشتر در نقاط حاشیه کویر کشورمان رونق داشته است. به همین سبب تلاش کردیم تا از مناطق حاشیه) کویر در استان اصفهان شروع کنیم و به بازمانده های این هنرها دست یابیم، انها را شناسایی کنیم و از انها استفاده نماییم.
یافته های شما در این طرح چه بود؟
ذهنیت ما ابتدا این بود که هنوز هنرمندان فعالی در این زمینه هستند و می توان با ضبط و تبدیل کردن انها به متن، انـهـا را عرضه کنیم. متاسفانه ان طور که انتظار داشتیم نتوانستیم هنرمندان و کنشگران این ایین ها را شناسایی کنیم. سبب هم ان بود که این عده اغلب فوت کرده بودند. کسانی هم که زنده بودند، به علت کهولت سن اغلب دیگر توانایی انجام ان ایین ها را نداشتند و حتی استفاده از خاطرات انـهـا هم مـمکن نبود، زیرا باز به سبب کهولت سن، به فراموشی دچار شده بودند.
انجام این طرح پژوهشی از نظر شما و مسیولینی که از شما اجرای ان را خواستند، چه اهمیتی دارد؟
ما در هر محفل فرهنگی که شرکت می کنیم، از تهاجم فرهنگی صحبت می شود و لزوم اینکه برای وضع موجود باید فکری کرد و کارهایی صورت گیرد، تا اینکه به فرهنگی غنی برسیم. اما غافل از اینکه ما خود فرهنگی غنی داشته ایم. اما متاسفانه در انتقال این فرهنگ و به اصطلاح در بازتولید فرهنگی دچار ضعف بوده ایم. در حال حاضر، کار از این هم فراتر رفته و به سبب اینکه فعالان این عرصه در حال حاضر دیـگـر کـارایی ندارند، مجبور به احیا فرهنگی و بازسازی ایین های سنتی خود هستیم.
درخصوص این دو اصطلاح باید توضیح دهم که بازتولید فـرهـنـگـی را انتقال یک فرهنگ از نسلی به نسل دیگر می دانیم. یعنی در اینجا تلاش داریم تا مثلا یک ایین را از نـسـل قـدیمی به نسل جدید انتقال دهیم. اما در احیای فرهنگی قصد داریم یک سنت فرهنگی و در اینجا یک ایین را دوباره زنده کنیم. متاسفانه در حوزه) ایین های ماه مبارک رمضان کار از بازتولید فرهنگی گذشته و ما می باید به احیای فرهنگی دست بزنیم و ان ایین ها را دوباره در کشور زنده و فعال کنیم.
کسانی که هنوز این ایین ها را انجام می دهند، هم اکنون در چه مناطقی زندگی می کنند؟
در خور، هرند یا نایین هنوز کسانی هستند که این ایین ها را انجام می دهند، اما تعدادشان بسیار کم است. انها از قدیم نیز به این کار اقدام می کرده اند. در نایین دو نفر طبل نواز هنوز فعال هستند و که در ایام ماه مبارک رمضان برای بیدار کردن مردم طبالی می کنند. در خور، هرند و میمه هم یک نفر را داریم که کماکان سحری خوانی و شب خوانی می کنند، اما در شهرستان های دیگر کسی باقی نمانده است.
چه اتفاقی رخ داده که ایین ها رو به نابودی رفته است؟
علت اصلی عدم توجه به این افراد است. زمانی که این ایـیـن هـا رونق بسیاری داشته، صنایع و رسانه ها اعم از ساعت، رادیو و تلویزیون وجود نداشته است. در این شرایط این افراد وظیفه) خود می دانسته اند که نیمه شب از خواب برخیزند و سحری خوانی کنند تا مردم از فریضه) روزه در ماه مبارک رمضان عقب نمانند. برخی از این افراد در خاطرات خود می گویند که اگر یک شب مریض بودیم و سحری خوانی نمی کردیم، فردا تا ظهر ده ها نفر به ما مراجعه می کردند و می گفتند که سحر دیربیدار شده اند و به این سبب سحری نـخـورده انـد. انـهـا مـا را عـتـاب مـی کـردند که چرا شب سـحـری خـوانی نکردیم؟ اما با ورود فن اوری و رسانه ها مخصوصا رادیو، این کارها به تدریج کم رنگ می شود.
از سوی دیگر، مسیولان فرهنگی کشور نیز به این افراد بها نداده اند. در طی انجام این طرح، برخی فعالان این عرصه می گفتند، در طی چندین دهه، شما اولین نفری هستید که از یک سازمان دولتی نزد من می ایید و درخصوص ایین های رمضان از من سوال می کنید که من چگونه این ایین ها را اجرا می کردم و چرا الان ان را انجام نمی دهم و چرا فرزندم از من این هنر را نیاموخته است؟ اگر کسی به تخصص او توجه می کرد، شاید فرزند او هم ترغیب می شد تا ان کار را یاد بگیرد.
از سوی دیگر، همین فرد می بیند که الان اگر یک شب هم سحری خوانی نکرد، اتفاقی نمی افتد و کسی سراغ او نمی اید و از او نمی خواهد که شب دیگر سحری خوانی کند، لزومی نمی بیند که به فرزندش هم یاد بدهد، اما اگر ببیند هم مردم و هم مسیولان فرهنگی مشتاق این هستند که این کار ادامه یابد، او هم انگیزه می یابد که این کار را به فرد دیگری یاد بدهد. همین طور که در شبیه خوانی این را داریم و هنوز باعث می شود که افراد این هنر را به دیگران یاد بدهند.
از طرف دیگر، اگر حرکتی هم در این زمینه، مخصوصا از طرف تلویزیون بوده، این کار به صورت بومی صورت نگرفته است. الان ما در بسیاری از استان ها، شبکه های استانی داریم، امـا تعداد ایین هایی که استفاده می کنند، محدود هست و البته بومی نیست. از سوی دیگر، همین ایین ها نیز بسیار محدود تبلیغ می شود و اشعار فارسی که در اوقات سحر خوانده می شده و مضامین متعالی هم داشته، در کنار بقیه مضامین مذهبی، پخش نمی شود.
این ایین ها در حوزه) تحقیق شما تا چه اندازه) متنوع است؟
در استان اصفهان ما با وضعیت خاصی مواجه هستیم. در این استان ما اقوام متفاوتی داریم. مثلا در منطقه) جرقویه اصـفـهان، وسط کویر روستایی به نام نصراباد هست که ساکنانشان اصالتا عرب هستند. اینها ایین های مخصوص به خود دارند.
در برخی نقاط قبل از اینکه سحری خوانی صورت بگیرد، طبل نوازی صورت می گرفته است. طبل نوازی هم سه ریتم متمایز با معنا و مفهوم متفاوت داشته است. بعد شعرخوانی فارسی بوده و سپس ادعیه خوانی و بعد طبل نوازی و در پایان اذان می گفتند. اما در بیشتر مناطق، حدودا یک ساعت و نیم بـا )یـااللـه( و )یا رب( گفتن، برنامه های خود را شروع مـی کـردنـد، سـپـس اشـعـاری فارسی از نظامی گنجوی، خواجه عبدالله انصاری، سعدی، حافظ و کشکول کمپانی می خواندند، این برنامه حدود بیست دقیقه ادامه داشت. سپس از بام پایین می امدند و خود سحری می خوردند. بعد از ان به بام می رفتند و اذان می گفتند. در شب های نوزدهم و بـیـسـت و یـکم مـاه رمـضـان نـیـز قـصـایدی در منقبت امیرالمومنین (ع) می خوانده اند.
در حین انجام این تحقیق به ایین های شیعی غیر از رمضان نیز برخورد کردید؟
به نسخه های خطی ایینی و بیاض ها و طومارهای جالبی برخوردیم که گاه تا 150 سال قدمت داشتند؛ به خصوص گنجینه های نسخ شبیه خوانی. این نسخه ها در روستاها نگه داری می شود، اما متاسفانه نه شیوه) نگه داری از انها را کسی می داند، نه در اختیار کسی قرار گرفته و نه کسی سراغ انها را گرفته است. برخی نیز نسخه ها را به سبب اینکه کهنه شده و حاوی اسماء متبرکه بوده، به اب داده اند. من خودم گمانم این بود که در منطقه سمیرم شبیه خوانی سابقه) چندانی ندارد، اما در همین تحقیق نسخه ای در همان جا پیدا کردیم که متعلق به 130 سال قبل بود و در انجا اجرا می شده است. اینها همه تاریخ و شناسنامه ماست.
چه فرصت هایی برای ثبت ایین های شیعی در مناطق مختلف کشور وجود دارد و شما چه اولویت هایی را در این زمینه قایل هستید؟
مـا در گـذشـتـه ایـیـن هـایـی مثل صلوات خوانی ها در عروسی ها و چاووش خوانی ها در سفرهای زیارتی داشته ایم که تقریبا از بین رفته است. در این موارد احتیاج به شیوه های احـیـا فـرهـنگی داریم. اما در برخی دیگر از موارد هنوز نمونه های اصیلی وجود دارد.
مشکلی که هم اکنون و به مقدار بیشتر در سال های اینده خـواهیم داشت، مسیله) مداحی است. ما هم اکنون افراد کهن سال مداحی داریم که اصول بسیار محکمی در این کار دارند. فوق العاده تعصب دارند که اشعاری که می خوانند از شـاعـری نامی باشد و با مقتل مغایرتی نداشته باشد. در روضه خوانی هم تاکید دارند که با مناسبت و مطابق مقتل باشد و به هر صورت حد و حریم ها را پایند می باشند. انها هم به محتوا توجه داشتند و هم اینکه زیباشناس بودند. لازمه اش این است که به این مداح های قدیمی بها داده شود که در سراسر روستاهای ایران پراکنده اند.
در روستای حسن اباد جرقویه اصفهان پیرمردی هست که روضه) جابر بن عبدالله انصاری می خواند که از نظر لحن، اشعار قبل، مطابقت با مقتل و شروع و پایان واقعا بی نظیر و شنیدنی است. این سنت ها در حال از بین رفتن است.
تجربه) کشورهای دیگر در زمینه حفظ ایین های رمضان خود چیست؟
این هم به راستی سوال مهمی است که چرا کشورهایی مـانند ترکیه و سوریه که فقط ایین طبل نوازی در سحر را داشته اند و کشورهایشان به اندازه) ما هم مذهبی نبوده و اقلیت های دینی زیادی نیز داشته اند، انها هنوز به این سنت خود وفادار هستند، اما چرا این سنت ها در کشور ما از بین رفته است؟ جالب هم این است که فعالان این عرصه کم توقع نیز هـستند و تنها انتظار دارند که دیده شوند. اما چون دیده نشده اند، رغبت نکرده اند این سنت ها را به فرزندانشان یا به علاقه مندان اموزش دهند.
چگونه می توان این سنت ها را احیا کرد؟
برای احیای این سنت ها به چشم اندازی حداقل ده تا پانزده سال نیاز داریم. با تحقیقات شخصی و یا با انتشار یک لوح فشرده از ایین های رمضان نمی توان انتظار احیای این سنت ها را داشت. ما در کشور به یک گروه جدی احیای ایین ها احتیاج داریم که واقعا می باید مسیولان امر به این فکر باشند و هرچه زودتر این گروه را تشکیل دهند و با جدیت کار را به پیش برند. این کار البته به بودجه) بسیار احتیاج دارد.
ما نتیجه گرفته ایم که در برخی شهرستان ها که هنوز برخی افراد به صورت فعال این ایین های را اجرا می کنند، باید به بازتولید فرهنگی دست بزنیم و در برخی شهرستان ها که دیگر کسی برای اجرای این سنت ها باقی نمانده، احیا فرهنگی را در دستور کار قرار دهیم.
منبع : مجله اخبار شیعیان مرداد ماه سال 1390 شماره 69
مطالب مرتبط
- دعای روز سی ام ماه مبارک رمضان
- نام های ماه مبارک رمضان و معانی آنها
- باید و نبایدهای ماه رمضان
- نزول کتب آسمانی در ماه مبارک رمضان
- مغفرت الهی در ماه رمضان
- دعای حضرت علی(ع) در شب عید فطر
- شرح دعای روز بیست و هشتم ماه مبارک رمضان
- توصیه های بهداشتی در ماه رمضان
تگها
مطالب پربیننده
- چه کسانی می توانند نامخانوادگیشان را تغییر دهند
- روزانه چقدر پروتئین مصرف کنیم؟
- خواص شگفتانگیز کیوی را بشناسید
- فراخوان دومين كنگره بين المللی راهكارهای گسترش فرهنگ غدير و ترويج نهج البلاغه
- ۳ نوشیدنی مفید برای سالمندان
- نکاتی مهم درباره جوشهای صورت
- علائم بیش فعالی در دخترها و پسرها را بشناسید
- میوه ای برای تقویت سیستم ایمنی بدن
- گیاهی برای دفع سنگ کلیه
- اربعین؛ پلی به سوی وحدت جهانی
- چالشهای ازدواج در دوران پیری
- اذن پدر برای ازدواج دختر لازم است یا خیر؟
- معرفی سوغات و صنایع دستی مازندران
- چگونه عطر مناسب بخریم؟
- زندگی نامه مسعود پزشکیان
- رابطه زناشویی برنده و بازنده ندارد
- درباره دوران بحرانی نوجوانی
- بازار کرمان با قدمت ۶۰۰ سال
- معرفی موزه هنرهای معاصر تهران؛ بازتابی از هنر ایران و جهان
- مصرفگرایی و ویرانی زندگی
- پاسخ به سوالات رایج درباره مصرف شیر
- معرفی جنگل فندقلو؛ بهشتی مینیاتوری در اردبیل
- درباره سن پیری بیشتر بدانیم
- اهمیت خواب را جدی بگیرید
- معرفی مسجد شیخ لطف الله، اثری شگفت انگیز از دوران صفویه
- پناهگاه سکوت
- نحوه خوابیدن به خواستههای درونی
- مضرات سیگار از آسیبهای پوستی تا تهدید سلامتی
- در مورد کف پای صاف و باورهای قدیمی
- چگونه با کودکان چاق تعامل داشته باشیم
- قوانین کلاس و مدرسه
- قالب آماده و زیبای پاورپوینت(15)
- ۵ فیلم که همه زنان ایرانی باید تماشا کنند
- شعار سال ۱۴۰۱ «سال تولید، دانشبنیان و اشتغالآفرین»
- قالب زیبای پاورپوینت برای ارائه پروپوزال و دفاع رساله دکترا
- قالب پاورپوینت کادر دار زیبا
- پورنوگرافی چیست و چه اثری بر مغز و رابطه جنسی دارد؟
- قالب پاورپوینت گرافیکی و طرح دار زیبا
- قالب پاورپوینت گرافیکی زیبا
- رنگ چشم هایتان درباره شما و اجدادتان چه می گوید؟
- نمونه تدریس درس اول هدیه آسمان پنجم
- قالب پاورپوینت گرافیکی جالب
- اندکی درباره درسپژوهی
- کتاب پسری که جادویی شد
- همه زائران سلطان
- قالب پاورپوینت
- معرفی کتاب
- دوستی با کتاب
- قالب پاورپوینت گرافیکی
- درباره محسن رضایی
- معرفی کتاب
- قیافه و ظاهر واسه متولدین کدوم ماه، خیلی مهمه؟
- درباره امیر کبیر
- کتاب راهنمای کامل Interaction access
- متن کامل دعای جوشن کبیر با ترجمه
- کتاب پیوند زخم خورده
- درباره فخرالدین عراقی
- درباره محسن مهر علیزاده
- کتاب آموزش علیه آموزش
- خلاصه کتاب سواد بصری