کرونا و مساله مدیریت ترس
«مدیریت ترس» برای متوجه کردن مردم به رعایت شیوهنامهها در خصوص بیماری کرونا، مدیریت مناسبی نیست. یک کارشناس رسانه میگوید این شیوه با تحمیل استرس و اضطراب به جامعه، بر سلامت روانی شهروندان تاثیر منفی میگذارد.
از زمان شیوع کرونا تاکنون رسانهها در عرصههای مختلف نظیر پوششدهی اخبار، اطلاعرسانی و فرهنگسازی نقش مهمی ایفا کردهاند. اما نکته در اینجا است که اگر رسانهها به نوع واژههای که به کار میبرند توجه نکرده و ادبیات مهم تاثیرگذار در اقناع مردم را به کار نبرند، نه تنها محتوایی که تولید میکنند به کار نمیآید بلکه حتی ممکن است پیامدهای ناخواستهای را در جامعه رقم بزنند که از آن جمله ترس و اضطراب همگانی است. «امید جهانشاهی» کارشناس رسانه در یادداشت زیر به این مهم توجه کرده و از لزوم روی آوری رسانهها در بکارگیری ادبیات زندگی میگوید؛
ویروس کرونا کشنده است و تاکنون جان بیش از یک میلیون انسان در جهان را گرفته است. طبق آمار رسمی نزدیک به ۳۵ هزار نفر از مردم کشورمان قربانی کرونا شدهاند و همچنان هر روزه تعدادی از آنها جان خود را از دست می دهند. پس هیچ شکی نیست که خطر جدی است و باید محدودیتهایی وضع کرد و شیوهنامههای بهداشتی را بسیار سخت گرفت. در این شرایط رسانه ها به مشروعیت بخشی شیوه نامهها، اطلاع رسانیها، آموزشها و نیز لزوم رعایت آنها برای مواجهه با کرونا مکلف هستند. رسانهها برای متوجه کردن مردم به خطر و همراه کردن عموم برای مشارکت جهت مقابله، مدیریت ترس را در دستور کار قرار میدهند و مدیریت ترس با ادبیات جنگ ممکن میشود.
به این تیترها دقت کنید: «مبارزه با کرونا در خاکریز رسانه»، «کرونا را شکست میدهیم»، «جنگ ادامه دارد، مدافعان امروز {در کنار تصویر کادر درمانی}». خاکریز، سنگر و جنگ؛ همه ادبیات جنگ و متناسب با مدیریت ترس هستند.
حداقل در خصوص کرونا به جرات میتوان گفت که مدیریت ترس برای متوجه کردن مردم به رعایت شیوهنامهها، مدیریت مناسبی نیست؛ زیرا استرس و اضطرابی به جامعه تحمیل میکند که خود تبعاتی دیگر دارد. از این نظر که بر سلامت روانی شهروندان حتی با رعایت شیوهنامهها تاثیر منفی میگذارد. به تعبیر «یورگنسن» استاد روزنامه نگاری دانشگاه کاردیف، ترس ماهیتی اپیدمیک دارد و میتواند به سرعت گسترش پیدا کند. مطالعات او نشان داده که ترس نقش قابل توجهی در پوشش رسانهای مرتبط با ویروس کرونا بازی کرده است. او از زمانی که نخستین گزارشها منتشر شدند، ۱۰۰ روزنامه اصلی و مهم انگلیسی زبان در سرتاسر جهان را بررسی کرد که مجموعا ۹۳۸۷ مطلب و مقاله در مورد شیوع ویروس کرونا به چاپ رسانده بودند. از این تعداد، ۱۰۶۶ مقاله از ادبیات ترس و وحشت آفرین استفاده کرده بودند و این در حالی است که پوشش رسانهای کرونا ۲۳ برابر بیشتر از پوشش رسانهای بیماریهایی مشابه ابولا در سال ۲۰۱۸ بوده است.
فارغ از اینکه نقطه آغاز این روایتها در پوشش رسانههای غربی به خاطر شیوع ویروس از چین بوده باشد یا خیر، به هرحال ادبیات ترس حاکم شده است و لذا گروههایی از جامعه وقتی زیر فشار روانی بالای ناشی از ترس قرار میگیرند برای فرار از این فشار، به بیتوجهی پناه میبرند و به اصطلاح بیخیال میشوندگروههایی از جامعه وقتی زیر فشار روانی بالای ناشی از ترس قرار میگیرند برای فرار از این فشار، به بیتوجهی پناه میبرند و به اصطلاح بیخیال میشوندو صورت مساله را نادیده میگیرن. در این شرایط آنها واقعا فشار ناشی از ترس را نمیتوانند تحمل کنند و این در حالی است که میدانیم قرنطینه و محدودیتهای گسترده برای اصناف و تعطیلی طولانی بازارها مستلزم توان اقتصادی دولت برای حمایت از اصناف است که در بسیاری از کشورها ممکن نیست. ضمن اینکه متخصصان گفتهاند درصد بالایی از مبتلایان با تب و لرزی از این بیماری به سلامت عبور میکنند و ۹۰ درصد آنها که بار دوم درگیر میشوند، بیماری شان بواسطه قابلیتی که بدن مییابد، به مراتب خفیفتر از دفعات اول است.
این دو دلیل عمده بسیاری از دولتها را برآن داشته است تا به جای قرنطینه تمام، توازنی بین جان و نان برقرار کنند. محدودیتها را محدود به شرایط حاد کنند و اماکنی که ضروری نیستند به ضرورت تعطیل موقت کنند. اما نکته اینجا است که در توازن جان و نان، سلامت روان هم مهم است. بویژه اگر از زاویه نحوه پوشش و ادبیات مواجهه با کرونا در رسانهها نگاه کنیم، توجه به سلامت روان باید یکی از معیارها باشد.
کرونا مساله جنگ با دشمن خارجی نیست که باید شکست بخورد و برود بلکه مساله ادامه زندگی در شرایط موقتی است. اتفاقا در شرایط بحرانهایی نظیر بیماریهای اپیدمیک به تعبیر «روزولت» تنها چیزی که باید از آن ترسید، خود ترس است. از این رو در مورد کرونا به شدت به ادبیات زندگی نیاز داریم.
ادبیات زندگی ادبیات اقناع و همدلی است: «بیایید همه با هم از شیوع کرونا جلوگیری کنیم». چون قرار نیست چیزی از بین برود فقط قرار است با تولید و رواج واکسن مقابله، زنجیره شیوع آن محدود شود. پس نیاز به اقناع شهروندان و ایجاد همدلی داریم. این همان ماموریت و ذات حرفه روزنامهنگاری است. در حال حاضر نیاز به اقناع شهروندان و ایجاد همدلی داریم. این همان ماموریت و ذات حرفه روزنامهنگاری است.روزنامهنگاری چیزی جز جستن حقیقت، گزارش واقعیت، گفتگو و ایجاد تفاهم نیست. بر همین اساس بود که با کرونا اتفاقا پرچم روزنامه نگاری برافراشتهتر شد و رسانهها با بانگ بلندی فریاد برآوردند که «حالا زمانی برای حقیقت است نه شایعات» و «حالا زمان همبستگی و همدلی است نه انزوا و بیزاری». اقناع، حقیقت و همبستگی مستلزم ادبیات زندگی است.
ضمن اینکه بیتوجهی برخی شهروندان به رعایت شیوهنامهها فقط ریشه در جدی نگرفتن خطر ندارد بلکه مساله بیاعتمادی هم هست که این امر را نیز میتوان از طریق رسانهها و بهرهمندی از ادبیات زندگی حل کرد. یعنی ادبیات گفتگو و آگاهی اما بدون ایجاد ترس. ادبیات زندگی اعتماد اجتماعی میسازد و مردم را در رعایت شیوهنامهها همراه میکند.
از آن گذشته ادبیات جنگ در جامعه تصویری میسازد و توقعی میآفریند که اگر دولت بخواهد با رعایت شیوه نامهها محدودیتی را پس از فروکش کردن موجی از شیوع کرونا بکاهد، با مقاومت روانی جامعه ترسیده مواجه می شود. ادبیات جنگ منحصر به موضوع کرونا هم نیست. یک رویکرد فرهنگی است. ادبیات برخی پیامها و توصیهها در مورد توجه به سالمندان و یا رعایت حجاب چنان است که مثل پتک بر مغز مخاطب کوبیده میشوند.
ادبیات جنگ محدود به عرصه رسانهها و مواجهه با بحران ها هم نیست. اگر با خود صادق باشیم و در زندگی خانوادگی و تعاملات اجتماعی خود دقت کنیم، میبینیم که چقدر ادبیات جنگ و ادبیات زندگی بر ذهن و ضمیر هر یک از ما مستولی است. بنابراین تمرین ادبیات زندگی را از خود آغاز کنیم.
مطالب مرتبط
- درباره علی مرادخانی
- ویروس کرونا چیست؟ اینفوگراف ویروس کرونا
- ویروس کرونا؛ موضوع ۱۶۳ پایان نامه و پروپوزال در سال ۹۹
- کلاسهای مجازی دانشگاه آزاد اسلامی
- آموزش چند اوریگامی ساده برای سرگرم کردن کودکان
- شب یلدا
- ۱۰ نکته درباره ویروس کشنده کرونا
- جولان ویروس کرونا در جهان
تگها
مطالب پربیننده
- چه کسانی می توانند نامخانوادگیشان را تغییر دهند
- روزانه چقدر پروتئین مصرف کنیم؟
- خواص شگفتانگیز کیوی را بشناسید
- فراخوان دومين كنگره بين المللی راهكارهای گسترش فرهنگ غدير و ترويج نهج البلاغه
- ۳ نوشیدنی مفید برای سالمندان
- نکاتی مهم درباره جوشهای صورت
- علائم بیش فعالی در دخترها و پسرها را بشناسید
- میوه ای برای تقویت سیستم ایمنی بدن
- گیاهی برای دفع سنگ کلیه
- اربعین؛ پلی به سوی وحدت جهانی
- چالشهای ازدواج در دوران پیری
- اذن پدر برای ازدواج دختر لازم است یا خیر؟
- معرفی سوغات و صنایع دستی مازندران
- چگونه عطر مناسب بخریم؟
- زندگی نامه مسعود پزشکیان
- رابطه زناشویی برنده و بازنده ندارد
- درباره دوران بحرانی نوجوانی
- بازار کرمان با قدمت ۶۰۰ سال
- معرفی موزه هنرهای معاصر تهران؛ بازتابی از هنر ایران و جهان
- مصرفگرایی و ویرانی زندگی
- پاسخ به سوالات رایج درباره مصرف شیر
- معرفی جنگل فندقلو؛ بهشتی مینیاتوری در اردبیل
- درباره سن پیری بیشتر بدانیم
- اهمیت خواب را جدی بگیرید
- معرفی مسجد شیخ لطف الله، اثری شگفت انگیز از دوران صفویه
- پناهگاه سکوت
- نحوه خوابیدن به خواستههای درونی
- مضرات سیگار از آسیبهای پوستی تا تهدید سلامتی
- در مورد کف پای صاف و باورهای قدیمی
- چگونه با کودکان چاق تعامل داشته باشیم
- قوانین کلاس و مدرسه
- قالب آماده و زیبای پاورپوینت(15)
- ۵ فیلم که همه زنان ایرانی باید تماشا کنند
- شعار سال ۱۴۰۱ «سال تولید، دانشبنیان و اشتغالآفرین»
- قالب زیبای پاورپوینت برای ارائه پروپوزال و دفاع رساله دکترا
- قالب پاورپوینت کادر دار زیبا
- پورنوگرافی چیست و چه اثری بر مغز و رابطه جنسی دارد؟
- قالب پاورپوینت گرافیکی و طرح دار زیبا
- قالب پاورپوینت گرافیکی زیبا
- رنگ چشم هایتان درباره شما و اجدادتان چه می گوید؟
- نمونه تدریس درس اول هدیه آسمان پنجم
- قالب پاورپوینت گرافیکی جالب
- اندکی درباره درسپژوهی
- کتاب پسری که جادویی شد
- همه زائران سلطان
- قالب پاورپوینت
- معرفی کتاب
- دوستی با کتاب
- قالب پاورپوینت گرافیکی
- درباره محسن رضایی
- معرفی کتاب
- قیافه و ظاهر واسه متولدین کدوم ماه، خیلی مهمه؟
- درباره امیر کبیر
- کتاب راهنمای کامل Interaction access
- متن کامل دعای جوشن کبیر با ترجمه
- کتاب پیوند زخم خورده
- درباره فخرالدین عراقی
- درباره محسن مهر علیزاده
- کتاب آموزش علیه آموزش
- خلاصه کتاب سواد بصری