مقالات ویروس کرونا
وسواس و استرس، پاشنه آشیل

با توجه به نظر کارشناسان و ماهیت این ویروس و بحران، در بُعد روانشناختی درمان و کاهش علائم به دو اختلال وسواس (OCD) و استرس پس از سانحه (PTSD) از ضروری ترین مسائل در دوران پساکرونا است.
رئیس انجمن روانشناسی تربیتی ایران با تاکید بر اینکه اختلال وسواس و استرس پس از سانحه پاشنه آشیل دوران پساکرونا است، گفت: کرونا مانند یک بمب به جامعه وارد شده است و از امروز باید به فکر کاهش ترکشهای آن بود.
فریبرز درتاج در گفت و گو با خبرنگار حوزه زنان و خانواده ایرنا با تاکید بر اینکه آمار جهانی نشان داده که در دوران کرونا، جهان با افزایش طیف وسیعی از اختلالات و آسیب های اجتماعی و روانی روبه رو شده است، اظهار داشت: برای درک دوران پساکرونا، ضروری است که ابتدا ژرفای بحرانی که کرونا در زمینه روانی و اجتماعی در کشور ایجاد کرده بررسی شود و بعد بر مبنای آن تصمیم گرفت که در دوران پساکرونا چه اقداماتی ضروری است.
وی تاکید کرد: با توجه به نظر کارشناسان و ماهیت این ویروس و بحران، در بُعد روانشناختی درمان و کاهش علائم به دو اختلال وسواس (OCD) و استرس پس از سانحه (PTSD) از ضروری ترین مسائل در دوران پساکرونا است.
بازتوانی جامعه و پرداختن به مسایل زوجین از ضروریات دوران پسا کرونا است
رئیس انجمن روانشناسی تربیتی ایران با یادآوری اینکه کرونا مانند یک بمب به جامعه وارد شده است، خاطرنشان کرد: پیشگیری و بازتوانی جامعه از موضوعات ضروری است که از امروز نیاز به کار دارد گواه این مطلب نیز حادثه 11 سپتامبر است که هنوز هم در مقالات به روز روانشناسی دنیا با تبعات استرس پس از آن بحران، اشاره می شود و این نشانگر اوج بحران روانی پس از یک بحران واقعی است پس پیشگیری یک موضوع اساسی است.
درتاج، پرداختن به مسائل زوجین را از دیگر مسائل ضروری دانست که در دوران پساکرونا نیاز به توجه ویژه دارد و افزود: بحران کرونا در رابطه با زوجین به عنوان یک زنگ خطر عمل کرد، افزایش درخواستهای طلاق در دوران قرنطینه، یک هشدار جدی برای جامعه است. این یعنی بسیاری از زوجین نمیتوانند بدون دیدن افراد ثالث و فقط در کنار هم روزگار را با آرامش سپری کنند.
وی با یادآوری اینکه طلاق نشانه بسیاری از آسیبهای اجتماعی است، تصریح کرد: این مساله به نبود مهارتهای مورد نیاز زوجین و دانش عمومی ارتباطات بر می گردد بنابراین توجه به هسته خانواده، بازسازی سبک زندگی، افزایش مهارتهای زوجین و برنامه ریزی اصولی و شفاف جهت تقویت خانوادهها و آموزش مهارتها میتواند در رفع این معضلات در دوران پساکرونا، تاثیر بسزایی بگذارد.
آموزش و افزایش تفکر نقادانه، در دوران پساکرونا حائز اهمیت است
به گفته دبیر شورای مرکزی سازمان نظام روان شناسی، یکی از موارد تهدید کننده سلامت روان در دوران کرونا که آمار زیادی هم از شیوع آن منتشر شده است، اضطراب و استرس است؛ اضطراب و استرس در ارتباط با ماهیت این ویروس و بیماری طبیعی است اما بخش عظیمی از این اضطراب و استرس که به جامعه تحمیل شد، به دلیل شایعه ها و نشر اخبار کذب بود.
وی ادامه داد: جدا از بحران کرونا، متاسفانه این موضوع نشان دهنده این است که هنوز شعور اجتماعی جامعه قدرت و توانایی تشخیص اطلاعات و اخبار درست و نادرست و تحلیل منطقی اطلاعات را ندارد بنابراین به نظر می رسد آموزش و افزایش تفکر نقادانه، در دوران پساکرونا حائز اهمیت است.
تقویت زیرساخت های علمی مجازی در دوران پساکرونا ضرورت دارد
درتاج با تاکید بر اینکه دوران کرونا موجب تحولات فراوان در حوزه علم و آموزش شده و آموزش های مجازی رشد و رونق بسیاری گرفته است، خاطرنشان کرد: با ادامه این روند محتوای های الکترونیکی تولید شده دانشگاه های بزرگ دنیا در اختیار همه دانشگاه ها قرار می گیرد و همین نقل و انتقال اطلاعات آموزشی موجب می شود تا دانشگاه ها نسبت به آموزش حساس تر و خلاق تر شوند.
وی افزود: در عین حال متوجه شدیم که چقدر زیرساخت های علمی از نوع مجازی نه فقط در ایران بلکه در دنیا کمبود دارد بنابراین توجه و کمک به رونق بیشتر آموزش مجازی و برطرف کردن کمبودهای اجرایی آن از موضوعات مهی است که در دوران پساکرونا باید به آن پرداخته شود.
معاونت پژوهش سازمان نظام روانشناسی با تاکید بر اینکه البته این نوع آموزش، نیاز به تجهیزات و امکاناتی مبتنی بر فناوری از طرف یادگیرندگان دارد، یادآور شد: متاسفانه به دلیل عدم دسترسی بسیاری از دانش آموزان و دانشجویان به این امکانات در مناطق محروم و به دلیل مشکلات اقتصادی و کمبودهای زیرساختی، امکان دریافت چنین آموزشی برای بسیاری میسر نیست بنابراین برنامه ریزی جهت پشتیبانی و آموزش جبرانی برای دانش آموزان و دانشجویان جامانده از تحصیل باید در دوران پساکرونا مورد بررسی قرار گیرد.
درتاج، حمایت از شرکت های دانش بنیان و استارتاپ ها و آموزش کسب معاش در منزل از طریق شبکه های اجتماعی و اینترنت را یکی از دیگر ضرورت های مهم در دوران کرونا و پساکرونا دانست که می تواند به پیشرفت کسب و کار در کشور کمک کند.
از: فاطمه دهقان نیری
مطالب مرتبط
-
درباره علی مرادخانی
-
تماشای فیلم های مستهجن این پیامدهای ناگوار را دارد
-
اختلال هویت جنسی
-
تب روانی چیست و چگونه درمان میشود؟
-
چگونه بر کینه و رنجش خود از کسی غلبه کنیم؟
-
ویروس کرونا چیست؟ اینفوگراف ویروس کرونا
-
۴۱ راهکار فوقالعاده کسب درآمد از اینترنت که نیازی به سرمایه ندارد
-
ویژگی های افراد بدگمان اینگونه است
تگها
مطالب پربیننده
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای مهندسی صنایع سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای مهندسی پزشکی سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای مهندسی مکانیک (2) سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای مهندسی مکانیک (1) سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای مهندسی نقشه برداری سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای مهندسی عمران سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای مهندسی برق سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای علوم شناختی سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای علوم کامپیوتر و بیوانفورماتیک سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای ژئوفیزیک سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای فیزیک سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای ریاضی سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای آمار سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای آموزش زبان و ادبیات انگلیسی سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای بیوشیمی سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای شهرسازی سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای معماری سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای مدرسی معارف اسلامی سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای علوم ارتباطات سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای حسابداری سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای گردشگری سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای حقوق سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای مدیریت سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای علم اطلاعات و دانش شناسی سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای روانشناسی ۲ سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای سنجش و اندازه گیری سال 1403
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای روانشناسی سال 1403
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای علوم تربیتی سال 1403
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای فلسفه سال 1403
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای الهیات و معارف اسلامی سال 1403
- قوانین کلاس و مدرسه
- قالب آماده و زیبای پاورپوینت(15)
- ۵ فیلم که همه زنان ایرانی باید تماشا کنند
- شعار سال ۱۴۰۱ «سال تولید، دانشبنیان و اشتغالآفرین»
- قالب زیبای پاورپوینت برای ارائه پروپوزال و دفاع رساله دکترا
- پورنوگرافی چیست و چه اثری بر مغز و رابطه جنسی دارد؟
- قالب پاورپوینت کادر دار زیبا
- رنگ چشم هایتان درباره شما و اجدادتان چه می گوید؟
- قالب پاورپوینت گرافیکی و طرح دار زیبا
- قالب پاورپوینت گرافیکی زیبا
- نمونه تدریس درس اول هدیه آسمان پنجم
- قالب پاورپوینت گرافیکی جالب
- اندکی درباره درسپژوهی
- همه زائران سلطان
- کتاب پسری که جادویی شد
- قالب پاورپوینت
- معرفی کتاب
- دوستی با کتاب
- متن کامل دعای جوشن کبیر با ترجمه
- قالب پاورپوینت گرافیکی
- درباره محسن رضایی
- قیافه و ظاهر واسه متولدین کدوم ماه، خیلی مهمه؟
- معرفی کتاب
- چشم رنگی ها چه شخصیتی دارند؟ روانشناسی رنگ چشم ها
- درباره امیر کبیر
- کتاب راهنمای کامل Interaction access
- درباره فخرالدین عراقی
- خلاصه کتاب سواد بصری
- کتاب پیوند زخم خورده
- درباره محسن مهر علیزاده