مقالات سبک زندگی
چگونه با شغلمان سازگار شویم؟
سازگاری شغلی یعنی اگر متوجه شدید راهتان به هر دلیلی مسدود است، سریع مسیری جایگزین برای رسیدن به هدفتان پیدا کنید. سازمانها همیشه راهبردها و برنامههایی دارند که مسیر آیندهشان را مشخص میکند، اما شرایط همیشه مطابق با انتظار و برنامه آنها پیش نمیرود. پیشبینیناپذیری شرایط و عدم قطعیت باعث میشود سازمانها به افرادی با توانایی سازگاری با شرایط مختلف نیاز داشته باشند.
تصور کنید همکاری که با شما در تعامل است خیلی ناگهانی سازمان را ترک کند. بدیهی است که در این حالت دچار استرس شدیدی میشوید. اما اگر فرد سازگاری باشید، بهجای ایجاد تنش برای خودتان و مدیران سازمان، سعی میکنید اوضاع را سروسامان بدهید و موقعیت پیشآمده را چالشی گذرا در نظر میگیرید. شما تلاش میکنید تا زمانی که همکار جدیدی جایگزین شود، بخشی از امور مربوط به جایگاه خالی را خودتان انجام بدهید و بخشی را هم به سایر همکارانتان محول کنید. بنابراین فرایندهای سازمانی تا زمانی که همکار تازه جایگزین نشده است، طبق روال معمول پیش میروند و دچار مشکل یا تأخیر نخواهند شد. سازگاری شغلی یعنی پذیرش تغییرات با خوشبینی و استفاده از مهارت حل مسئله برای گرفتن بهترین نتیجه.
چرا باید مهارت سازگاری را بیاموزیم؟
این مهارت نرم چنان اهمیت دارد که لازم است حتما در رزومه شما باشد. دلایل اهمیت این مهارت عبارتاند از:
افزایش احتمال بهدستآوردن منصبهای مدیریتی و رهبری بهدلیل توانمندیهایی که فرد در این زمینه دارد.
بهبود کیفیت کار.
توانایی حفظ بهرهوری در بالاترین سطح ممکن حتی در مواقع بحران.
بهروزرسانی مداوم مهارتها.
افزایش مسئولیتپذیری.
شیوع ناگهانی ویروس کرونا موقعیتی بود که بهخوبی تفاوت بین افراد سازگار با دیگران را مشخص کرد. کسبوکارهایی که توسط افراد منعطف مدیریت میشدند، توانستند با تغییرات سازگار شوند و جایگاه خود در بازار را حفظ کنند. کسبوکارهایی که تغییرات را نپذیرفتند هم متحمل ضررهای هنگفتی شدند و حتی بسیاری از آنها از بازار حذف شدند.
۸ مهارت لازم برای سازگاری شغلی
۱. مهارتهای ارتباطی
مهارتهای ارتباطی نهتنها برای سازگاری با شغل اهمیت دارند، بلکه برای موفقیت سازمانی و رسیدن به اهداف هم کاربردی هستند. شما بهتنهایی نمیتوانید با تغییراتی که ایجاد میشوند هماهنگ شوید و تمام مسئولیت را بر عهده بگیرید. بنابراین باید روش درست برقراری ارتباط با کارمندان و سایر اعضای تیم را بدانید و از آن برای تعامل بهتر استفاده کنید. توانایی ارتباطسازی برای مدیران و سرپرستان سازمانها اهمیت بیشتری دارد، زیرا این افراد باید بتوانند تیم را در مسیر درست هدایت کنند. چند نمونه از توانمندیهای لازم برای ارتباطسازی عبارتاند از:
گوش دادن فعال؛
سؤالپرسیدن و قضاوتنکردن تا زمان مشخصشدن تمام جزئیات؛
هوش هیجانی؛
شناخت زبان بدن و نشانههای غیرکلامی؛
خودآگاهی؛
احترام؛
همدلی.
۲. مهارت یادگیری
مهارت یادگیری از ضروریترین مواردی است که برای سازگاری شغلی به آن نیاز دارید. شاید در حال حاضر عملکردتان فوقالعاده باشد، اما احتمال دارد در طول چند ماه روشهای تازهای برای انجام کار شما استفاده شوند. اگر نتوانید با بهروزرسانی مهارتها و یادگیری کار را به روشهای جدید انجام بدهید، احتمالا برکنار خواهید شد تا افراد بهروز جایگزین شما شوند. برای تضمین آینده خود علاوه بر انجام وظایف روزانه در محیط کار، زمانی را هم به یادگیری و مطالعه مهارتهای جدید یا بهبود توانمندیهای کنونی اختصاص دهید.
۳. مهارت حل مسئله
هر تغییری یا فرصت است یا مسئله. معمولا چالش ما زمانی است که حالت دوم رخ میدهد. ذهن شما ترجیح میدهد در شرایطی با ثبات کامل کار کند، اما جهان پر از تغییرات است و هر چند وقت یک بار، چالش یا تحولی ما را شگفتزده میکند. نحوه برخورد شما با مشکلات و شرایط تازه کیفیت کارتان را مشخص میکند. اگر مهارت حل مسئله خلاقانه داشته باشید و بهترین واکنش را نشان بدهید، یکی از مهرههای کلیدی سازمان خواهید شد. افرادی که با ذهنیت مثبت چالشها را میپذیرند و با آنها سازگار میشوند، میتوانند بدون توجه به شرایط بهرهوری سازمان را حفظ کنند. بنابراین اعضای ارزشمند سازمان میشوند.
با این اقدامات میتوانید مهارت حل مسئله خود را تقویت کنید:
تحلیل داده؛
طوفان فکری؛
کار گروهی؛
آزمون و خطا؛
تفکر خلاق؛
استنتاج منطقی؛
ارزیابی.
۴. نظم و سازماندهی
مدیریت شرایط با نظم سادهتر خواهد بود. تصور کنید بهخاطر بینظمی همه کارهای کنونیتان درهم و نامنظم شده باشند. در این حالت، تغییرات تازه احتمال شکست را افزایش خواهند داد. اگر فرد منظمی باشید، همه امور روی روال پیش میروند. همچنین میتوانید کارهای تازهای را که باید انجام بدهید هم سازماندهی کنید و بازدهی را افزایش دهید. در این صورت، مدیریت تغییرات سادهتر میشود و اقدامات شما نیز مؤثرتر خواهد بود.
مهارتهایی که شما را منظمتر میکنند عبارتاند از:
بهرهوری و مدیریت زمان؛
برنامهریزی؛
بایگانی سوابق؛
مدیریت دانش؛
تفکر استراتژیک؛
شناخت منابع و استفاده از آنها.
۵. مهارت تصمیمگیری
تصمیمگیری مهارتی است که برای همه اعضای سازمان اهمیت دارد، اما برای مدیران بیشتر! مدیران سازمانها معمولا برای مدیریت تغییرات از طوفان فکری و ایدههای همکارانشان استفاده میکنند، اما خودشان باید تصمیم نهایی را بگیرند. اگر برای مدیریت تغییرات اقدامی انجام نشود و همهچیز در حد حرف باقی بماند، سازگاری شغلی اتفاق نیفتاده است و نتیجهای حاصل نمیشود.
مهارت تصمیمگیری به سایر توانمندیهایی وابسته است که در قسمتهای قبل نام بردیم. شما با ارتباطسازی، مهارت حل مسئله، تفکر انتقادی و نظم میتوانید ایدههای مختلف را بررسی کنید و تصمیم نهایی را بگیرید.
۶. تدبیر
افراد مدبر هنگام ایجاد تغییرات تازه همه جوانب کار را میسنجند، در نتیجه میتوانند بهترین اقدامات را کنند. افراد مدبر همچنین از تمام ابزارها و منابعی که در اختیار دارند برای سازگاری با شرایط موجود و انجام کارهای ضروری بهره میبرند. خلاقیت هم از دیگر ویژگیهای افراد مدبر است.
برای تمرین تدبیر، این توانمندیهای خود را تقویت کنید:
بازکردن ذهن؛
ارتباطات قدرتمند؛
خلاقیت؛
اعتماد به نفس؛
مهارت اولویتبندی؛
تحقیق و پژوهش.
۷. مدیریت استرس
تغییرات و عدم قطعیت استرسزا هستند و این مسئله را نمیتوان تغییر داد. حتی افرادی که انعطاف بالایی دارند و سازگاری شغلی خود را تقویت کردهاند هم هنگام تغییرات دچار استرس میشوند. البته تفاوت آنها با افراد معمولی این است که با یادگیری مدیریت استرس، اجازه نمیدهند روی عملکردشان تأثیر منفی بگذارد.
هنگام ایجاد تغییرات غیرمنتظره، غرقشدن در استرس و ازدستدادن اختیار امور ساده است، اما افراد حرفهای نگرش مثبتشان را حفظ میکنند و با برخورد حرفهای بر خود و شرایط مسلط میشوند.
تواناییهای تأثیرگذار بر مدیریت استرس عبارتاند از:
خوشبینی؛
اعتمادبهنفس؛
هدفگذاری و تمرکز بر اهداف؛
مدیریت زمان؛
کنترل احساسات؛
پذیرفتن آنچه که نمیتوانید تغییر دهید.
۸. تعهد
استعفا آخرین گزینهای است که افراد انعطافپذیر به آن فکر میکنند. این افراد حتی زمانی که خیلی تحتفشار قرار میگیرند هم متعهد باقی میمانند. تعهد کاری کارکنان هم برای سازمان مزیتهای بسیاری دارد و هم برای سایر افرادی که با فرد متعهد کار میکنند، زیرا از او انگیزه میگیرند و آنها هم متمرکز و متعهد باقی میمانند.
روشهای تقویت مهارت سازگاری چیست؟
سازگاری شغلی جزء مهارتهای نرم و اکتسابی است. اگر فرد انعطافپذیری نیستید، بدین معنا نیست که هیچوقت نمیتوانید با تغییرات سازگار شوید. با تمرین و تکرار میتوانید این مهارت را در خود تقویت کنید. اقداماتی که میتوانید برای تقویت مهارت سازگاری بکنید عبارتاند از:
سؤال بپرسید تا به درک درستی از شرایط برسید و بتوانید واکنش مناسب نشان بدهید.
شکستها را بپذیرید، آنها را تحلیل کنید و ازشان درس بگیرید.
کارها را به گونهای متفاوت انجام دهید و ورای چارچوبهای همیشگی فکر کنید.
ریسک پذیری خود را تقویت کنید.
تغییرات را بپذیرید. به خودتان یاد بدهید بهجای مضطربشدن در برابر تغییر، آن را بهعنوان چالش در نظر بگیرید و به راهحل آن فکر کنید.
همیشه در حال یادگیری باشید و منتظر شرایط اضطراری کنید.
نگرش مثبت را در خود تقویت کنید.
سعی کنید ارتباطات قدرتمندی در محیط کارتان بسازید.
نکتهسنج باشید و همهچیز را ببینید و بشنوید تا درک درستی از شرایط کارتان داشته باشید.
در محل کار نشان بدهید فردی سازگار هستید
نوشتن انعطافپذیری بهعنوان یک ویژگی و سازگاری شغلی بهعنوان یک مهارت نرم در رزومه لازم است اما کافی نیست! باید نشان بدهید که واقعا این توانمندی را دارید. این نکات کمکتان میکنند:
در مصاحبه کاری از تجربیاتی بگویید که در شغل قبلی داشتید و با سازگاری توانستید مشکل را حل کنید.
اگر در طول مصاحبه مشکلی پیش آمد یا تغییری غیرمنتظره اتفاق افتاد، هوشیار باشید و بهترین واکنش را نشان بدهید.
اگر مهارتهای لازم برای سازگاری شغلی را دارید، هم در رزومه و هم در مصاحبه ذکرشان کنید.
در صورت استخدام و ورود به محیط کار، هوشیار باشید تا در فرصتهای مناسب این توانمندی خود را نشان بدهید و با استفاده از آن، ارزشی برای سازمان ایجاد کنید.
کلام آخر؛ با شغلتان سازگار باشید اما اجازه سوءاستفاده ندهید
بسیاری از افراد تصور میکنند کسانی که سازگاری شغلی دارند هیچوقت نه نمیگویند و همیشه هرکاری را که به آنها محول میشود انجام میدهند. این تصور اشتباه است، زیرا به دیگران اجازه سوءاستفاده میدهد. تشخیص مرز بین سازگاری و قربانی سوءاستفاده شدن سخت نیست. شما زمانی سازگار هستید که افراد دیگری هم کنارتان حضور دارند و همین کار را انجام میدهند، اما اگر شما تنها کسی هستید که سازگاری میکنید، باید به فکر تغییر رفتارتان در محیط کار باشید.
مطالب مرتبط
- یه دونه انار و یه دنیا آموزش
- آسیبشناسی تاثیر فضای مجازی بر بنیان خانواده
- مهارت نه گفتن، چگونه و چه زمانی نه بگوییم؟
- دانلود کتاب راهنمای مدیریت خانواده و سبک زندگی
- شما جزو کدام یک از 5 تیپ شخصیتی هستید؟
- نخود فرنگی های دوست داشتنی
- مقاله نقش تغافل در تربیت اسلامی با محوریت سیره نبوی و علوی
- کودکانمان مسئولیت را دوست دارند
تگها
مطالب پربیننده
- چه کسانی می توانند نامخانوادگیشان را تغییر دهند
- روزانه چقدر پروتئین مصرف کنیم؟
- خواص شگفتانگیز کیوی را بشناسید
- فراخوان دومين كنگره بين المللی راهكارهای گسترش فرهنگ غدير و ترويج نهج البلاغه
- ۳ نوشیدنی مفید برای سالمندان
- نکاتی مهم درباره جوشهای صورت
- علائم بیش فعالی در دخترها و پسرها را بشناسید
- میوه ای برای تقویت سیستم ایمنی بدن
- گیاهی برای دفع سنگ کلیه
- اربعین؛ پلی به سوی وحدت جهانی
- چالشهای ازدواج در دوران پیری
- اذن پدر برای ازدواج دختر لازم است یا خیر؟
- معرفی سوغات و صنایع دستی مازندران
- چگونه عطر مناسب بخریم؟
- زندگی نامه مسعود پزشکیان
- رابطه زناشویی برنده و بازنده ندارد
- درباره دوران بحرانی نوجوانی
- بازار کرمان با قدمت ۶۰۰ سال
- معرفی موزه هنرهای معاصر تهران؛ بازتابی از هنر ایران و جهان
- مصرفگرایی و ویرانی زندگی
- پاسخ به سوالات رایج درباره مصرف شیر
- معرفی جنگل فندقلو؛ بهشتی مینیاتوری در اردبیل
- درباره سن پیری بیشتر بدانیم
- اهمیت خواب را جدی بگیرید
- معرفی مسجد شیخ لطف الله، اثری شگفت انگیز از دوران صفویه
- پناهگاه سکوت
- نحوه خوابیدن به خواستههای درونی
- مضرات سیگار از آسیبهای پوستی تا تهدید سلامتی
- در مورد کف پای صاف و باورهای قدیمی
- چگونه با کودکان چاق تعامل داشته باشیم
- قوانین کلاس و مدرسه
- قالب آماده و زیبای پاورپوینت(15)
- ۵ فیلم که همه زنان ایرانی باید تماشا کنند
- شعار سال ۱۴۰۱ «سال تولید، دانشبنیان و اشتغالآفرین»
- قالب زیبای پاورپوینت برای ارائه پروپوزال و دفاع رساله دکترا
- قالب پاورپوینت کادر دار زیبا
- پورنوگرافی چیست و چه اثری بر مغز و رابطه جنسی دارد؟
- قالب پاورپوینت گرافیکی و طرح دار زیبا
- قالب پاورپوینت گرافیکی زیبا
- رنگ چشم هایتان درباره شما و اجدادتان چه می گوید؟
- نمونه تدریس درس اول هدیه آسمان پنجم
- قالب پاورپوینت گرافیکی جالب
- اندکی درباره درسپژوهی
- کتاب پسری که جادویی شد
- همه زائران سلطان
- قالب پاورپوینت
- معرفی کتاب
- دوستی با کتاب
- قالب پاورپوینت گرافیکی
- درباره محسن رضایی
- معرفی کتاب
- قیافه و ظاهر واسه متولدین کدوم ماه، خیلی مهمه؟
- درباره امیر کبیر
- کتاب راهنمای کامل Interaction access
- متن کامل دعای جوشن کبیر با ترجمه
- کتاب پیوند زخم خورده
- درباره فخرالدین عراقی
- درباره محسن مهر علیزاده
- کتاب آموزش علیه آموزش
- خلاصه کتاب سواد بصری