مقالات روانشناسی

دلایل گریه کردن و راه های کنترل گریه

دلایل گریه کردن و راه های کنترل گریه

اشکهای رفلکسی برای مراقبت از چشم تولید می شوند. چنانچه آلودگی یا دود وارد چشم شود یا چشم تحریک شود، اعصاب قرنیه پیامی به مغز می فرستد و اشک‌های رفلکسی اتفاق می افتد.

بعضی وقتها درست وقتی که نباید، بغض گلویمان را می فشارد: در خیابان ، پشت میز کار یا در یک مهمانی. هنگامی که کنترل گریه خود را نداریم، ناراحت و شرم زده می‌شویم. در هر‌ صورت، وقت هایی هست که نمی‌خواهیم گریه کنیم. شاید ندانید گریه‌کردن تا چه حد طبیعی است یا چه وقت نشانه‌ای از اختلالات روانی است. در این مقاله راه‌هایی را برای کنترل گریه با شما در میان می‌گذاریم. 
انواع گریه

اشک‌های پایه ۹۸ درصد از آب تشکیل شده است و اشک‌های هیجانی دارای پروتئین‌ها و هورمون‌ها هستند.

انسان می‌تواند سه نوع اشک تولید کند، که هر کدام از آن‌ها هدف گوناگونی دارد.

اشک‌های پایه

اشک‌های پایه برای این است که چشم‌ها خشک نشوند و دائم در چشم هستند.

اشک های رفلکسی

اشکهای رفلکسی برای مراقبت از چشم تولید می شوند. چنانچه آلودگی یا دود وارد چشم شود یا چشم تحریک شود، اعصاب قرنیه پیامی به مغز می فرستد و اشک‌های رفلکسی اتفاق می افتد.

اشک‌های احساسی

موقع احساس عاطفی فرد، مغز (قسمت جلویی مغز) این احساس را ثبت می‌کند و هورمونی را تحریک می‌کند که سبب می‌شود اشک‌های هیجانی شکل بگیرد.

دلایل گریه کردن افراد
- ترس

- دلتنگی

- هم‌دردی

- عصبانیت

- خوشحالی

- درماندگی

- شوکه‌شدن

- شنیدن خبر بد

- ازدست‌رفتن یک رابطه

- متأثر‌شدن

- خاطرات تلخ

گریه‌کردن و مشکلات روانی

هرچند گریه‌کردن قسمت طبیعی زندگی است، ولی گریه بیش‌ از‌ حد می‌تواند علامتی از اختلالات شدید خلقی و شخصیتی باشد، بعضی از اختلالات خلقی رایج عبارت‌اند از:


- افسردگی

- بی‌ثباتی عاطفی

- اضطراب

- احساس شدید خشم

- خنده و گریه ناگهانی و بدون دلیل

راههای کنترل گریه
بر روی تنفس خود تمرکز کنید

گریه کردن یک واکنش از بدن در برابر احساسات درونی شماست، از طرف دیگر شیوه و یا شیوه های تنفس می تواند به شما برای پیشگیری از گریه کمک کند. به هر علتی که احساسات شما بر انگیخته شده است نخستین و مهم ترین قدم حفظ آرامش است که یکی از روش های خوب برای حفظ آرامش تمرکز کردن بر روی تنفس است.

وقتی که حس کردید اشک ها در حال ریختن هستند، با استفاده از بینی یک تنفس عمیق بکشید، با این کار علاوه بر آرامش سبب پیشگیری از بغض خود نیز خواهید شد.

سعی کنید تا ۱۰ بشمارید و هر عدد را که می شمارید هوا را از داخل بینی به داخل بکشید، در این بین هوا را با استفاده ازدهان به بیرون بفرستید. با این کار به تدریج حواس شما از احساسات به شمردن و تنفس پرت می شود.

حتی یک تنفس معمولی به تنهایی نیز می تواند به شما برای پیشگیری از گریه کمک کند. تنفسی که به داخل می دهید را برای مدتی نگه دارید و آنگاه به بیرون بفرستید.

چشمان خود را حرکت دهید

شاید شما به گریه افتاده باشید اما راههایی وجود دارد که می توانید لااقل جلوی اشک های خود را بگیرید. برای پیشگیری از سرازیر شدن اشک ها یکی از شیوه ها و راهها چرخاندن چشم ها به اطراف است، حتی بعضی از محققان پلک زدن را هم در این امر مناسب و موثر دانسته اند.

چشم های خود را به چپ و یا راست حرکت دهید، شاید بهتر باشد این کار را در جلوی دید اشخاص دیگر انجام ندهید، چشم خود را ببندید و مدتی صبر کنید و آنگاه شرایط را با چشمان بسته زیر نظر داشته باشید. این چسمان بسته با چند تنفس عمیق می تواند نتیجه ای را خیلی زیاد داشته باشد.

حواس خود را پرت کنید

یک نکته مهم برای پیشگیری از خنده پرت کردن حواس خود است تا ذهن شما دیگر درگیر این حس ها نباشد، دستان خود را محکم به هم فشار دهید. این فشار باید به اندازه ای باشد که حواس شما را متوجه دستان بکند.

یک وسیله را بفشارید. این وسیله هر چیز از کیف تا خودکار و لباس ….. می تواند باشد.

زبان خود را به سقف دهان بفشارید یا زبان خود را آرام میان دندان های خود بگذارید.

از کلمات کمک بگیرید

چنانچه بتوانید یک گفتگوی درونی خوب با خودتان داشته باشید، مانع پیدایش خیلی از عصبانیت ها و احساسات منفی می شود که جرقه ی گریه را می زند. چنانچه ابراز احساسات را یاد بگیریم و بیاموزیم احساساتمان را روشن بگوییم آرامش خود را حفظ کنیم و از کلمات استفاده کنیم به این روش کنترل گریه برایمان امکانپذیر می شود.

به مسئله ای مثبت و یا خنده دار فکر کنید

افکار مثبت را جایگزین افکار منفی کنید یا به مسئله ای مسخره و خنده دار فکر کنید. دقت به جنبه های خوب و شادتر در شرایط استرس آور می تواند از روند گریه پیشگیری کند.

کنترل گریه با نیشگون گرفتن

دانشمندانی که درباره گریه تحقیق می‌کنند اعتقاد دارند، از آنجا که گریه بیشتر عکس العمل منفعل و به علت درماندگی است، می‌توان با انجام‌دادن کاری که درماندگی را کم کند گریه را کنترل کرد. با فشردن ماهیچه‌ و درگیرشدن در یک کار شخص کنترل بیشتری را حس می‌کند.

فشردن بینی

فشردن بینی در نزدیکی غدد اشکی یکی از عواملی است که به پیشگیری از گریه کمک می کند. البته درد فشردن بینی نیز می تواند حواس شما را از مسئله پرت کند تا علت گریه را از یاد ببرید.

عقب بردن سر برای کنترل گریه

یکی دیگر از راههای کنترل گریه ، خم کردن سر به طرف عقب می باشد. اشک ها در زیر چشم جمع می شوند و چند ثانیه از سرازیر شدنشان پیشگیری می شود و شما وقت دارید حواستان را پرت کنید تا جریان اشک را متوقف کنید.

ورزش کردن

ورزش باعث می شود هورمون های شادی مثل اندروفین بیشتر در بدن ترشح شود و حواستان از مسائل های ناراحت کننده دور شود.

احساسات را تصدیق کنید

بعضی وقتها گریه از نوع واکنشی است به عدم اعتنا به احساساتی که داریم به جای آن که مشکلات به وجود آمده را با گریه کردن منکر شویم راه حل بهتر این است که کاری را برای برطرف کردن آن در نظر بگیریم.

اغلب بلند کردن ابروها و یا جمع و چروک شدن پوست پیشانی از علامت هایی برای گریه کردن هستند، برای پیشگیری از چنین ظاهری، تلاش کنید صورت و حالات صورت خود را به صورتی حفظ کنید که همیشه در وضعیت عادی آن را بر چهره دارید.

در این وضعیت بیشتر تمرکز خود را بر روی عضله ها و همینطور گونه و ابرو ها بگذارید. چنانچه شرایط این اجازه را به شما می دهد شما می توانید برای چند ثانیه لبخند بر لب داشته باشید تا عضله های صورت به وضعیت عادی خود برگردند.

محل را ترک کنید

چناچه امکان دارد شاید ترک کردن محل یکی از بهترین و آسان ترین کارها باشد تا به این ترتیب با هیچ یک از مشکلات بالا رو به رو نشوید و بتوانید خود را از این وضعیت به سرعت بیرون آورید.

چنانچه هیچ راهی برای کنترل گریه جواب نداد، اشک‌هایتان را قبول کنید

درحالی‌که سرازیرشدن بی‌موقع اشک‌ها تجربه‌ای خوشایند نیست، ولی خیلی مهم است که به حس های خود اهمیت بدهید.

گریه‌کردن واکنش احساسی عادی آدمی است و بااینکه امکان دارد گریه کردن در مقابل دیگران شما را خجالت زده کرده باشد، ولی بدانید دنیا به پایان نرسیده است.

چنانچه موقع گریه‌کردن در محل کار یا جایی در حضور دیگران هستید، بگویید که به چند لحظه تنهایی احتیاج دارید تا افکارتان را بهبود ببخشید.

منبع: بیتوته

مطالب مرتبط

تگ‌ها

مطالب پربیننده

امروز
هفته
ماه

عضویت در خبرنامه