مقاله تأثیر شاخصهای فضای کسب و کار بر جذب مالیاتهای مستقیم و غیرمستقیم

مقاله علمی و پژوهشی " تأثیر شاخصهای فضای کسب و کار بر جذب مالیاتهای مستقیم و غیرمستقیم (با رویکرد پانل مؤلفهای PLS-Panel)" مقاله ای است در 24 صفحه و با 13 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد سیاست ها و پژوهشهای اقتصادی منتشر شده است
در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث مالیاتهای مستقیم، مالیاتهای غیر مستقیم، پانل دیتا، شاخصهای فضای کسب و کار پرداخته شده است
چکیده مقاله
در ایـران کمبـود مالیاتها و پایین بودن سهم آنها در بودجۀ کشور از مهمترین مشکلاتی است که دولت با آن روبهرو است. همچنین، با توجه به شواهد موجود، حجم این پدیده در کشور رو به گسترش است. بنابراین، ضروری است که شاخص فضای کسب و کار به عنوان یکی از مهمترین عوامل بر جذب مالیاتی به صورت دقیقتری مورد بررسی قرار گیرد. بر این اساس با استفاده از روش PLS، و پانل دیتا در فضای نرم افزارهای XLSTAT و EViews از میان 30 شاخص مؤثر بر فضای کسب و کار مهمترین شاخصهای مؤثر بر جذب مالیاتهای مستقیم و غیرمستقیم در 31 استان کشور تحت بررسی قرار گرفته است. براساس روش PLS از میان 30 شاخص تحت بررسی، 5 شاخص تعدد پرداخت مالیاتها (در سال)، هزینه مبادله دارایی(درصدی از ارزش ملک)، نرخ کلی مالیات و عوارض (درصدی از سود) و هزینه واردات (دلار) بالاترین سهم را بر جذب مالیاتهای مستقیم و غیرمستقیم دارند. بر این اساس، میتوان بیان داشت که 3 مؤلفه نظام پرداخت مالیات، قوانین اجرای قراردادها و تجارت برون مرزی بالاترین تأثیر را بر جذب مالیاتها در استانهای کشور دارند. در ادامه در دو پانل جداگانه تأثیر شاخصهای منتخب بر نرخ رشد جذب مالیاتهای مستقیم و غیرمستقیم در استانهای مختلف کشور مورد بررسی قرار گرفت. نتایج حاصل از روش پانل دیتا در حالت مالیاتهای غیرمستقیم (مالیات بر ارزش افزوده) بیانگر این واقعیت است که به ترتیب متغیرهای نرخ کلی مالیات و عوارض (74 صدم)، هزینه واردات (22 صدم)، هزینه مبادله هر دارایی (5/0 صدم)؛ تعدد پرداختمالیات (5 صدم) و زمان پرداخت مالیات (5/0 صدم) بیشترین تأثیر را بر جذب مالیاتهای غیرمستقیم دارند. همچنین در حالت مالیاتهای مستقیم به ترتیب نرخ کلی مالیات و عوارض (30 صدم)، هزینه هر مبادله هر دارایی (11 صدم)؛ تعددپرداخت مالیات (5/1 صدم) و هزینه واردات (1 صدم) بیشترین تأثیر را بر جذب مالیاتهای مستقیم دارند. بر این اساس متغیر به ترتیب نرخ کلی مالیات و عوارض مهمترین عامل مؤثر بر جذب مالیاتهای مستقیم و غیرمستقیم در استانهای کشور میباشد
دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .
دانلود تصاویر
-
بک گراند با خیار ورقه شده
-
قالب بنر تبریک ماه مبارک رمضان
-
تصویر سه بعدی جعبه خیریه
-
موکاپ رندر سهبعدی موبایل و جعبه هدیه ولنتاین
-
قالب پست اینستاگرام تبریک روز زن 8 مارس (2)
-
تصویر وکتور مزایده فروش خانه
-
تصویر سه بعدی ایموجی قلب
-
پروژه آماده پریمیر پرو تایتل موج دار
مطالب مرتبط
-
تورم به کدام سو میرود؟
-
مقاله برآورد و پیشبینی تابع احتمال خرید اتومبیل نو
-
مقاله بررسی عملکرد رگرسیون دادههای ترکیبی با تواتر متفاوت در پیشبینی تورم فصلی ایران
-
مقاله بررسی تأثیر سرمایه انسانی بر بهرهوری کل عوامل تولید در صنایع متوسط و بزرگ ایران
-
مقاله مالیات بر تجارت الکترونیکی: مقدمه ای بر تدوین قانون مالیات بر تجارت الکترونیکی در ایران
-
مقاله بررسی تأثیر توسعه مالی در بخش صادرات بر نابرابری درآمد در ایران
-
مقاله بررسی عوامل مؤثر بر تورم ایران با استفاده از رویکرد میانگینگیری بیزی
-
مقاله تحلیل اثرات نامتقارن نرخ ارز بر شاخص قیمت سهام بورس اوراق بهادار تهران: رهیافت NARDL