معرفی شخصیت علمی علامه حسنزاده آملی
علامه حسنزادهآملی خواجه نصیرالدین زمانه ما

یکی از ویژگیهای شخصیت علمی علامهحسنزاده، احترامی بود که وی برای عالمان و اندیشمندان قایل بود. من علامه حسنزاده را خواجهنصیرالدینطوسی زمان میدانم. خود ایشان هم نسبت به خواجهنصیرالدینطوسی ارادت و علقه خاصی داشت.
یکی از ویژگیهای شخصیت علمی علامهحسنزاده، احترامی بود که وی برای عالمان و اندیشمندان قایل بود. من علامه حسنزاده را خواجهنصیرالدینطوسی زمان میدانم. خود ایشان هم نسبت به خواجهنصیرالدینطوسی ارادت و علقه خاصی داشت.
در ادامه یادداشت ۶ مهر ۱۴۰۰ روزنامه جام جم به قلم حجتالاسلام عبدالحسین خسروپناه استاد حوزه و دانشگاه می خوانیم: ارتباط بنده با علامه حسنزاده از سال۶۸ شروع شد که از حوزهعلمیه دزفول برای تحصیلات درس خارج به قم مشرف شدم و توفیقی شد که درس اسفار و جلسات خصوصی که چهارشنبهها در منزل ایشان برگزار میشد، شرکت کنم. استاد در این جلسات به رفع اشکالات ما در حوزه اشارات و تنبیهات ابنسینا و شرح خواجهنصیرالدینطوسی میپرداخت. در آن جلسات و دیدارها نسبت به شخصیت والا و جامع علامه شناخت پیدا کردم. از این روی به چند نکته مهم درخصوص ایشان اشاره میکنم:
یکی از ویژگیهای شخصیت علمی علامهحسنزاده، احترامی بود که وی برای عالمان و اندیشمندان قایل بود. من علامه حسنزاده را خواجهنصیرالدینطوسی زمان میدانم. خود ایشان هم نسبت به خواجهنصیرالدینطوسی ارادت و علقه خاصی داشت. هر زمان علامه به مراغه سفر میکرد و بازدیدی از رصدخانه مراغه داشت قدمها را با کمال ادب برمیداشت و میگفت اینجا مکانی است که خواجهنصیرالدینطوسی قدم برداشته است.
نکته دیگری که درباره علامه باید یادآور شد جامعیت علمی بینظیر اوست. کمتر کسی در زمانه ما فقه، علومالهی، فلسفه و عرفان را همراه با ریاضیات، طب، نجوم، علوم غریبه و... میداند. علامه نهتنها این علوم را میشناخت بلکه محقق و مدرس آنها بود.
مساله بعدی آثار بینظیری است که از نادره عصر ما به جای مانده است. استاد حسنزادهآملی بیشتر عمر خود را صرف تالیف و تصحیح متون علمی کرد. از همین رو میتوان مدعی شد آثار علامه حسنزادهآملی این ظرفیت را دارد تا مبنایی برای علوم انسانی و اسلامی شود.
کسانی که علاقهمند به علوم انسانی-اسلامی و حکمیسازی آن هستند، نیازمند به مبانی فلسفیاند تا بتوانند با کمک آن مبانی پارادایم و استراتژی علومانسانی را تدریس کنند و آثار علامه میتواند پایه و مبنای این راه باشد. علامه حسنزاده آثار متعددی دارد که هریک مدلی برای علوم و رشته مربوطه طراحی کرده است. آنچه ایشان در زمینه علمالنفس و معرفتالنفس تالیف کردهاند میتواند مدل انسانشناسی برای علومانسانی و بهخصوص علوماجتماعی در اختیار ما قرار دهد.
ویژگی دیگری که درباره علامه باید بیان کرد شخصیت اخلاقی او در عین عالمبودن است. علامه شخصیت بسیار فرهیخته و متواضعی هم نسبت به اساتیدش داشت. من بارها میدیدم بر سر مزار اساتیدش مثل علامه طباطبایی، علامه رفیعی قزوینی، آیتا...العظمی حجت و خیلی از بزرگان دیگر حاضر میشد و فاتحه میخواند و اوج و کمال تواضع خود را نشان میداد. همواره از علامه شعرانی به نیکی یاد میکرد و از مقام و منزلت او میگفت. علامه همچنین در برابر شاگردان و طلاب تواضع داشت.
در همان چهارشنبههایی که توفیق حضور در محضر استاد را داشتم خود ایشان چای را آماده و جلوی ما میگذاشت و اجازه نمیداد که ما بخواهیم خودمان در این امر مشارکت کنیم. بسیار متواضعانه مینشست و سوالات ما را گوش میداد و پاسخ میداد و بعد گاهیاوقات مزاحی میکرد تا جلسات درسی منعطف شود.
به عقیده من اگر شخصیت علامه حسنزاده بهعنوان یک چهره علمی ملی و جهانی، برای جامعه جوان کشور و جهان معرفی شود و برنامههای مستند و تالیفات رسانهای درباره شخصیت ایشان به مردم عرضه شود، ارتباط مردم با این شخصیت علمی و مذهبی به شکل عمیق و بهتری توسط هنرمندان و رسانهها برقرار میشود؛ چراکه مرحوم علامه حسنزاده علاوه بر جامعیت علمی، بسیار مردمدار بود، یعنی ارتباط خیلی خوبی با همه مردم، مخصوصا مردم آمل و روستای ایرا(زادگاهش) داشت.
مردمداری ایشان و تواضعی که نسبت به همه ازجمله طلاب و دانشجویان داشت باعث شده بود عموم مردم ارتباط خاصی با ایشان و برخی از آثارش پیدا کنند. این ویژگی خاصی است که در علامه حسنزاده میشود یافت.
مطالب مرتبط
-
مقاله رابطه استضعاف و نجات از دیدگاه علامه طباطبایی و شهید مطهری
-
ویروس کرونا؛ موضوع ۱۶۳ پایان نامه و پروپوزال در سال ۹۹
-
مقاله چگونگی نقشآفرینی ملائکه در تدبیر امور انسان از منظر قرآن کریم
-
نزول کتب آسمانی در ماه مبارک رمضان
-
مقاله تقدم خداآگاهی بر خودآگاهی در معرفت نفس از منظر علامه طباطبایی
-
مقاله دیدگاه إخوان الصفاء درباره نسبت عقل و دین و ارزیابی دیدگاه انتقادی سجستانی نسبت به آن
-
مقاله بررسی جایگاه نیت در نظام اخلاقی علامه طباطبایی و مایکل اسلوت
-
مقاله بررسی همخوانی دین ثابت و نیازهای متغیر بشری در نگاه علامه طباطبایی
تگها
- علامه طباطبایی
- مردمداری
- فلسفه
- عرفان
- علوم انسانی
- ریاضیات
- رصدخانه مراغه
- علامه شعرانی
- علامهحسنزاده
- شخصیت علمی علامهحسنزاده
- خواجهنصیرالدینطوسی
- تنبیهات ابنسینا
- درس اسفار
- علومالهی
- نجوم
- علوم غریبه
- استاد حسنزادهآملی
- تصحیح متون علمی
- علمالنفس
- معرفتالنفس
- مدل انسانشناسی
- علوماجتماعی
- علامه رفیعی قزوینی
- آیتا...العظمی حجت
- روستای ایرا
مطالب پربیننده
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای مهندسی صنایع سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای مهندسی پزشکی سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای مهندسی مکانیک (2) سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای مهندسی مکانیک (1) سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای مهندسی نقشه برداری سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای مهندسی عمران سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای مهندسی برق سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای علوم شناختی سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای علوم کامپیوتر و بیوانفورماتیک سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای ژئوفیزیک سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای فیزیک سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای ریاضی سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای آمار سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای آموزش زبان و ادبیات انگلیسی سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای بیوشیمی سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای شهرسازی سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای معماری سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای مدرسی معارف اسلامی سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای علوم ارتباطات سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای حسابداری سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای گردشگری سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای حقوق سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای مدیریت سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای علم اطلاعات و دانش شناسی سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای روانشناسی ۲ سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای سنجش و اندازه گیری سال 1403
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای روانشناسی سال 1403
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای علوم تربیتی سال 1403
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای فلسفه سال 1403
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای الهیات و معارف اسلامی سال 1403
- قوانین کلاس و مدرسه
- قالب آماده و زیبای پاورپوینت(15)
- ۵ فیلم که همه زنان ایرانی باید تماشا کنند
- شعار سال ۱۴۰۱ «سال تولید، دانشبنیان و اشتغالآفرین»
- قالب زیبای پاورپوینت برای ارائه پروپوزال و دفاع رساله دکترا
- پورنوگرافی چیست و چه اثری بر مغز و رابطه جنسی دارد؟
- قالب پاورپوینت کادر دار زیبا
- رنگ چشم هایتان درباره شما و اجدادتان چه می گوید؟
- قالب پاورپوینت گرافیکی و طرح دار زیبا
- قالب پاورپوینت گرافیکی زیبا
- نمونه تدریس درس اول هدیه آسمان پنجم
- قالب پاورپوینت گرافیکی جالب
- اندکی درباره درسپژوهی
- همه زائران سلطان
- کتاب پسری که جادویی شد
- قالب پاورپوینت
- معرفی کتاب
- دوستی با کتاب
- قالب پاورپوینت گرافیکی
- متن کامل دعای جوشن کبیر با ترجمه
- درباره محسن رضایی
- قیافه و ظاهر واسه متولدین کدوم ماه، خیلی مهمه؟
- معرفی کتاب
- چشم رنگی ها چه شخصیتی دارند؟ روانشناسی رنگ چشم ها
- درباره امیر کبیر
- کتاب راهنمای کامل Interaction access
- درباره فخرالدین عراقی
- خلاصه کتاب سواد بصری
- کتاب پیوند زخم خورده
- درباره محسن مهر علیزاده
- قوانین کلاس و مدرسه
- قالب آماده و زیبای پاورپوینت(15)
- ۵ فیلم که همه زنان ایرانی باید تماشا کنند
- شعار سال ۱۴۰۱ «سال تولید، دانشبنیان و اشتغالآفرین»
- قالب زیبای پاورپوینت برای ارائه پروپوزال و دفاع رساله دکترا
- پورنوگرافی چیست و چه اثری بر مغز و رابطه جنسی دارد؟
- قالب پاورپوینت کادر دار زیبا
- رنگ چشم هایتان درباره شما و اجدادتان چه می گوید؟
- قالب پاورپوینت گرافیکی و طرح دار زیبا
- قالب پاورپوینت گرافیکی زیبا
- نمونه تدریس درس اول هدیه آسمان پنجم
- قالب پاورپوینت گرافیکی جالب
- اندکی درباره درسپژوهی
- همه زائران سلطان
- کتاب پسری که جادویی شد
- قالب پاورپوینت
- معرفی کتاب
- دوستی با کتاب
- قالب پاورپوینت گرافیکی
- متن کامل دعای جوشن کبیر با ترجمه
- درباره محسن رضایی
- قیافه و ظاهر واسه متولدین کدوم ماه، خیلی مهمه؟
- معرفی کتاب
- چشم رنگی ها چه شخصیتی دارند؟ روانشناسی رنگ چشم ها
- درباره امیر کبیر
- کتاب راهنمای کامل Interaction access
- درباره فخرالدین عراقی
- خلاصه کتاب سواد بصری
- کتاب پیوند زخم خورده
- درباره محسن مهر علیزاده