مقالات فضای مجازی
جنبش توقف طرح صیانت

بیش از۲۰ نماینده با شنیدن صدای مردم و کسبوکارها با ارائه درخواستی به هیأت رئیسه مجلس خواستار خارج شدن طرح جنجالی اینترنت از ذیل اصل ۸۵ قانون اساسی شدند.
بیش از۲۰ نماینده با شنیدن صدای مردم و کسبوکارها با ارائه درخواستی به هیأت رئیسه مجلس خواستار خارج شدن طرح جنجالی اینترنت از ذیل اصل ۸۵ قانون اساسی شدند.
روزنامه همشهری در ادامه گزارش خود آورده است: بالاخره با پیگیریها، درخواستها و پیشنهادهای متخصصان، کاربران و بازیگران حوزه فناوری، نامهای با امضای بیش از ۲۰نماینده مجلس شورای اسلامی به هیات رئیسه مجلس تقدیم شد که براساس آن، درصورت لغو اصل هشتاد و پنجی بودن طرح «حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی»، این طرح میتواند در صحن علنی مجلس با حضور همه نمایندگان ملت بررسی شود. البته لغو اصل هشتاد و پنجمی شدن طرح موسوم به «صیانت از کاربران» در حالی تقدیم هیأت رئیسه مجلس شده است که در جلسات آینده مجلس و در اولویت، نمایندگان سرگرم بررسی صلاحیت و رأی اعتماد هیأت جدید وزیران خواهند بود. بنابراین پیشبینی میشود که این موضوع از ۲هفته آینده در دستور صحن علنی مجلس قرار بگیرد. این ظرفیت قانونی(درخواست لغو بررسی طرح براساس اصل ۸۵) مبتنی بر تبصره ۲ماده ۱۶۷آییننامه داخلی مجلس است. بر این اساس، اگر ۱۵ نماینده درخواست کنند که بررسی یک طرح از ذیل اصل ۸۵خارج شود، مجلس موظف است این درخواست را بررسی کند و به آن رأی دهد.
تأکید بر ارائه لایحه
محمد کشوری، کارشناس ارتباطات و فناوری اطلاعات در گفتوگو با همشهری با اشاره به اینکه این درخواست لغو طرح صیانت طبق اصل ۸۵باید در مجلس مطرح و برای آن رأیگیری شود، میگوید: «درصورتی که این درخواست آرای لازم نمایندگان مجلس را بهدست آورد، طرح حمایت از کاربران به وسیله همه نمایندگان مجلس و در صحن علنی و بهصورت عادی بررسی خواهد شد.» کشوری با اشاره به متن نامه درخواست نمایندگان مبنی بر تأکید مقام معظم رهبری بر ارائه لایحه ادامه میدهد: «حرف ما و سایر منتقدان به طرح هم همین بود. ضمن اینکه ایرادات جدی در طرح وجود دارد که باید رفع شود و بسیار محتمل است که درخواست نمایندگان برای لغو طرح صیانت رأی بیاورد.» کشوری با ابراز خشنودی از اینکه صدای منتقدان طرح از سوی نمایندگان شنیده و درخواست لغو مطرح شد، میگوید: «اگر مجلس به این درخواست رأی مثبت دهد، بین ۲تا ۳ماه در بررسی طرح صیانت وقفه میافتد که زمان مناسبی برای بررسیهای بیشتر کارشناسی خواهد بود.»
فرصتی برای جبران
پوریا آسترکی، تحلیلگر شبکههای اجتماعی هم در گفتوگو با همشهری اقدام نمایندگان برای لغو اصل هشتاد و پنجی شدن طرح صیانت را اقدام مهم و مناسبی میداند. آسترکی این اقدام نمایندگان را درواقع تلاش برای جبران تصویب بررسی این طرح در چارچوب اصل ۸۵ و ظرفیتهای قانونی عنوان میکند و این درخواست را فرصتی دیگر میداند که در اختیار نمایندگان قرار گرفته تا این بار به درستی اعمال نظر کنند. بهگفته او «زمانی که این طرح در مجلس برای بررسی در چارچوب اصل ۸۵به رأی نمایندگان گذاشته شد، حدود ۸۰نماینده حضور نداشتند، درحالیکه اگر نمایندگان بیشتری در صحن حضور داشتند، این طرح رأی نمیآورد». آسترکی همچنین به اعتراضات و انتقادات بدنه رسانهای و کارشناسان فناوری کشور اشاره میکند و براین باور است که این انتقادات تردیدی در مورد ایراددار بودن و نپخته بودن این طرح باقی نگذاشت.
تحلیلگر شبکههای اجتماعی نهتنها این طرح را از باب حقوق کاربران دارای مشکلاتی میداند بلکه معتقد است که این طرح میتواند مشوقی برای خروج نیروهای متخصص از کشور باشد که بسیار خطرناک خواهد بود. آسترکی با اشاره به اینکه اگر این درخواست در یک جلسه عادی و با حضور تعداد بیشتری از نمایندگان به رأی گذاشته شود، بهاحتمال زیاد رأی میآورد و طرح به صحن علنی بازمیگردد، تأکید میکند: «همچنین با عنایتی که نمایندهها بهنظر موکلان و نظر کارشناسان دارند، انشاءالله با این درخواست موافقت میشود.» او با اشاره به اینکه دغدغههایی که طراحان دارند، درست است اما با نگاهی نادرست بررسی شده تأکید میکند که «این دغدغهها در هر طرح یا لایحه دیگری هم باید درنظر گرفته شود و امیدوارم این فرصت باعث شود که دولت یک لایحه مناسبتر و کارشناسیتری ارائه دهد.»
شرایط غیرمعمول رأی گیری قبلی
مجتبی توانگر، نماینده تهران و رئیس کمیسیون اقتصاد دیجیتال مجلس هم در گفتوگو با ایسنا میگوید: «با توجه به اینکه رأیگیری برای بررسی طرح مذکور ذیل اصل ۸۵ قانون اساسی زمانی انجام شد که پس از وقت استراحت مجلس بود و از آنجایی که معمولا بلافاصله پس از وقت استراحت طرحی برای رأیگیری مطرح نمیشود، لذا تعدادی از نمایندگان در صحن علنی حضور نداشتند.» توانگر تأکید کرد که این درخواست به امضای بیش از ۲۰ نفر از نمایندگان رسیده و تقدیم هیأت رئیسه مجلس شده و امیدوار است با رأی آوردن این طرح، بررسی طرح فضای مجازی ذیل اصل ۸۵ لغو و این طرح بهصورت عادی بررسی شود.
مطالب مرتبط
-
عکس پروفایل تان، نشانه شخصیت شماست!
-
مقاله جایگاه قانونی شواری عالی انقلاب فرهنگی و مرتبه مصوبات آن
-
کتاب تحلیل تکینکال با استفاده از چند تایم فریم
-
آسیبشناسی تاثیر فضای مجازی بر بنیان خانواده
-
مقاله علمی و پژوهشی آسیب شناسی سیاست گذاری تولید محتوای فضای مجازی
-
فناوری های نوین و آسیب های پیش رو
-
بچه ها از چه سنی می توانند وارد فضای مجازی شوند؟
-
فضای مجازی دانشآموزان را از هویت ملی دور کرد
تگها
مطالب پربیننده
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای مهندسی صنایع سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای مهندسی پزشکی سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای مهندسی مکانیک (2) سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای مهندسی مکانیک (1) سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای مهندسی نقشه برداری سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای مهندسی عمران سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای مهندسی برق سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای علوم شناختی سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای علوم کامپیوتر و بیوانفورماتیک سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای ژئوفیزیک سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای فیزیک سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای ریاضی سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای آمار سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای آموزش زبان و ادبیات انگلیسی سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای بیوشیمی سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای شهرسازی سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای معماری سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای مدرسی معارف اسلامی سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای علوم ارتباطات سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای حسابداری سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای گردشگری سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای حقوق سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای مدیریت سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای علم اطلاعات و دانش شناسی سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای روانشناسی ۲ سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای سنجش و اندازه گیری سال 1403
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای روانشناسی سال 1403
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای علوم تربیتی سال 1403
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای فلسفه سال 1403
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای الهیات و معارف اسلامی سال 1403
- قوانین کلاس و مدرسه
- قالب آماده و زیبای پاورپوینت(15)
- ۵ فیلم که همه زنان ایرانی باید تماشا کنند
- شعار سال ۱۴۰۱ «سال تولید، دانشبنیان و اشتغالآفرین»
- قالب زیبای پاورپوینت برای ارائه پروپوزال و دفاع رساله دکترا
- پورنوگرافی چیست و چه اثری بر مغز و رابطه جنسی دارد؟
- قالب پاورپوینت کادر دار زیبا
- رنگ چشم هایتان درباره شما و اجدادتان چه می گوید؟
- قالب پاورپوینت گرافیکی و طرح دار زیبا
- قالب پاورپوینت گرافیکی زیبا
- نمونه تدریس درس اول هدیه آسمان پنجم
- قالب پاورپوینت گرافیکی جالب
- اندکی درباره درسپژوهی
- همه زائران سلطان
- کتاب پسری که جادویی شد
- قالب پاورپوینت
- معرفی کتاب
- دوستی با کتاب
- قالب پاورپوینت گرافیکی
- متن کامل دعای جوشن کبیر با ترجمه
- درباره محسن رضایی
- قیافه و ظاهر واسه متولدین کدوم ماه، خیلی مهمه؟
- معرفی کتاب
- چشم رنگی ها چه شخصیتی دارند؟ روانشناسی رنگ چشم ها
- درباره امیر کبیر
- کتاب راهنمای کامل Interaction access
- درباره فخرالدین عراقی
- خلاصه کتاب سواد بصری
- کتاب پیوند زخم خورده
- درباره محسن مهر علیزاده
- قوانین کلاس و مدرسه
- قالب آماده و زیبای پاورپوینت(15)
- ۵ فیلم که همه زنان ایرانی باید تماشا کنند
- شعار سال ۱۴۰۱ «سال تولید، دانشبنیان و اشتغالآفرین»
- قالب زیبای پاورپوینت برای ارائه پروپوزال و دفاع رساله دکترا
- پورنوگرافی چیست و چه اثری بر مغز و رابطه جنسی دارد؟
- قالب پاورپوینت کادر دار زیبا
- رنگ چشم هایتان درباره شما و اجدادتان چه می گوید؟
- قالب پاورپوینت گرافیکی و طرح دار زیبا
- قالب پاورپوینت گرافیکی زیبا
- نمونه تدریس درس اول هدیه آسمان پنجم
- قالب پاورپوینت گرافیکی جالب
- اندکی درباره درسپژوهی
- همه زائران سلطان
- کتاب پسری که جادویی شد
- قالب پاورپوینت
- معرفی کتاب
- دوستی با کتاب
- قالب پاورپوینت گرافیکی
- متن کامل دعای جوشن کبیر با ترجمه
- درباره محسن رضایی
- قیافه و ظاهر واسه متولدین کدوم ماه، خیلی مهمه؟
- معرفی کتاب
- چشم رنگی ها چه شخصیتی دارند؟ روانشناسی رنگ چشم ها
- درباره امیر کبیر
- کتاب راهنمای کامل Interaction access
- درباره فخرالدین عراقی
- خلاصه کتاب سواد بصری
- کتاب پیوند زخم خورده
- درباره محسن مهر علیزاده