فضای مجازی دانشآموزان را از هویت ملی دور کرد

بر اساس نتایج یک پژوهش، گسترش فضای مجازی در کشور و احاطه شدن دانشآموزان با انواع دستاوردهای چندرسانهای که بسیاری از محتویات آنها ترجمه بود آنان را از هویت دینی و ملی خویش دور کرد.
پژوهش تدوین و ورود مطالب درسی فرهنگ و تمدن اسلام و ایران به کتب درسی مقاطع ابتدایی تا پیشدانشگاهی توسط افشین شهرامی مجری این طرح انجام و توسط دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی منتشر شد.
بر اساس این پژوهش، تربیت نیروی انسانی شایسته و کارآمد در کشور در عرصههای گوناگون و دستیابی به آرمانهای متعالی انقلاب اسلامی همچون احیای تمدن عظیم اسلامی، رقابت با سایر ملل در زمینههای علمی و آمادگی برای برقراری عدالت جهانی از جمله زیر ساختهای حیاتی جهت پیشرفت همه جانبه کشور است و آموزش و پرورش مهمترین نهادی است که برنامهریزی آموزشهای پایه نیروی انسانی را بر عهده دارد.
در پی دغدغههای مختلفی که منجر به تشکیل کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران شورای عالی انقلاب فرهنگی شد، با مدنظر داشتن گروه سنی دانشآموزان در تمام مقاطع تحصیلی اقدام به تولید دانش با محوریت معرفی آراء، افکار و دستاوردهای تمدن عظیم اسلامی شده است.
مسئله اصلی طرح شده در این پژوهش چگونگی ورود موضوعات و مبادی مربوط به فرهنگ و تمدن اسلام و ایران در کتابهای درسی در سطوح مختلف به منظور آشنایی دانشآموزان مقاطع مختلف تحصیلی کشور با گذشته تمدنی و فرهنگی خود و هویتبخشی به آنان بوده است.
برخی از مهمترین یافتههای این پژوهش حاکی از آن است که بر اساس مطالعات صورت گرفته ادبیات علمی بسیار قوی به زبان فارسی وجود دارد و در شکل کلی زیربناهای خوبی برای ارائه فهرستی از اندیشمندان تمدن اسلامی تهیه شده و اکنون باید انتظار داشت حرکتهای تکمیلی تهیه چنین فهرستهایی، به دست آوردن فهرستهای موضوعی از اندیشمندان تمدن اسلامی باشد.
یکی از راههای هویتدهی به دانشآموزان ایرانی ورود مطالب متضمن معرفی نقش پیشینیان آنان در راه گسترش تمدن بشری است.
بر اساس بخش های دیگر این پژوهش، فارغ از دغدغه شورای عالی انقلاب فرهنگی که منشاء تأسیس کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران در این دبیرخانه شد و فارغ از اینکه اولیای امور در وزارت آموزش و پرورش به طور دائم چنین دغدغهای دارند، گسترش فضای مجازی در کشور و احاطه شدن دانشآموزان با انواع دستاوردهای چندرسانهای که بسیاری از محتویات آنها ترجمه بود آنان را از هویت دینی و ملی خویش دور کرد.
با کمی دقت بر تمام جنبههای احاطهکننده دانشآموز ایرانی در زندگی روزمره از قهرمانهای فیلمهای کارتونی، تا نشانهها و علائم چاپ شده بر روی البسه و پیراهنها و حتی بر روی مداد و دفتر و دیگر وسایل تحریر، میتوان نشانههایی از این القای فرهنگ غیربومی را دید.
بررسی کتابهای درسی یک سال تحصیلی منتشر شده در کشورمان نشان داده است که کتابهای درسی از این امر به شدت خالی هستند و حتی در جزئیترین صورتها ردپایی در کتابهای درسی کشورمان دیده نشده و از مؤلفههای غیرایرانی- غیراسلامی خالی هستند.
بخش دیگری از این پژوهش تاکید دارد گذشته از اینکه نگاه و رویکرد سلبی، باعث ایجاد خلاء فکری در میان دانشآموزان خواهد شد، ضروری است خوراک مناسب فکری و فرهنگی مناسبی با رویکرد هویت دینی و ملی در اختیار دانشآموزان قرار گیرد.
بر اساس دو رکن طرح شده یکی جلوگیری از ایجاد خلاء فکری و هویتی برای دانشآموزان از طریق بحثهای سلبی و دوم استفاده از دانش تاریخ برای احراز هویتهای ملی و دینی برای دانشآموزان ایرانی، به نظر میرسد میتوان گامهایی برای تدبیر تولید نوعی هویت دینی- ملی برای دانشآموزان ایرانی برداشت.
به دانشآموزان ایرانی باید یاد داد فقط تعداد محدودی تمدن توانستهاند در طول تاریخ حیات بشر قوام تمدنی داشته و از حوادث روزگار نابود نشوند.
همچنین لازم است به دانشآموزان ایرانی یاد داده شود رشدی که امروز بشر به آن رسیده و رفاه نسبی که امروزه برای بشر به ارمغان آمده نه در پی حوادث خلقالساعه، بلکه در پی سالها و قرنها ممارست و پیوستگی دانش پدید آمده است.
این پژوهش ادامه میدهد، استعداد کتابهای درسی کشورمان بیانگر این است که امکان بحث چنین مسائلی در کتابهای درسی تقریباً در همه کتابهای درسی و از سال سوم ابتدایی تا پایان تحصیلات متوسطه وجود دارد.
در رشتههای علوم انسانی، امکان به بحث گذاشته شدن مسائل نظری مربوط به تمدن اسلامی کاملاً وجود دارد. در حالی که در رشتههای مهندسی و ریاضی، راه حل طرح چنین مسائلی استفاده از موارد ملموس و طرح مسائل تخصصی ریاضی و فنی است،
ظرفیت کتابهای درس تاریخ در سالهای تحصیلی مختلف یکی از بهترین بسترهای طرح چنین مسائلی و از دید تاریخی است؛ چرا که تقریباً همه دانشآموزان ایرانی از سال چهارم ابتدایی به بعد درس تاریخ را در برنامه آموزشی خود دارند.
مجموعه کتب درسی کشورمان در سطح دوم دبیرستان به طور جدی از سوی دانشآموزان برای پشت سر گذاشتن کنکور و ورود به دانشگاهها مورد مطالعه قرار گرفته است؛ ورود مطالب درسی به شکل تخصصی و موضوعی در این گونه کتب باعث خواهد شد مطلب مربوط به تمدن اسلامی به طور جدی و حافظهمحور از سوی دانشآموزان مورد مطالعه قرار گیرد.
مطالب مرتبط
-
عکس پروفایل تان، نشانه شخصیت شماست!
-
افزایش انگیزه دانش آموزان
-
حضرت عیسی (ع) و حضرت مریم (س) در کتاب های درسی
-
کتاب تحلیل تکینکال با استفاده از چند تایم فریم
-
آسیبشناسی تاثیر فضای مجازی بر بنیان خانواده
-
مقاله علمی و پژوهشی آسیب شناسی سیاست گذاری تولید محتوای فضای مجازی
-
سئوالات پرسش مهر روحانی از دانش آموزان
-
فناوری های نوین و آسیب های پیش رو
تگها
مطالب پربیننده
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای مهندسی صنایع سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای مهندسی پزشکی سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای مهندسی مکانیک (2) سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای مهندسی مکانیک (1) سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای مهندسی نقشه برداری سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای مهندسی عمران سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای مهندسی برق سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای علوم شناختی سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای علوم کامپیوتر و بیوانفورماتیک سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای ژئوفیزیک سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای فیزیک سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای ریاضی سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای آمار سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای آموزش زبان و ادبیات انگلیسی سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای بیوشیمی سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای شهرسازی سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای معماری سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای مدرسی معارف اسلامی سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای علوم ارتباطات سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای حسابداری سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای گردشگری سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای حقوق سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای مدیریت سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای علم اطلاعات و دانش شناسی سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای روانشناسی ۲ سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای سنجش و اندازه گیری سال 1403
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای روانشناسی سال 1403
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای علوم تربیتی سال 1403
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای فلسفه سال 1403
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای الهیات و معارف اسلامی سال 1403
- قوانین کلاس و مدرسه
- قالب آماده و زیبای پاورپوینت(15)
- ۵ فیلم که همه زنان ایرانی باید تماشا کنند
- شعار سال ۱۴۰۱ «سال تولید، دانشبنیان و اشتغالآفرین»
- قالب زیبای پاورپوینت برای ارائه پروپوزال و دفاع رساله دکترا
- پورنوگرافی چیست و چه اثری بر مغز و رابطه جنسی دارد؟
- قالب پاورپوینت کادر دار زیبا
- رنگ چشم هایتان درباره شما و اجدادتان چه می گوید؟
- قالب پاورپوینت گرافیکی و طرح دار زیبا
- قالب پاورپوینت گرافیکی زیبا
- نمونه تدریس درس اول هدیه آسمان پنجم
- قالب پاورپوینت گرافیکی جالب
- متن کامل دعای جوشن کبیر با ترجمه
- اندکی درباره درسپژوهی
- همه زائران سلطان
- کتاب پسری که جادویی شد
- قالب پاورپوینت
- معرفی کتاب
- دوستی با کتاب
- قالب پاورپوینت گرافیکی
- درباره محسن رضایی
- قیافه و ظاهر واسه متولدین کدوم ماه، خیلی مهمه؟
- چشم رنگی ها چه شخصیتی دارند؟ روانشناسی رنگ چشم ها
- معرفی کتاب
- درباره امیر کبیر
- کتاب راهنمای کامل Interaction access
- درباره فخرالدین عراقی
- خلاصه کتاب سواد بصری
- کتاب پیوند زخم خورده
- درباره محسن مهر علیزاده
- قوانین کلاس و مدرسه
- قالب آماده و زیبای پاورپوینت(15)
- ۵ فیلم که همه زنان ایرانی باید تماشا کنند
- شعار سال ۱۴۰۱ «سال تولید، دانشبنیان و اشتغالآفرین»
- قالب زیبای پاورپوینت برای ارائه پروپوزال و دفاع رساله دکترا
- پورنوگرافی چیست و چه اثری بر مغز و رابطه جنسی دارد؟
- قالب پاورپوینت کادر دار زیبا
- رنگ چشم هایتان درباره شما و اجدادتان چه می گوید؟
- قالب پاورپوینت گرافیکی و طرح دار زیبا
- قالب پاورپوینت گرافیکی زیبا
- نمونه تدریس درس اول هدیه آسمان پنجم
- قالب پاورپوینت گرافیکی جالب
- متن کامل دعای جوشن کبیر با ترجمه
- اندکی درباره درسپژوهی
- همه زائران سلطان
- کتاب پسری که جادویی شد
- قالب پاورپوینت
- معرفی کتاب
- دوستی با کتاب
- قالب پاورپوینت گرافیکی
- درباره محسن رضایی
- قیافه و ظاهر واسه متولدین کدوم ماه، خیلی مهمه؟
- چشم رنگی ها چه شخصیتی دارند؟ روانشناسی رنگ چشم ها
- معرفی کتاب
- درباره امیر کبیر
- کتاب راهنمای کامل Interaction access
- درباره فخرالدین عراقی
- خلاصه کتاب سواد بصری
- کتاب پیوند زخم خورده
- درباره محسن مهر علیزاده