مقالات آموزشی و تربیتی
سلامت روان کودکان در تابستان کرونایی
تابستان و فصل پایان کلاسهای درس درحالی از راه رسیده که سال گذشته تحصیلی در عمل تفاوت چندانی با تابستانهای گذشته نداشت: تعطیلی مدارس، نداشتن حضور فیزیکی در سر کلاسهای درس و دوری از فضای مدرسه.
روزنامه همشهری در یادداشتی آورده است: تابستان و فصل پایان کلاسهای درس درحالی از راه رسیده که سال گذشته تحصیلی در عمل تفاوت چندانی با تابستانهای گذشته نداشت: تعطیلی مدارس، نداشتن حضور فیزیکی در سر کلاسهای درس و دوری از فضای مدرسه.
مجتبی دانشور مدیرکل آموزشهای شهروندی شهرداری تهران، یکشنبه ۹ خرداد در یادداشتی در روزنامه همشهری نوشت: امسال فرارسیدن تابستان برای دانشآموزان، دیگر یک اتفاق نیست، بلکه بخشی از زندگی روزمره سالشان است. همچنان در خانهاند، همچنان دور از محیط مدرسه و مهمتر از همه، دور از دوستان و همسالانشان هستند.
تعطیلیهای کرونا، متأسفانه علاوه بر تأثیر بر کیفیت آموزش و درسخواندن، باعث دوری فرزندان ما از همسالان و دوستانشان شده و اثرات این دوری، در درازمدت بر سلامت روان آنها مشهود خواهد بود.
آنقدر درگیر حفظ سلامت جسمی کودکان هستیم که فراموش کردهایم نفس حضور در کلاسهای درس و مدرسه، تنها به درسخواندن و فراگیری نکات آموزشی خلاصه نبوده. حضور در کلاس درس، یک تغییر و جابهجایی روزانه بود که از لحاظ روانی تأثیر مثبتی بر کودکان داشت. حضور در فضایی دور از خانه و متفاوت، بدون آنکه مورد توجه ما باشد، اثر روانی مثبت بر روان کودکان داشت.
از سوی دیگر، دیدار با همسالان، زندگی در کنار دوستان و گپوگفتها، تشریک تجربهها، دغدغهها، بازیها و... همه و همه از برکات حضور در مدارس بود. ممکن است خود بچهها به این نکته توجه نداشته باشند و والدین نیز چندان به این بخش ماجرا دقت نکرده باشند اما «مدرسه» صرفا آموزش نبوده و نیست. مدرسه، محیطی است که کودکان را در طول روز و هفته مدتی از یکنواختی خانه دور میکرد و از همه مهمتر، فرصتی بود برای تجربه باهم بودن، در کنار هم بودن، دیدار همسالان و دوستان و بهدور از فضای بزرگسالانه با هم حرفزدن.
با فرزندانمان حرف بزنیم، به آنها یادآوری کنیم که تعطیلی مدارس، چه فرصتهایی را از آنها گرفته است. هرچند نمیتوانیم برای این مشکل، چارهای پیدا کنیم اما نفس حرفزدن، باعث میشود که آنها نیز بتوانند از دغدغهها و ترسهایشان بگویند، از دلتنگیهایشان، از دوری دوستان و از ندیدن همسالانشان بگویند. اجازه بدهیم که آنها هم حرف دلشان را بزنند.
سعی کنیم که جایگزینهایی برای این مشکل پیدا کنیم. با کودکان همفکری کنیم، بهدنبال راههایی باشیم که حذف این حضور در مدرسه و زندگی در کنار دوستان را با روشهایی تا اندکی برطرف کنیم.
بچهها گاهی ایدههایی دارند اگر از آنها بپرسیمفکر میکنند چطور میشود هم مسائل بهداشتی را رعایت کرد و هم در هفته ساعاتی را در کنار تعدادی از دوستان بود؟ پیشنهاد بدهیم که با هماهنگی والدین، مثلا چندتن از دوستان نزدیک، در پارکی قرار بگذارند و ساعتی را باهم بازی کنند. از دل این مشورت، میفهمیم که دوستان نزدیکتر فرزندانمان کدامند، آنها برای دیدن کدامیک از دوستانشان دلتنگتر هستند و از این راه، با شناختی بهتر برای انتخاب و هماهنگی، دوستانشان را گزینش کنیم.
با والدین همکلاسیها و دوستان فرزندمان در ارتباط باشیم و در هفته چندساعت را برای دیدار این گروه کوچک دوستانه، برنامه بریزیم. سلامت روان کودکان نباید فدای سلامت جسم شود.
مطالب مرتبط
-
چگونه بر کینه و رنجش خود از کسی غلبه کنیم؟
-
نقش خانواده در سلامت روان
-
سلامت روانی خود را حتی در بحرانی ترین شرایط حفظ کنید
-
ویروس کرونا؛ موضوع ۱۶۳ پایان نامه و پروپوزال در سال ۹۹
-
5 طرز تفکر مضر برای سلامت روان
-
مقاله بررسی آفتها و موانع فردی سلامت روح و روان از دیدگاه اسلام
-
حسادت فرزند اول به فرزند دوم
-
افسردگی ناشی از بیکاری مردان
تگها
مطالب پربیننده
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای مهندسی صنایع سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای مهندسی پزشکی سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای مهندسی مکانیک (2) سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای مهندسی مکانیک (1) سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای مهندسی نقشه برداری سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای مهندسی عمران سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای مهندسی برق سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای علوم شناختی سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای علوم کامپیوتر و بیوانفورماتیک سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای ژئوفیزیک سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای فیزیک سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای ریاضی سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای آمار سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای آموزش زبان و ادبیات انگلیسی سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای بیوشیمی سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای شهرسازی سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای معماری سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای مدرسی معارف اسلامی سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای علوم ارتباطات سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای حسابداری سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای گردشگری سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای حقوق سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای مدیریت سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای علم اطلاعات و دانش شناسی سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای روانشناسی ۲ سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای سنجش و اندازه گیری سال 1403
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای روانشناسی سال 1403
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای علوم تربیتی سال 1403
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای فلسفه سال 1403
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای الهیات و معارف اسلامی سال 1403
- قوانین کلاس و مدرسه
- قالب آماده و زیبای پاورپوینت(15)
- ۵ فیلم که همه زنان ایرانی باید تماشا کنند
- شعار سال ۱۴۰۱ «سال تولید، دانشبنیان و اشتغالآفرین»
- پورنوگرافی چیست و چه اثری بر مغز و رابطه جنسی دارد؟
- رنگ چشم هایتان درباره شما و اجدادتان چه می گوید؟
- قالب زیبای پاورپوینت برای ارائه پروپوزال و دفاع رساله دکترا
- قالب پاورپوینت کادر دار زیبا
- متن کامل دعای جوشن کبیر با ترجمه
- قالب پاورپوینت گرافیکی و طرح دار زیبا
- قالب پاورپوینت گرافیکی زیبا
- نمونه تدریس درس اول هدیه آسمان پنجم
- قالب پاورپوینت گرافیکی جالب
- اندکی درباره درسپژوهی
- قیافه و ظاهر واسه متولدین کدوم ماه، خیلی مهمه؟
- قالب پاورپوینت
- همه زائران سلطان
- چشم رنگی ها چه شخصیتی دارند؟ روانشناسی رنگ چشم ها
- کتاب پسری که جادویی شد
- معرفی کتاب
- دوستی با کتاب
- قالب پاورپوینت گرافیکی
- درباره محسن رضایی
- تکنولوژی و اهمیت آن در زندگی امروزی
- معرفی کتاب
- خلاصه کتاب سواد بصری
- درباره امیر کبیر
- درباره فخرالدین عراقی
- کتاب پیوند زخم خورده
- کتاب راهنمای کامل Interaction access