فیک نیوزها و تقوای مجازی

هر روز خبر بحرانی تازه فضای رسانههای مجازی ایران را در مینوردد. یک روز سیل، روزی دیگر زلزله؛ بحرانهای اجتماعی و اقتصادی و سیاسی، آنچه مدام در این بحرانها از سوی متخصصان رسانه طرح میشود، مسأله مهمی به نام سواد رسانهای است.
در ادامه گزارش ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ روزنامه ایران آمده است: هر روز خبر بحرانی تازه فضای رسانههای مجازی ایران را در مینوردد. یک روز سیل، روزی دیگر زلزله؛ بحرانهای اجتماعی و اقتصادی و سیاسی در انواع و اندازههای مختلف که به تناوب جای یکدیگر را پر میکنند و آنچه مدام در این بحرانها از سوی متخصصان رسانه طرح میشود، مسأله مهمی به نام سواد رسانهای است؛ حلقه مفقودهای که میتواند بحرانهای بزرگ را کوچک و مسائل کوچک را فاجعه غیرقابل کنترل جلوه دهد.
مردم سردرگم و مسئولان مستأصل و رسانههای رسمی عقبافتاده از سونامی اخبار را که بگذاریم کنار شبکههای اجتماعی با حرکت در مرز باریک و مبهم فکت و فیک، نتیجه میشود بیاعتمادی بیشتر و ناامیدی روزافزونتر مردم. اما چطور میتوان راست و دروغ خبر را فهمید؟ میان این طوفان باید کجا ایستاد تا باد حادثه عقل و هوش را با خود نبرد؟ نقش مسئولان و رسانهها چیست؟
مجید رضائیان استاد دانشگاه و پژوهشگر ژورنالیسم معتقد است مردم در فضای مجازی رفتارهای هیجانآمیزی از خود بروز میدهند که علت آن برخوردار نبودن از سواد رسانهای است. او عمده مشکل خبرهای منتشر شده در شبکههای اجتماعی را فقدان سندیت و مشروعیت میداند: «باید به مردم بگوییم این چیزی که شما میبینید اطلاعات تکمیلی نیست بلکه فکت است. وقتی میگوییم «زلزله آمد» این فکت است و وقتی به ریشتر زلزله اشاره میکنیم اطلاعات تکمیلی. در شبکههای اجتماعی فکتهای مختلفی مطرح میشود که اطلاعات ندارد و در پروسه نشر و بازنشر با کامنتهای مختلفی که روی آن سوار میشود اصطلاحاً طبق نظر مؤسسه رویترز و آکسفورد که بهطور مشترک در این زمینه کار کردهاند فکت به پسافکت تبدیل میشود، یعنی یک کلاغ به چهل کلاغ تبدیل میشود.»
رضائیان معتقد است مردم در شبکههای اجتماعی بسرعت از فکت به سمت پسافکت میروند و دقیقاً این فاصله جایی است که باید یک فعال رسانه یا رسانههای معتبر در آن نقطه بایستند و در واقع با دادن اطلاعات تکمیلی از چرخه بیحاصل فکت به پسافکت جلوگیری کنند: «ما باید زمانی که فکت مطرح میشود آنجا بنشینیم و سعی کنیم آموزشهای روزنامه نگاری را از همانجا آغاز کنیم. با این کار بلافاصله جلوی فکتمحوری را خواهیم گرفت و تأثیر آن را از بین خواهیم برد. میتوان با یک کامنت حاوی اطلاعات تکمیلی سوار بر موج شد و فکت را در سایه قرار داد. تنها راه جلوگیری از این چرخه، حضور روزافزون در شبکههای اجتماعی است چون راه دیگری برای مقابله وجود ندارد.»
او این کار را وظیفه اجتماعی و حرفهای افرادی میداند که از سواد رسانهای برخوردار هستند: «خود این حضور بین فکت و پسافکت آموزش است. ما اگر چند بار این کار را بکنیم برای بسیاری این مسأله فرهنگسازی میشود که هر چیزی را بازنشر ندهند و مراجعه کنند به کانالهای مختلف و اطلاعات خود را بسرعت افزایش دهند. افرادی که این کار را در صفحات خود میکنند به مرور نقش مرجع را ایفا میکنند و ما باید سعی کنیم با حضور فعالانه خود تبدیل به مرجع شویم.»
رضائیان راهکارهایی مانند آموزش رسانه و مختصات آن را از طریق پخش زنده اینستاگرام یا انتشار ویدئوهای کوتاه و تأثیرگذار را برای فرهنگسازی در این زمینه راهی دیگر برای بالا بردن سواد رسانهای میداند. آموزش از طریق کتابهای درسی به زبان ساده در مقاطع ابتدایی و پایه، یکی از راههایی است که از نظر محمدمهدی فرقانی استادیار دانشگاه علامه طباطبایی میتواند در بالا بردن سواد رسانهای نقش داشته باشد: «این آموزشها میتواند بتدریج در مقاطع دبیرستان و دانشگاه با سرفصلهایی مانند شناخت ساختار رسانههای بینالمللی و داخلی، مدیریت و مالکیت رسانه، رابطه رسانه با قدرت و منافعی که در این بین وجود دارد، رسالت و مسئولیت روزنامهنگاران، ادامه یابد.» او طریق دوم آموزش را استفاده از پتانسیل خود رسانه برای آموزش به مردم میداند: «رسانهها در کنار اطلاعات و اخبار و گزارشهایی که بهطور معمول منتشر میکنند بهطور ضمنی و صریح در ارتباط با وظایف و مسئولیتها و کارکرد رسانه، به مردم آموزش دهند تا از این طریق قدرت تشخیص و انتخاب را در مردم بالا ببرند تا جایی که دیگر مردم خودشان ابزار تشخیصی مناسب را در اختیار داشته باشند.»
آیا سواد رسانهای به تنهایی هدف را محقق میکند؟ در واقع اگر تمامی افراد جامعه زیر و بم راستیآزمایی یک خبر را بدانند دیگر در بحرانها کسی اقدام به بازنشر یک خبر بدون پشتوانه صحیح خبری نمیکند؟ فرقانی معتقد است سواد رسانهای شرط کافی برای رسیدن به این مرحله نیست. او با اشاره به بیاعتمادی تاریخی مردم به مسئولان در کشور ما و دامن زدن بعضی از شخصیتهای سیاسی و حتی فرهنگی به بیاعتمادی مردم میگوید: «در واقع شخصیتها با بیاعتماد کردن مردم به رسانههای سنتی، عملاً یک پشتوانه فرهنگی را از خود سلب میکنند. اگر اعتماد عمومی خدشهدار و امید اجتماعی تضعیف شود، خواهی نخواهی مردم تمایل بیشتری به پذیرش اخبار جعلی و اطلاعات مخدوش پیدا میکنند. مجموعهای از عوامل باید دست به دست دهد تا رابطه بین رسانه و مردم توأم با اعتماد متقابل شود. مردم باید محرم دانسته شوند و رسانهها هم باید به مسئولیت اجتماعی خود عمل کنند تا بخصوص در مواقع حساس که نیاز به اعتمادسازی یا نیاز به اعتماد مردم به دولت وجود دارد این امر محقق شود.»
اکبر نصراللهی رئیس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و مطالعات رسانه، ایران را کشوری در معرض بحرانهای مختلف و مخاطرات فراوان توصیف میکند، مخاطراتی که اگر مسئولان و رسانه و مردم مراقب نباشند آنها هم به سیاهه بحرانها افزوده خواهند شد. او از بمباران اخبار توسط رسانههای دشمن و بحرانافزایی توسط کنشگران سیاسی و داخلی بدون هیچ حد و مرزی میگوید: «در چنین شرایطی رسانهها باید مسئولانه رفتار کنند و مراقب باشند آرامش روحی، روانی مردم که حد و آستانهای دارد مورد تعرض قرار نگیرد. مردم هم حق دارند بدانند و هم حق دارند در سونامی اخبار منفی و دروغ، آرامش روحی و روانیشان مورد تعرض قرار نگیرد. از آن طرف مردم هم مسئول هستند. حالا به هر دلیلی ممکن است کنشگران سیاسی و رسانهای حقوق مردم را رعایت نکنند و از هر طریق بخواهند به اهداف خود برسند اما مردم که درواقع در معرض این پیامها هستند خودشان نباید به پربینندهتر شدن پیامها و خبرهای دروغ بحرانافزا کمک کنند.» نصراللهی اصطلاح «تقوای مجازی» را بهکار میگیرد تا به مردم بگوید اگر توانایی راستیآزمایی یک خبر را ندارند بعد از دیدن آن از بازنشرش بپرهیزند.
آیا سواد رسانهای تنها محدود به مردم است؟ اگر نشر یک خبر را دارای سه ضلع بدانیم، قاعدتاً یک ضلع آن مردم هستند و اضلاع دیگر هم خود رسانه و مسئولان. پس سواد رسانهای محدود به مردم نمیماند. نصراللهی در این زمینه میگوید: «متأسفانه مسئولان و رسانهها تا بحرانی اتفاق میافتد میگویند مردم سواد رسانهای پایینی دارند، این درحالی است که اگر مردم سواد رسانهای پایینی داشته باشند چیز عجیبی نیست و از مردم نمیتوان انتظار داشت چون متخصص نیستند. عجیب این است که سواد رسانهای خبرنگاران و مدیران رسانه و مسئولان هم پایین است و آنهایی که مسئول بالا بردن سواد رسانهای مردم هستند خودشان سواد رسانهای کافی ندارند. اگر مسئولان سواد رسانهای بالایی داشته باشند در زمانه بحران بموقع خبررسانی میکنند و نیاز مردم را بموقع تأمین میکنند تا مردم هم مجبور نباشند برای تأمین نیاز به دنبال منابع خبری فیک و کماعتبار بروند.»
او دلیل برآمدن بحرانی از دل بحرانی دیگر را نیاز مردم به آگاهی از اتفاقات میداند؛ دقیقاً همانجایی که افراد جامعه بیش از پیش از شبکههای اجتماعی استفاده میکنند و سایتها و روزنامههای رسمی را ورق میزنند: «وقتی میبینید در دل یک بحران ، بحران جدیدی بهوجود میآید یا بحرانافزایی میشود، دلیل این است که یا احتمالاً مسئولان نیازهای خبری مردم را متوجه نیستند یا به رسانه رسمی اعتماد نمیکنند یا جلوی انتشار خبر را میگیرند یا دیر وارد میدان شدند و درنتیجه با این رفتارها باعث میشوند شایعات زیادی تولید و منتشر شود. اگر رسانهها در مواقع بحران بموقع وارد عمل شوند دیگر اصلاً خبر دروغ به وجود نمیآید یا فرصت برای دروغپراکنی خیلی کم میشود. علت بهوجود آمدن خبر دروغ این است که از طرفی مردم نیاز به اطلاعات دارند و از طرفی رسانه و مسئولان دیر وارد میدان عمل میشوند.»
شاید هیچگاه اخبار دروغ مانند زمان انتشار ویروس کووید ۱۹ به جان ما بستگی نداشت. از روز اول تا امروز که یکسال از همهگیری گذشته است هنوز هم صفحات مجازی بسیاری وجود دارند که با دادن اطلاعات بدون پشتوانه علمی با جان مردم بازی میکنند. آنها برای چند لایک بیشتر، از آخرین روشهای درمانی میگویند و در این بین مردم بیحوصله و خسته از سالی ترسناک، آنها را همرسانی میکنند. چه زمانی حیاتیتر از امروز برای زمان آموزش رسانهای خواهد بود؟
مطالب مرتبط
- نمونه تدریس درس اول هدیه آسمان پنجم
- 12 راهبرد برای تحقق شعار سال 99 سال جهش تولید
- کلاس معکوس دروازه ای به سوی یادگیری معکوس
- حاج قاسم سلیمانی؛ فاتح و سردار جنگ شناختی
- عکس پروفایل تان، نشانه شخصیت شماست!
- ویروس کرونا چیست؟ اینفوگراف ویروس کرونا
- مقاله برآورد و پیشبینی تابع احتمال خرید اتومبیل نو
- چگونه با احساس عذاب وجدان خود کنار بیاییم؟
- نامه ای به فرزندم
- مقاله علمی و پژوهشی آسیب شناسی سیاست گذاری تولید محتوای فضای مجازی
مطالب پربیننده
- قالب پاورپوینت شبهای قدر
- قالب پاورپوینت شبهای قدر
- قالب پاورپوینت قرآن کریم
- قالب پاورپوینت شبهای قدر
- قالب پاورپوینت شبهای قدر
- قالب پاورپوینت شبهای قدر
- قالب پاورپوینت شبهای قدر
- قالب پاورپوینت شبهای قدر
- قالب پاورپوینت شبهای قدر
- قالب پاورپوینت شبهای قدر
- درباره احمد اقتداری
- حقوق بشر؛ ابزاری برای دخالت در امور داخلی سایر کشورها
- قالب پاورپوینت ماه مبارک رمضان
- ماه رمضان و احادیث برگزیده
- قالب پاورپوینت
- قالب پاورپوینت ماه مبارک رمضان
- قالب پاورپوینت ماه مبارک رمضان
- مغفرت الهی در ماه رمضان
- قالب پاورپوینت شبهای قدر
- روزه و رمضان در آئینه شعر فارسی
- قالب پاورپوینت ماه مبارک رمضان
- توصیه های انجمن دیابت ایران برای روزه داری
- رحمت خداوند در ماه رمضان
- قالب پاورپوینت
- قالب پاورپوینت قرآن کریم
- قالب پاورپوینت ماه مبارک رمضان
- قالب پاورپوینت قرآن کریم
- کتاب «اندیشه و آثار ذبیح بهروز» اندیشمند ساوجی دوران مشروطیت
- قالب پاورپوینت
- ۱۰۴ شاخص و زیرشاخص برای رتبهبندی جدید دانشگاهها
- قالب پاورپوینت ماه مبارک رمضان
- قالب پاورپوینت
- رمضان، ماه آیه ها
- تربیت دینی فرزند در سیره تربیتی حضرت فاطمه (س)
- قالب پاورپوینت شبهای قدر
- رمضان ماه معنویت و نور
- قالب پاورپوینت ماه مبارک رمضان
- رمضان و روزه و آموزه های قرآنی و روایی
- رمضان و چند سؤال
- 9 واژه برای یک رمضان
- رمضان، ماه آیه ها
- ویروس کرونا و نظر مراجع معظم تقلید در مورد روزه ماه رمضان
- قالب پاورپوینت
- دوازده کتاب برای دوازده ماه سال 1400
- این عادتهای غلط دندانهای شما را زرد میکند
- ثبت نام آزمون ورودی استعدادهای درخشان
- کلاب هاوس و انقلاب رسانهای
- قالب پاورپوینت
- قالب پاورپوینت
- نرم افزار ادوبی فتوشاپ لایتروم کلاسیک Adobe Photoshop Lightroom Classic 2021
- قالب پاورپوینت
- چطور برای واکسیناسیون کرونا آماده شویم؟
- داروهای رایجی که مقصران ابتلا به چاقی هستند!
- نتایج اولیه کنکور دکتری ۱۴۰۰
- تولید ملی و پشتیبانیهایی که لازم دارد
- کتاب "پرنده سایه پرواز است"مجموعه سرودههای شاعر جوان سمیرمی
- آسمان هفتم ; شهادت امام موسی کاظم علیه السلام
- برای دریافت ویتامین D بیشتر این راهها را امتحان کنید
- ۷ راه شناسایی دیابت نوع ۱
- عدالت، وعده اصلی ظهور موعود
- کنکاشی در شناسایی یمانی و مدعیان دروغین آن
- امام کاظم (ع) در زندانهای هارونی
- ایران و ایتالیا، یکصد و شصت سال دوستی
- مروری بر رویدادهای نجومی سال ۱۳۹۹
- رژیم غذایی موثر بر کاهش التهاب
- دوری از استرس کلید حفظ توانایی مغز
- قالب پاورپوینت ماه مبارک رمضان
- بهترین فیلمهایی که براساس داستانهای واقعی ساخته شدهاند
- متفاوتترین اپلیکیشنهای اندروید که باید روی تلفن هوشمندتان داشته باشید
- مصرف روزانه برنج چه بلایی بر سر سلامتی میآورد؟
- ما و چین و ماچین
- تحلیلی درباره بصیرت یاوران امام زمان(عج)