زنگ بازگشایی مدارس و تحقق عدالت آموزشی

زنگ بازگشایی مدارس و تحقق عدالت آموزشی

سال تحصیلی جدید در حالی آغاز شد که به دلیل شیوع ویروس کرونا در نوع خود بی‌مانند بود، بدون تردید تداوم فرایند همه‌جانبه آموزش یکی از دغدغه‌های مشترک دولت و اولیا دانش‌آموزان است و این مهم تنها در سایه همکاری و همدلی متولیان آموزش کشور و دانش‌آموزان محقق خواهد شد.

امروزه با شیوع ویروس کرونا و جولان آن در سراسر دنیا، بازگشایی مدارس یکی از بزرگترین چالش‌ها و دغدغه‌های کشورها به شمار می‌رود. ایران هم امسال یکی از سخت‌ترین آغازها را برای سال تحصیلی در بعد از انقلاب تجربه خواهد کرد اما با این وجود دست اندرکاران آموزش و پرورش از آمادگی برای بازگشایی مدارس از ۱۵ شهریور به صورت حضوری و غیرحضوری خبر می دهند و اعلام کرده اند که پروتکل ها نیز سخت گیرانه خواهند بود زیرا شرط لازم برای حضور ایمن دانش‌آموزان، رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی است. بررسی روزنامه‌ها، تارنماها و خبرگزاری‌های داخلی نشان می‌دهد که رسانه‌های داخلی همزمان با بازگشایی مدارس به بررسی و تحلیل این امر مهم با توجه به شیوع ویروس کرونا پرداخته‌اند.

رسانه‌های اصلاح‌طلب

آغاز سال تحصیلی و ضرورت برنامه‌ریزی‌های لازم

روزنامه آرمان ملی در یادداشتی به قلم امیرعباس میرزاخانی معاون رسانه مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش نوشت: روزنامه آرمان ملی:بدون تردید یکی از چالش‌های مشترک جوامع در دوران شیوع کرونا تداوم فرایند آموزش است و به‌همین سبب براساس تجربیات جهانی کشورهای مختلف تلاش شد با مدیریت بحران که پیشگیری و مقابله با آن تاکنون به نتیجه قابل استفاده‌ای برای همگان منجر نشده است، سناریوهای ممکن برای بازگشایی مدارس و تداوم فرایند آموزش برنامه‌ریزی و اجرا شود.وزارت آموزش‌وپرورش در کمترین زمان و با مدیریت به‌هنگام و درست، توانست با همکاری رسانه ملی و تلاش شبانه‌روزی متخصصان فنی و راه‌اندازی شبکه آموزشی دانش‌آموزان «شاد» در فضای مجازی، خلأهای ایجادشده در فرایند تعلیم و تربیت پس از تعطیلی مراکز آموزشی را تا حدودی حل و فصل کند و خوشبختانه سال تحصیلی جدید با حمایت اصولی دولت، دستگاه‌های تاثیرگذار کشور به‌ویژه همراه اول و همت و مشارکت دانش‌آموزان و معلمان آغاز شد. نباید از این موضوع غافل شویم که با توجه به اینکه هنوز راه‌حل تثبیت‌شده‌ای برای درمان کرونا وجود ندارد، اما آموزش‌وپرورش برای اینکه مانند دیگر بخش‌های کشور از مدار توسعه خارج نشود، باید با سناریویی ترکیبی از آموزش‌ها به استقبال سال تحصیلی جدید برود. در اولین اقدام سناریوهای آموزشی با «مدرسه تلویزیونی ایران» و سپس با رونمایی از سامانه «شاد» و با شعار «آموزش تعطیل نیست» جزو اولین دستگاه‌های دولتی بود که خود را با شرایط کرونا وفق داد و اکنون با رونمایی از نسخه جدید شاد، امکان ۱۱ قابلیت جدید به این سامانه اضافه شد تا شاد از یک پیام‌رسان عادی به یک ابزار آموزشی مستقل و قدرتمند در خدمت نظام تعلیم و تربیت تبدیل و نقش ویژه‌ای به‌عنوان مکمل آموزش حضوری ایفا کند.

توصیه‌ به مصرف ۲ مکمل‌ در دانش‌آموزان

خبرگزاری ایسنا به گفت و گو با زهرا عبداللهی مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت پرداخته و آورد: با توجه به وجود بیماری کرونا در صورتی که شرایط برای بازگشایی حضوری مدارس فراهم باشد، دستورالعمل فعالیت بوفه‌ مدارس بازنگری شده است. در این دستورالعمل جدید تاکید شده است که در بوفه مدارس تنها مواد غذایی که دارای بسته‌بندی و مجوز بهداشتی مانند کیک‌ها، بیسکوییت، شیر ساده و... هستند را ارائه کنند. سالیان قبل در دستورالعمل فعالیت بوفه مدارس ذکر می‌کردیم در صورتی که امکان تهیه بهداشتی انواع لقمه‌ها، غذاهای گرم مانند آش و عدسی وجود دارد، می تواند عرضه شود، اما اکنون این بند از دستورالعمل حذف شده و بوفه‌ها نباید غذای پختنی ارائه دهند؛ زیرا احتمال انتقال آلودگی کرونا وجود دارد. وی درباره برنامه‌های وزارت بهداشت برای اجرای طرح شیر مدرسه و مکمل‌یاری، تصریح کرد: باید منتظر باشیم تا ببینیم شرایط کشور با وجود کرونا چگونه پیش می‌رود؛ اگر مدارس باز باشند به شرط تامین اعتبارات لازم برنامه شیرمدرسه پیگیری می‌شود. اجرای برنامه شیرمدرسه در صورت تامین اعتبارات امری ضروری است؛ آنهم در شرایطی که حضور کرونا را در جامعه شاهد هستیم، شیر می‌تواند تامین کننده نیاز بچه‌ها به پروتئین و کلسیم باشد. وی افزود: در مورد مکمل‌یاری نیز در صورت بازگشایی حضوری مدارس ترجیحمان این است که به واسطه تامین مکمل‌ها بتوانیم به تقویت سیستم ایمنی دانش‌آموزان کمک کنیم. درصورتی که امکان بازگشایی حضوری مدارس فراهم نباشد نیز به دانش‌آموزان و والدین توصیه می‌کنیم برای جلوگیری از کم‌خونی و فقر آهن هفته‌ای یک عدد مکمل قرص آهن مصرف کنند. همچنین مصرف ماهیانه یک عدد قرص ویتامین D پنجاه هزار نیز از توصیه‌های ما است.

کرونا و بازماندگی از تحصیل کودکان

روزنامه شرق در یادداشتی به قلم محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نوشت:بیماری دنیاگیر کووید۱۹ هم از طریق آلودگی ناشی از ابتلا به خود ویروس، هم از طریق تأثیرات اجتماعی و اقتصادی بر خانوارها و هم از طریق تأثیر بر نحوه تحصیل بر زندگی کودکان در سراسر جهان تأثیر گذاشته است. در این میان همان‌گونه که رهبر معظم انقلاب نیز به درستی اشاره داشتند، با شیوع ویروس کرونا و مطرح‌شدن مسئله آموزش مجازی، موضوع عدالت آموزشی بیش از پیش حساس‌تر شده است. به‌عنوان وزیر مسئول دستگاهی که یکی از مهم‌ترین وظایفش حرکت در مسیر تحقق عدالت اجتماعی است و یکی از رویکردهای اصلی آن را تمرکز بر سیاست‌های کاهش انواع فقر تعیین کرده و واکنش سیاستی به یکی از مهم‌ترین انواع فقر که همانا فقر آموزشی است و این نوع از فقر است که زنجیره فقر بین‌النسلی را تقویت و فرد را دچار دیگر اشکال فقر ازجمله فقر درآمدی، فقر سلامت و حتی فقر حقوقی می‌کند، آن را به‌عنوان یک اولویت مهم و اساسی مدنظر قرار داده‌ام و بر این اساس، معاونت‌ها و دستگاه‌های ذی‌ربط وزارتخانه موظف شده‌اند در حوزه مبارزه با فقر آموزشی در ابعاد مختلف پژوهشی، سیاستی (شناسایی ابعاد، دلایل بروز، تدوین راهکار سیاستی مبتنی بر فهم دقیق از مسئله، تصویب راهکارها در مجاری قانونی، اجرا و ارزیابی برنامه‌ها و سیاست‌ها) متمرکز باشند.

آموزش در عصر جدید کرونایی و چشم‌اندازهای آتی

روزنامه ایران به بازتاب سخنان علی ربیعی دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس‌جمهوری و سخنگوی دولت پرداخته و نوشت:امسال با بازگشایی مدارس در نیمه شهریور و در میانه مصاف ملی و بین‌المللی با کرونا، خاص‌ترین سال تحصیلی تاریخ معاصر ایران را تجربه می‌کنیم. خاص به‌ دلیل همان ویژگی انتخاب استراتژی در گستره جغرافیایی و پراکندگی جمعیتی ایران و نیز تلفیق تجربه‌های جهانی با مقتضیات ملی و اینکه ما هم در قاب جهانی بخشی از تجربه انسانی در مواجهه با پدیده اجتماعات ناگزیر دوره کرونا هستیم و هر نوع تصمیمی علاوه بر تبعات داخلی آنکه پاسخگویی و حفاظت از جان و سلامت مردم است، در نظرگاه جهانی نیز مورد قیاس و سنجش قرار می‌گیرد. در مقیاس جهانی آنچه در حال تجربه است، نه یک الگو که در مقام یک آزمون است. از بازگشایی سراسری و حضوری در چین و آلمان تا کلاس‌های آنلاین در برخی ایالات امریکا. طبیعی بود که در ایران هم باید به چالش آغاز سال تحصیلی می‌رفتیم و به‌ دلیل نوسان شرایط بسته به قرمز یا زرد و سفید بودن استان‌ها، باید انتخابی متناسب با شرایط محیطی و اقتضائات ملی انجام می‌شد. بدیهی است که هیچ آموزشی جایگزین آموزش حضوری نخواهد بود چرا که کارکردهای مدرسه، توسعه ارتباطات و شکل‌گیری شخصیت دانش‌آموزان و تقویت مهارت‌های اجتماعی آنان با هیچ روش دیگری جایگزین نمی‌شود. ارتباط چهره به چهره معلم و دانش‌آموزان بسیار اهمیت دارد، بویژه در پایه‌های ابتدایی که این ارتباط اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. اما همان‌طور که آموزش حق دانش‌آموزان است، سلامت و امنیت نیز حق آنان است.

بازگشت به کلاس‌های درس

روزنامه ایران در مطلبی نوشت: اولین سال تحصیلی، برای آنهایی که امسال کلاس اولی هستند و می‌خواهند نخستین گام را در مسیر پر پیچ و خم تحصیل بردارند، دیگر مثل سابق ماندگار و فراموش نشدنی نیست. این نخستین سال تحصیلی است که دیگر شروعش رنگ و بوی مدرسه ندارد و احتمالاً اولین سالی است که بسیاری از خانواده‌ها و حتی دانش‌آموزان علاقه چندانی به آغاز و برگزاری کلاس درس ندارند! برای همه آنهایی که تحصیل کرده‌اند، روز اول مدرسه رفتن چیز دیگری است، خاطره‌ای که همیشه بدون روتوش باقی می‌ماند. برای همه ما که سال‌ها و شاید چند دهه است تحصیل را به پایان رسانده‌ایم، خاطرات سال اول ابتدایی محونشدنی است که هیچ خاطره‌ای جایش را نمی‌گیرد. حالا نسلی که امسال باید مدرسه رفتن را آغاز کند با ترس و تردید روز اول مدرسه را تجربه می‌کند. امسال خبری از جشن شکوفه‌ها برای کلاس اولی‌ها نبود و حالا امروز سال تحصیلی ۱۳۹۹ ـ ۱۴۰۰ برای بیش از ۱۴ میلیون دانش‌آموز دیگر آغاز می‌شود. آغازی متفاوت و زودهنگام. اواخر خرداد ماه بود که ستاد ملی مبارزه با کرونا اعلام کرد سال تحصیلی جدید مدارس از ۱۵ شهریور ماه آغاز می‌شود. بر اساس همین دستور اوایل مرداد ماه آموزش و پرورش برای این سال متفاوت آموزشی سناریوهای مختلفی را تهیه کرد. بر اساس این سناریوها مناطق به سه رنگ قرمز، زرد و سفید تقسیم می‌شدند که در وضعیت قرمز آموزش مجازی، زرد آموزش نیمه‌حضوری و سفید آموزش حضوری بود و قرار هم بر این بود که دانش‌آموزان در مناطق قرمز آموزش را غیرحضوری دریافت کنند اما تمامی این سناریوها چند روز پیش جایش را به آموزش حضوری داد و مسئولان وزارت آموزش و پرورش اعلام کردند که در این سال همه دانش‌آموزان فارغ از رنگ منطقه باید سر کلاس درس حاضر باشند.

بازگشایی مدارس در ایام کرونا از نگاه فرهنگ عمومی

روزنامه مردمسالاری در گزارشی نوشت: ابتدای مهرماه هر سال تداعی‌گر بوی مدرسه و بازگشایی مدارس بعد از وقفه‌ای طولانی است که با توجه به مقطع تحصیلی و منطقه جغرافیایی از ۹۰ تا ۱۲۰ روز متفاوت است. وقفه‌ای که همواره مورد انتقاد بسیاری از صاحب‌نظران تعلیم و تربیت قرار گرفته و با اشاره به توزیع متناسب و متوازن تعطیلات در برخی از کشورها مانند ژاپن معتقدند که به جای تعطیلات متمرکز تابستانی، تعطیلی مدارس بر اساس موقعیت جغرافیایی و تنوع آب و هوایی در دو تایم زمانی(تابستانی و زمستانی) می‌تواند ضمن کمک به تجدیدقوای دانش‌آموزان، آسیب‌های تعطیلات طولانی از قبیل افت تحصیلی دانش‌آموزان، افزایش زمان اوقات فراغت کودکان و نوجوانان در زمانی از سال و مشکل پر کردن این اوقات برای والدین و نهادهای مرتبط و ایجاد آسیب‌های ناشی از این خلا، مشکل کاهش پیش‌بینی نشده زمان آموزشی به دلیل تعطیلات خارج تقویمی به علت شرایط آب و هوایی در مناطق سردسیر را کاهش داد. با افزایش این وقفه در سال جاری به بیش از ۱۸۰ روز به دلیل شیوع کرونا و در آستانه فصل بازگشایی مدارس، موضوع چگونگی شروع به کار مدارس موجب گروه‌بندی های متفاوت در میان عموم مردم و دست-اندکاران حوزه تعلیم و تربیت شده است.

رسانه‌های اصولگرا

آغوش باز مدارس به روی فرزندان کشور

روزنامه عصر ایرانیان در گزارشی نوشت:روزنامه عصر ایرانیان:برای بازگشایی مدارس، دستورالعمل کاملی تدوین شده است که میزان آمادگی مدارس برای رعایت آنها یک شرط اساسی است. در دستورالعمل بهداشتی بازگشایی مدارس اشاره شده است بازگشایی مدارس منوط به داشتن امکانات کامل ضدعفونی کننده در مدارس و امکان فاصله‌گذاری مناسب برای صندلی‌ها در کلاس های درس است. یکی از راه‌های کاهش مواجهه با قطع زنجیره تماس، رعایت فاصله گذاری اجتماعی است و از آنجا که بسیاری از کارکنان مدارس و دانش‌آموزان در معرض بیماری کرونا هستند و مدارس از اماکن تجمع محسوب شده که می‌تواند سبب انتقال بیماری شود، از طرفی حفظ سلامت فرهنگیان و دانش‌آموزان که بالغ بر ۱۵ میلیون جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند از اهمیت بالایی برخوردار است، لازم است مقررات ویژه‌ای از طریق فاصله‌گذاری اجتماعی علاوه بر رعایت اصول بهداشتی برای کاهش مواجهات متناسب با سطح اضطرار و درجه اهمیت فعالیت آموزشی و مهارتی در نظر گرفته شود. مدرسه نحوه حضور دانش‌آموزان را مدیریت می‌کند در این راستا مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران گفت: در شورای مدرسه نماینده اولیا و مدیر تصمیم‌گیری می‌کند و از آنجایی که آموزش و پرورش بنا را بر حضور دانش‌آموزان گذاشته این شورا اختیار دارد نحوه حضور دانش‌آموزان را در مدرسه مدیریت کند.

زنگ آغاز سال تحصیلی به صدا در آمد

روزنامه رسالت در گزارشی نوشت: زنگ آغاز سال تحصیلی در نیمه شهریور و دو هفته زودتر از رویه سال‌های گذشته با اعلام رئیس‌جمهور و توسط وزیر آموزش و پرورش به صدا در آمد. دانش‌آموزان، امروز در شرایطی سال تحصیلی جدید را آغاز می‌کنند که کرونا موجب شد، سال تحصیلی گذشته با تعطیلات متعددی مواجه شود و سال تحصیلی جدید نیز دو هفته زودتر آغاز شود. امسال بنا بر گفته وزیر آموزش و پرورش، آغاز سال تحصیلی در تمام مناطق سفید، زرد و قرمز به یک شکل و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و بر اصل آموزش حضوری از امروز آغاز شد؛ آموزش‌های حضوری، تلویزیونی و مجازی از روش‌های آموزشی است که امسال به طور توأمان ارائه می‌شود. بر اساس مصوبه هشتصد و پنجاه و چهارمین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش که در تاریخ ۲۷ دی ماه سال ۹۰ تصویب شد، ضمن تأکید بر ضرورت تحقق اهداف تعلیم و تربیت، صیانت از برنامه‌های آموزشی و تربیتی مدارس و پاسداشت مناسبت ها و رویدادهای ملی ـ اسلامی، نواختن زنگ سراسری مناسبت های ملی ـ اسلامی در مدارس کشور ساماندهی شد. طبق این مصوبه مقرر شده است در طول سال تحصیلی فقط ۳ زنگ خاص به صورت همزمان در مدارس کشور در ۳ مناسبت آغاز سال تحصیلی و گرامیداشت دفاع مقدس (اول مهر)، روز دانش آموز و استکبار ستیزی (۱۳ آبان) و زنگ انقلاب اسلامی (۱۲ بهمن) نواخته شود. بر این اساس امروز زنگ ایثار و شهادت نیز همزمان با زنگ آغاز سال تحصیلی در مدارس کشور نواخته شد.

فعالسازی بسته اینترنت «شاد»

روزنامه رسالت به بازتاب سخنان محمدجواد آذری جهرمی در مورد فعالی سازی بسته اینترنت پرداخت و نوشت:آغاز سال تحصیلی جدید فرا رسیده است. ممکن است شما هم مجبور باشید از آموزش مجازی استفاده کنید. تلاش می‌کنم اطلاعات خلاصه و مهمی را در باره نحوه استفاده و هزینه‌ها تقدیم حضورتان کنم. اگر فرزند شما از کامپیوتر یا لپ تاپ استفاده می‌کند، شما می‌توانید با استفاده از قابلیت Family safty سیستم عامل ویندوز مراقب حضور فرزندتان در فضای مجازی باشید و دسترسی او را مدیریت کنید. اگر اطلاعات بیشتری لازم دارید از جستجوی گوگل کمک بگیرید، آساده و آسان است. اگر فرزند شما از تبلت یا گوشی هوشمند اندروید استفاده می‌کند، ساده‌ترین کار برای مدیریت دسترسی و نظارت بر کودک در فضای مجازی، استفاده از ابزار google family link است. اگر هنوز ابزاری برای فرزندتان تهیه نکردید یا علاقه به گره گشایی از نیازمندان و خرید تبلت برای آنها هستید، توصیه می‌کنم از تبلت‌های ایرانی خرید کنید. اگر فرصت کافی برای کارکردن با ابزارهای گفته شده را ندارید و علاقه مند هستید که این کار را دولت برای شما انجام دهد، چند راهکار پیش روی شما است:اول اینکه اپراتورها سیم کارتهای خاص کودکان ارائه می‌کنند. اگر فرزند شما از سیم کارت والدین برای آموزش مجازی استفاده می‌کند، ما دو راهکار را برای اجرا به اپراتورها ابلاغ کردیم که باید سریعاً اجرایی و اطلاع رسانی کنند. اول اینکه یک بسته اختصاصی «شاد» تعریف کنند، زمانی که این بسته روی سیم کارت فعال باشد دسترسی به اینترنت، صرفاً برای یک سری از سایت‌های تأیید شده توسط وزارت آموزش و پرورش امکان پذیر است. و اگر از گوشی، همزمان هم کودک و هم والدین بهره می‌گیرند، اپراتورها موظف شده اند با تعریف یک کد دستوری ستاره مربع امکان جابجایی بسته فعال را فراهم کنند. به عبارتی تا گوشی در اختیار کودک است، بسته شاد و زمانی که در اختیار والدین است، بسته عادی فعال باشد.

بازگشایی مدارس در شرایط کرونایی

روزنامه کیهان در گزارشی نوشت:پس از پایان سال تحصیلی گذشته و با توجه به شرایط خاص موجود، مدیران آموزش و پرورش درباره بازگشایی مدارس و آغاز سال تحصیلی جدید شیوه‌های مختلفی را در نظر گرفته و اعلام کردند. اولین شیوه، آموزش حضوری در مناطقی بود که بتوانند دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنند. دومین شیوه تقسیم‌بندی دانش‌آموزان به گروه‌های زوج و فرد برای کاهش تراکم بود. سومین شیوه استفاده از آموزش مجازی و اپلیکیشن شاد، چهارمین شیوه استفاده از شبکه آموزش صدا و سیما و پنجمین شیوه تهیه بسته‌های آموزشی برای دانش‌آموزانی که به هیچکدام از شیوه‌های قبلی دسترسی ندارند...وزیر آموزش و پرورش شامگاه ۱۳ شهریور ماه در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما گفت: «در بسیاری از کشورها از حدود یک هفته قبل مدارس باز شده است. هیچ آموزشی جایگزین آموزش حضوری نخواهد شد بنابراین اصل بر آموزش حضوری است. بر اساس نظرات مسئولان بهداشتی تفاوت چندانی میان وضعیت‌های سفید، زرد و قرمز وجود ندارد و احتمال تبدیل یک وضعیت به وضعیت دیگر بسیار وجود دارد بنابراین پروتکل‌های بهداشتی به شکلی سختگیرانه باید رعایت شود. ۶۲درصد مدارس زیر ۱۰۰نفر، ۳۵درصد زیر ۳۵نفر و ۴۳درصد زیر ۵۰نفر جمعیت دانش‌آموزی دارند که در همه اینها می‌توانیم کلاس‌ها را برگزار کنیم و دانش‌آموزان به روال عادی به مدرسه بروند. همچنین ۳۸درصد مدارس بالای ۱۰۰نفر دانش‌آموز دارند که در این مدارس تقسیم‌بندی برای حضور دانش‌آموزان انجام خواهد شد.»در این بین روش‌هایی همچون حضور دانش‌آموزان در مدرسه طی دو روز در ساعت‌های محدود، برگزاری کلاس‌ها در زمان حداکثر ۳۵ دقیقه، تقسیم دانش‌آموزان کلاس به گروه‌های کوچک برای رعایت فاصله اجتماعی و تکمیل آموزش از طریق شاد و تلویزیون، عمده‌ترین راهکارهای اعلامی در کنار ابلاغ پروتکل‌های بهداشتی برای بازگشایی حضوری مدارس می‌باشد.

سلامت دانش آموزان باید اولویت اول ما باشد

روزنامه فرهیختگان به بازتاب سخنان حسن روحانی رییس جمهوری پرداخته و نوشت:امروز به مدد همه خانواده‌ها، دانش‌آموزان و معلمان گرانقدر ثابت می‌کنیم که دوگانگی سلامت و آموزش هم نادرست است البته همواره و در طول سالیان گذشته نیز یکی از دغدغه‌های اصلی نظام آموزش و پرورش کشور، سلامت دانش آموزان بوده است. رئیس جمهور با بیان اینکه امروز بعد از گذشت هفت ماه از تعطیلی مدارس سراسر کشور، آغاز سال تحصیلی جدید رنگ و بوی دیگری خواهد داشت، گفت: امسال معلمان، مدیران مدارس و همه مقامات مسوول در وزارت آموزش و پرورش در آزمون بزرگی قرار دارند تا وظایف خود را دقیق‌تر و سخت‌تر از سالهای گذشته به انجام برسانند. دکتر روحانی با تاکید بر اهمیت جریان داشتن علم و دانش و آموزش در کشور در کنار سلامت مردم و حیات جامعه اظهارداشت: همانطور که در ماههای گذشته ثابت کردیم دوگانگی نان و جان و سلامت و دیانت ناصحیح است، امروز هم به مدد همه خانواده‌ها، دانش‌آموزان و معلمان گرانقدر ثابت می‌کنیم که دوگانگی سلامت و آموزش هم نادرست است البته همواره و در طول سالیان گذشته نیز یکی از دغدغه‌های اصلی نظام آموزش و پرورش کشور، سلامت دانش آموزان بوده است. رئیس جمهور با بیان اینکه آموزش و پرورش همواره به دنبال آن بود که با بهترین بیان کمک آموزشی و بهترین کتاب‌ها بتواند نوجوانان و جوانان کشور را به مقصد عالی در عرصه علم و دانش و فراگیری و مهارت برساند، گفت: امسال قطعا اهمیت این دغدغه‌ها بیشتر از گذشته خواهد بود و سلامت دانش آموزان به دلیل وجود دشمن طبیعی یعنی ویروس کرونا باید با دقت بیشتری انجام شود و این مسوولیت سنگین بر دوش والدین، دانش آموزان، مدیران و معلمان سرافراز کشور است. دکتر روحانی با تاکید بر اینکه آغاز علم و دانش در کشور به معنای آن است که حتی در سخت‌ترین شرایط هم آموزش تعطیل نخواهد شد، گفت: در هشت سال جنگ تحمیلی و در بمباران شهرها نیز آموزش دانش آموزان تعطیل نگردید و دانش آموزان علیرغم سختی‌ها روند تحصیل و آموزش را در مدارس آموختند.

اولیا نگرانی بابت بازگشایی مدارس نداشته باشند

خبرگزاری فارس به بازتاب سخنان مصطفی آزادبخت معاون سیاسی امنیتی استاندار همدان پرداخت و آورد:سنگ بنای توسعه هر کشوری آموزش و پرورش است و برای اینکه این مهم به بهترین شکل ممکن انجام شود باید همه دست به دست هم دهیم. وی با بیان اینکه با تعامل و همدلی می‌توان به اهداف رسید خاطرنشان کرد: نماد حرکت ما مبارزه با آمریکاست و همه ما باید دانش‌آموزان را در مسیر فرهنگ ایثارگری تربیت کنیم و ظلم‌ستیزی تربیت کنیم زیرا معتقدیم قوی‌ترین فرهنگ جهان است و آموزش باید به این سمت حرکت کنند. با بازگشایی مدارس این اطمینان را به اولیا می‌دهیم که به بهترین شکل ممکن وظیفه آموزشی را انجام می‌دهیم تا سلامت دانش‌آموزان تامین شود. ما در هر موقعیتی این ظرفیت را داریم که آموزش را ادامه دهیم و با رعایت پروتکل‌ها بتوانیم پیش رویم.

ضدعفونی مدارس توسط شهرداری تهران در صورت درخواست مدیران

خبرگزاری فارس به گفت و گو با زهرا نژاد بهرام عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران پرداخته و آورد:ضدعفونی مداوم حمل و نقل عمومی به صورت مداوم از ابتدای شیوع کرونا آغاز شده و در حال حاضر همزمان با بازگشایی مدارس این موضوع هر چه بیشتر مورد توجه قرار دارد. رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط خانواده‌ها و استفاده ۱۰۰درصدی از ماسک در پیشگیری از این بیماری و انتقال آن میان دانش‌آموزان بسیار حائز اهمیت است و خانواده‌ها باید هر چه بیشتر به این موضوع اهتمام داشته باشند. عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران ادامه داد: مدارس در مناطق ۲۲‌گانه شهرداری در صورتی که نیاز به ضدعفونی کلاس‌ها و مدرسه داشته باشند می‌توانند در این زمینه از شهرداری درخواست کمک کنند. شهرداری نقش اصلی در ضدعفونی مدارس ندارد ولی به عنوان نیروی کمکی می‌تواند در کنار آموزش و پرورش اقدامات لازم و ضروری را انجام دهد. به عنوان یک مادر به همه مادران و پدران کشور حق می‌دهم، نگران سلامت فرزندانشان به دلیل بازگشایی مدارس باشند ولی ستاد ملی کرونا باید برنامه‌ریزی دقیق برای صیانت از سلامت دانش آموزان داشته باشد.

مطالب مرتبط

تگ‌ها

مطالب پربیننده

پربیننده
آخرین مطالب

عضویت در خبرنامه