دوستی با حجم‌های هندسی

دوستی با حجم‌های هندسی

اگر از اون دسته معلم‌هایی باشیم که بگوییم ارتقای درک هندسه فضایی بعد از حل مساله ما رو شگفت‌زده می‌کند، یا دوست داریم همراه با شاگردانمان یاد بگیریم، حتما هندسه را در برنامه‌ریزی کلاسی خود برجسته می‌کنیم. مطالعه و انجام تکالیف هندسی اگر به این صورت انجام شود آموزش و یادگیری هندسه آسانتر خواهد شد.

اولین بخش برای رسیدن به این هدف، رسیدن به مهارت توصیف و دسته‌بندی، حجمهای هندسی است.
نکته قابل توجه: اگر حجم های چوبی یا پلاستیکی آماده در اختیار نداریم باید مدل‌هایی را، بسازیم، همچنین، باید به کمک دانش‌آموزانتان، اشیای واقعی را که دارای شکلهای هندسی خاصی نظیر توپ، قوطی کنسرو، جعبه‌های مخروطی و مکعبی و اشکال هندسی غیر معمول هستند، جمع‌آوری کنید.


توصیف و دسته بندی
بچه‌ها باید قادر باشند خواص اشیای سه‌بعدی اطراف خود را توصیف کنند و تشخیص دهند که دو یا چند شکل از چه نظر با هم شباهت دارند و یا با هم متفاوت هستند. توصیف و دسته‌بندی، روندهایی است که با اضافه کردن خواص جدیدتر و پیچیده‌تر تغییر می‌کند و کامل‌تر می‌شود. در فعالیت‌های مقدماتی زیر، مجموعه دانستنیها و خواصی است که مناسب دانش‌آموزان مبتدی، متوسط و پیشرفته است و برای بچه‌های بزرگتری که با اشیا سه بعدی کار نکرده اند نیز مفید خواهد بود. با این تفاوت که پاسخ آن نیز پیشرفته‌تر خواهد بود.


فعالیتهای مقدماتی
ما اغلب به بچه‌ها فقط نام شکلهای هندسی را می‌آموزیم. اما چیزی که آنان نیاز دارند، نام همراه با معنی و مفهوم و معنی است. همچنین باید قدرت تفکیک و تشخیص آنان را تقویت کنیم. در این فعالیت‌های مقدماتی، شما باید مجموعه دانستنیهای بچه‌ها را با اضافه‌کردن کلمات جدید و مناسب شکل دهید و تکمیل کنید. اگر چه می‌توانید نام اجسام را هم ذکر کنید، اما تا وقتی که بچه‌ها فعالیتهایی نظیر اینها را انجام نداده‌اند، به طور رسمی این کار را نکنید.


فعالیت 1 : من چه هستم؟
سه شی را به بچه‌ها را نشان دهید (یک توپ، یک مخروط و یک مکعب مستطیل) سپس یکی از آنها را توصیف کنید. ( از همه جهات می‌غلتد، ته آن صاف است یا همه طرف آن صاف است ) و از بچه‌ها بخواهید که بگویند شما کدام شی را توصیف کرده اید.(البته می‌توانید مطالب بیشتری بگویید این جا به صورت خلاصه بیان شد.)


فعالیت 2: چه اجسامی را می‌توان روی هم قرار داد؟
از بچه‌ها بخواهید که اشیا را برحسب اینکه کدام یک می‌توانند روی هم قرار بگیرند (یا کدام می‌غلتند، یا کدام می‌لغزند) دسته‌بندی کنند. ممکن است دسته‌بندی پیشرفته‌تر چنین باشد. کدام یک از اشیا در همه حالات می‌توانند روی هم قرار بگیرند؟ کدام یک از اشیا می‌توانند فقط در حالات خاصی روی هم قرار بگیرند؟ کدام یک در هیچ حالتی نمی‌توانند روی هم قرار بگیرند.


فعالیت 3: ما از چه نظر به هم شباهت داریم و از چه نظر متفاوتیم؟
یک مکعب و یک مکعب مستطیل را در دست بگیرید و از بچه‌ها بخواهید که بگویند این دو چه شباهت‌ها و چه تفاوتهایی دارند. برای مثال، ممکن است بچه‌ها بگویند: " سطوح هر دو صاف است." ، " یکی بلند است"، "یکی اضلاع بزرگتری دارد. "، " بعضی از سطوح هر دو مربع است. "  


فعالیت 4: کدام یک با بقیه تناسب ندارد؟
سه شی مانند تصویر زیر تهیه کنید ( با توجه به درس و پایه مورد تدریس ) از بچه‌ها بخواهید کدام یک با دوتای دیگر تناسب ندارد. از آنجا که می‌توان به طرق گوناگون به این سوال پاسخ داد، باید همیشه آماده باشید که بحثهای کلاسی را تشویق کنید. برای مثال ممکن است بعضی از بچه‌ها بگویند که شکل " الف" با دو تای دیگر متفاوت است، زیرا یک نقطه دارد. بعضی دیگر ممکن است بگویند که شکل " ب " با دو تای دیگر تناسب ندارد زیرا کوتاهتر است. یا بگویند شکل " پ" با دو تای دیگر متناسب نیست زیرا لاغرتر است یا ته کوچکتر دارد.


فعالیت 5 : من چند وجه دارم؟
یک وجه عبارت است از یک سطح جانبی مسطح و صاف. از بچه‌ها بخواهید که تعداد وجوه را بشمارند. این فعالیت را می‌توان به شیوه‌های متفاوتی انجام داد. یک روش آن است که از بچه‌ها بخواهید اشیای شش وجهی (جعبه، کتاب)، دو وجهی (قوطی کنسرو) یا صفر وجهی (توپ) را جمع‌آوری و تهیه کنند.
فعالیت 6 : آیا می توانید شبیه من پیدا کنید؟
مدلی از اشیا سه بعدی را به بچه‌ها نشان دهید و از آنان بخواهید که اشیای واقعی را که شبیه به آن هستند، پیدا کنند. ممکن است در این فعالیت شما و دانش‌آموزان در مورد شباهت اشیای واقعی با مدل ، اختلاف نظر داشته باشید.

 

ارسال مطلب توسط: مریم یعقوبی و سمانه متمیر

مطالب مرتبط

تگ‌ها

مطالب پربیننده

امروز
هفته
ماه

عضویت در خبرنامه