مقاله جفت شدن ویژگی شخصیتی رقابت‌جویی و نوع محیط تمرینی در یادگیری یک مهارت ورزشی

مقاله جفت شدن ویژگی شخصیتی رقابت‌جویی و نوع محیط تمرینی در یادگیری یک مهارت ورزشی

مقاله علمی و پژوهشی " جفت شدن ویژگی شخصیتی رقابت‌جویی و نوع محیط تمرینی در یادگیری یک مهارت ورزشی " مقاله ای است در 18 صفحه و با 26 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد رشد و یادگیری حرکتی و ورزشی منتشر شده است

در این مقاله علمی و پژوهشی به یادگیری حرکتی.؛ محیط تمرینی رقابتی؛ محیط تمرینی غیررقابتی؛ ویژگی رقابت‌جویی پرداخته شده است

چکیده مقاله

هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی جفت شدن ویژگی شخصیتی رقابت‌جویی و نوع محیط تمرینی در یادگیری یک مهارت ورزشی(پرتاب آزاد بسکتبال) بود. نمونه تحقیق،60 دانشجوی مرد (سن 5/1±76/21سال) بودند. ابتدا از پرسشنامة جهت‌گیری ورزشی (با ضریب پایایی90/0)، برای تشخیص افراد با خصیصة رقابت‌جویی و غیررقابت‌جویی استفاده شد. روایی و پایایی این پرسشنامه را بهرام و همکاران (1382) تایید کرده است. آزمودنی‌های هر گروه با استفاده از امتیازات پیش‌آزمون، به دو گروه همسان تقسیم شدند. در نتیجه چهار گروه تمرینی به وجود آمد. گروه ها در محیط تمرینی رقابتی و غیررقابتی به مدت 10 جلسه (15 کوشش در هر جلسه) به تمرین تکلیف ملاک پرداختند. از آزمون پرتاب آزاد بسکتبال (آزمون ایفرد) و پرسشنامه ورزش‌گرایی به عنوان ابزار پژوهش استفاده شد. آزمون یادداری ده روز پس از آخرین جلسه تمرین گرفته شد. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر، تحلیل واریانس و آزمون های تعقیبی در سطح 05/0=a صورت پذیرفت. نتایج نشان داد که افراد رقابت‌جو در محیط تمرینی رقابتی و افراد غیررقابت‌جو در محیط تمرینی غیر رقابتی نتایج بهتری را کسب کردند. همچنین گروه تمرین در محیط غیررقابتی در آزمون یادداری افت معناداری داشتند. نتایج حاضر از فرضیه منطقه عملکرد بهینه و دیدگاه تعاملی حمایت می‌کند.

عنوان مقاله [English]

The Investigation of Competitiveness Trait Matching and the Kind of Training Condition in Learning a Sport Skill

چکیده [English]

The purpose of this study was to study the matching of the competitiveness trait and kind of training condition when learning a sport skill (basketball free throw). 60 male university students (age 21.76±1.5 years) participated in this study and were divided into two homogeneous groups based on their pretest scores. As a result, four training groups were used in this study. Sport Orientation questionnaire (reliability coefficient: 0.90) was used to determine the subjects’ competitiveness and non-competitiveness trait. The questionnaire was confirmed by Bahram. Groups performed the criterion task in a competitive and non-competitive condition for 10 sessions (15 trials each session). The basketball free throw test (EEHPERD) and Sport Orientation Questionnaire (SOQ) were used to gather the data. Posttest was performed after the final session and retention test 10 days after the posttest. To analyze the data, analysis of variance with repeated measures, ANOVA and post hoc tests were used at a=0.05. The results showed that competitiveness subjects performed better in the competitive condition and non-competitiveness subjects performed better in the non-competitive condition. The findings also showed a significant decrease in the retention test in the non-competitive condition group. The results of this study supported Zone of Optimal Function (ZOF) hypothesis and Interactionism approach.

کلیدواژه‌ها [English]

Competitive condition, Competitiveness trait, motor Learning., Non-competitive condition

دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

قیمت این محصول: 9,900 تومان
تلفن همراه:
جهت دریافت رسید بانکی و شناسه پرداخت شماره موبایل معتبر وارد نمایید.

مطالب مرتبط

تگ‌ها

مطالب پربیننده

پربیننده
آخرین مطالب

عضویت در خبرنامه