مقاله آثار تغییرپذیری تمـرین و توجه در یادگیری مهارتی ورزشی

مقاله آثار تغییرپذیری تمـرین و توجه در یادگیری مهارتی ورزشی

مقاله علمی و پژوهشی " آثار تغییرپذیری تمـرین و توجه در یادگیری مهارتی ورزشی" مقاله ای است در 20 صفحه و با 33 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد رشد و یادگیری حرکتی و ورزشی منتشر شده است

در این مقاله علمی و پژوهشی به آرایش تمرین؛ پرتاب دارت؛ تداخل زمینه‌ای؛ تکالیف دوگانه؛ تمرکز توجه پرداخته شده است

چکیده مقاله

در این پژوهش آثار برنامه‌ریزی آرایـش‌ تمرین و کانون توجه بر یادگیری مهارتی ورزشی بررسی شد. 40 دانش‌آموز دختر دبیرستانی (میانگین سن=  88/0 ± 02/16 سال) در حالی مهارت پرتاب دارت را با آرایش مسدود یا تصادفی تمرین کردند که توجه آنان با استفاده از تکالیف دوگانه، به مهارت (امتیازهای دارت) یا به علامت نامربوط (اصوات ثانویه) هدایت شد. تحلیل واریانس روی وضعیت پایه، مرحلۀ تمرین و آزمون انتقال تأخیری انجام گرفت. نتایج نشان داد همۀ گروه‌ها از وضعیت پایه تا آزمون انتقال تأخیری پیشرفت امتیازی معنادار داشتند. به‌علاوه‌، بیشترین پیشرفت از وضعیت پایه تا آزمون تأخیری در مقایسه با دیگر وضعیت‌ها، در شرایط تمرین تصادفی- توجه به عامل نامربوط دیده شد. به‌عنوان نتیجه‌گیری باید گفت پژوهش حاضر اطلاعات تازه‌ای در خصوص رابطۀ تعاملی آرایش تمرین و تمرکز توجه در طی یادگیری یک مهارت ورزشی فراهم کرد.

عنوان مقاله [English]

The Effects of Practice Variability and Attention on Sport Skill Learning

چکیده [English]

  This study examined the effects of practice scheduling and attentional focus on learning a sport skill. 40 female high school students (mean age = 16.02 ± 0.88 years) practiced dart-throwing skill under either blocked or random practice schedules while their attention was directed to either the skill (dart scores) or an irrelevant cue (auditory tones) using dual-tasks. Analysis of variance were conducted at baseline, practice phase and a delayed transfer test. Results demonstrated a significant score improvement from baseline to delayed transfer test for all groups. Furthermore, the greatest improvement from baseline to delayed transfer test was observed in random-irrelevant condition compared with the other conditions. In conclusion, the current study provided new information about the interactive relationship between practice scheduling and attentional focus during learning a sport skill.

کلیدواژه‌ها [English]

Contextual interference, dart throwing, dual-tasks, focus of attention, practice scheduling

دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

قیمت این محصول: 9,900 تومان
تلفن همراه:
جهت دریافت رسید بانکی و شناسه پرداخت شماره موبایل معتبر وارد نمایید.

مطالب مرتبط

تگ‌ها

مطالب پربیننده

پربیننده
آخرین مطالب

عضویت در خبرنامه