اصل ۹۰ قانونی اساسی؛ ظرفیتی فراگیر برای فسادستیزی
کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی، ظرفیتهای قانونی گستردهای مانند تحقیق و تفحص از نهادهای مختلف جهت مبارزه با فساد دارد؛ امکانی که تا به امروز آنطور که باید مورد استفاده قرار نگرفتهاست.
فساد از جمله پدیدههایی است که مختص یک جامعه یا یک ساختار سیاسی و حقوقی خاص نیست. در همه جوامع و سازوکارها فساد رخ میدهد و جزو مسائلی است که همه کشورها با آن درگیرند. هر کشوری متناسب با ساختار سیاسی و حقوقی خود سازوکارهایی برای مقابله و مبارزه با فساد تعبیه میکند چرا که فساد آن هم فساد در ساختار دولت و حکومت میتواند پیامدهای مختلفی از جمله کاهش اعتماد مردم به نظام سیاسی و مسئولان، حذف افراد شایسته و رشد افراد نالایق در سیستم، کاهش عملکرد مطلوب دستگاههای مختلف دولتی و حاکمیتی و ... را در پی داشته باشد؛ فرایندی که در نهایت باعث عدم تحقق اهداف نظام سیاسی میشود.
در کشور ما هم سازوکارهای مختلفی برای مبارزه با فساد شکل گرفته است. یکی از این سازوکارها که دارای ظرفیت گسترده برای مقابله با فساد و تخلفات است اما کمتر عملکرد تاثیرگذاری در این زمینه داشته شکلگیری کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی مجلس شورای اسلامی است. همانطور که از نام کمیسیون مشخص است، این سازوکار با کارگزاری منتخبان مردم در مجلس برای تحقق بخشیدن به اهداف اصل ۹۰ قانون اساسی تشکیل شده است. با وجود ظرفیتهای قانونی گسترده در این کمیسیون، بسیاری از مردم و افکار عمومی چندان اطلاعی از کارکردهای کمیسیون اصل ۹۰ مجلس ندارند.
در اصل ۹۰ قانون اساسی می خوانیم «هر کسی شکایتی از طرز کار مجلس یا قوه مجریه یا قوه قضائیه داشته باشد، میتواند شکایت خود را کتباً به مجلس شورای اسلامی عرضه کند، مجلس موظف است به این شکایات رسیدگی کند و پاسخ کافی بدهد. در مواردی که شکایت به قوه مجریه یا قوه قضائیه مربوط است رسیدگی و پاسخ کافی از آنها بخواهد و در مدت مناسب نتیجه را اعلام کند و در موردی که مربوط به عموم باشد به اطّلاع عامّه برساند.»
بر این مبنا، میتوان به ظرفیت و دستِ باز کمیسیون اصل ۹۰ پی برد که به نوعی در همه امور میتواند نظارت خود را اعمال کند. بر اساس اصل ۹۰ قانون اساسی، ماده ۴۴ آئین نامه داخلی مجلس ،کمیسیون اصل ۹۰ را پیشبینی کرده، که میتواند با قوای سه گانه و تمام وزارتخانهها و سازمانها و نهادها در تماس باشد.
ماده ۴۴ میگوید « ... این کمیسیون میتواند با قوای سهگانه جمهوری اسلامی و تمام وزارتخانهها و ادارات و سازمانهای وابسته به آنها و بنیادها و نهادهای انقلابی و مؤسساتی که به نحوی از انحاء به یکی از قوای فوق الذکر مربوط میباشند، مستقیماً مکاتبه یا به آنها مراجعه کند و برای رسیدگی به شکایاتی که از طرف مسئولین مربوط بدون جواب مانده و یا جواب قانع کننده به آنها داده نشده و رفع مشکلات، توضیح بخواهد و آنها مکلّف هستند در اسرع وقت جواب کافی بدهند. گزارش کمیسیون اصل ۹۰ پس از ارائه به هیأت رئیسه بدون رعایت نوبت در دستور کار مجلس قرار میگیرد و در اولین جلسه علنی قرائت میگردد.»
البته باید در نظر گرفت که کمیسیون اصل ۹۰ مرجع قضایی نیست و حکمی صادر نمیکند و کار رسیدگی در آن مفهوم قضایی ندارد بلکه اقدامات کمیسیون بیشتر جنبه پیشگیری و نظارتی دارد و تخلفات را آشکار میکند و خود حکم صادر نمی کند چرا که طبق قانون اساسی صدور حکم تنها در ید صلاحیت و اختیارات دادگاهها است.
قلمرو رسیدگی اصل ۹۰ مجلس بسیار وسیع است این اصل با کلمه «هر کس» شروع می شود؛ یعنی هر شخص طبیعی یا حقوقی ممکن است صاحب شکایت باشد میتواند به این کمیسیون رجوع کند البته این اجازه عام به این معنی نیست که هر شکایتی قابلیت رسیدگی در مجلس را دارد. رسیدگی در کمیسیون اصل ۹۰ مشروط به این است که موضوعِ مورد شکایت در صلاحیت مجلس باشد؛ یعنی باید شکایت از طرز کار مجلس یا قوه قضائیه یا قوه مجریه باشد. به عنوان مثال اگر کسی شکایت کند که محلی چند سال فاقد دادگاه و قاضی است و در نتیجه کار او معطل مانده است، این موضوع شکایت از طرز کار قوه قضائیه است و میتوان رسیدگی به آن را از کمیسیون اصل ۹۰ بخواهد.
قابلیتهای اصل ۹۰ میتواند عاملی برای پیشگیری از وقوع فساد و تخلف در نهادهای دولتی و حاکمیتی شود. طبق قانون همه قوا مکلّفند به این کمیسیون پاسخگو باشند.
این کمیسیون میتواند با مراجع مورد شکایت مکاتبهکرده و از مسؤولان آن مراجع را دعوت به پاسخگویی کند یا روند تحقیق و تفحص از آن نهاد را کلید بزند. در نتیجه نظارت و تحقیق و تفحص، این کمیسیون مجلس میتواند در سطوح مختلفی جواب شکایت مطرح شده را بدهد؛ سطوحی مانند ارائه پاسخ کافی و مجابکننده به شاکیان، تذکّر به دستگاهها و پیگیری جهت رفع اشکالات موجود در سازمانها تا حصول نتیجه مثبت احتمالی یا اینکه نمایندگان را نسبت به تخلف و فساد رخ داده آگاه کرده و منجر شود که نمایندگان از حقوق نظارتی خود استفادهکنند.
قانون اساسی همچنین اختیارات لازم را به این کمیسیون داده که نتایج تحقیقات و اقدامات خود را به اطلاع عامه مردم برساند؛ ظرفیتی که خود می تواند عاملی برای پیشگیری از وقوع فساد و تخلف در نهادهای دولتی و حاکمیتی شود. طبق قانون همه قوا مکلّف به پاسخگویی به این کمیسیون هستند و قانونگذار برای کسانی که از پاسخگویی به این کمیسیون طفره روند هم مجازات تعیین کرده است.
بررسی ظرفیتهای قانونی اصل ۹۰ و اینکه همه قوا مکلف به پاسخگویی به این کمیسیون هستند و از سوی دیگر این مسئله که همه افراد میتوانند شکایت خود را در کمیسیون اصل ۹۰ ثبت کنند نشان میدهد کمیسیون مزیور ظرفیتهای نظارتی گستردهای مبتنی بر دو کارکرد اصلی مجلس یعنی نظارت و قانونگذاری دارد.
اگر قوه قضاییه مسئول برخورد با افراد مجرم است، مجلس و مخصوصا اصل ۹۰ شان نظارتی دارد و باید با نظارت خود مانع بروز فساد شود و اگر هم در نظارتهای خود به فسادی دست یافت آن را به قوه قضاییه ارجاع دهد.
به نظر میرسد گزارش منظم دورهای و شفاف به مردم در مورد عملکرد این کمیسیون میتواند هم منجر به فعالتر شدن کمیسیون اصل ۹۰ در مبارزه با فساد و تخلف در قوای سهگانه شود و هم این که مردم را نسبت کارکردها و ظرفیتهای این اصل آگاه کند تا گزارشگری فساد و تخلف از سوی مردم به این کمیسیون افزایش یابد و در نهایت شان نظارتی مجلس به تک تک مردم تسری پیدا کند؛ اتفاقی که در نهایت باعث شکل گیری نظارت همگانی خواهد شد.
مطالب مرتبط
- مقاله جایگاه قانونی شواری عالی انقلاب فرهنگی و مرتبه مصوبات آن
- مقاله علمی و پژوهشی جمهوری اسلامی و مؤلفه های تدوین استراتژی مبارزه با فساد
- مقاله علمی و پژوهشی اصحاب رسانه و مسئولیت مدنی
- مقاله مبانی و دلایل نظارت مردم بر دولت در قانون اساسی با تأکید بر رویکرد اخلاقی
- مروری بر نظام انتخاباتی فرانسه
- حزب جمهوری اسلامی و کادرسازی برای انقلاب
- مروری بر نظام انتخاباتی ایالات متحده آمریکا
- جبهه ملی و تلاش مصدق برای آزادی سیاسی و عدالت اجتماعی
تگها
مطالب پربیننده
- چه کسانی می توانند نامخانوادگیشان را تغییر دهند
- روزانه چقدر پروتئین مصرف کنیم؟
- خواص شگفتانگیز کیوی را بشناسید
- فراخوان دومين كنگره بين المللی راهكارهای گسترش فرهنگ غدير و ترويج نهج البلاغه
- ۳ نوشیدنی مفید برای سالمندان
- نکاتی مهم درباره جوشهای صورت
- علائم بیش فعالی در دخترها و پسرها را بشناسید
- میوه ای برای تقویت سیستم ایمنی بدن
- گیاهی برای دفع سنگ کلیه
- اربعین؛ پلی به سوی وحدت جهانی
- چالشهای ازدواج در دوران پیری
- اذن پدر برای ازدواج دختر لازم است یا خیر؟
- معرفی سوغات و صنایع دستی مازندران
- چگونه عطر مناسب بخریم؟
- زندگی نامه مسعود پزشکیان
- رابطه زناشویی برنده و بازنده ندارد
- درباره دوران بحرانی نوجوانی
- بازار کرمان با قدمت ۶۰۰ سال
- معرفی موزه هنرهای معاصر تهران؛ بازتابی از هنر ایران و جهان
- مصرفگرایی و ویرانی زندگی
- پاسخ به سوالات رایج درباره مصرف شیر
- معرفی جنگل فندقلو؛ بهشتی مینیاتوری در اردبیل
- درباره سن پیری بیشتر بدانیم
- اهمیت خواب را جدی بگیرید
- معرفی مسجد شیخ لطف الله، اثری شگفت انگیز از دوران صفویه
- پناهگاه سکوت
- نحوه خوابیدن به خواستههای درونی
- مضرات سیگار از آسیبهای پوستی تا تهدید سلامتی
- در مورد کف پای صاف و باورهای قدیمی
- چگونه با کودکان چاق تعامل داشته باشیم
- قوانین کلاس و مدرسه
- قالب آماده و زیبای پاورپوینت(15)
- ۵ فیلم که همه زنان ایرانی باید تماشا کنند
- شعار سال ۱۴۰۱ «سال تولید، دانشبنیان و اشتغالآفرین»
- قالب زیبای پاورپوینت برای ارائه پروپوزال و دفاع رساله دکترا
- قالب پاورپوینت کادر دار زیبا
- پورنوگرافی چیست و چه اثری بر مغز و رابطه جنسی دارد؟
- قالب پاورپوینت گرافیکی و طرح دار زیبا
- قالب پاورپوینت گرافیکی زیبا
- رنگ چشم هایتان درباره شما و اجدادتان چه می گوید؟
- نمونه تدریس درس اول هدیه آسمان پنجم
- قالب پاورپوینت گرافیکی جالب
- اندکی درباره درسپژوهی
- کتاب پسری که جادویی شد
- همه زائران سلطان
- قالب پاورپوینت
- معرفی کتاب
- دوستی با کتاب
- قالب پاورپوینت گرافیکی
- درباره محسن رضایی
- معرفی کتاب
- قیافه و ظاهر واسه متولدین کدوم ماه، خیلی مهمه؟
- درباره امیر کبیر
- کتاب راهنمای کامل Interaction access
- متن کامل دعای جوشن کبیر با ترجمه
- کتاب پیوند زخم خورده
- درباره فخرالدین عراقی
- درباره محسن مهر علیزاده
- کتاب آموزش علیه آموزش
- خلاصه کتاب سواد بصری