مدیریت ذره بینی چیست؟

مدیریت ذره بینی چیست؟

مدیریت ذره بینی(Micro management)، نمونه‌ای از ضعف مدیریتی است که مبین کنترل بیش از اندازه و غیر ضروری کارکنان توسط مدیریت و توجه شدید مدیر به جزئیات کاری است.

مدیران ریز بین به دلیل غرق شدن در مسائل جزئی، توانایی تحلیل کل سیستم و توجه به بهره‌وری کلی را ندارند. در واقع آنها علاوه بر اینکه کلیات را فدای جزئیات می‌کنند، احترام و اعتماد زیر دستان را نیز از دست می دهند.

به گزارش بیزینس ترند؛ «چرخه مدیریت ذره‌بینی» می‌تواند خطرناک باشد. زمانی که بهره‌وری کاهش پیدا می‌کند، مدیران احساس می‌کنند که لازم است کمی بیشتر خود را درگیر کارهای جزئی کنند. بااین‌حال، مدیریت ذره‌بینی درواقع عملی زیان‌بار است و منجر به کاهش تعلق‌خاطر کارکنان و حتی بهره‌وری پایین‌تر شود.

این تمایل زیان‌بار به مدیریت ذره‌بینی را کنار بگذارید. در عوض، از قدرت شفافیت بهره ببرید تا ببینید هرکسی روی چه چیزی کار می‌کند و بهره‌وری کارکنان را بدون هدر دادن وقت یک مدیر حفظ کنید.

1. افراد مناسب را استخدام کنید.

برای خلق یک تیم کارا، درک فرهنگ شرکت بسیار مهم است. برای نمونه، یک استارتاپ به‌سرعت در حال رشد به کارکنانی نیاز دارد که چابک باشند و حاضر باشند مسئولیت‌های مختلفی را فراتر از شرح شغل خود بر عهده بگیرند.

طی فرایند استخدام، با متقاضیان در مورد نقش‌ها، مسئولیت‌ها و انتظارات صادق باشید و آزادانه صحبت کنید، در عین این‌که اطمینان حاصل می‌کنید فرهنگ سازمان با ترجیحات و مشخصه‌های شخصیتی آن‌ها همخوانی دارد. استخدام کسی که با فرهنگ سازمان چندان سنخیتی ندارد تمایل یا حتی نیاز به مدیریت ذره‌بینی را شکل می‌دهد.

2. انتظارات و اهداف را به‌روشنی بیان کنید.

انتظارات از هر یک از کارکنان را بر مبنای اهداف شرکت به‌روشنی بیان کنید. این کار را می‌توانید بسته به سازمان و فرهنگ خود برای یک بازه روزانه، هفتگی یا ماهانه انجام دهید. شاخص‌های بصری عملکرد یا چک‌لیست‌ها می‌تواند به کارکنان کمک کنند در مسیر درست حرکت کنند و اولویت‌های خود را بدانند.

در اینجا آن‌قدر که مسیر مهم است مقصد مهم نیست. برای اعضاء تیم یک هدف و موعد مشخصی را تعیین کنید و اجازه دهید به روش خود آن را محقق کنند. به‌این‌ترتیب در عین دستیابی به نتایج مطلوب نیاز به مدیریت ذره‌بینی از بین می‌رود.

3. بازخورد لحظه‌ای بدهید.

از یک دیدگاه وسیع‌تر، تمرکز بر روی تصویر کلی و درازمدت و هدف نهایی روشن می‌کند که شرکت به کجا می‌رود و همه در چه جهتی کار می‌کنند. مطلع کردن افراد از عملکردشان به آن‌ها اجازه می‌دهد نقش خود را در سازمان بدون این به امور جزئی بپردازید درک کنند.

یک راه بازخورد لحظه‌ای دادن این است که یک تخته سفید را که اهداف شرکت روی آن نوشته شده است درجایی مناسب نصب کنید. می‌توانید از یک سیستم کدگذاری شده بر اساس رنگ‌ها استفاده کنید که به‌سرعت و به‌وضوح وضعیت اهداف را نشان می‌دهد تا همه روند پیشرفت را بتوانند ببینند.

4. در کارکنان یک احساس تعلق ایجاد کنید.

کارکنان به‌مراتب اشتیاق بیشتری به کار خود و بهره‌وری بالاتری خواهند داشت زمانی که احساس کنند صدایشان شنیده می‌شود و دریابند چگونه کار آن‌ها در وضعیت کلی سازمان تأثیر می‌گذارد. ارائه یک فهرست انجام کارها که کارکنان باید بدون هیچ حرفی به آن عمل کنند نتایج خوبی را فراهم نخواهد کرد و نیاز یا تمایل به مدیریت ذره‌بینی را از بین نخواهد برد.

سعی کنید یک احساس تعلق به شرکت در کارکنان ایجاد کنید. این کار می‌تواند از طریق اعطای مالکیت ایده‌ها، آزادی در ابراز ایده‌های خلاقانه یا تعیین اهداف شخصی مؤثر در موفقیت کلی شرکت انجام شود.

5. ارتباطی آزاد داشته باشید تا از سوءتفاهم جلوگیری کنید.

ارتباطات آزاد در کاهش تمایل به مدیریت ذره‌بینی امری کلیدی است. زمانی که یک کارمند احساس می‌کند به‌شدت زیر نظر است یا کارش بیش‌ازحد مدیریت می‌شود، ممکن است به این نتیجه برسد نسبت به او اعتماد کافی وجود ندارد یا این‌که ممکن است کاری را اشتباه انجام داده باشد.

اطمینان حاصل کردن از این‌که همیشه امکان برقراری ارتباط وجود دارد تضمین‌کننده یک محیط کاری سالم‌تر و با بهره‌وری بیشتر خواهد بود. برای این منظور، می‌توانید از سیاست درهای باز بهره بگیرید و از قضاوت سریع درباره ایده‌ها و اقدامات کارکنان بپرهیزید. جلسات منظم نیز که در آن‌ها هرکسی می‌تواند شرح دهد روی چه چیزی کار می‌کند و در صورت لزوم تقاضای کمک یا بازخورد کند، ممکن است ایده خوبی باشد.

پرهیز از ورود به چرخه خطرناک مدیریت ذره‌بینی برای هر کارآفرین موفقی امری کلیدی است؛ و اگر بخواهیم صادق باشیم، اگر کسب‌وکاری در وضعیت خوبی به سر ببرد، نباید در طی یک روز زمان کافی برای مدیریت ذره‌بینی وجود داشته باشد.

مطالب مرتبط

تگ‌ها

مطالب پربیننده

پربیننده
آخرین مطالب

عضویت در خبرنامه