چگونه از دیگر کارمندان متمایز باشیم؟

چگونه از دیگر کارمندان متمایز باشیم؟

امروزه پژوهشگران اعتقاد دارند که کارمندان کمبودهای زیادی در مهارت های اساسی مورد نیازشان دارند. پس برای یافتن یک کارمند خوب باید به دنبال چه ویژگی هایی باشیم؟ راحت ترین روش در هنگام استخدام کارمند جدید این است که فقط سوابق تحصیلی وی را بررسی کنیم؛ اما نباید از سایر معیارهای وی در اداره امور غافل شد.

مهم ترین مهارت ها برای کارمندان کدام اند؟

امروزه پژوهشگران اعتقاد دارند که کارمندان کمبودهای زیادی در مهارت های اساسی مورد نیازشان دارند. پس برای یافتن یک کارمند خوب باید به دنبال چه ویژگی هایی باشیم؟ راحت ترین روش در هنگام استخدام کارمند جدید این است که فقط سوابق تحصیلی وی را بررسی کنیم؛ اما نباید از سایر معیارهای وی در اداره امور غافل شد. از موارد مهم در ارزیابی کارمند جدید بررسی سوابق و کارهای عملی اوست، و این موضوع است که مشخص می کند کارمند جدید تا چه حد توانایی تطابق با محیط کار و دنیای کار را دارد. پژوهش های نشان می دهد که اکثر افراد تازه استخدام شده در زمینه های عملی و حل مشکلات در شرایط بحرانی دچار مشکل اند.

افرادی که به دنبال استخدام اند، باید چه مهارت هایی را به دست آورند؟ در اینجا برخی مهارت های مهم در مشاغل را با شما درمیان می گذاریم.

برقراری ارتباط کلامی

مهم ترین و کارآمدترین مهارت، داشتن مهارت در برقراری ارتباط کلامی مطلوب است. فرد تقریبا در همه مشاغل نیاز دارد تا با همکاران یا مشتری ها صحبت کند و منظور و مقصود خود یا جوانب کار را به درستی برای طرف مقابل توضیح دهد و به مقتضای شرایط از بهترین روش برای این کار استفاده کند. برقراری درست ارتباط فقط در خوب صحبت کردن خلاصه نمی شود، بلکه کارمند باید بتواند به خوبی به سخنان طرف مقابل گوش کند و سعی داشته باشد تا منظور و خواسته های او را درک کند، آن را تجزیه و تحلیل کند و برطبق آن عمل کند.

کارِ گروهی

بسیاری از موسسات از کارکنان خود می خواهند به صورت تیمی روی پروژه ای خاص کار کنند، یا در برخی از موسسات که کمتر به سلسله مراتب اهمیت داده می شود، به صورت گروه های خودسازمان یافته به فعالیت بپردازند. برای موفقیت در این گونه محیط ها فرد باید مشارکت با همکاران را یادبگیرد و به ابراز عقاید و به اشتراک گذاشتن ایده هایش برای پیشرفت هرچه بهترِ کار بپردازد. در این محیط ها رفتار منفعلانه یا سلطه جویانه باعث ایجاد اختلال یا کاهش سرعت پیشروی پروژه می شود.

هوش تجاری

اگر کارمند از فضای کسب و کار خویش آگاهی و درک خوبی داشته باشد، با توجه به شرایط و مشتریانی که با آن ها در ارتباط است، می توانید پایبندی و اهمیتی را که برای کارش قائل است، به مدیران نشان دهد. نظرسنجی های موسسه CBI انگلستان نشان می دهد، در شرایطی که نیاز به نوآوری است یا در چالش های پیش بینی نشده، بیش از یک سوم مدیران از کارمندان جدیدی که استخدام کرده اند، ناراضی اند.

تجزیه و تحلیل و بررسی

ممکن است در فضای کاری هر لحظه با مشکلات جدید رو به رو شوید؛ در نتیجه مدیران دوست دارند کارمندانی را استخدام کنند که توانایی دست و پنجه نرم کردن با مشکلات به روش های درست و اثربخش را داشته باشند. در مقابل برخی از کارکنان هنگام مواجهه با این قبیل مسائل به سرعت وحشت زده می شوند یا برخی کاملا بی تفاوت از آن می گذرند و به مسئولیت خود اهمیتی نمی دهند. گاهی می توانیم با اندکی درایت تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم.

افزایش انگیزه در خود

مدیر یک مجموعه نمی تواند وقت زیادی برای نظارت بر کارکنانش صرف کند و بسیار مهم است که کارکنان با انگیزه باشند و با خلاقیتی که دارند ابتدا به کارهای مهم تر بپردازند و نسبت به سازمان یا مسئولیت خود عِرق داشته باشند.

راه اندازی امور

موسسات به کارمندانی نیاز دارند که بتوانند مشکلات را حل کنند و به امور موسسه همانند کارهای خود بنگرند و تا جایی که می توانند برای انجام کارها تلاش کنند. تحقیقات CBI نشان می دهد 30 درصد از مدیران اعتقاد دارند افرادی که تازه از فضای آموزشی به محیط کار می ایند، در این جنبه دچار کمبودند.

مهارت های نوشتاری

آمارها نشان می دهد که بیش از 40 درصد بزرگسالان در مهارت های نوشتاری دچار ضعف اند. این موضوع در هنگامی نمود پیدا می کند که فرد نیاز دارد یک نامه رسمی، رزومه یا درخواست بنویسد؛ معمولا در این متون با مشکلات نگارشی، غلط املایی و ساختار اشتباه مواجه می شویم. این خلا در بیان کارمندان تازه استخدام شده نیز فراوان به چشم می خورد؛ در نتیجه داشتن توانایی در نوشتن مزیتی اساسی محسوب می شود.

برنامه ریزی و سازماندهی

برای این که یک کارمند بتواند با حداکثر توانش کار کند و بهترین کارایی را داشته باشد باید برای انجام کارهای روزانه اش برنامه ریزی کند. برای انجام وظایفمان در موعد مشخص و نزدیک شدن به اهدافمان ناچاریم برنامه ریزی مناسب داشته باشیم. داشتن برنامه به ما اجازه می دهد به بهترین نحو از زمانی که در اختیار داریم بهره ببریم.

انعطاف پذیری

محیط کاری همواره با تغییر و تحولات زیادی رو به رو می شود و کارمند خوب توانایی تطبیق سریع با محیط را دارد. کارمند خوب به سرعت با سایر همکاران ارتباطی مفید و موثر برقرار می کند و در مواقعی که سایرین به کمک او نیاز دارند، به آن ها یاری می رساند.

تمایل همیشگی به یادگیری

تحقیقات نشان می دهد که 63 درصد از کارمندان به بازآموزی و ارتقای مهارت های شغلی خود اقدام کرده اند و بخش زیادی از آن ها بعد از ورود به بازار کار دیگر به فکر ترقی نیستند؛ اما توجه به این موارد بسیار مهم است، چون هم باعث ارتقای درجه می شود هم به شما حس بهتری نسبت به شغلتان می دهد.

توانایی مدیریت

ممکن است شما بعد از گذشت مدتی در کارتان به فردی خبره و باتجربه تبدیل شوید و بتوانید در هنگام انجام پروژه گروه را رهبری کنید؛ پس باید مهارت های رهبری صحیح را به دست آورید تا بتوانید به سایر اعضا به طرز موثری کمک کنید.

مدیریت زمان

مدیریت زمان از اساسی ترین مهارت های مورد نیاز هر فرد است و این مهارت در محیط کاری به ما کمک زیادی می کند. زمان همیشه ارزش یکسانی برای ما ندارد؛ گاهی اوقات از دست دادنِ وقت برای ما عواقب جبران ناپذیری دارد؛ مثلا وقتی برای آزمون استخدامی آماده می شوید، هرچه به آزمون نزدیک تر می شوید، مایلید زمان بیشتری برای مطالعه یا افزایش مهارت در اختیار داشته باشید و در این برهه، زمان برای شما بسیار ارزشمند است؛ اما بعد از پشت سر گذاشتن این مرحله می توانید به استراحت بپردازید.

مثال دیگر، هنگامی که باید کار را در موعد مقرر تحویل دهیم، در این مواقع آرزو می کنیم کاش اندکی بیشتر زمان داشتیم؛ پس باید بدانیم چه زمانی می باید سخت کار کنیم و چه زمانی را به استراحت بپردازیم.

منبع: ماهنامه معیشت

مطالب مرتبط

تگ‌ها

مطالب پربیننده

پربیننده
آخرین مطالب

عضویت در خبرنامه