مقالات اقتصادی

تلاش دولت سیزدهم برای سبزپوش کردن بورس

تلاش دولت سیزدهم برای سبزپوش کردن بورس

 همزمان با روی کار آمدن دولت سیزدهم مباحثی همچون معیشت مردم، کرونا، سیاست خارجی و بورس از جمله اولویت‌های کشور محسوب شد. در این میان دولت اقدامات اثرگذاری برای حمایت از بازار سرمایه انجام داد که در چند روز اخیر به سبزپوش شدن بورس انجامید.

 همزمان با روی کار آمدن دولت سیزدهم مباحثی همچون معیشت مردم، کرونا، سیاست خارجی و بورس از جمله اولویت‌های کشور محسوب شد. در این میان دولت اقدامات اثرگذاری برای حمایت از بازار سرمایه انجام داد که در چند روز اخیر به سبزپوش شدن بورس انجامید.

آیت الله رئیسی برای حل مشکل‌های مردم همچون تحریم‌ها یک جانبه، شیوع کرونا، بورس و... وعده‌هایی را داده است در این راستا وزرای کابینه ایشان تمام تلاش خود را در این مدت کوتاه به کار برده‌اند که با شکل گیری عزم سیاسی به این وعده‌ها جامعه عمل بپوشانند. بررسی روزنامه‌ها، تارنماها و خبرگزاری‌های داخلی نشان می‌دهد که رسانه‌های داخلی به تحلیل‌های گوناگون در خصوص فعالیت‌های دولت سیزدهم پرداخته‌اند.

 

رسانه‌های اعتدلگرا

روزهای سبز بورس

روزنامه ایران در گزارشی به سیاست های حمایتی دولت از بازار سرمایه پرداخت و نوشت: پس از برگزاری جلسه وزیراقتصاد با مدیران بورسی و هلدینگ‌های حقوقی و اعلام برنامه‌های حمایت از بازارسرمایه، روند حرکتی شاخص‌های این بازار تغییر کرد. از روز دهم آبان ماه همزمان با نشست وزیراقتصاد با بورسی‌ها، شاهد روزهای مثبت و سبز بازار به‌صورت مداوم هستیم. بررسی شاخص کل بورس تهران نشان می‌دهد که از روز ۱۰ تا ۱۵ آبان ماه (روزگذشته) شاخص کل بورس با افزایش ۱۰۰ هزار و ۳۴۷ واحدی، ۷.۴ درصد رشد کرده است. این درحالی است که پیش از آن اکثر روزهای بازار قرمز بود. طبق اعلام وزیراقتصاد و همچنین رئیس سازمان بورس اوراق بهادار، دولت برنامه‌های ویژه‌ای برای حمایت از بازار دارد که یکی از مهم‌ترین آنها توقف قیمت‌گذاری دستوری درصنایع بورسی است که همواره تأثیر منفی در بورس داشته است. ازسوی دیگر وزیراقتصاد از عدم مداخله دولت در بازارسرمایه خبرداده است، برنامه‌هایی که به اعتقاد کارشناسان بازار درصورت اجرایی شدن باعث بازگشت اعتماد تدریجی به بازار و میان سهامداران خواهد شد. اما اخبار حمایت‌های دولت از بورس، از زمان اعلام آن تأثیر مثبتی بر بازار داشته است، به طوری که شواهد حاکی از تقویت اعتماد سهامداران به این بازار است. پیش از برگزاری نشست بورسی وزیر اقتصاد یعنی در روزهای ۸ و ۹ آبان ماه، شاخص کل به ترتیب بیش از ۱۸ و ۳۵ هزار واحد ریزش داشت، ولی در همان روز نخست رسانه‌ای شدن حمایت‌های دولت از بورس، یعنی در روز ۱۰ آبان ماه، شاخص کل با رشد ۲۱ هزار و ۱۲۴ واحدی، ۱.۵ درصد از افت‌های اخیر خود را جبران کرد. در روز ۱۱ آبان ماه با تداوم این شرایط، شاخص ۱۴ هزار و ۶۷۷ واحد دیگر معادل یک درصد رشد کرد. اما در روز ۱۲ آبان ماه میزان رشد شاخص بیشتر شد و به ۲۲ هزار و ۳۲۵ واحد رسید که نشان‌دهنده افزایش ۱.۶ درصد آن است. در روز گذشته نیز رشد ۴۲ هزار و ۲۲۰ واحدی شاخص کل ۳ درصد از عقبگرد آن را جبران کرد و باعث شد تا دوباره شاخص به کانال ۱.۴ میلیونی بازگردد. بدین ترتیب در چهار روز کاری بازار، شاخص کل بورس با رشد بیش از ۱۰۰ هزار واحدی برابر با ۷.۴ درصد افزایش یافته است.

 

رشد قیمت‌های جهانی به نفع تجارت خارجی ایران

روزنامه همشهری در گزارشی نوشت: براساس آمارهای ارائه شده از سوی سخنگوی گمرک ایران، در مهر امسال ۱۹ میلیون و ۵۵۴ هزار تن کالا به ارزش ۹ میلیارد و ۸۸۶ میلیون دلار بین ایران و کشورهای جهان مبادله شد. در این میان ۱۵ میلیون و ۱۸۷ هزار تن کالا به ارزش ۵ میلیارد و ۲۶۸ میلیون دلار به صادرات اختصاص داشته است. بررسی‌ها حاکی از این است که این میزان صادرات ۸ درصد بیشتر از مهر ماه سال گذشته است و از رکورد ارزش صادرات در ۲۷‌ ماه گذشته عبور کرده است. در هفتمین‌ ماه از سال ۱۴۰۰  مجموع ارزش صادرات و واردات ایران ۱۹ میلیون و ۵۵۴ هزار تن به ارزش ۹ میلیارد و ۸۸۶ میلیون دلار بوده که از این مقدار ۱۵ میلیون و ۱۸۷ هزار تن به ارزش ۵‌ میلیارد و ۲۶۸ میلیون دلار به صادرات اختصاص داشته است. ارزش صادرات در این‌ماه نسبت به‌ماه قبل ۵ درصد و نسبت به مهرماه سال قبل ۸درصد افزایش پیدا کرده و بالاترین رقم در ۲۷‌ ماه اخیر محسوب می‌شود. بررسی کارنامه تجارت خارجی ایران در مهر ۱۴۰۰ حاکی از این است که عراق با خرید ۵ میلیون و ۸۵۲ هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۶۴۳ میلیون دلار در رتبه نخست مقاصد صادراتی ایران قرار دارد و بعد از آن چین با ۲ میلیون و ۵۶ هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۱۲۰ میلیون دلار در رتبه دوم قرار گرفته است. همچنین ترکیه که در شهریورماه رتبه نخست مقاصد صادراتی کالاهای ایرانی را به‌خود اختصاص داده بود، در مهرماه با خرید۳ میلیون و ۷۸۲هزار تن کالا از ایران به ارزش یک میلیارد و ۸۸ میلیون دلار در رتبه سوم مقاصد صادراتی قرار دارد. رتبه چهارم نیز به امارات متحده عربی اختصاص پیدا کرده که ۷۸۸ هزار تن کالا به ارزش ۳۴۷ میلیون دلار از ایران خریداری کرده و در نهایت افغانستان باوجود افت شدید  واردات از ایران، با خرید ۲۷۴ هزار تن کالا به ارزش ۱۲۷ میلیون دلار به‌عنوان پنجمین مقصد صادرات کالای ایرانی ثبت شده است.

 

بدون برجام و تصویب FATF نمی‌توان امید داشت که مشکلات اقتصادی سر و سامان بگیرد

خبرگزاری خبرآنلاین به بازتاب سخنان سیدمحمد صدر عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام پرداخت و آورد: ارز حاصل از صادرات راهی به داخل کشور پیدا نمی‌کند، هرچند اصل صادرات نیز تحت الشعاع مسائلی قرار گرفته که به صورت مستقیم با برجام و FATF مرتبط است. بدون دست‌یابی به توافق «برجام» و تصویب FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام، نمی‌توان امید داشت که مشکلات موجود اقتصادی در کشور، سر و سامان بگیرد. حتی گره‌های موجود در سیاست خارجی نیز با این دو موضوع مهم مرتبط است و باید دولت سید ابراهیم رئیسی به صورت جدی به این موارد فکر کند. بدون برجام و تصویب FATF نمی‌توان امید داشت که مشکلات اقتصادی سر و سامان بگیرد. کشور در وضعیتی قرار گرفته که تمامی فعالیت‌های اقتصادی برون مرزی، و البته گزاره‌های اقتصادی داخلی؛ گریزی از تعامل با جهان نداشته باشد. امروز ارز حاصل از صادرات راهی به داخل کشور پیدا نمی‌کند، هرچند اصل صادرات نیز تحت الشعاع مسائلی قرار گرفته که به صورت مستقیم با برجام و FATF مرتبط است. مشکلات اقتصادی موجود که برآمده از برخی سیاست‌ها مختلف است، همگی منجر به کاهش کیفیت زندگی مردم شده است. صدر در پاسخ به این پرسش که دولت سیزدهم سخن از یک انقلاب اقتصادی به میان می‌آورد، آیا با روند فعلی و نوع مواجهه با جهان، این هدف بزرگ محقق خواهد شد، اظهار داشت: بنده قصد ندارم از دیدگاه یک اقتصاددان به این سوال نگاه کنم، اما آنچه مسلم است؛ حکمرانی، وابسته به گزاره‌های مختلفی همچون سیاست خارجی، مقولات اجتماعی و فرهنگی و البته مسائل سیاسی و اقتصادی است. به همین دلیل بعید است بدون توجه به مسائل مختلف، امکان رسیدن به یک هدف بزرگ حاکمیتی وجود داشته باشد.

 

رسانه‌های اصولگرا

دولت سیزدهم در ۹۰ روز اول شروع بسیار خوبی داشته است

خبرگزاری فارس به گفت وگو با سید کریم حسینی نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی پرداخت و نوشت: یکی از محسنات و ویژگی‌های دولت آقای رئیسی حضور مدیران ارشد اجرایی در میان مردم است که از نزدیک با مشکلات مردم آشنا می‌شوند و مردم نیز با دیدن این صحنه‌ها که مسئولانشان در میان مردم حضور پیدا می‌کنند، امیدوارانه مسائل را دنبال می‌کنند. وقتی به میان مردم می‌رویم موجی از امید را برای حل مشکلات در جامعه مشاهده می‌کنیم و شنیده‌ها از رضایت ۷۲ درصدی مردم در یک نظرسنجی در روزهای اخیر حکایت دارد. از سوی دیگر دولت سیزدهم در حالی کار خود را شروع کرده که مشکلات زیادی از دولت قبل باقی مانده و دولت آقای رئیسی با وجود همه این مشکلات و در یک فرصت کم توانسته شروع خوبی در بسیاری از موارد داشته باشد. عملکرد دولت قبل به گونه‌ای بود که مردم بی امید و بی‌اعتماد شده بودند و دولت آقای رئیسی در همین مدت کوتاه توانست با عملکرد خود این امید و اعتماد را باز گرداند.  البته یکی از مسائل مهمی که باید مدنظر دولت سیزدهم باشد، تعیین تکلیف مدیران میانی و مدیران کل سطح استان‌هاست که باید هرچه زودتر تعیین تکلیف شوند تا مسئولان رده‌های میانی نیز از این بلاتکلیفی خارج شوند؛ چراکه ادامه این روند بی‌انگیزگی مدیران میانی را برای انجام امور در پی خواهد داشت و موجب بروز مشکل برای کشور خواهد شد.

 

غربی‌ها به ایران تضمین ندهند مذاکرات بی‌نتیجه می‌ماند

روزنامه رسالت به گفت و گو با علی‌اکبر کریمی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی پرداخت و نوشت: جمهوری اسلامی ایران به‌طور منطقی در دور جدید مذاکرات باید تضمین کافی برای جدیت طرف مقابل و همچنین نتیجه‌بخش بودن این مذاکرات داشته باشد. با توجه به اینکه پیام اصلی برجام و انتظاری که از این توافقنامه می‌رفت این بود که درازای مسئولیت‌هایی که برای صنعت هسته‌ای‌ ایران در چارچوب مقررات آژانس اعلام می‌شود، تحریم‌های ظالمانه‌ای که علیه ملت و اقتصاد ایران وضع‌شده بود لغو و برداشته شود. ایران این جدیت را دارد تا زمانی که تضمینی برای توافق برجام وجود نداشته باشد، وارد مذاکره نشود. بنابراین چون این نتیجه در مذاکرات گذشته حاصل نشد و این هم با کارشکنی‌ها و رویکرد منفی طرف‌های غربی به‌ویژه کشورهای اروپایی همراه بود، باید در این دور از مذاکرات  جدیت و تضمین کافی برای ایران محرز شود که این مذاکرات می‌تواند نتیجه‌بخش باشد.   به عبارتی قرار نیست برای مذاکره، مذاکره کنیم. بلکه قرار است برای اخذ نتیجه در چارچوب توافق کلی که در برجام صورت گرفته است مذاکره کنیم به همین دلیل به نظر می‌رسد مسئولان جمهوری اسلامی ایران این عزم و اراده رادارند تا زمانی که رفتار جدی را از طرف مقابل نبینند مذاکره نکنند. اگر هم در حین مذاکره اثبات شود که چنین استراتژی وجود دارد، ادامه مذاکرات منطقی نخواهد بود. بنابراین آمریکایی‌ها باید به همان اندازه که ایران در این بحث‌ها جدی است، تضمین بدهند و دست از فریبکاری و زورگویی بردارند.

 

معادله دومجهولی کرونا

خبرگزاری مهر در گزارشی نوشت: شاید مهم‌ترین سؤال این روزهای اغلب کسانی که به شدت نگران تجربه پیک جدیدی هستند، بازگشایی‌ها باشد که همزمان با افزایش تعداد شهرهای قرمز صورت می‌گیرد. تعداد شهرهای قرمز کرونایی در دو هفته اخیر سیر صعودی داشته و مدام در حال افزایش است و این، یعنی اینکه در مسیر رفتن به پیک ششم قرار گرفته‌ایم. این در حالی است که بازگشایی مدارس از روز گذشته کلید خورد و از اول آذر نیز این روند تکمیل تر خواهد شد و دانشگاه‌ها نیز به جرگه بازگشایی‌ها پیوسته‌اند. به طور کلی شاهد عادی شدن شرایط کرونایی در کشور هستیم. در مقابل، مرگ‌های روزانه کرونا هنوز ۳ رقمی است، در صورتی که پیش بینی شده بود آمار مرگ‌های روزانه کرونا در آبان ۱۴۰۰ به زیر ۵۰ فوتی برسد. این وضعیت و شرایط کرونایی نشان می‌دهد که نباید در بازگشایی‌ها، عجولانه تصمیم گرفت. زیرا، هنوز شاهد ترکش‌های پیک پنجم کرونا هستیم و هنوز روزانه در حدود ۱۰ هزار بیمار جدید شناسایی می‌شوند و تقریباً بین ۱۲۰ تا ۱۵۰ نفر نیز فوت می‌کنند. با نگاهی به نمودارهای وزارت بهداشت، می‌توان به راحتی متوجه نگرانی کسانی شد که پروتکل‌ها را سفت و سخت رعایت می‌کنند، واکسن زده‌اند و از رفت و آمدهای غیر ضروری نیز خودداری می‌کنند تا مبادا وارد پیک جدیدی شویم. روند بستری و مرگ و میر ناشی از کرونا در هفته دوم آبان، مصادف با هفته ۸۹ اپیدمی، در برخی استان‌ها افزایشی شده و حتی از متوسط کشور هم پیشی گرفته است، موضوعی که می‌تواند زنگ خطری برای ورود به پیک ششم کرونا باشد. از شهریور ۱۴۰۰ تاکنون واکسیناسیون علیه کرونا در کشور روی ریل افتاده و به سرعت پیش می‌رود. بر همین اساس تاکنون ۵۴ میلیون و ۹۷۷ هزار و ۷۲۸ نفر دوز اول، ۳۸ میلیون و ۴۳۵ هزار و ۲۹۷ نفر دوز دوم و ۱۴۹ هزار و ۵۹۲ نفر، دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۹۳ میلیون و ۵۶۲ هزار و ۶۱۷ دوز رسیده است. البته با وجود واکسیناسیون سریع علیه پاندمی قرن در کشور، باز هم به دلیل کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی، شاهد افزایش شهرهای قرمز در کشور بوده‌ایم. به طوری که طبق تازه‌ترین نقشه رنگ‌بندی کرونایی کشور که ۱۵ آبان منتشر شده است، در حال حاضر ۳۳ شهرستان کشور در وضعیت قرمز، ۹۵ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۲۲۰ شهرستان کشور در وضعیت زرد قرار دارند و ۱۰۰ شهرستان نیز آبی هستند.

 

اصلاح‌طلبان هژمونی آمریکا را پذیرفتند

خبرگزاری مهر به گفت وگو با حسین نجابت نماینده ادوار مجلس پرداخت و آورد: سپاه پاسداران در حفاظت از سرمایه‌های ملی، اقتدارآفرینی کرد و کار درستی بود که باعث افزایش قدرت ملی کشور در سطح منطقه و جهان شد. ایستادگی سپاه در برابر ناوهای آمریکایی، اقتدار ژئوپلیتیک و نظامی ما را به همه نشان داده است. اینها مواردی است که در آن شکی وجود ندارد؛ هم داخلی‌ها و هم خارجی‌ها به این موضوعات اذعان دارند. نجابت با بیان اینکه یک طیف از افراطیون اصلاح‌طلب، نسبت به این مسئله موضع گرفته‌اند، تصریح کرد: این افراد هر وقت که در برابر آمریکا و زیاده‌خواهی‌هایش ایستادگی شد، چنین واکنش‌هایی نشان داده‌اند. نماینده ادوار مجلس ضمن اشاره به واکنش‌های عباس عبدی، صادق زیباکلام و سایر اصلاح‌طلبان، عنوان کرد: وقتی نظرات این افراد را می‌بینیم، متوجه می‌شویم که ظاهراً حرف اصلی دوستان این است که ما به نحوی که شده باید با آمریکا سازش کنیم؛ اما اینکه این سازش به قیمت منافع ملی ایرانی باشد یا نباشد برایشان فرقی ندارد. موضع صحیح دولت سیزدهم این است که ما مذاکره می‌کنیم، اما اول باید رفع تحریم اتفاق بیفتد؛ چراکه قرار بوده تحریم‌ها در برجام رفع شود. آنها تعهد داده بودند تحریم‌ها را بردارند، ولی برنداشتند؛ بنابراین مذاکره‌ای هم اگر هست باید در پی انجام تعهدات طرف مقابل و رفع تحریم‌ها انجام شود. حرف اصلی طیف افراطی اصلاحات، این است که ما به هر نحوی با آمریکا بسازیم و در برابر آنها کوتاه بیاییم. این واکنش‌ها هم برای این است که سیاست آنها اعمال نمی‌شود. اگرچه این دسته از اصلاح‌طلبان هیچ علاقه‌ای ندارند که تنشی در برابر آمریکا به وجود بیاید؛ اما بهترین واکنش ممکن اقدامی بود که سپاه پاسداران آن را به درستی انجام داد. از نظر این دوستان اصلاح‌طلب و افراطی اصلاً نباید در مقابل آمریکا ایستادگی کرد یا در برابر زورگویی‌هایشان واکنشی نشان داد؛ آنها هژمونی آمریکا را پذیرفتند و می‌خواهند ذیل رهبری و ریاست آمریکا در دنیا زندگی کنند. بنابراین عکس‌العمل آنها طبیعی است. آنها می‌خواهند در قالب چیزی که اسم آن را دیپلماسی می‌گذراند از آمریکا خواهش کنند که نفت ما را پس بدهید. درحالی که در چهل سال گذشته اموال ملت ایران را علیرغم اینکه شکایت هم کرده‌ایم پس نداده‌اند.

 

افزایش امیدها به بورس با رشد ۴۲ هزار واحدی شاخص در یک روز

روزنامه کیهان در گزارشی نوشت: در ادامه روند صعودی روزهای اخیر بازار سهام، شاخص کل بورس در نخستین روز کاری هفته جاری با رشد بیش از ۴۲هزار واحدی سبب افزایش امیدواری سهامداران به بازگشت رونق به بازار سرمایه شد. بورس اوراق بهادار تهران که تا اوائل هفته گذشته با روند نزولی مواجه بود و برهمین اساس انتقادات زیادی را هم برانگیخته بود دیروز (شنبه) مانند اواخر هفته گذشته، روند رو به رشدی را طی کرد و با افزایش ۴۲ هزار و ۲۲۲ واحد به رقم یک میلیون و ۴۴۰ هزار و ۶۳۸ و احد رسید. همچنین شاخص کل با معیار هم‌وزن نیز با افزایش ۱۱ هزار و ۹۱۲ واحد به رقم ۳۸۶ هزار و ۲۵۴ واحد رسید. ارزش بازار در بورس تهران به بیش از ۵ میلیون و ۷۵۴ هزار میلیارد تومان رسید. روز شنبه همه شاخص‌های بورس سبز شدند که حاکی از افزایش همه شاخص‌ها داشت بگونه‌ای که شاخص کل و شاخص قیمت با معیار وزنی- ارزشی با رشد سه درصدی همراه شدند. این درحالی است که شاخص کل بورس در ۱۰ روز نخست آبان ماه نزدیک به ۱۰۰ هزار واحد ریخته بود و همین موضوع موجب گلایه فعالان بازار شد. سهامداران معتقد بودند دخالت‌هایی خارج از روند عادی بورس زمینه این وضعیت فرسایشی را بوجود آورده است. اما از اواسط هفته گذشته که وزارت اقتصاد برای حمایت از بازار سرمایه پای کار آمد، روند نزولی تغییر کرد و رنگ سبز به رخسار بازار برگشت که تا دیروز ادامه داشت. این اقدام حمایتی دولت سیزدهم نسبت به خواسته سهامداران برای جلوگیری از تخریب بازار توسط عوامل بیرونی، علاوه‌بر اینکه در دولت قبل کمتر مشاهده می‌شد، اتفاقی بود که سهامداران را به آینده بورس امیدوار کرد.

 

رسانه‌های اصلاح‌طلب

آسیب‌شناسی انتصابات فامیلی

روزنامه همدلی یادداشتی به قلم محمدرضا چمن‌نژادیان فعال مدنی منتشر کرد و نوشت: واکنش رئیس‌جمهور به اعتراضات رسانه‌ها درباره انتصابات فامیلی در بدنه قوه مجریه، با استقبال افکار عمومی مواجه شد ولی انتظار مردم این است که در این انتصابات تجدیدنظر جدی و واقعی  شود. در این نوشته تلاش می‌شود با کالبدشکافی بخشی از تاریخ معاصر و تحولاتی که در ایران پس‌وپیش از انقلاب اسلامی پیش‌آمده است. مختصراً به ریشه‌یابی معضلات جامعه ایرانی پیرامون حاکمیت‌ها، مدیریت انتصابات فامیلی و باندی پرداخته شود؛ زیرا علت‌العلل عمده ناکامی ملت و ناکارآمدی حاکمیت‌ها را باید در چینش و عملکردهای ناصواب چنین مدیریت‌هایی دانست. در بررسی‌های تاریخی و جامعه‌شناختی سرانجام بدفرجامی بیشتر رژیم‌ها و ملت‌ها را عمدتاً موارد ذیل رقم‌زده‌اند: بی‌توجهی به نقش واقعی مردم ومکانیزم‌های مدرن مشارکت مدنی سازمان‌یافته اثربخش. نبود آزادی‌های مدنی کم‌هزینه و بی‌توجهی به حقوق شهروندی ۳-معمول شدن فساد فراگیر اداری، مالی و اخلاقی درون دولتمردان و حاکمیت‌ها ۴-ساختارهای معیوب غیر شفاف و غیر پاسخگو ۵- عملکردهای توده‌ای مسئولیت ناپذیر با انتصابات باندی، فامیلی و «نومانکلاتوری» سفارشی حاکمیتی. 

 

‌ «فرمالیسم حزبی» و منازعه قدرت در ایران ‌

روزنامه شرق یادداشتی به قلم کیومرث اشتریان منتشر کرد و نوشت: «فرمالیسم حزبی» یا «فرمالیسم قدرت» یعنی بسنده‌کردن به مبارزه بر سر قدرت رسمی؛ یعنی به‌گونه‌ای صوری و سطحی‌نگرانه مبارزه سیاسی را فقط در مبارزه بر سر مناصب سیاسی ببینید؛ یعنی مبارزه سیاسی را در محدوده «الیت» سیاسی و کسب منصب نمایندگی، وزارت، صدارت و مدیریت ببینید؛ یعنی چشم خود را بر گستره عظیمی از مواجهه منافع گوناگون گروه‌های اجتماعی بربندید؛ یعنی زندگی اجتماعی را بریده از زندگی سیاسی تصور کنید و شمار گسترده‌ای از مناسبات مرتبط با مبارزه منافع را در شمار حوزه‌های به‌ظاهر «غیرسیاسی» درآرید و خود را از درگیری مستقیم با آن خلاص کنید. در برخورد با فرمالیسم دو رویکرد وجود دارد؛ یکی معطوف به اصلاحات از بالا یا اصلاحات ساختاری در قانون اساسی است که اخیرا به تفصیل درباره آن در یکی از روزنامه‌ها با عنوان «حقوق اساسی و تعارض قدرت-قانون در سیاست‌گذاری عمومی» سخن گفته‌ام و دیگری اصلاحات از پایین یا از طریق سیاست‌های عمومی است.

 

نباید دستاوردهای قبلی مذاکرات وین را هرز داد

خبرگزاری ایسنا به گفت وگو با رضا نصری کارشناس ارشد مسایل بین الملل پرداخت و نوشت: در پایان آخرین دور از مذاکرات وین، همه طرف‌ها -از جمله ایران، چین و روسیه- نسبت به آن‌چه طی شش دور نشست حاصل شده بود، رضایت نسبی داشتند. البته، همه اذعان داشتند که هنوز اختلافات مهم و زیادی باقی مانده که باید حلاجی شود اما در مجموع نگاه غالب به توافقات، دستاوردها و ادامه مذاکرات نگاه مثبتی بود. پس قاعدتاً، دستورکار دور جدید مذاکرات نباید به گونه‌ای توسط ایران یا سایر کشورها بازتعریف شود که در آن توافقات و دستاوردهای شش دور گذشته هرز برود. 

مطالب مرتبط

تگ‌ها

مطالب پربیننده

امروز
هفته
ماه

عضویت در خبرنامه