مقالات فضای مجازی
جریانسازی مخاطب، سرمایه و پیشران رسانه
امروز دیگر اطلاعات و نیازها از طریق رسانههای مختلف به خانهها و محیطهای فردی و تلفنهای شخصی راه یافته و در یک لحظه میتواند در اختیار همه مردم یک شهر، کشور و جهان قرار گیرد. زمان و مکان را تسخیر کند و مرزهای اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و ملی را در نوردد.
امروز دیگر اطلاعات و نیازها از طریق رسانههای مختلف به خانهها و محیطهای فردی و تلفنهای شخصی راه یافته و در یک لحظه میتواند در اختیار همه مردم یک شهر، کشور و جهان قرار گیرد. زمان و مکان را تسخیر کند و مرزهای اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و ملی را در نوردد.
در ادامه یادداشت ۲۵ مهر ۱۴۰۰ روزنامه جام جم به قلم علیرضا حبیبی مدیر شبکه رادیویی فرهنگ می خوانیم: امروز دیگر اطلاعات و نیازها از طریق رسانههای مختلف به خانهها و محیطهای فردی و تلفنهای شخصی راه یافته و در یک لحظه میتواند در اختیار همه مردم یک شهر، کشور و جهان قرار گیرد. زمان و مکان را تسخیر کند و مرزهای اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و ملی را در نوردد. در واقع افکار عمومی، سرنوشت خود را به دست رسانهها سپردهاند. گویی از این پس این رسانهها هستند که نقش منعکسکننده، تقویتکننده ومنفعلکننده افکار عمومی را به عهده دارند.
امروزه بیاعتنایی به نیازهای واقعی و دغدغههای مردم، عامل موثر بر وارونگی افکار عمومی نسبت به رسانههاست. سلب اعتماد مخاطب نسبت به منبع ارسال پیام یا بسترهای ارتباطی، اثرگذاری رسانههای رقیب خارجی بر جهتدهی افکار مخاطبان، ضعف عملکرد نظام اطلاعرسانی، ساختار و رویکرد سنتی و انفعالی رسانههای رسمی در مواجهه با مخاطب، تجارب گذشته و تصورات ذهنی غالب در مخاطبان، فساد و تبعیض موجود در سیستمها، ضعف ناشی از بیتوجهی به ظرفیتهای اقناعی، احساس شفاف نبودن از سوی مخاطب، ضعف عملکرد مدیران و سیاستگذاریهای غلط و وجود شکاف در اجتماع، مهمترین علل و زمینههای مؤثر بر بروز این پدیده به شمار میروند. در واقع تخلیه، تحلیه و تجلیه در مخاطب از سوی برنامهریزان و برنامهسازان رسانهها با نگاهی چند ساحتی، فرآیندی و تعاملی ضروری است.
تعیین جایگاه مخاطب در فرآیند ارتباط محور رسانهها اصلی حیاتی و بازتاب این واقعیت است که شناخت مخاطب خارج از الگوهای ارتباطی که در واقع فضا و محیط فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و... او را تعریف میکنند، بدون توجه به خواستهها و نیازهای مخاطب، رسانه را در اجرای ماموریتهای اصلی خود موفق نخواهد کرد. از مخاطب و جایگاه وی در فرآیند ارتباط نمیتوان تعریفی به دست آورد، بدون آنکه به اعتبار، ظرفیت واقعی و فناوریهای مورد استفاده برای ارائه پیام توجه کرد. به دلیل تکثر منابع پیام در عصر حاضر، شناخت مخاطب خارج از چارچوب ارتباطات بینالمللی و فضای رسانههای فراملی به برداشتهای غیرواقعبینانه منجر خواهد شد. به طور کلی میتوان گفت در هر نظام یا الگوی ارتباطی، مخاطب یک شاخص کلیدی برای درک و توضیح موفقیت و عدم موفقیت یک سیاست یا رسانه است.
در دو حوزه کلی یعنی شناخت مخاطب در ارتباط با رسانه و شناخت مخاطب در ارتباط با برنامهها و اهداف آنها و شناخت ارتباط نظام ارزشی جامعه و مخاطب باید بازطراحی شود. تغییردرمفهوم و ویژگیهای مخاطب، لزوما تغییر در دیدگاههای پژوهشگران عرصههای ارتباطی را طلب میکند و طبعا بر شیوههای ارزیابی مخاطب نیز تغییرات قابلتوجهی را موجب میشود. دیدگاه مسلط در شناخت مخاطب بررسی کیفی آن و رضامندی مخاطب و... مبتنی بر تلقی از مخاطب به عنوان فردی پویا و فعال است. در جهان امروز، ارتباطات، مردم سراسر جهان را نسبت به وضع خود حساس و تاثیرپذیر کرده است. اکنون همه مردم آمادگی بیشتری برای تغییرپذیری دارند و رسانههای همگانی و وسایل ارتباط بینالمللی هرکدام به نحوی دنیای جدید و متفاوتی در برابر دیدگان و افکار عمومی میگشایند.
جلب اعتماد مخاطب در مرحله اول ضروریتر از خود رسانه است؛ البته به این معنا نیست که از توسعه رسانه و پیشرفتهای جدید دنیا در خصوص توزیع رسانه عقب بمانیم. چون ماهواره که آمد توزیع رسانه به نوعی اغنا شد، ولی با حضور پیام رسانهای مختلف که روزبهروز در حال افزایش و دسترسی آسان است کار رسانه سنتی و وابسته به مخاطب بسیار دشوار خواهد بود. آن وقت رسانه میماند و مخاطبی که پرورش داده است. نفس رسانه با مخاطب معنا پیدا میکند. اگر رسانه باشد ولی مخاطبی نباشد که به آن گوش دهد و پیام آن را دریافت کند، چه فایدهای دارد؟ رسانه باید مخاطب فعال تربیت کند که در توسعه و توزیع رسانه به او کمک کند. رسانه مانند پیکره و کالبدی است که اعتماد، قلب تپنده آن است. توسعه و توزیع رسانه در سرعت خبری و رسانهای بسیار مهم و ضروری است و نمیتوان این را نادیده گرفت و همین موضوع هم در راستای جلب اعتماد مخاطب است.
مطالب مرتبط
- عکس پروفایل تان، نشانه شخصیت شماست!
- مقاله علمی و پژوهشی آسیب شناسی سیاست گذاری تولید محتوای فضای مجازی
- کتاب تحلیل تکینکال با استفاده از چند تایم فریم
- آسیبشناسی تاثیر فضای مجازی بر بنیان خانواده
- بچه ها از چه سنی می توانند وارد فضای مجازی شوند؟
- فناوری های نوین و آسیب های پیش رو
- مقاله علمی و پژوهشی ارتباطات شبکه ای و رهبری مخاطب در شبکه های اجتماعی
- مقاله علمی و پژوهشی فضای مجازی و هویت مدرن
تگها
مطالب پربیننده
- چگونه تشخیص دهیم یک تصویر با هوش مصنوعی ساخته شده؟
- آموزش کامل تهیه سبزه عید با تخم شربتی
- کاهش وزن علمی و بدون برگشت
- چگونه میتوان از اینستاگرام، تیکتاک و گوشیهای همراه فاصله گرفت؟
- کمبود چه مواد غذایی باعث افزایش ابتلا به افسردگی میشود؟
- چطور مامان بابای خودمان باشیم؟
- مادران تلفنهمراه خود را به کودکشان بدهند یا خیر؟
- چرا مردان در بیان احساسات خود موفق نیستند؟
- آیا در برزخ، شفاعت وجود دارد؟
- "همای سعادت" اسطوره یا واقعیت؟!
- گیاهانی که استرس خانه و محل کار را کاهش میدهند
- سیگارهای الکترونیک یک جایگزین توهم زا
- سونامی سالمندی، بحران پیش روی کشور
- درباره خانه عباسیان، شاهکار معماری ایران در کاشان
- درباره قنات بلده فردوس؛ بیبدیل در دل کویر
- درباره شغاب، گورستان دلاوران در بوشهر
- کاخ خسرو کرمانشاه؛ شکوهی به جا مانده از دوران ساسانی
- درباره پل ساسانی دزفول، کهنترین پل آجری جهان
- چگونه سینمای ایران به رکورد فروش ۱۰۰۰ میلیارد تومان رسید؟
- لذتبخشترین نماز
- درباره تذهیب و انواع آن
- چقدر برای شریک زندگیمان وقت بگذاریم؟
- مواد غذایی موثر در بهبود علائم یائسگی
- حضرت زهرا (س) و تاکید روی آموزش علم
- هشدار؛ چه پیامکهایی را باز نکنید
- اسانسهای دافع اضطراب را بشناسیم
- حضرت زهرا (س)، الگوی بیبدیل یک زن مسلمان
- درمان تورم کف و قوزک پا
- معرفی غذاهای سنتی ایرانی در شب یلدا همراه با تصاویر
- نحوه آموزش صبر و بردباری به کودکان
- قوانین کلاس و مدرسه
- قالب آماده و زیبای پاورپوینت(15)
- ۵ فیلم که همه زنان ایرانی باید تماشا کنند
- شعار سال ۱۴۰۱ «سال تولید، دانشبنیان و اشتغالآفرین»
- قالب زیبای پاورپوینت برای ارائه پروپوزال و دفاع رساله دکترا
- قالب پاورپوینت کادر دار زیبا
- قالب پاورپوینت گرافیکی و طرح دار زیبا
- قالب پاورپوینت گرافیکی زیبا
- رنگ چشم هایتان درباره شما و اجدادتان چه می گوید؟
- قالب پاورپوینت گرافیکی جالب
- نمونه تدریس درس اول هدیه آسمان پنجم
- پورنوگرافی چیست و چه اثری بر مغز و رابطه جنسی دارد؟
- اندکی درباره درسپژوهی
- کتاب پسری که جادویی شد
- همه زائران سلطان
- قالب پاورپوینت
- معرفی کتاب
- دوستی با کتاب
- قالب پاورپوینت گرافیکی
- درباره محسن رضایی
- معرفی کتاب
- کتاب راهنمای کامل Interaction access
- درباره امیر کبیر
- کتاب پیوند زخم خورده
- کتاب آموزش علیه آموزش
- درباره فخرالدین عراقی
- خلاصه کتاب سواد بصری
- درباره محسن مهر علیزاده
- تورم به کدام سو میرود؟
- طغیان سرخک