مقالات فضای مجازی
جریانسازی مخاطب، سرمایه و پیشران رسانه
امروز دیگر اطلاعات و نیازها از طریق رسانههای مختلف به خانهها و محیطهای فردی و تلفنهای شخصی راه یافته و در یک لحظه میتواند در اختیار همه مردم یک شهر، کشور و جهان قرار گیرد. زمان و مکان را تسخیر کند و مرزهای اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و ملی را در نوردد.
امروز دیگر اطلاعات و نیازها از طریق رسانههای مختلف به خانهها و محیطهای فردی و تلفنهای شخصی راه یافته و در یک لحظه میتواند در اختیار همه مردم یک شهر، کشور و جهان قرار گیرد. زمان و مکان را تسخیر کند و مرزهای اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و ملی را در نوردد.
در ادامه یادداشت ۲۵ مهر ۱۴۰۰ روزنامه جام جم به قلم علیرضا حبیبی مدیر شبکه رادیویی فرهنگ می خوانیم: امروز دیگر اطلاعات و نیازها از طریق رسانههای مختلف به خانهها و محیطهای فردی و تلفنهای شخصی راه یافته و در یک لحظه میتواند در اختیار همه مردم یک شهر، کشور و جهان قرار گیرد. زمان و مکان را تسخیر کند و مرزهای اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و ملی را در نوردد. در واقع افکار عمومی، سرنوشت خود را به دست رسانهها سپردهاند. گویی از این پس این رسانهها هستند که نقش منعکسکننده، تقویتکننده ومنفعلکننده افکار عمومی را به عهده دارند.
امروزه بیاعتنایی به نیازهای واقعی و دغدغههای مردم، عامل موثر بر وارونگی افکار عمومی نسبت به رسانههاست. سلب اعتماد مخاطب نسبت به منبع ارسال پیام یا بسترهای ارتباطی، اثرگذاری رسانههای رقیب خارجی بر جهتدهی افکار مخاطبان، ضعف عملکرد نظام اطلاعرسانی، ساختار و رویکرد سنتی و انفعالی رسانههای رسمی در مواجهه با مخاطب، تجارب گذشته و تصورات ذهنی غالب در مخاطبان، فساد و تبعیض موجود در سیستمها، ضعف ناشی از بیتوجهی به ظرفیتهای اقناعی، احساس شفاف نبودن از سوی مخاطب، ضعف عملکرد مدیران و سیاستگذاریهای غلط و وجود شکاف در اجتماع، مهمترین علل و زمینههای مؤثر بر بروز این پدیده به شمار میروند. در واقع تخلیه، تحلیه و تجلیه در مخاطب از سوی برنامهریزان و برنامهسازان رسانهها با نگاهی چند ساحتی، فرآیندی و تعاملی ضروری است.
تعیین جایگاه مخاطب در فرآیند ارتباط محور رسانهها اصلی حیاتی و بازتاب این واقعیت است که شناخت مخاطب خارج از الگوهای ارتباطی که در واقع فضا و محیط فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و... او را تعریف میکنند، بدون توجه به خواستهها و نیازهای مخاطب، رسانه را در اجرای ماموریتهای اصلی خود موفق نخواهد کرد. از مخاطب و جایگاه وی در فرآیند ارتباط نمیتوان تعریفی به دست آورد، بدون آنکه به اعتبار، ظرفیت واقعی و فناوریهای مورد استفاده برای ارائه پیام توجه کرد. به دلیل تکثر منابع پیام در عصر حاضر، شناخت مخاطب خارج از چارچوب ارتباطات بینالمللی و فضای رسانههای فراملی به برداشتهای غیرواقعبینانه منجر خواهد شد. به طور کلی میتوان گفت در هر نظام یا الگوی ارتباطی، مخاطب یک شاخص کلیدی برای درک و توضیح موفقیت و عدم موفقیت یک سیاست یا رسانه است.
در دو حوزه کلی یعنی شناخت مخاطب در ارتباط با رسانه و شناخت مخاطب در ارتباط با برنامهها و اهداف آنها و شناخت ارتباط نظام ارزشی جامعه و مخاطب باید بازطراحی شود. تغییردرمفهوم و ویژگیهای مخاطب، لزوما تغییر در دیدگاههای پژوهشگران عرصههای ارتباطی را طلب میکند و طبعا بر شیوههای ارزیابی مخاطب نیز تغییرات قابلتوجهی را موجب میشود. دیدگاه مسلط در شناخت مخاطب بررسی کیفی آن و رضامندی مخاطب و... مبتنی بر تلقی از مخاطب به عنوان فردی پویا و فعال است. در جهان امروز، ارتباطات، مردم سراسر جهان را نسبت به وضع خود حساس و تاثیرپذیر کرده است. اکنون همه مردم آمادگی بیشتری برای تغییرپذیری دارند و رسانههای همگانی و وسایل ارتباط بینالمللی هرکدام به نحوی دنیای جدید و متفاوتی در برابر دیدگان و افکار عمومی میگشایند.
جلب اعتماد مخاطب در مرحله اول ضروریتر از خود رسانه است؛ البته به این معنا نیست که از توسعه رسانه و پیشرفتهای جدید دنیا در خصوص توزیع رسانه عقب بمانیم. چون ماهواره که آمد توزیع رسانه به نوعی اغنا شد، ولی با حضور پیام رسانهای مختلف که روزبهروز در حال افزایش و دسترسی آسان است کار رسانه سنتی و وابسته به مخاطب بسیار دشوار خواهد بود. آن وقت رسانه میماند و مخاطبی که پرورش داده است. نفس رسانه با مخاطب معنا پیدا میکند. اگر رسانه باشد ولی مخاطبی نباشد که به آن گوش دهد و پیام آن را دریافت کند، چه فایدهای دارد؟ رسانه باید مخاطب فعال تربیت کند که در توسعه و توزیع رسانه به او کمک کند. رسانه مانند پیکره و کالبدی است که اعتماد، قلب تپنده آن است. توسعه و توزیع رسانه در سرعت خبری و رسانهای بسیار مهم و ضروری است و نمیتوان این را نادیده گرفت و همین موضوع هم در راستای جلب اعتماد مخاطب است.
مطالب مرتبط
-
عکس پروفایل تان، نشانه شخصیت شماست!
-
کتاب تحلیل تکینکال با استفاده از چند تایم فریم
-
آسیبشناسی تاثیر فضای مجازی بر بنیان خانواده
-
مقاله علمی و پژوهشی آسیب شناسی سیاست گذاری تولید محتوای فضای مجازی
-
فناوری های نوین و آسیب های پیش رو
-
بچه ها از چه سنی می توانند وارد فضای مجازی شوند؟
-
فضای مجازی دانشآموزان را از هویت ملی دور کرد
-
مقاله علمی و پژوهشی ارتباطات شبکه ای و رهبری مخاطب در شبکه های اجتماعی
تگها
مطالب پربیننده
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای مهندسی صنایع سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای مهندسی پزشکی سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای مهندسی مکانیک (2) سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای مهندسی مکانیک (1) سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای مهندسی نقشه برداری سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای مهندسی عمران سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای مهندسی برق سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای علوم شناختی سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای علوم کامپیوتر و بیوانفورماتیک سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای ژئوفیزیک سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای فیزیک سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای ریاضی سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای آمار سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای آموزش زبان و ادبیات انگلیسی سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای بیوشیمی سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای شهرسازی سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای معماری سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای مدرسی معارف اسلامی سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای علوم ارتباطات سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای حسابداری سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای گردشگری سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای حقوق سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای مدیریت سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای علم اطلاعات و دانش شناسی سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای روانشناسی ۲ سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای سنجش و اندازه گیری سال 1403
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای روانشناسی سال 1403
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای علوم تربیتی سال 1403
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای فلسفه سال 1403
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای الهیات و معارف اسلامی سال 1403
- قوانین کلاس و مدرسه
- قالب آماده و زیبای پاورپوینت(15)
- ۵ فیلم که همه زنان ایرانی باید تماشا کنند
- شعار سال ۱۴۰۱ «سال تولید، دانشبنیان و اشتغالآفرین»
- پورنوگرافی چیست و چه اثری بر مغز و رابطه جنسی دارد؟
- رنگ چشم هایتان درباره شما و اجدادتان چه می گوید؟
- قالب زیبای پاورپوینت برای ارائه پروپوزال و دفاع رساله دکترا
- قالب پاورپوینت کادر دار زیبا
- متن کامل دعای جوشن کبیر با ترجمه
- قالب پاورپوینت گرافیکی و طرح دار زیبا
- قالب پاورپوینت گرافیکی زیبا
- نمونه تدریس درس اول هدیه آسمان پنجم
- قالب پاورپوینت گرافیکی جالب
- اندکی درباره درسپژوهی
- قیافه و ظاهر واسه متولدین کدوم ماه، خیلی مهمه؟
- قالب پاورپوینت
- همه زائران سلطان
- چشم رنگی ها چه شخصیتی دارند؟ روانشناسی رنگ چشم ها
- کتاب پسری که جادویی شد
- معرفی کتاب
- دوستی با کتاب
- قالب پاورپوینت گرافیکی
- درباره محسن رضایی
- تکنولوژی و اهمیت آن در زندگی امروزی
- معرفی کتاب
- خلاصه کتاب سواد بصری
- درباره امیر کبیر
- درباره فخرالدین عراقی
- کتاب پیوند زخم خورده
- کتاب راهنمای کامل Interaction access