مقالات سیاسی و اجتماعی

چالش‌ها و فرصت‌های دولت سیزدهم

چالش‌ها و فرصت‌های دولت سیزدهم

 رفع مشکلات معیشتی، رفع تورم و گرانی، بهبود روابط بین‌المللی، انسجام ملی، راه افتادن چرخ اقتصاد و تولید، رفع تحریم‌ها، تسهیل زندگی برای آحاد ملت، یکدست شدن قوا، تجربه مدیریتی در قوه قضاییه، همه و همه جزو چالش‌ها و فرصت‌های دولت سیزدهم است که می‌بایست مورد توجه قرار گیرد.

 رفع مشکلات معیشتی، رفع تورم و گرانی، بهبود روابط بین‌المللی، انسجام ملی، راه افتادن چرخ اقتصاد و تولید، رفع تحریم‌ها، تسهیل زندگی برای آحاد ملت، یکدست شدن قوا، تجربه مدیریتی در قوه قضاییه، همه و همه جزو چالش‌ها و فرصت‌های دولت سیزدهم است که می‌بایست مورد توجه قرار گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین ابراهیم رییسی کمتر از یک ماه دیگر سکان اجرایی کشور را در دست می گیرد تا بنابه وعده هایی که داده مشکلات کشور را به سامان کند اما در این میان با چالش ها و فرصت هایی مواجه است. بررسی روزنامه‌ها، تارنماها و خبرگزاری‌های داخلی نشان می‌دهد که رسانه‌های داخلی به چالش ها و فرصت های پیش روی دولت سیزدهم پرداخته اند.

 

رسانه‌های اصلاح‌طلب

ضرورت جوانگرایی در دولت رئیسی

روزنامه آفتاب یزد در یادداشتی به قلم احمد معنوی نوشت: دکتر ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهوری منتخب مردم دردروان رقابت‌های انتخاباتی گفت: استفاده از جوانان و نخبگان، رویکرد جدی دولت آینده ما خواهد بود. همین جمله ما را واداشت تا با نگاهی به تعلقات جوانان، نقش احتمالی و دستاوردهای آنها را در دولت آتی مورد مداقه قرار دهیم. در خصوص ویژگی‌های جوانی آنچه شایان توجه است اینکه جوانی دوره‌ای شکوهمند، پر اوج و بی‌بازگشت است؛ دوره‌ای که در آن تحول خواهی و انقلابی گری ساختار شکنی با خصلت‌هایی همانند امیدواری، جستجوگری، حق‌طلبی و خوداتکایی پیوند می‌خورد. جوانان شیفته سبک‌های نوین در روزگار خود هستند. آن‌ها به هر چیز تازه با خوش‌بینی می‌نگرند؛ از این‌رو اگر آن‌ها را بین دو فکر نو و قدیمی، مخیّر سازند، چیز نو و تازه را انتخاب می‌کنند. با این مقدمه که جوانی چه ویژگی‌هایی دارد می خواهم به این نتیجه برسم که اکنون با حضور دولت جدید که ایده استفاده از نیروهای جوان انقلابی را دارد برای آینده بدنه مدیریتی کشورچه سرنوشتی را می‌توان متصور شد. با هدف اهمیت جوانان لازم است گفته شود که رهبر معظم انقلاب اسلامی دربیانیه گام دوم انقلاب اسلامی دستاوردهای انقلاب را تشریح کرده‌اند و جوانان مومن ایران اسلامی را مورد خطاب قرار داده اند، جوانانی که با ایمان قوی از دستاوردهای انقلاب دفاع کرده و با قدرت در مقابل دشمنان ایستاده اند. شکی نیست که سپردن سکان این هدایت به جوانان به ما کمک خواهد کرد تا بتوانیم وظایف خود را به خوبی و به نحو احسن انجام دهیم. این بیانیه همان تدبیر حکیمانه و نقشه ارزشمندی است که دولت، نظام و ملت انقلابی ایران اسلامی به آن نیاز دارند. با این امیدواری که در دولت رئیسی سیاست جوانگرایی بیش از پیش مورد توجه قرار ‌گیردباید اشاره شود که در هر جامعه سیاسی، جوانان از جمله مهمترین قشرهای هر جامعه هستند که خصوصیات بی‌بدیل آن‌ها در سطح مدیریت سیاسی، اقتصادی و فرهنگی حضور آن‌ها در مناصب مهم سیاسی، اقتصادی و فرهنگی را مهم تلقی می کند. جوانگرایی در حکمرانی کشور و گردش نخبگان، موضوع بسیار مهمی است که همواره باید مورد توجه سیاستگذاران اصلی باشد.

 

یکدست‌شدن قوا مثبت است؟

 روزنامه آرمان ملی در یادداشتی به قلم محمد هاشمی تحلیلگر مسایل سیاسی آورد: شرایطی که در قوه سه‌گانه در حال حاضر حاکم شده قبلا تجربه کرده‌ایم که نیروهای حاکم بر قوای سه‌گانه یکدست و هماهنگ از لحاظ اردوگاه سیاسی شده‌اند. صرفا اینکه نهادها همه یکدست شده‌اند برای تشکیل دولت توانمند و حل مشکلات کافی نیست. اگر این یکدست‌شدن منجر به همگرایی بین سه قوه  و تصمیم‌گیری‌های قاطع در ساختار حکمرانی کشور شود، می‌تواند پیامد مثبتی تلقی شود، وگرنه با حرف‌های شعاری و میدان دادن به برخی افراد رانتی به اسم جوان‌گرایی نمی‌توانیم مشکلات کشور را حل کنیم. رئیس‌جمهور منتخب اصلی‌ترین شعار خود را حل مشکلات اقتصادی اعلام کرده است. این امر نیازمند جذب سرمایه است، جذب سرمایه هم نیازمند تنش‌زدایی در سطح بین‌المللی و ثبات در داخل کشور است. رئیس‌جمهور منتخب باید این رویکردها را در دستور کار خود قرار داده و به افرادی که مواضع تندی دارند و این مسیر را دچار مشکل می‌کنند میدان ندهد؛ چرا که در این صورت حل مشکلات اقتصادی مردم تنها در حد شعار زمان انتخابات باقی خواهد ماند و مردم هم نسبت به رئیس‌جمهور جدید ناامید خواهند شد.

 

ظهور میانه‌روهای جدید و مشی «انتقاد/اتحاد»

روزنامه همدلی در یادداشتی به قلم فروزان آصف‌نخعی روزنامه‌نگار نوشت: نوع مواجهه رئیسی به عنوان رئیس جمهور آینده، با مخالفان خود بسیار جالب توجه است. او کمیته سه نفره‌ای را تشکیل داد تا با اندیشمندان و نیروهای مختلف سیاسی و... برای دریافت ایده‌هایشان تماس بگیرند. جنجالی‌ترین این نیروها افرادی مانند احمد زیدآبادی و عباس عبدی بوده‌اند. آن‌گونه که آقای رئیسی در مناظره‌های انتخاباتی نمود یافت، او بخش‌های مهمی از شعارها و مطالبات اصلاح‌طلبانه را مطرح کرد به عنوان اهدافی که قرار است در صورت کسب آرای مردم و تکیه به صندلی ریاست جمهوری محقق کند. اکنون رئیسی و جناح وی در صورت اصرار استراتژیک در ایجاد رابطه معنادار با «دیگری» برای ساماندهی به بحران‌های عدیده کشور، عرصه تقسیمات سیاسی را وارد مرحله جدیدی کرده‌اند.

از این منظر آقای رئیسی و کادر همراه او، به عنوان بخش عمل‌گرای جناح اصول‌گرای تندرو، عملا این جناح را به تندرو و میانه‌رو جدید تقسیم کرده است. منتقدان حرکت مذکور دو گروه عمده هستند: ابتدا در جناح تندروهای حاکمیت که پیروزی آقای رئیسی در انتخابات را فتح سنگرهای کفر و کافران می‌دانند و دیگری اپوزیسیون برانداز داخل و همراه با جناح‌های سلطنت‌طلب و کمونیست‌های افراطی خارج از کشور که هر نوع مشاوره و کمک به دولت آقای رئیسی را گناه نابخشودنی و خیانت می‌دانند. با این همه هنوز برای بسیاری این سوال مطرح است که حرکت آقای رئیسی حرکتی تاکتیکی است یا استراتژیک؟  

ارزیابی از اوضاع کشور نشان نمی‌دهد که حرکت آقای رئیسی تاکتیکی باشد. عمق استراتژیک حرکت آقای رئیسی و اهدافی که دنبال می‌کند به نظر می‌رسد نوعی آینده‌نگری در آن لحاظ شده باشد. نقطه آغازین حرکت آقای رئیسی بر روی یک محور استراتژیک قرار دارد. برخی نیروهایی که با محوریت «انتقاد –اتحاد» با حاکمیت سیاسی نسبت برقرار می‌کنند، که به نوعی دنبال اصلاحات جامعه محور هستند، یا اصلاحات مبتنی بر توسعه سیاسی و اقتصادی را از این منظر در عمل به عنوان خط مشی سیاسی مورد توجه قرار داده‌اند از طرف کمیته مذکور مورد درخواست طرح مسئله و مشاوره قرار گرفته‌اند.

 

چالش‌ها و فرصت‌های نفتی در دولت آینده

روزنامه شرق در یادداشتی به قلم علیرضا سلطانی می نویسد: یکی از بخش‌های مهمی که دولت آینده باید آن را در صدر برنامه‌ریزی و اقدام قرار دهد، صنعت نفت است. این اولویت‌بخشی طبیعتا به لحاظ جایگاهی است که صنعت نفت در امورات اقتصادی، سیاسی و بین‌المللی کشور بازی می‌کند؛ ضمن اینکه مسائل و شرایطی به صورت عاجل در این صنعت وجود دارد که لازم است در شرایط کنونی نسبت به آن تصمیمات بزرگ و تعیین‌کننده‌ای گرفته شود، تصمیماتی که به آینده صنعت نفت به صورت خاص و آینده اقتصادی ایران به صورت عام مربوط است و تعلل در آن یا نحوه تصمیم‌گیری به لحاظ درستی یا نادرستی، می‌تواند سرنوشت اقتصادی و توسعه‌ای این صنعت و اقتصاد ایران را دستخوش تغییرات بزرگی کند. مهم‌ترین چالش‌های صنعت نفت در دولت آینده به شرح زیر هستند: عقب‌ماندگی طرح‌های توسعه‌ای صنعت نفت در حوزه بالادستی، افت فشار استحصال گاز در پارس جنوبی، فرسودگی تأسیسات و تجهیزات تولید و انتقال فراورده‌های نفتی، تشدید رشد آهنگ شدت مصرف انرژی و بازگشت ایران به بازارهای جهانی نفت.

 

دیپلماسی در کابینه رئیسی

روزنامه شرق در یادداشتی به قلم جاوید قربان‌اوغلی نوشت: یادداشت هفته گذشته شاید به دلیل اهمیت نقش سیاست خارجی در برون‌رفت کشور از شرایط دشوار کنونی، انعکاس نسبتا وسیعی در بین همکاران وزارت امور خارجه داشت. دوستان و همکاران، با طرح مباحثی در رسانه‌ها آن را وسعت و غنا بخشیدند. برخی از این همکاران که هم اصحاب فکر و اندیشه و هم برخوردار از تجربیات گران‌سنگ با قدمتی ۴۰ساله در مدیریت‌های کلان ستاد (داخل) و میدان (مأموریت) هستند، بر آن شدند که فارغ از نگرش‌های جناحی مبتکر تهیه و تدوین پیشنهادات عملی در این خصوص و ارسال آن به رئیس‌جمهور منتخب شوند. امید است نظرات کارشناسانه و دغدغه‌های دلسوزانه آنان در منظر و مرآی زعمای کشور و دست‌اندرکاران «تیم سیاست خارجی» رئیس‌جمهور منتخب قرار گیرد. چه آنکه شرایط کشور به گونه‌ای است که فرصتی برای «آزمون و خطا» نیست.

 

رسالت اصلی دولت سیزدهم

روزنامه اعتماد در یادداشتی به قلم محمد قسیم عثمانی می آورد: هر کس به ظن و گمان خویش، ماموریت و مسوولیتی را متوجه دولت سیزدهم می‌داند. رفع مشکلات معیشتی، رفع تورم و گرانی، بهبود روابط بین‌المللی، وحدت و انسجام ملی، راه افتادن چرخ اقتصاد و تولید، حرکت سانتریفیوژ، رفع تحریم‌های مشکل‌آفرین، رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال، کاهش فاصله طبقاتی و تسهیل زندگی برای آحاد ملت همه و همه جزو رسالت‌های دولت جناب آیت‌الله رییسی است که مورد انتظار مردم است. اما به نظر حقیر، رسالتی مافوق رسالت‌های مذکور به عهده دولت سیزدهم است و آن ترمیم «اعتماد عمومی» به عنوان بزرگ‌ترین سرمایه اجتماعی و کلید تحقق سایر رسالت‌های مهمی است که بر دوش این دولت سنگینی می کند. آنچه به مرور زمان سایش پیدا کرده «اعتماد عمومی» ملت نسبت به حاکمیت است که کاهش مشارکت نسبی در دو انتخابات اسفند ١٣٩٨ و خرداد ١٤٠٠ نشانه‌ای واضح از این اتفاق نامیمون است که باید دولت آینده و نیز سایر قوای حاکم با دقت مورد توجه قرار دهند.

 

نباید برای حضور در دولت جایگاه نمایندگی را ترک کنیم

خبرگزاری ایلنا در گفت و گو با خلیل بهروزی‌فر نماینده فومن در مجلس یازدهم می نویسد: در شرایط فعلی به نظر می‌رسد با تاکیدات و توصیه‌های مقام معظم رهبری که فرمودند جایگاه نمایندگی کمتر از جایگاه دولت نیست، چنین اتفاقی شانس کمی دارد. از سوی دیگر مردم به نمایندگان اعتماد کردند و به آن‌ها رأی دادند از باب اینکه نمایندگان با قرار گرفتن در جایگاه مجلس از حقوق مردم دفاع کنند، لذا به‌نظر بنده مناسب نیست که بخواهیم این جایگاه را برای گرفتن مسئولیت‌های دیگری در دولت ترک کنیم. نمایندگان در کار چینش کابینه و انتخاب افراد دخالت نمی‌کنند اما اگر خود آقای رئیسی تصمیم داشته باشند از مشاوره نمایندگان در انتخاب افراد در کابینه استفاده کنند، در اینجا بحث مشاوره به منزله دخالت محسوب نمی‌شود و مجلس در انتخاب افراد شایسته و کسانی که ویژگی‌های نزدیک و مربوط به دولت مردمی را داشته باشند، کمک می‌کند. به ویژه نیروهای جوان نخبه‌ای که امروز می‌توانند این سکان را در دست بگیرند تا بتوانند بخشی از مشکلات امروز توسط این عزیزان برطرف شود، در چنین عرصه‌ای مجلس با حفظ استقلال آمادگی این را دارد که به دولت کمک کند.

 

چالش های ابراهیم رئیسی در صد روز اول دولت سیزدهم

خبرگزاری ایسنا در گفت و گو با ابراهیم نکو فعال سیاسی آورد: اولین چالشی که رئیس دولت بعدی با آن مواجهه خواهد بود، انتظاراتی است که در جامعه شکل گرفته است. آقای رئیسی اگر در همان مراحل اولیه نتواند پاسخ های مثبتی به جامعه بفرستد و نتواند به مردم پیام مهمی بدهد که با جدیت دنبال حل مشکلات آنان است با چالش جدی روبه رو می شود. اقدامات اولیه دولت بعدی باید با شعارها همسویی داشته باشد. مردم باید ببیند دولتی دارد تشکیل می شود که شاکله اش شعارها و وعده های انتخاباتی رئیسش بوده است. به عنوان چالشی دیگر باید به موضوع اقتصادی اشاره کنم.  نقدینگی بالای جامعه چالش بزرگی است. اینکه تیم اقتصادی چگونه این نقدینگی را به سمت تولید می برد تا نتواند  تورم را افزایش دهد قابل بحث است. دولت آقای رئیسی با توم و نقدینگی بالا رو به رو است؛ باید بتواند آن را جمع آوری و هدایت کند. نرخ تورم بالا است؛ در برخی استان ها به بالای ۵۰ درصد می رسد. ضریب جینی به صورت وحشتناک بالا رفته و در رتبه های ۸۸ قرار گرفته ایم. این اختلاف طبقاتی رنج آور است. اگر تیم اقتصادی در جهت کاهش فاصله طبقاتی قدمی بر ندارد این چالش تا پایان دولت گریبانش را می گیرد.

 

رسانه‌های اعتدالی

۲ پیشنهاد جدید برای معاون اولی دولت رئیسی

خبر آنلاین در گفت و گو با حسن رسولی چهره سیاسی اصلاح طلب آورد: با توجه به شناخت شخصی که از آقای رئیسی دارم ایشان ضمن اینکه در یک صورت بندی کلی دارای یک خاستگاه اصولگرایی است اما به لحاظ خط مشی مدیریتی و رویه فردی از مدل مدیریت مشارکتی و تعاملی تاکنون استفاده کرده است یا حداقل تشخیص من این است تمایل ایشان این است که از قالب های جناحی و حزبی به صورت کلی تبعیت کند. توصیه ای که می توان به آقای رئیسی داشت این است که حتی اگر بنا بر انتخاب همکاران اصولگرا داشته باشند که حق ایشان است بهتر است برای حال و روز نه چندان خوب اوضاع عمومی امروز کشور، از چهره های ریشه دار، مجرب و آگاه به دقایق امور کشورداری در عرصه سیاست داخلی و بین المللی استفاده کنند اگر چنین ترکیبی را در آینده شاهد باشیم فکر می کنم هم دولت نفع آن را خواهد برد و هم جامعه از این کارآمدی این ترکیب منتفع خواهد شد. اگر بخواهم پیشنهادی به آقای رئیسی بدهم به ایشان خواهم گفت از چهره های مجرب تر جریان اصولگرا مثل آقای لاریجانی، مهندس باهنر و افرادی در این سطح و رده استفاده کنند به ویژه اینکه معاون اول، هماهنگ کننده همه بخش ها است و باید از دانش، آگاهی و مهارت مدیریتی فرابخشی و عمومی برخوردار باشد.

 

روابط ایران و روسیه در دوره رئیسی در چه صورتی تیره و تار خواهد شد؟

پایگاه خبری انتخاب در گزارشی به نقل از اندیشکده آمریکایی «خاورمیانه» می نویسد: پیروزی رئیسی فرصت ها و چالش هایی را برای روسیه به وجود می آورد. مقامات روسی او را یک دوست قلمداد می کنند اما نگران خراب شدن احتمالی روابط ایران با عربستان و اسرائیل هستند که می تواند به استراتژی تعادل مسکو آسیب برساند. در جوامع متخصص روسیه و ایران، خوش بینی گسترده ای وجود دارد که پیروزی رئیسی روابط روسیه و ایران را تقویت می کند. در همین ارتباط، بوریس دولگوف، متخصص موسسه مطالعات شرقی مسکو پیش بینی کرد که رئیسی همکاری های اقتصادی و سیاسی تهران با روسیه را گسترش می دهد. ولادیمیر ساژین، یکی از اعضای ارشد موسسه شرق شناسی فرهنگستان علوم روسیه نیز پیش بینی کرد که مسکو بدون شک در لیست شرکای اولویت دار ایران قرار خواهد گرفت و دو کشور به شراکت براساس موقعیت موجود ادامه خواهند داد. سید محمد مرندی، استاد دانشگاه تهران پیش بینی کرد که سیاست خارجی رئیسی به سمت کشورهای شرق و جنوب متمایل خواهد شد و این جهت گیری مشارکت های ایران با روسیه و چین را تقویت می کند. اگرچه رئیسی از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) پشتیبانی می کند اما امتناع قاطعانه وی از دیدار با جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا حاکی از آن است که احیای توافق هسته ای، روابط ایالات متحده و ایران را بهبود نخواهد بخشید یا بر سیاست خارجی شرق گرای تهران تأثیر نخواهد گذاشت.

 

رسانه‌های اصولگرا

تحول تدریجی است

روزنامه رسالت در گزارشی نوشت: دولت رئیسی در ابتدای کار خود با سخت‌ترین وضعیت روبه رو است. ساماندهی تمام این مسائل کار سختی می‌باشد که دولت رئیسی باید انجام دهد اما دراین‌بین باید یک نکته مهم را یادآوری کرد و آن‌هم سطح توقع از دولت سیزدهم است. این روزها مشاهده می‌شود به‌گونه‌ای سطح انتظارات از رئیس‌جمهوری جدید بالا رفته است که گویی وی باید چند روز پس از رسیدن به پاستور، عمده مشکلات را حل کرده و وضعیت بورس و بازار مسکن و... را سامان دهد! این نگاه اشتباه تا جایی پیش رفته که اصلاح‌طلبان نیز بر روی آن موج‌سواری کرده و بر طبل آن می‌کوبند! این در حالی است که تمام کارشناسان اقتصادی و حتی عامه مردم نیز می‌دانند، ماه‌های بسیاری زمان می‌برد و در بهترین حالت دولت جدید بتواند طی ماه‌های آینده جلوی بدتر شدن وضعیت را گرفته و سپس نتیجه اجرای سیاست‌هایش نمایان شود. آنچه‌که کارنامه سیدابراهیم رئیسی نشان می‌دهد این است که وی به تمام وعده‌های خود عمل کرده و به‌صورت جهادی مجموعه خود را مدیریت کرده است اما در کنار آقای رئیسی، حضور دو اصل دیگر نیز مهم است. یکی مردم و دیگری مجلس شورای اسلامی. مطمئنا یکی‌شدن دولت و مجلس و حمایت نمایندگان از دولت سیزدهم می‌تواند به رفع مشکلات و نابسامانی‌ها کمک کند که البته این مهم، حمایت مردم از دولت‌مردان را نیز می‌طلبد.

 

اولین گام اصلاح، عبور از اقتصاد سرمایه‌داری است

روزنامه وطن امروز در گفت و گو با عبدالمجید شیخی، اقتصاددان و تحلیلگر اقتصاد با ارائه یک راهکار به دولت سیزدهم برای خروج از بن‌بست و بحران‌های اقتصادی کنونی نوشت: دولت سیزدهم اگر به اقتصاد اسلامی که یکی از مؤلفه‌های مهم آن اقتصاد مقاومتی است اعتماد کند، قطعا می‌تواند بخش مهمی از مشکلات کشور را حل‌وفصل کند. انتظار می‌رود دولت حجت‌الاسلام رئیسی با دعوت به کار و همکاری اقتصاددانان اسلامی و اقتصاددانان و مدیران جهادی که اهل حضور در میدان عمل و دلسوز مردم هستند، بسیاری از مشکلات را در کوتاه‌مدت حل کند. آن زمان می‌توان با بسترسازی و تامین زیرساخت‌های مناسب، اقتصاد را در ریل توسعه‌ای قرار داد. رئیس‌جمهور آینده باید تیمی را برای اداره اقتصاد به کار گیرد که منافع جامعه و منافع عمومی را بر منافع فردی و گروهی ترجیح دهد و مانند دولت آقای روحانی در ۸ سال گذشته منافع فردی و جناحی را بر منافع عمومی ترجیح ندهد. برای اینکه دولت سیزدهم از ملغمه‌ای به نام الگوی اقتصاد سرمایه‌داری عبور کند، الگویی که به هیچ وجه با معیارهای اقتصاد اسلامی سنخیتی ندارد، باید از تولید داخلی حمایت کند و نسخه‌هایی را که دولت‌های غربی و به تبع آن اقتصاددانان غربگرا برای اقتصاد ایران با عناوین فریبنده‌ای چون آزادسازی قیمت‌ها و رقابتی شدن می‌پیچند در حالی که این نسخه‌ها را در اقتصادشان پیاده نکرده‌اند! از دستور کار دولت خارج کند چرا که به تجربه ثابت شده امورات معیشتی مردم با چنین نسخه‌هایی اداره نمی‌شود، حتی سیاست‌گذاری‌های اینچنینی اقتصاد ایران را به مرز بحران رسانده است، لذا توصیه می‌شود دولت آینده با عمل به بندهای سیاست اقتصاد مقاومتی که جزئی از بدنه اقتصاد اسلامی است گام بلندی در جهت حل معضلات بردارد و انفجار تحولی را در عرصه اقتصاد ایران رقم بزند.

 

اقتصاد اولویت اصلی دولت سیزدهم است

روزنامه جوان در یادداشتی به قلم عبدالله متولیان می نویسد: بی تردید مشکلات اقتصادی مهم‌ترین چالش چهارساله دولت آیت‌الله رئیسی خواهد بود که از مطالبات مؤکد رهبر معظم انقلاب و مردم شریف ایران بوده و خوشبختانه شخص آیت‌الله رئیسی نیز طی مدت کوتاه پس از انتخابات به مناسبت‌های مختلف مورد تأکید جدی قرار داده است. درباره چالش اقتصادی دولت بعدی تمام رسانه‌ها، کارشناسان اقتصادی و نخبگان کشور اتفاق نظر داشته و معتقدند دولت سیزدهم مسیر سخت و صعب العبوری پیش رو دارد. در چنین شرایط بغرنجی باید گفت برخی چالش‌های موجود در زمینه بهبود فضای کسب و کار، بودجه ریزی عملیاتی، اصلاح نظام مالیاتی و یارانه‌ای را می‌توان در کوتاه مدت از پیش پای مردم برداشت، اما برطرف کردن ابرچالش‌های اقتصادی کشور که به بخشی از آن‌ها اشاره شد بی‌شک مستلزم تصمیمات بسیار سخت و برنامه ریزی و تهیه مدل دقیق، به‌کار گیری نیروی انسانی باانگیزه، پیش‌بینی موانع و ده‌ها عامل بزرگ و از جمله مشارکت عمومی و مؤثر مردم است. بر اساس یک نظریه روانشناسی اگر فرد یا سازمان و یا کشوری در وضعیتی قرار بگیرد که محور چالش‌ها و محور توانمندی‌ها و ظرفیت‌ها، هر دو در حالت حداکثری باشند، در چنین حالتی فرد و یا کشور در حالت حیرت، بهت و برانگیختگی قرار گرفته و موفق به کشف و به‌کار گیری راه‌های مؤثر و کارآمد برای غلبه بر مشکلات و چالش‌ها با تکیه به توانمندی‌ها و ظرفیت‌های خود خواهد شد. تجربه بشری نیز این واقعیت را به اثبات رسانده است، به طوری که تقریباً تمام انسان‌های موفق پس از مواجه شدن با ابرچالش زندگی خود به موفقیت بزرگ دست یافته‌اند. قرآن کریم نیز (به حکم آیه «اِنَّ مَع‌َالعُسْرِ یُسْری») آسانی‌ها و راحتی‌ها را محصول عبور از متن سختی‌ها می‌داند. قرائن و شواهد نشان می‌دهد که دولت سیزدهم عزم خود را برای غلبه بر ابرچالش‌های اقتصادی کشور جزم نموده است.

 

حضور نمایندگان در دولت خسارت محض است

خبرگزاری مهر در گفت وگو با روح الله ایزدخواه نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نوشت: نمایندگانی که این روزها به دنبال کنارگیری از مجلس و حضور در دولت هستند، باید بگویند که اگر اعتقادی به مجلس شورای اسلامی نداشتند، پس چرا نامزد انتخابات مجلس شدند؟ آنان می‌دانستند که دولت جدید در سال ۱۴۰۰ روی کار می‌آید و اگر تمایل زیادی به حضور در دولت داشتند، می‌توانستند صبر کنند تا در دولت به مردم خدمت کنند و نباید نامزد انتخابات مجلس می‌شدند. کناره‌گیری هر نماینده از مجلس شورای اسلامی خسارت محض است و ممکن است شائبه سبک شمردن جایگاه مجلس را هم در پی داشته باشد. نمایندگان مجلس نباید سِمت نمایندگی مجلس را در مقابل فعالیت در دولت سبک بشمارند. در کشور قحط‌الرجال نداریم که نمایندگان مجلس به دنبال حضور در دولت باشند.

مطالب مرتبط

تگ‌ها

مطالب پربیننده

پربیننده
آخرین مطالب

عضویت در خبرنامه