با اوقات فراغتم چه کنم؟؟؟

با اوقات فراغتم چه کنم؟؟؟

اوقات فراغت عبارت است از رهایی موقت از کار و اشتغال رسمی زندگی و انجام فعالیت‌ها طبق تمایل شخصی که فرد برای خود تنظیم می‌کند. نکته قابل توجه دراین تعریف این است که به هیچ وجه فراغت به معنای بیکاری نیست،بلکه به معنای آسودگی در برابر امور روزمره به کارمی‌رود.

با آغاز فصل تابستان،چگونگی گذراندن اوقات فراغت یکی ازدغدغه‌های خانواده‌ها می‌شود. اوقات فراغت می‌تواند زمان بسیارخوبی برای تعلیم و تربیت غیر رسمی دانش‌آموزان تلقی می‌شود. گرچه در بیشتر موارد والدین برای ساعات درسی رسمی بچه‌ها ارزش بیشتری قائل هستند وبرنامه‌ریزی دقیق‌تری دارند،اما باید دانست که روزهای تابستان و هنگام فراغت ازتحصیل رسمی مدارس اوقات خوب و تاثیرگذاری برای آموزش مهارت‌های فردی و اجتماعی مورد نیاز فرزندان‌مان است. بسیاری از مفاهیمی که درطول سال تحصیلی به‌ طورمناسب به آن‌ها پرداخته نمی‌شود را می‌توان در این مدت مورد توجه قرارداد. همچنین اوقات فراغت،زمان مناسبی برای انجام فعالیت‌های خلاقانه،ابتکاری،علایق وسرگرمی‌ها است. چنانکه بسیاری ازاختراعات،اکتشافات و آثارفرهنگی نیزحاصل استفاده مناسب از این روزها است.
این درصورتی است که برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات مناسبی برای این دوره شده باشد،چون حالت عکس آن نیز صادق است و همان‌طور که این دوره فرصتی مناسب برای تقویت بهداشت روانی است، می‌تواند وقت مناسبی برای یادگیری بسیاری ازجرائم، بزه ورفتارهای پرخطر نیز باشد و نوعی تهدید به حساب آید.
اولویت‌های برنامه‌ریزی برای اوقات فراغت دانش‌آموزان
دربرنامه‌ریزی غنی‌سازی اوقات فراغت باید به یکسری نکات مهم توجه کرد. در درجه نخست باید اولویت‌هارا درنظرگرفت و به نیازها براساس درجه اهمیت آن‌ها ارزش داده شود. برای مثال اگردانش‌آموزی دردرسی ضعف داشت،بهتراست ابتدا برای تقویت آن درس برنامه‌ریزی شود.
درمرحله بعدی بهتراست که علایق دانش‌آموز برای برنامه‌ریزی مدنظر قرار گیرد. یعنی با نظرخود شخص،برای او برنامه‌ریزی شود،نه این‌که با اصرار،فرزندان را به کلاس‌هایی که دوست ندارند فرستاد. این یک امرضروری است که درانتخاب کلاس‌های آموزشی نظر فرزندان را جویا شویم و آن‌ها را به سمت فعالیت‌های مورد علاقه و منطقی‌شان هدایت کنیم تا اوقات فراغت برای بچه‌ها جذاب و دلپذیر باشد.
اولویت سوم نیازهای دانش‌آموزاست. آن‌چه دراوقات فراغت درنظرگرفته می‌شود باید پاسخگوی نیازهای طبیعی کودک باشد. درمرحله بعدی نیزباید برای بهترنتیجه گرفتن،به تنوع دربرنامه‌ریزی توجه کرد. به نحوی که دربرنامه‌ریزی اوقات فراغت موضوعات متنوعدربرنامه قرارگیرد. برای مثال دانش‌آموز کودک یا نوجوان فقط در کلاس‌های تقویتی ثبت‌نام نشود،بلکه برنامه‌های تفریحی،هنری و ورزشی نیزدرمدنظرقرارگیرد. به ویژه فعالیت‌های ورزشی که علاوه بر رفع ضعف‌های جسمانی،بهداشتی روحیه مناسب نیزکمک می‌کند و در پیشگیری ازبیماری‌های جسمی و روحی نقش بسزایی دارد.
نکته قابل توجه دیگردربحث اوقات فراغت این‌جاست که این فرصت صرفاً باکلاس‌های آموزشی پرنمی‌شود. بخش مهمی ازاوقات فراغت درمنزل می‌گذرد و لازم است که خانواده‌ها به برنامه‌ریزی برای گذراندن اوقات فراغت درمنزل نیزتوجه جدید داشته باشند. مناسب است که فرصت‌هایی برای بهتر پشت سر گذاشته شدن اوقات فراغت درمنزل ایجاد شود و همه اعضا در زمان مناسب و در کنارهم به فعالیت‌های مفید و سرگرم کننده مانند آشپزی،تماشای برنامه‌های مفید و مورد علاقه،بازی‌های خلاقانه وشادی‌بخش یا دید و بازدید با بستگان و آشنایان بگذرد.
اختصاص ساعتی به مطالعه درشبانه‌روزنیزازدیگرمسائلی است ک هدرتابستان می‌تواند بیشترمورد توجه خانواده‌ها ودانش‌آموزان قراربگیرد. مطالعه ازجمله عادت‌های مفید دراوقات فراغت است که درزمان تعطیلی مدارس شرایط لازم برای علاقه‌مند کردن فرزندان به این امروجوددارد. دراین زمینه می‌توان حتی زمانی را درهفته به حضوردرکتابفروشی‌ها یا کتابخانه‌ها گذراند. به عبارتی این فعالیت‌ها باید در مجموع بسته‌ای مناسب و شادی‌بخش را برای اوقات فراغت دانش‌آموزان ایجاد کند.



مطالب مرتبط

تگ‌ها

مطالب پربیننده

پربیننده
آخرین مطالب

عضویت در خبرنامه