دانشگاهها و ضرورت تعامل ارگانیک با نظام سیاسی
«سعید نصرتی»، کارشناس سیاستگذاری فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
هرچند نمیتوان منکر «ارتباط ارگانیک» و «مناسبات کارکردی» بین نظام علمی و دانشگاهی با نظام سیاسی بود اما بدون تردید یکی از راههای توسعه دانشگاه، گسترش تعامل ارگانیک بین این دو نظام است.
آموزش عالی به معنای امروزین در ایران، بر خلاف سایر جوامع از قدمت چندان زیادی برخوردار نیست. به عنوان مثال دانشگاههای اروپایی که بعضا قدمتی بالغ بر ۵ قرن دارند در قیاس با ایران -که با تاسیس «دارالمعلمین مرکزی» در سال ۱۲۹۷ شمسی آغاز شد- به مثابه درختی تنومند هستند که از دورانهای گذار و چالشی خود، نظیر نظارت و دخالت نهادهای بیرونی عبور کرده و هماکنون به فعالیت اصلیشان یعنی شناسایی مسائل جامعه و ارائه راه حل برای آن رسیدهاند.
این ویژگی برای آموزش عالی در ایران نشان میدهد که هرچند این نهاد در دورهای توانسته با تربیت نیروی انسانی بخشی از نیازهای جامعه را تامین نماید، اما به دلیل اهمیت و اثرگذاری آن در جامعه همواره مورد توجه نهادهای خارج از دانشگاه بوده است.
این امر طی زمان، موجب شده تا آموزش عالی از مسئولیت اصلی خود باز بماند. به همین دلیل آموزش عالی در ایران بیش از اینکه متوجه امر آموزش برای تامین نیازهای جامعه باشد، در چالش با آنها قرار گرفته است. آموزش عالی در ایران هرچند عنصر کلیدی در فرآیندهای سیاسی، اقتصادی و فرهنگی به شمار میرود، اما توجه به مسائل آن در رابطه با نهادهای بیرونی از اهمیتی انکار ناپذیر برخوردار است.
انزوای آموزش عالی در فقدان روابط بین سازمانی
سیستم آموزش عالی یکی از عناصر کلیدی فرآیندهای فرهنگی، سیاسی و اقتصادی هر کشوری است. چرا که آموزش عالی معرف نوع مهمی از سرمایهگذاری در منابع انسانی است که با فراهم آوردن و ارتقاء دانش، مهارتها و نگرشهای مورد نیاز کارکنان ارشد فنی، حرفهای و مدیریتی به توسعه اقتصادی، سیاسی و اجتماعی کمک شایانی میکند. از این دیدگاه آموزش عالی نه تنها موجب ترویج دانش میشود، بلکه با پیشرفتهای پژوهشی، فناورانه و علمی، دانش جدیدی را هم به وجود میآورد. این نهاد علمی اهداف و نقش ویژهای را در جامعه بر عهده دارد که از آن جمله میتوان به تربیت نیروی انسانی متخصص مورد نیاز جامعه، ترویج و ارتقای دانش، عمق بخشیدن به نگرشهای علمی و فرهنگی، تعمیق فرهنگ گفتگو، مدارا و کار جمعی، ارتقای تنوع و غنای فرهنگی، نظریهپردازی برای حل مسائل و بحرانهای جهانی، گسترش تحقیق و فراهم نمودن زمینه مساعد برای توسعه کشور اشاره کرد.
مضاف بر اینکه رسالتهای دیگری را همچون آماده کردن جامعه برای برخورد ریشهای با مسائل و مشکلات و کاویدن جنبههای نظری، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی در حل و فصل آسیبها و تدوین سیاست و راهبرد برای مقابله با آنها هم بر عهده این نظام است.
دنیای امروز به قول «پیتر دراکر» دنیای تحولات و تغییرات مداوم و عصر عدم تداومها است. هر چه سرعت تغییرات بیشتر و محتوای آن پیچیدهتر باشد، امکان مدیریت آن برای استفادة بهتر نیز کاهش مییابد. بدین ترتیب ضرورت تدوین چشمانداز و برنامههای بلندمدت و میانمدت هم افزونتر میگردد. باید درنظر داشت که هر قدر سرعت تغییرات بالاتر باشد، نیاز به نورافکنهای قویتـر جهت نظارت بر روند اجرای آن هم بیشتر احساس میشود.
هرچند آموزش عالی ایران همگام با این تحولات جهانی همواره کوشیده تا در قالب اهداف برنامههای پنجساله توسعه، به تقویت جایگاه نظام آموزش عالی در کشور مبادرت ورزد و پاسـخگوی نیازهای گوناگون و نـوین جامعه باشد، اما در این زمینه با چالشهای اساسی روبروست. واقعیت آن است که در حال حاضر نظام برنامهریزی توسعه کشور با مشکل عمده عدم ارتباط با سایر نظامهای کشور روبهرو است؛ درواقع روابط سازمان یافتهای بین این نظام علمی و سایر نظامهای کشور وجود ندارد.
تعارض بین ساختار کلان آموزش عالی و برنامههای توسعه
هماکنون وضعیت بهگونهای است که نظام آموزش عالی به طور مستقل راه خود را رفته و گویی اساساً کارکرد دیگری غیر از تولید دانش ندارد. سـایر نظـامهـا نیز نیازهای خـود را براساس تقاضای داخلی و خارجی بدون ارتباط با آموزش عالی برآورده میکنند که هر کدام به گونهای رها و مـستقل راه خود را ادامه میدهند. باید اذعان کرد که نقش هماهنگی نظام آموزش عالی با نظامهای دیگر بر عهده ساختار کلان و سطح نهادی آن است. از این دیدگاه ساختار آموزش عالی در این سطح و در بین مجموعه کلان دولت نوعی ساختار وظیفهای است که مأمور و مسؤول انجام وظیفهای خاص است و لزوماً متعهد بـه در نظر داشتن وظایف وزارتخانههای دیگر نیست.
چنین ساختاری اگرچه در انجام وظایف ویژه امکان موفقیت دارد، اما در اجرای برنامههای توسعه کـه تـکوظیفهای نیستند بـا تنگناهایی روبه رو میشود. اصولاً برنامههای توسعه و بخصوص برنامههای توسعه بخش آموزش عالی از نوعی کلیت و جامعیت برخوردارند که برخلاف ساختار وزارت علوم، تحقیقات و فناوری چند وظیفهای هستند و برای اجرا نیاز بـه وحدت و اتفاق بین چند ساختار وظیفهای دارند. بنابراین نوعی تعـارض بـین سـاختار کلان نظام آموزش عالی و ویژگیهای برنامههای توسعه، اهداف و محیط اجرای آن وجود دارد که ضرورت بهبود و اصلاح آن را ایجاب میکند.
آموزش عالی عرصه تقاضاهای بیرونی
میتوان بر این نکته اذعان داشت که علیرغم همه موانع و مسائل، آموزش عالی در ایران همچنان در معرض تقاضاهای گوناگون و متنوع بیرونی قرار داشته و در راهبردهای ملی اثرگذاری قابل ملاحظهای دارد. به تعبیر «شاپور اعتماد» وقتی از آموزش عالی سخن به میان میآید، مقصود وجود نهادهای اجتماعی لازم برای پرورش و تولید افراد دانشمند در امور مختلف علمی، فنی، پزشکی و اجتماعی است که هر کدام از آنان بتوانند به طور بالقوه این چرخ را بگردانند یا به عرصه جامعه وارد شوند.
علیرغم این اهمیت و با وجود این ناهمگونی ساختاری بین هویت علمی و مبتنی بر دانش با دیگر هویت اداری و بروکراتیک در کشور، نوعی تضاد معرفتی نیز درون ساختار آموزش عالی ایران در بخش فرهنگی و اجتماعی نیز قابل مشاهده است.
این تضاد در عین حال که به ساختار کلی آموزش عالی در ایران و موانع فراروی آن در برشمردن نسلهای متنوع دانشگاهی(مانند دانشگاه در خدمت دین، دانشگاه در خدمت دولت – ملت، دانشگاه در جستجوی حقیقت و دانشگاه کارآفرین) برمیگردد، به زیرحوزههای درون ساختاری نظیر سیاستگذاری فرهنگی و اجتماعی نیز مرتبط است که یکی از زیر حوزههای مهم آن است.
سعید نصرتی
علیرغم اینکه بررسی مسائل ساختاری نظام آموزش عالی ایران در دستور کار برنامه سوم توسعه قرار داشته و در این سند، به نبود اختیارات، انعطاف و پویایی در نظام آموزش عالی و مؤسسههای وابسته بـرای پاسخگویی سریع بـه نیازهای در حال تحول جامعه، رشد شتابان دنیای علم و فناوری، عدم انسجام، هماهنگی و ثبات در سیاستهای کلان آموزش عالی، فقدان نظام جامع و کارآمد ارزیابی و نظارت، به عنوان بخشی از مشکلات ساختاری بخـش اشاره شده است، اما اصلاحات سازمانی در نظام آموزش عالی نیز به منظور افزایش پویایی انعطاف و رقابت علمی از طریق اعطای اختیارات کافی و... به دانشگاهها و همچنین کاهش تعدد مراجع تصمیمگیری و ...، به عنوان بخشی از سیاستهای راهبردی برنامه، هم پذیرفته شده است.
با این وجود، راهکارهای اجرایـی و قانونی مؤثر برای تحقق این راهبرد، عملاً محدود بـه تهیه لایحه قانونی تشکیل وزارت علـوم، تحقیقات و فناوری شد، که حداکثر میتوانست به اصلاحات ساختاری در سـطح وزارت، بیانجامد. بیتوجهی به مسائل ساختاری موجود و سـطوح بـالاتر(فرا وزارتی) در یک نگرش جامع، موجب گردید که در عمل همان لایحه وزارت نیز، پس از بـیش از ٤ سال تلاش جهت تهیه در وزارت و تصویب در دولت و مجلس شـورای اسلامی، بـا رد در شورای نگهبان به سرنوشت نـامطلوب فعلـی دچـار شـود، کـه خـود حاکی از وجـود یـک مسأله ساختاری جدی دیگر در نظام سیاستگذاری کشور است.
غلبه سازمان اداری بر نیروی انسانی
به اعتقاد «نعمت الله فاضلی»، جامعهشناس و محقق اجتماعی یکی از کنشگران حوزه دانشگاه و آموزش عالی در ایران، از ابتدای تشکیل دانشگاه یعنی از زمان تأسیس دارالفنون در ۱۵۰ سال پیش تا به امروز در «سازمان دانشگاه» در ایران، همواره غلبه سازمان «اداری» بر «نیروی انسانی» و «عاملیت» بوده است. به عبارت دیگر، ساختارها بیش از آن که در خدمت خودشکوفایی و بروز خلاقیتها، ایجاد امنیت و آزادی برای بیان، فراهم کردن تسهیلات برای بروز خلاقیتها و ایجاد محیطی ترغیب کننده برای آموزش فکر و خلاقیت باشند، در خدمت هدفها و آمالها و ایدهآلهای غایی نیروهای بیرون از نظام دانشگاهی بودهاند.
هرچند نمیتوان منکر «ارتباط ارگانیک» و «مناسبات کارکردی» بین نظام علمی و دانشگاهی با نظام سیاسی بود، ولیکن باید از «ارتباط مکانیکی» مبتنی بر اعمال «عریان قدرت» پرهیز کرد. بدون تردید یکی از راههای توسعه دانشگاه، توسعه تعامل ارگانیک آن با نظام سیاسی است.
دانشگاه در ایران از همان ابتدای تأسیس به عنوان بخشی از نظام دیوانسالار حکومتی تعریف شد. این نظام اداری وظیفه دانشگاه را نه شکوفایی استعدادها بلکه تربیت نیروی انسانی ماهر و در عین حال مطیع و خادم نظام سیاسی در نظر داشت. در این نظام دانشگاهی، افراد بایستی استعدادها و تجربههای قومیتی، جنسیتی و اجتماعی و فرهنگی خود را کنار میگذاشتند و به جای آن جامه «شهروند مطیع» را به تن میکردند.
در این شرایط، نظام برنامهریزی درسی، روشهای آموزش، پژوهش و دیگر مؤلفههای ساختاری دانشگاه، به گونهای طراحی میشوند که به جای توجه به خواستها، نگرشها و تواناییهای افراد، بیش از هر چیز به مثابه «دستگاه ایدئولوژیک دولتی» به تلقین ایدئولوژیهای سیاسی و درونیسازی ارزشهای سیاسی در دانشجویان و استادان بپردازد. در این شرایط، هویتهای فرهنگی و «زیست جهان دانشگاهی» توسط سیستم، تحت کنترل و انقیاد سیاسی در میآید.
باید در نظر داشت که در داخل نظام آموزشی، یک شبکه گسترده و تو در تو از نهادها قرار دارند که به صورت افقی و عمودی به یکدیگر وصل میشوند. یک تصمیم سیاسی در مورد هر جزء این شبکه میتواند پیامدهای گستردهای در کل نظام بر جای بگذارد. این در حالیست که در بیرون نظام آموزشی، همه افراد به نوعی با آن سروکار دارند و خود را محق و واجد شرایط برای ارائه نظر درباره آن میدانند.
بنابراین سیاستگذاری، تلاش برای ایجاد تعادل و توازن در میان تقاضاها و درخواستهای حمایتی ضد و نقیض یا حداقل، گسترده و با فاصله، از طرف اجزا مختلف یک جامعه در آموزش برای خود منافعی را متصور هستند، که نمیتوان این سیاستها را بدون در نظر داشتن فعالیتهای کارشناسی دقیق و علمی اتخاذ و به مرحله اجرا رساند.
مطالب مرتبط
- آثار و برکات انس با قرآن کریم
- کیفیت نزول وحی بر پیامبر اکرم (ص)
- راهکارهای عملی وحدت حوزه و دانشگاه
- مقاله مطالعه تطبیقی تربیت اخلاقی کشورهای ایران، چین و آمریکا در عصر معاصر در آموزش عالی
- وحدت حوزه و دانشگاه، عوامل و آثار آن
- مقاله علمی و پژوهشی مدل نگهداشت اثربخش اعضای هیئت علمی در آموزش عالی
- مقاله بررسی روابط بین سرمایه اجتماعی، مشارکت سازمانی و سرمایه انسانی در نظام آموزش عالی
- وحدت حوزه و دانشگاه ; بال هایی برای پرواز
تگها
مطالب پربیننده
- چه کسانی می توانند نامخانوادگیشان را تغییر دهند
- روزانه چقدر پروتئین مصرف کنیم؟
- خواص شگفتانگیز کیوی را بشناسید
- فراخوان دومين كنگره بين المللی راهكارهای گسترش فرهنگ غدير و ترويج نهج البلاغه
- ۳ نوشیدنی مفید برای سالمندان
- نکاتی مهم درباره جوشهای صورت
- علائم بیش فعالی در دخترها و پسرها را بشناسید
- میوه ای برای تقویت سیستم ایمنی بدن
- گیاهی برای دفع سنگ کلیه
- اربعین؛ پلی به سوی وحدت جهانی
- چالشهای ازدواج در دوران پیری
- اذن پدر برای ازدواج دختر لازم است یا خیر؟
- معرفی سوغات و صنایع دستی مازندران
- چگونه عطر مناسب بخریم؟
- زندگی نامه مسعود پزشکیان
- رابطه زناشویی برنده و بازنده ندارد
- درباره دوران بحرانی نوجوانی
- بازار کرمان با قدمت ۶۰۰ سال
- معرفی موزه هنرهای معاصر تهران؛ بازتابی از هنر ایران و جهان
- مصرفگرایی و ویرانی زندگی
- پاسخ به سوالات رایج درباره مصرف شیر
- معرفی جنگل فندقلو؛ بهشتی مینیاتوری در اردبیل
- درباره سن پیری بیشتر بدانیم
- اهمیت خواب را جدی بگیرید
- معرفی مسجد شیخ لطف الله، اثری شگفت انگیز از دوران صفویه
- پناهگاه سکوت
- نحوه خوابیدن به خواستههای درونی
- مضرات سیگار از آسیبهای پوستی تا تهدید سلامتی
- در مورد کف پای صاف و باورهای قدیمی
- چگونه با کودکان چاق تعامل داشته باشیم
- قوانین کلاس و مدرسه
- قالب آماده و زیبای پاورپوینت(15)
- ۵ فیلم که همه زنان ایرانی باید تماشا کنند
- شعار سال ۱۴۰۱ «سال تولید، دانشبنیان و اشتغالآفرین»
- قالب زیبای پاورپوینت برای ارائه پروپوزال و دفاع رساله دکترا
- قالب پاورپوینت کادر دار زیبا
- پورنوگرافی چیست و چه اثری بر مغز و رابطه جنسی دارد؟
- قالب پاورپوینت گرافیکی و طرح دار زیبا
- قالب پاورپوینت گرافیکی زیبا
- رنگ چشم هایتان درباره شما و اجدادتان چه می گوید؟
- نمونه تدریس درس اول هدیه آسمان پنجم
- قالب پاورپوینت گرافیکی جالب
- اندکی درباره درسپژوهی
- کتاب پسری که جادویی شد
- همه زائران سلطان
- قالب پاورپوینت
- معرفی کتاب
- دوستی با کتاب
- قالب پاورپوینت گرافیکی
- درباره محسن رضایی
- معرفی کتاب
- قیافه و ظاهر واسه متولدین کدوم ماه، خیلی مهمه؟
- درباره امیر کبیر
- کتاب راهنمای کامل Interaction access
- متن کامل دعای جوشن کبیر با ترجمه
- کتاب پیوند زخم خورده
- درباره فخرالدین عراقی
- درباره محسن مهر علیزاده
- کتاب آموزش علیه آموزش
- خلاصه کتاب سواد بصری