عشق و محبت

در بازدیدی از یک مدرسه ی ابتدایی به همراه آموزگار محترم، وارد یکی از کلاس های چهارم شدم. ایشان مرا به دانش آموزان کلاس معرفی نمود. پس از سلام به دانش آموزان، احوال آنان را جویا شدم. سپس از آموزگار محترم پرسیدم:
«چنان چه سوال یا احیاناً مشکلی دارد، مطرح نماید.» او، فوراً با انگشت اشاره ی خود، به سوی دانش آموزی نشانه رفت وگفت: «آن دانش آموز...» هنوز جملاتش به پایان نرسیده بود که دستش را آرام به سمت پایین هدایت نمودم و از او خواستم تا مشکلات این دانش آموز را به صورت محرمانه و خلاصه برایم بازگو نماید. وی چنین عنوان نمود:
او خواندن و نوشتن را نمی داند. هیچ تکلیفی را انجام نمی دهد. در هیچ فعالیت کلاسی هم شرکت نمی نماید و ... به همین خاطر، من هم هیچ کاری با او ندارم. دیگر آمدن و یا نیامدن او به کلاس، برایم هیچ اهمیتی ندارد. چندین بار هم با خانواده اش تماس گرفتم، آن ها هم بی توجه هستند. دیگر من از این وضعیت خسته شده ام.
پس از بیان جملات بالا از سوی آموزگار، از وی اجازه خواستم تا چند سوال از دانش آموز مورد نظر بپرسم تا بهتر متوجه مساله شوم. بنابراین با کسب اجازه از معلم، شماره ی دانش آموز مورد نظر را از دفتر ثبت شاخص ها، به ذهن سپردم.
ابتدا یک بازی آموزشی با دانش آموزان انجام دادم تا شرایط روحی و روانی آنان را برای پرسش های کلاسی آماده نمایم. سپس از دانش آموز شماره ی 1 در دفتر ثبت شاخص ها، خواستم پس از معرفی خود، به جلوی کلاس بیاید و یکی از درس های کتاب بخوانیم را بخواند. بعد از خواندن درس توسط دانش آموز، از همه ی شاگردان خواستم تا وی را مورد تشویق قرار دهند. به همین ترتیب ، چند دانش آموز دیگر را برای پاسخ گویی به سوالات، به جلوی کلاس فراخواندم.
با نگاهی سرشار از عشق و علاقه، رو به دانش آموزان کلاس، گفتم:«از این که امروز به کلاس شما آمدم، بسیار خوش حالم. به معلم مهربان شما هم تبریک می گویم که چنین دانش آموزان جدی، درس خوان و با انگیزه ای دارد.» به همین جهت از شما می خواهم خود و معلم مهربانتان را هم تشویق جانانه نمایید.
به نظر می رسید این جملات، جو عاطفی خوب و مثبتی را در کلاس ایجاد نمود، خود باوری و اعتماد به نفس مضاعفی هم به شاگردان دست داده بود زیرا آنان ضمن نگاه کردن، لبخندی هم به یک دیگر هدیه می دادند.
احساس نمودم اکنون بهترین فرصت است تا این که شماره ی دانش آموز مورد نظر را اعلام نمایم و سوالاتی را از او بپرسم. به همین خاطر شماره دانش آموز مورد نظر را اعلام نمودم. به ناگاه صدای خنده و قهقهه ی دانش آموزان در فضای کلاس پیچید. چند دانش آموز هم صدا گفتند: «هه!هه! اجازه! او خنگ است. او هیچ چیز بلد نیست. کله اش پر از گچ است و ...».
با دیدن چنین صحنه ای به شدت ناراحت شدم. عصبانیت خود را فوری کنترل نمودم. بلافاصله و بدون هیچ فوت وقتی، سعی نمودم جو ایجاد شده در کلاس را، با ذکر آیات و روایاتی از ائمه ی اطهار آرام نمایم.
سپس با توجه به شرایط روحی و روانی او، از وی خواستم ابتدا به مدت 3 دقیقه پاراگراف اول درس بخوانیم را به صورت بی صدا قرائت نماید. با اندکی دلهره و اضطراب شروع به خواندن متن کرد. پس از پایان یافتن زمان تعیین شده، با لحنی محبت آمیز از او پرسیدم:«آیا فرصت مجدد برای خواندن متن نیاز دارد؟» پاسخ داد: «نه» . این بار از او خواستم با صدای بلند متن را بخواند. در کمال تعجب همگان، او شمرده شمرده و تقریباً بدون غلط متن را خواند. به همین دلیل از دانش آموزان خواستم تا او را مورد تشویق قرار دهند. پس از تشویق دانش آموزان، انگار خودش هم متعجب شده بود. سپس از او خواستم تا کتاب بخوانیم خود را ببندد و روی میز معلم بگذارد و هر آن چه که در ذهنش ماند- کلمات و جملات متن - را روی تخته ی کلاس بنویسد. او آرام آرام به سوی تخته ی کلاس رفت. گچ رنگی را برداشت و با کمی مکث و تامل شروع به نوشتن نمود. در عین ناباوری، این فعالیت را هم به طور صحیح انجام داد. دوباره از دانش آموزان کلاس خواستم تا او را مورد تشویق قرار دهند.
او غرق در شادی و تعجب شده بود. دیگر در پوست خود نمی گنجید، احساس امنیت و آرامش عجیبی به او دست داده بود. احساس نمودم که او انگار در آسمان ها در حال پرواز است.و همین عامل باعث شده بود که به تمام سوالات مطرح شده یکی پس از دیگری پاسخ دهد.
معلم در حالی که زیر چشمی نیم نگاهی به من و دانش آموز می انداخت، گفت: «استاد! من در حیرتم. او که تا دیروز چیزی بلد نبود. نه می توانست بخواند و نه بنویسد. چگونه چنین چیزی ممکن است؟ فکر کنم واقعاً معجزه ای اتفاق افتاده است.»
آری، یکی از مسائل عمده ی تعلیم و تربیت، توجه به احتیاجات روحی و روانی دانش آموزان است که شامل: محبت، تعلق و بستگی به گروه، بیان و ابراز خود و امنیت می شود. عدم تامین آن ها نه تنها موجب اضطراب و ناراحتی بلکه موجب کاهش انگیزش و حتی موجب افزایش افت تحصیلی می گردد.
پس بیایید در کلاس های درس با ابراز محبت، هر روز شاهد معجزه های مختلفی باشیم.
مطالب مرتبط
تگها
مطالب پربیننده
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای مهندسی صنایع سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای مهندسی پزشکی سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای مهندسی مکانیک (2) سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای مهندسی مکانیک (1) سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای مهندسی نقشه برداری سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای مهندسی عمران سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای مهندسی برق سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای علوم شناختی سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای علوم کامپیوتر و بیوانفورماتیک سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای ژئوفیزیک سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای فیزیک سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای ریاضی سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای آمار سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای آموزش زبان و ادبیات انگلیسی سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای بیوشیمی سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای شهرسازی سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای معماری سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای مدرسی معارف اسلامی سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای علوم ارتباطات سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای حسابداری سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای گردشگری سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای حقوق سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای مدیریت سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای علم اطلاعات و دانش شناسی سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای روانشناسی ۲ سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای سنجش و اندازه گیری سال 1403
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای روانشناسی سال 1403
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای علوم تربیتی سال 1403
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای فلسفه سال 1403
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای الهیات و معارف اسلامی سال 1403
- قوانین کلاس و مدرسه
- قالب آماده و زیبای پاورپوینت(15)
- ۵ فیلم که همه زنان ایرانی باید تماشا کنند
- شعار سال ۱۴۰۱ «سال تولید، دانشبنیان و اشتغالآفرین»
- قالب زیبای پاورپوینت برای ارائه پروپوزال و دفاع رساله دکترا
- پورنوگرافی چیست و چه اثری بر مغز و رابطه جنسی دارد؟
- قالب پاورپوینت کادر دار زیبا
- رنگ چشم هایتان درباره شما و اجدادتان چه می گوید؟
- قالب پاورپوینت گرافیکی و طرح دار زیبا
- قالب پاورپوینت گرافیکی زیبا
- نمونه تدریس درس اول هدیه آسمان پنجم
- قالب پاورپوینت گرافیکی جالب
- متن کامل دعای جوشن کبیر با ترجمه
- اندکی درباره درسپژوهی
- همه زائران سلطان
- کتاب پسری که جادویی شد
- قالب پاورپوینت
- معرفی کتاب
- دوستی با کتاب
- قالب پاورپوینت گرافیکی
- درباره محسن رضایی
- قیافه و ظاهر واسه متولدین کدوم ماه، خیلی مهمه؟
- چشم رنگی ها چه شخصیتی دارند؟ روانشناسی رنگ چشم ها
- معرفی کتاب
- درباره امیر کبیر
- کتاب راهنمای کامل Interaction access
- درباره فخرالدین عراقی
- خلاصه کتاب سواد بصری
- کتاب پیوند زخم خورده
- درباره محسن مهر علیزاده