مصوبه کاهش تنوع مدارس و شورای عالی آموزشوپرورش
مصوبه کاهش تنوع مدارس بدون نظر شورای عالی آموزشوپرورش تصویب شد
معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: مجلس شورای اسلامی به این شورا مرجعیت قانونی داده، با این حال چه طور بدون طرح موضوع کاهش تنوع مدارس در این نهاد تخصصی، چنین مصوبه ای را تصویب کرده است؟
احمد عابدینی، درباره موضوع «چالش های اجرای قانون عدم تنوع مدارس» افزود: هر فردی که به مسائل اجتماعی توجه دارد، روی اصل موضوع برقراری عدالت آموزشی، بحثی ندارد و آن را میپسندد. از این جهت لازم است از دغدغه و نگاه نمایندگان مجلس شورای اسلامی قدردانی شود.
وی اظهار داشت: مباحث بنده با رویکرد کارشناسی است و نه سمت اداری. نمایندگان مجلس ۱۸ تا ۲۲ نوع مدرسه را احصا کرده اند و تلاش آنها کاهش تنوع مدرسه و تقلیل آنها به دو نوع دولتی و غیردولتی است.
معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در پاسخ به پرسشی درباره تحقیق مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در سال ۹۵ درباره تنوع مدارس و تقسیم بندی مدارس به چهار دسته از حیث توزیع آموزشی مطلوب، پوشش حداکثری، مخاطبان خاص و مشارکت مردم و میزان آمادگی آموزش و پرورش برای برچیده شدن این مدارس تا سال آینده، گفت: روی این مصوبه، مباحث بسیاری مطرح است.
عابدینی در برنامه تلویزیونی پرسشگر ادامه داد: مجلس شورای اسلامی به مسائل تخصصی آموزش و پرورش همانند استخدام، نوع مدارس، محتوای آموزشی ورود می کند، اما آیا به همان اندازه مسئولیت آن را می پذیرد؟
معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش درباره چرایی حضور نیافتن رئیس جمهوری در جلسات شورای عالی آموزش و پرورش اظهار داشت: قول هایی برای حضور ایشان در جلسات آتی داده شده، با این حال همه مصوبات شورا با امضای رئیس جمهوری ابلاغ میشود.
وی با طرح این سوال که آیا این مصوبه دارای پشتوانه پژوهشی بوده است؟ تصریح کرد: آیا حذف تنوع مراکز در نهادهای دیگر چون آموزش عالی نیز اتفاق می افتد؟ برداشت غلطی از موضوع تنوع مدارس صورت پذیرفته است.
عابدینی با تاکید بر اینکه خاستگاه مدارس متفاوت است، گفت: به عنوان مثال آموزش از راه دور، نوع مدرسه نیست، بلکه یک روش اداره مدرسه است. با حذف این مدرسه، چه خدمتی به عدالت می شود؟ جز اینکه حق تحصیل افراد داوطلب تحصیل در این مدارس سلب خواهد شد. هیات امنایی هم شیوه اداره است و نوع مدرسه نیست. مخاطب برخی مدارس مانند استثنایی، مخاطب خاص است و همان استدلال برای مستثنی شدن مدارس استثنایی در این قانون اخیر، چرا برای تیزهوشان مصداق پیدا نمی کند؟
عابدینی ادامه داد: مدارس هیات امنایی و نمونه دولتی بر مبنای مشارکت مردم شکل گرفته اند. نوع تقسیم بندی این مدارس صحیح نیست. با توجه به شرایط فعلی، ادغام مدارس امکان پذیر نیست.
معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش درباره ریشه این تنوع گفت: هر کشوری امکانات خوب داشته مدارس استاندارد دایر کرده است. اگر مدارس از حداقل ها برخوردار شوند دیگر مشکل تنوع حل خواهد شد. این شورا با اصل جداسازی و آزمون ورودی مدارس موافق نیست، اما آیا اگر دانش آموز نمونه دولتی به غیردولتی برود عین عدالت است؟
مصوبه مجلس با اسناد بالادستی تعارض دارد
فاطمه مهاجرانی، رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و باشگاه دانش پژوهان جوان نیز گفت: اگر انرژی که در این دو سال صرف حذف سمپاد شد، برای تقویت مدارس عادی ابتدایی به کار گرفته می شد، شاهد اتفاقات بهتری بودیم. البته شکی نیست که مصوبه اخیر از سر دلسوزی تدوین شده است.
وی افزود: کلمه عدالت دغدغه دوستان است و بسیار مبارک است. اما حضرت علی میفرماید "عدل، قرار دادن هر شیئی در جای خودش است" و وجود مدارس سمپاد به اندازه مدارس استثنایی، معنای عدالت است.
رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان با اشاره به اینکه پایش سیاست ها بسیار مهم است و این مدارس یک شبه خلق نشده اند و گروه هدفی دارند، تصریح کرد: تدریج گرایی منطقی، مهم است و نمی توان به یک باره رفتار کرد. نمی توان نهالی ۵۰ ساله را یک باره از جا برکند. سابقه کاری برخی مدارس تیزهوشان مربوط به دهه ۴۰ است.
مهاجرانی افزود: این مصوبه قانونی تعارضاتی با اسناد بالادستی دارد که سند ملی راهبردی نخبگان از این جمله است. اگر روزی به سمت تلفیق کامل حرکت شود حتما نباید مدرسه مجزا وجود داشته باشند و اگر آن روز برسد خرسند خواهیم بود. اما سیاست گذاری باید متناسب با شرایط روز باشد.
وی با بیان اینکه دو درصد جامعه مخاطب ما هستند و معاونت ابتدایی باید تعیین کند چه دانش آموزانی وارد مدارس سمپاد شوند، اظهار داشت: امسال آزمون ورودی، آزمون هوش بود. روز شنبه دو هفته گذشته اساسنامه سازمان سمپاد ابلاغ و روز یکشنبه مصوبه مجلس برای حذف تنوع تصویب شد.
مهاجرانی در پاسخ به اینکه در صورت تصویب این مصوبه در شورای نگهبان چه اقدامی باید شود؟ گفت: مطیع قانون هستیم و باید آن وقت راهکاری برای نحوه مدیریت موضوع پیدا کرد.
وی درباره شهریه مدارس سمپاد گفت: بخشی از مدارس سمپاد در مناطق محروم است و بسیاری از بچه ها هیچ گونه شهریه ای پرداخت نمی کنند. امسال در مدرسه شماره یک در ورودی پایه هفتم ۱۰ دانش آموز رایگان ثبت نام شدند. شهریه سمپاد یک دوم شهریه مصوب مدرسه غیردولتی است.
وی تاکید کرد: رهبری حداقل در هر دیدار نام سمپاد را نه با کلمه نخبگان بلکه با کلمه «سمپاد» آورده و ابراز نگرانی کرده اند. مدرسه سمپاد معنای مشخصی دارد و نباید تغییر کند.
مطالب مرتبط
-
کتاب آموزش علیه آموزش
-
مدرسه پویا
-
آمار دانشآموزان کشور
-
مقاله علمی و پژوهشی سواد رسانه ای ، نظام تربیتی و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش
-
مقاله بررسی رابطهی بین شایستگیهای عاطفیاجتماعی مدیران و رضایت کارکنان از کیفیت زندگیکاری
-
مقاله علمی و پژوهشی رفتار شهروندی سازمانی و توانمندسازی روان شناختی
-
مقاله علمی و پژوهشی دلایل گسترش و کاهش فساد اداری در مدارس آموزشی
-
مقاله علمی و پژوهشی سواد رسانه ای و توسعه انسانی
تگها
مطالب پربیننده
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای مهندسی صنایع سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای مهندسی پزشکی سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای مهندسی مکانیک (2) سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای مهندسی مکانیک (1) سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای مهندسی نقشه برداری سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای مهندسی عمران سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای مهندسی برق سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای علوم شناختی سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای علوم کامپیوتر و بیوانفورماتیک سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای ژئوفیزیک سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای فیزیک سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای ریاضی سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای آمار سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای آموزش زبان و ادبیات انگلیسی سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای بیوشیمی سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای شهرسازی سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای معماری سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای مدرسی معارف اسلامی سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای علوم ارتباطات سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای حسابداری سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای گردشگری سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای حقوق سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای مدیریت سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای علم اطلاعات و دانش شناسی سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای روانشناسی ۲ سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای سنجش و اندازه گیری سال 1403
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای روانشناسی سال 1403
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای علوم تربیتی سال 1403
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای فلسفه سال 1403
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای الهیات و معارف اسلامی سال 1403
- قوانین کلاس و مدرسه
- قالب آماده و زیبای پاورپوینت(15)
- ۵ فیلم که همه زنان ایرانی باید تماشا کنند
- شعار سال ۱۴۰۱ «سال تولید، دانشبنیان و اشتغالآفرین»
- پورنوگرافی چیست و چه اثری بر مغز و رابطه جنسی دارد؟
- رنگ چشم هایتان درباره شما و اجدادتان چه می گوید؟
- قالب زیبای پاورپوینت برای ارائه پروپوزال و دفاع رساله دکترا
- قالب پاورپوینت کادر دار زیبا
- متن کامل دعای جوشن کبیر با ترجمه
- قالب پاورپوینت گرافیکی و طرح دار زیبا
- قالب پاورپوینت گرافیکی زیبا
- نمونه تدریس درس اول هدیه آسمان پنجم
- قالب پاورپوینت گرافیکی جالب
- اندکی درباره درسپژوهی
- قیافه و ظاهر واسه متولدین کدوم ماه، خیلی مهمه؟
- قالب پاورپوینت
- همه زائران سلطان
- چشم رنگی ها چه شخصیتی دارند؟ روانشناسی رنگ چشم ها
- کتاب پسری که جادویی شد
- معرفی کتاب
- دوستی با کتاب
- قالب پاورپوینت گرافیکی
- درباره محسن رضایی
- تکنولوژی و اهمیت آن در زندگی امروزی
- معرفی کتاب
- خلاصه کتاب سواد بصری
- درباره امیر کبیر
- درباره فخرالدین عراقی
- کتاب پیوند زخم خورده
- کتاب راهنمای کامل Interaction access