مقالات خودمراقبتی
چرا کودکان از زمان همهگیری کرونا کمتر صحبت میکنند؟

در میان استرس و اختلال ناشی از بیماری همهگیری کرونا، والدین و مراقبان کودکان زمان و انرژی کمتری برای مشارکت دادن کودکان نوپا در مکالمه داشتهاند.
مطالعات جدید از محققان بیمارستان «رود آیلند» و بنیاد غیرانتفاعی LENA نشان میدهد، کودکانی که در طول همهگیری کرونا به دنیا می آیند، به میزان قابل توجهی کمتر صدا سازی میکنند و در رفتارهای کلامی نوبتی که برای رشد مهارت های زبانی حیاتی است، کمتر مشارکت می کنند.
«شان دیونی»، مدیر آزمایشگاه تصویربرداری پیشرفته کودک در مرکز INSPIRE بیمارستان رود آیلند، و همکارانش از سال ۲۰۱۰ بیش از هزار و ۷۰۰ خانواده و فزرندانشان را در رود آیلند ردیابی کرده اند.
محققان همزمان با رشد کودکان، آزمایشهای رشد شناختی و زبانی و همچنین اسکنهای مغزی انجام دادند و نحوه مواجهه کودکان با زبان را در اولین سالهای زندگیشان بررسی کردند. این محققان در طول همهگیری کرونا نیز ارزیابیهای خود را ادامه دادند، اما دیونی گفت که وی و همکارانش به سرعت متوجه تغییری در کودکان مورد مطالعه شان شدند.
دیونی گفت: ما چند ماه پس از همهگیری کرونا متوجه شدیم که بچهها در انجام تستهای شناختی کمی چالشهای بزرگتری دارند. به نظر میرسید که کودکان کمی بیشتر طول میکشد تا ارزیابیهای خود را انجام دهند و احتمالا آنگونه که معمولا مشاهده کرده بودیم توجه یا عملکرد خوبی نداشتند.
با گذشت یک سال از همه گیری کرونا، میانگین عملکرد شناختی کودکان ۳ ماهه تا ۳ ساله کمترین میزان از زمانی بود که محققان شروع به اندازه گیری آن در سال ۲۰۱۰ کردند.
برای کودکان نوپا ۱۶ ماهه یا کمتر، نمرات زبان بیانی و دریافتی از حدود ۹۰ امتیاز در مقیاس ۱۴۰ در سال ۲۰۲۰ به ۶۰ امتیاز در سال ۲۰۲۱ در ارزیابی های عادی مهارت های کلامی کاهش یافت. علاوه بر این، دادههای تصویربرداری عصبی نشان میدهد، نوزادانی که در طول همهگیری به دنیا میآیند، در مقایسه با نوزادانی که در سالهای قبل از همهگیری به دنیا آمدهاند، رشد کندتری در ماده سفید، کانالهای ارتباطی مغز داشتهاند.
وی گفت: اینطور نیست که این رشد ابتدا کند باشد و به آرامی به حالت عادی باز گردد، بلکه به نظر می رسد که این رشد با گذشت زمان در حال کاهش است؛ بدان معنا که به نظر می رسد تأثیر تجمعی کووید بر محیط در حال وخیم تر شدن است. بنابراین این موضوع هشدار دهنده است.
درگیری کمتر زبانی
تحقیقات دیونی و هم تحقیقات جداگانه ای که توسط محققان بنیاد LENA انجام شد، نشان می دهد که این تأخیرهای رشدی احتمالا به دلیل درگیری کمتر زبانی ایجاد می شود. ۳۰ سال پیش، روانشناسان کودک دانشگاه کانزاس متوجه شدند که رشد زبانی کودکان تا حد زیادی به افرادی بستگی دارد که آنها را در گفتگوی غنی درباره جهان اطراف خود درگیر می کنند.
مطالعه برجسته آنها، «تفاوت های معنی داری» را میان دایره لغات کودکان تا ۳ سالگی در خانواده های مرفه و خانواده هایی که تحت پوشش های حمایتی رفاهی قرار دارند تخمین زد؛ این مطالعه نشان داد که کودکان خانواده های مرفه تا ۳ سالگی در ساعت بیش از سه و نیم برابر کودکان خانواده های تحت پوشش های حمایتی - رفاهی کلمه می شنوند. این موضوع شکافی را میان کودکان این دو خانواده در مورد دایره لغات ۳۰ میلیون کلمه ای که باید تا زمان شروع مدرسه بدانند، ایجاد می کند.
بزرگسالان به کودکان کمک میکنند تا مهارتهای زبانی خود را با «نوبتگیری مکالمهای» تقویت کنند - به این صورت که در پاسخ به صدای ناله یا گریه کودک با آنها صحبت می کنند و سپس مکث می کنند تا به کودک نوپا اجازه دهند که به آنها جواب دهد. والدین اغلب از مبادلاتی این چنینی برای پاسخ به نیازهای فرزندان خود یا تشویق علایق آنها استفاده می کنند.
سه سال قبل از همه گیری کرونا، یک کودک ۲ ساله در مطالعه رود آیلند به طور متوسط ۱۰۰-۱۴۰ کلمه در ساعت می شنید و ۳۵-۵۰ مکالمه با بزرگسالان اطراف خود داشت. در مقابل، در سال های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱، یک کودک ۲ ساله حدود ۲۰ تا ۷۰ کلمه در ساعت می شنید و ۱۵ تا ۲۵ مکالمه در ساعت داشت.
دئونی همچنین دریافت که کودکان نوپا در طول همهگیری، بخش بیشتری از وقت خود را صرف تماشای تلویزیون میکنند. این در حالی است که آکادمی اطفال آمریکا استفاده از رسانه و تلویزیون را برای کودکان زیر ۲ سال توصیه نمی کند.
محققان گفتند: که بیماری همه گیری کرونا خانواده ها را به گونه ای تحت فشار قرار داده که مشارکت آنها را با فرزندانشان کمتر کرده است. والدین خشمگین تر شده اند و کودکان نوپا اغلب با خواهر یا برادر بزرگتر خود در خانه می مانند و نیز تعداد کودکانی که در برنامه های رسمی مراقبت روزانه با معلمانی که برای مشارکت آنها آموزش دیده اند، کمتر شده است. علاوه بر این، در بسیاری از موارد، معلمان دوره های اول با هدف محدود کردن شیوع کرونا از ماسکهای صورت استفاده میکنند که این موضوع دیدن عباراتی که معلم صحبت می کند و شنیدن این عبارات و پاسخ دادن به آنها را برای کودک دشوارتر کرده است./ ایرنا
مطالب مرتبط
-
درباره علی مرادخانی
-
یک سبد لباس کثیف آموزشی!!
-
ویروس کرونا چیست؟ اینفوگراف ویروس کرونا
-
مقاله علمی و پژوهشی عوامل مؤثر بر رضایت شغلی کارکنان
-
ویروس کرونا؛ موضوع ۱۶۳ پایان نامه و پروپوزال در سال ۹۹
-
با کودک خجالتی چطور رفتار کنیم؟
-
کلاسهای مجازی دانشگاه آزاد اسلامی
-
مقاله علمی و پژوهشی عوامل موثر بر افزایش بهره وری
تگها
مطالب پربیننده
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای مهندسی صنایع سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای مهندسی پزشکی سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای مهندسی مکانیک (2) سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای مهندسی مکانیک (1) سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای مهندسی نقشه برداری سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای مهندسی عمران سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای مهندسی برق سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای علوم شناختی سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای علوم کامپیوتر و بیوانفورماتیک سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای ژئوفیزیک سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای فیزیک سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای ریاضی سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای آمار سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای آموزش زبان و ادبیات انگلیسی سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای بیوشیمی سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای شهرسازی سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای معماری سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای مدرسی معارف اسلامی سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای علوم ارتباطات سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای حسابداری سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای گردشگری سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای حقوق سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای مدیریت سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای علم اطلاعات و دانش شناسی سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای روانشناسی ۲ سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای سنجش و اندازه گیری سال 1403
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای روانشناسی سال 1403
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای علوم تربیتی سال 1403
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای فلسفه سال 1403
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای الهیات و معارف اسلامی سال 1403
- قوانین کلاس و مدرسه
- قالب آماده و زیبای پاورپوینت(15)
- ۵ فیلم که همه زنان ایرانی باید تماشا کنند
- شعار سال ۱۴۰۱ «سال تولید، دانشبنیان و اشتغالآفرین»
- قالب زیبای پاورپوینت برای ارائه پروپوزال و دفاع رساله دکترا
- پورنوگرافی چیست و چه اثری بر مغز و رابطه جنسی دارد؟
- قالب پاورپوینت کادر دار زیبا
- رنگ چشم هایتان درباره شما و اجدادتان چه می گوید؟
- قالب پاورپوینت گرافیکی و طرح دار زیبا
- قالب پاورپوینت گرافیکی زیبا
- نمونه تدریس درس اول هدیه آسمان پنجم
- قالب پاورپوینت گرافیکی جالب
- متن کامل دعای جوشن کبیر با ترجمه
- اندکی درباره درسپژوهی
- همه زائران سلطان
- کتاب پسری که جادویی شد
- قالب پاورپوینت
- معرفی کتاب
- دوستی با کتاب
- قالب پاورپوینت گرافیکی
- قیافه و ظاهر واسه متولدین کدوم ماه، خیلی مهمه؟
- درباره محسن رضایی
- چشم رنگی ها چه شخصیتی دارند؟ روانشناسی رنگ چشم ها
- معرفی کتاب
- درباره امیر کبیر
- کتاب راهنمای کامل Interaction access
- درباره فخرالدین عراقی
- خلاصه کتاب سواد بصری
- کتاب پیوند زخم خورده
- درباره محسن مهر علیزاده
- قوانین کلاس و مدرسه
- قالب آماده و زیبای پاورپوینت(15)
- ۵ فیلم که همه زنان ایرانی باید تماشا کنند
- شعار سال ۱۴۰۱ «سال تولید، دانشبنیان و اشتغالآفرین»
- قالب زیبای پاورپوینت برای ارائه پروپوزال و دفاع رساله دکترا
- پورنوگرافی چیست و چه اثری بر مغز و رابطه جنسی دارد؟
- قالب پاورپوینت کادر دار زیبا
- رنگ چشم هایتان درباره شما و اجدادتان چه می گوید؟
- قالب پاورپوینت گرافیکی و طرح دار زیبا
- قالب پاورپوینت گرافیکی زیبا
- نمونه تدریس درس اول هدیه آسمان پنجم
- قالب پاورپوینت گرافیکی جالب
- متن کامل دعای جوشن کبیر با ترجمه
- اندکی درباره درسپژوهی
- همه زائران سلطان
- کتاب پسری که جادویی شد
- قالب پاورپوینت
- معرفی کتاب
- دوستی با کتاب
- قالب پاورپوینت گرافیکی
- قیافه و ظاهر واسه متولدین کدوم ماه، خیلی مهمه؟
- درباره محسن رضایی
- چشم رنگی ها چه شخصیتی دارند؟ روانشناسی رنگ چشم ها
- معرفی کتاب
- درباره امیر کبیر
- کتاب راهنمای کامل Interaction access
- درباره فخرالدین عراقی
- خلاصه کتاب سواد بصری
- کتاب پیوند زخم خورده
- درباره محسن مهر علیزاده