مقالات فرهنگی

نمایشگاه مجازی کتاب و اثرات آن

نمایشگاه مجازی کتاب و اثرات آن

نمایشگاه مجازی کتاب تهران، رویداد باارزشی برای صنعت نشر است، چراکه زمینه‌ساز برقراری عدالت فرهنگی برای کل افراد جامعه به‌شمار می‌آید.

نمایشگاه مجازی کتاب تهران، رویداد باارزشی برای صنعت نشر است، چراکه زمینه‌ساز برقراری عدالت فرهنگی برای کل افراد جامعه به‌شمار می‌آید.

در ادامه یادداشت ششم بهمن روزنامه جام‌جم آمده است: هرچند که نمایشگاه مجازی کتاب قابل مقایسه با نمایشگاه‌های حضوری نیست و هرکدام کارکردهای خاص خود را دارند، اما حرکت به سمت مجازی شدن و رقم زدن چنین رویدادی؛ جزو برکاتی است که در دوران کرونا با همه منحوس بودن آن، به دست آمد. نکته‌ای که وجود دارد، این است که برگزارکنندگان نمایشگاه در وزارت ارشاد و فعالان حوزه نشر؛ همزمان با برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب باید به مواردی که به پربارتر شدن و نتیجه‌بخشی این نمایشگاه کمک می‌کند نیز توجه داشته باشند. چراکه در نمایشگاه حضوری، ما شاهد اتفاقاتی مانند رونمایی کتاب، تعامل میان نویسندگان و ناشران، همکاری و تعامل میان فعالان حوزه نشر و کارهایی از این دست بودیم و خود این اتفاقات، به خودی خود ارزشمند بودند.

قاعدتا متناسب با فضای مجازی نیز باید شاهد رقم خوردن چنین امور مثبتی باشیم. اما اساسا نمایشگاه مجازی همه‌گیری مخاطبان در سراسر کشور با سلیقه‌های مختلف است و این جزو ارزشمندترین نقطه قوت این رویداد محسوب می‌شود. البته باید توجه داشت که برگزاری نمایشگاه به صورت دو بخش حضوری و مجازی امر درستی نخواهد بود، زیرا ما ناشران در نمایشگاه حضوری صرفا به دنبال فروش کتاب نبودیم و اهداف دیگری مانند تعامل‌ میان نویسندگان و ناشران را نیز دنبال می‌کردیم، البته می‌توان در حاشیه نمایشگاه‌های مجازی نیز نمایشگاه‌های اختصاصی موضوعی تشکیل داد.

واقعیت این است که ما در حوزه کتاب در این سال‌ها آنقدر برای ترویج مردم به کتابخوانی و معرفی آثار خوب، کم کار کرده‌ایم که با وجود همین گردش کوچک مالی‌ در حوزه کتاب؛ سریعا نگران کتابفروشی‌ها می‌شویم. بنده به عنوان ناشری در شرق کشور و کسی که حدودا در مدیریت ۳۸ فروشگاه کتاب و نمایندگی نشر شرکت دارم، می‌گویم که در این سال‌ها به هر میزان که مراکز عرضه‌مان را افزایش داده‌ایم، میزان عرضه ما نیز افزایش پیدا کرد. تجربه سال گذشته ما نشان داد که فروش مجازی کتاب و برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب مکمل خرید حضوری و فروشگاه‌های فیزیکی خواهد بود، چرا که مخاطب با این فضا به‌علاوه فروشگاه‌های حضوری آشنا خواهد شد و از این رو نباید نگران کتابفروشی‌ها و کساد شدن بازار آنها بود.

اما بسیار مطلوب است اگر متولیان وزارت ارشاد، چنین نمایشگاهی را در یک نوبت با پایگاه داده‌ای فروشگاه‌های کتاب سراسر کشور برای کتابفروشی‌ها نیز برگزار کنند تا افراد با اتصال به فروشگاه‌های کتاب شهرهای خود یا سراسر شهرها؛ خرید کنند و از طرف دیگر کارشناسان حوزه کتاب، دغدغه ضرر مالی کتابفروشی‌ها را با برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب نداشته باشند. البته این امر به پیاده‌سازی زیر ساخت‌های لازم توسط وزارت ارشاد نیاز دارد. نکته دیگری که در این‌باره می‌توان به آن اشاره کرد، این است که این رویداد در رسانه‌های رسمی کشور هنوز غریب و کمرنگ است و آنگونه که باید، به ترویج و معرفی این نمایشگاه پرداخته نشده است.

اولین دوره نمایشگاه مجازی کتاب چه به لحاظ فنی و چه به لحاظ فرآیندی، اشکالاتی داشت. اما در این دوره این نواقص برطرف شد، لذا به عنوان ناشری که در شرق کشور فعالیت دارم، وظیفه خودم می‌دانم که از تمام دست‌اندرکاران این رویداد مهم در دوره جدید وزارت ارشاد تشکر ویژه داشته باشم. 

مطالب مرتبط

تگ‌ها

مطالب پربیننده

امروز
هفته
ماه

عضویت در خبرنامه