مقالات اجتماعی
بازگشت به رتبهبندی واقعی معلمان
وزیران پیشین آموزش و پرورش طرح رتبهبندی را با حقوق و مزایا گره زدند و این انگاره را بهوجود آوردند که قرار است همه معلمان در سطح اعضای هیأت علمی دیده شوند و حقوقشان به اندازه هیأت علمی افزایش یابد.
وزیران پیشین آموزش و پرورش طرح رتبهبندی را با حقوق و مزایا گره زدند و این انگاره را بهوجود آوردند که قرار است همه معلمان در سطح اعضای هیأت علمی دیده شوند و حقوقشان به اندازه هیأت علمی افزایش یابد.
در ادامه یادداشت هفتم آذر ۱۴۰۰ روزنامه همشهری به قلم محیالدین بهراممحمدیان معاون اسبق وزیر آموزشوپرورش در سازمان پژوهش میخوانیم: در دهه۸۰ که طرح رتبهبندی معلمان را ذیل سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نوشتیم، از ۲بعد به آن پرداختیم؛ اول اینکه در نقشه جامع علمی کشور معلمان را متفاوت از کارمندان دولت ببینیم و آنها را در زمره اعضای هیأت علمی، پژوهشگران و فناوران قرار دهیم و دوم اینکه معلمان را دائم در ساحتهای مختلف با یکدیگر بسنجیم و براساس نتایج بهدست آمده، به آنها جایگاه و منزلت جدید بدهیم که در پی این ایده، سازمان نظام معلمی را که یک نهاد صنفی و غیرسیاسی است، پیشنهاد دادیم؛ درواقع میخواستیم نگاه متفاوتی به جایگاه معلمان داشته باشیم که باعث رشد و تعالی آنها شود.
اما در طول ۱۰سال گذشته، شکل نظام رتبهبندی معلمان بهطور کلی تغییر پیدا کرد و به قانونی تبدیل شد که کمترین تشابه را با طرح اولیه داشت؛ یعنی وزیران پیشین آموزش و پرورش طرح رتبهبندی را با حقوق و مزایا گره زدند و این انگاره را بهوجود آوردند که قرار است همه معلمان در سطح اعضای هیأت علمی دیده شوند و حقوقشان به اندازه هیأت علمی افزایش یابد. این اتفاق همراه شد با نگاه تنگنظرانه عدهای که معتقد بوده و هستند که افزایش حقوق معلمان براساس رتبهبندی باعث تورم، کسری بودجه، خلق پول جدید و... میشود که ما با آن موافق نیستیم و معتقدیم تنها بهانهای است که جایگاه معلمان هیچگاه ارتقا نیابد.
حالا از تمام اتفاقات پیش آمده و کژتابیهایی که پیرامون رتبهبندی معلمان پیش آمده و نظام سازمان معلمی که بهطور کلی نادیده گرفته شد، گذشتهایم و به نقطه بنبست و کوری رسیدهایم که باعث تولید نارضایتی در معلمان شده است. حالا سؤال همه این است که چگونه این مسئله که ۱۰سال حل نشده را باید حل کرد تا هم دولت ضرر نکند و هم معلمان به حق اصلی خود برسند؟
پاسخ من این است که به طرح اولیه برگردیم و سازمان نظام معلمی را راه بیندازیم؛ طوری که دولت درگیر آن نشود و اجازه دهیم یک هیأت داوری مستقل و حرفهای از خود معلمان، صلاحیت کاری و شخصی همکاران خود را بررسی کنند و همچون پزشکان و مهندسان و وکیلان، مستقل از دولت سازوکار صنفی خود را بسازند. سپس براساس خروجی سازمان نظام معلمی، گروهی که بتوانند همچون استادان عضو هیأت علمی حقوق بگیرند، مشخص خواهند شد که پیشبینی ما این است ۴۰درصد از جمعیت معلمان را تشکیل خواهند داد و ۶۰درصد باقیمانده نیز در سطوح پایینتری حقوق خواهند گرفت که بار مالی برای دولت نخواهد داشت؛ ضمن اینکه این گروه میتوانند به مرور زمان خود را ارتقا داده و به رتبههای بالاتر برسانند.
مسئله معیشتی معلمان هم باید بهگونه دیگری حل شود؛ یعنی دولت به قانون تمکین کند و حقوق معلمان را براساس نرخ تورم افزایش دهد. در این صورت حقوق آنها، ۴۵درصد بالا خواهد رفت و عدالت درباره آنها مانند سایر کارکنان دولت رعایت خواهد شد. این ایدهای است که در ابتدای راه نیز ما آن را تعریف و ساعتها درباره آن بحث و بررسی کردهایم که اگر اجرا میشد هیچیک از مشکلات حاضر پیرامون رتبهبندی معلمان رخ نمیداد.
مطالب مرتبط
- کتاب آموزش علیه آموزش
- کتاب خانههای تاریخ
- مدرسه پویا
- مقاله علمی و پژوهشی سواد رسانه ای ، نظام تربیتی و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش
- آمار دانشآموزان کشور
- مقاله بررسی رابطهی بین شایستگیهای عاطفیاجتماعی مدیران و رضایت کارکنان از کیفیت زندگیکاری
- مقاله علمی و پژوهشی رفتار شهروندی سازمانی و توانمندسازی روان شناختی
- شرط تاسیس دانشگاههای علوم پزشکی
تگها
مطالب پربیننده
- چگونه تشخیص دهیم یک تصویر با هوش مصنوعی ساخته شده؟
- آموزش کامل تهیه سبزه عید با تخم شربتی
- کاهش وزن علمی و بدون برگشت
- چگونه میتوان از اینستاگرام، تیکتاک و گوشیهای همراه فاصله گرفت؟
- کمبود چه مواد غذایی باعث افزایش ابتلا به افسردگی میشود؟
- چطور مامان بابای خودمان باشیم؟
- مادران تلفنهمراه خود را به کودکشان بدهند یا خیر؟
- چرا مردان در بیان احساسات خود موفق نیستند؟
- آیا در برزخ، شفاعت وجود دارد؟
- "همای سعادت" اسطوره یا واقعیت؟!
- گیاهانی که استرس خانه و محل کار را کاهش میدهند
- سیگارهای الکترونیک یک جایگزین توهم زا
- سونامی سالمندی، بحران پیش روی کشور
- درباره خانه عباسیان، شاهکار معماری ایران در کاشان
- درباره قنات بلده فردوس؛ بیبدیل در دل کویر
- درباره شغاب، گورستان دلاوران در بوشهر
- کاخ خسرو کرمانشاه؛ شکوهی به جا مانده از دوران ساسانی
- درباره پل ساسانی دزفول، کهنترین پل آجری جهان
- چگونه سینمای ایران به رکورد فروش ۱۰۰۰ میلیارد تومان رسید؟
- لذتبخشترین نماز
- درباره تذهیب و انواع آن
- چقدر برای شریک زندگیمان وقت بگذاریم؟
- مواد غذایی موثر در بهبود علائم یائسگی
- حضرت زهرا (س) و تاکید روی آموزش علم
- هشدار؛ چه پیامکهایی را باز نکنید
- اسانسهای دافع اضطراب را بشناسیم
- حضرت زهرا (س)، الگوی بیبدیل یک زن مسلمان
- درمان تورم کف و قوزک پا
- معرفی غذاهای سنتی ایرانی در شب یلدا همراه با تصاویر
- نحوه آموزش صبر و بردباری به کودکان
- قوانین کلاس و مدرسه
- قالب آماده و زیبای پاورپوینت(15)
- ۵ فیلم که همه زنان ایرانی باید تماشا کنند
- شعار سال ۱۴۰۱ «سال تولید، دانشبنیان و اشتغالآفرین»
- قالب زیبای پاورپوینت برای ارائه پروپوزال و دفاع رساله دکترا
- قالب پاورپوینت کادر دار زیبا
- قالب پاورپوینت گرافیکی و طرح دار زیبا
- قالب پاورپوینت گرافیکی زیبا
- رنگ چشم هایتان درباره شما و اجدادتان چه می گوید؟
- قالب پاورپوینت گرافیکی جالب
- نمونه تدریس درس اول هدیه آسمان پنجم
- اندکی درباره درسپژوهی
- کتاب پسری که جادویی شد
- همه زائران سلطان
- قالب پاورپوینت
- معرفی کتاب
- دوستی با کتاب
- پورنوگرافی چیست و چه اثری بر مغز و رابطه جنسی دارد؟
- قالب پاورپوینت گرافیکی
- درباره محسن رضایی
- معرفی کتاب
- کتاب راهنمای کامل Interaction access
- درباره امیر کبیر
- کتاب پیوند زخم خورده
- کتاب آموزش علیه آموزش
- درباره فخرالدین عراقی
- خلاصه کتاب سواد بصری
- درباره محسن مهر علیزاده
- تورم به کدام سو میرود؟
- طغیان سرخک