مقالات ویروس کرونا
کرونا و تعادل فقر آموزشی
پس از یأس و عدم موفقیت اقتصاددانان و سیاسـتگذاران برای توسعه برخی از جوامع، نظریهای تحتعنوان تعادل فقر مطرح شد.
پس از یأس و عدم موفقیت اقتصاددانان و سیاسـتگذاران برای توسعه برخی از جوامع، نظریهای تحتعنوان تعادل فقر مطرح شد.
روزنامه آرمان ملی ۶ آذر در یادداشتی به قلم احمد میدری معاون سابق وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نوشت: براساس این نظریه مجموعه نیروهای مؤثر بر وضعیت یک جامعه بهگونهای است که فقر را به حالتی معمول تبدیل کرده است و بهسادگی نمیتوان این تعادل نامبارک و ویرانگر را جابهجا کرد. سیاستهای مختلف برای توسعه کشاورزی در بسیاری از مناطق روستایی مانند دادن وامهای ترجیحی با نرخ سود پایین، معرفی بذرهای پربازده، معرفی فناوری جدید، تأسیس تعاونیهای روستاییان همه با نتایج بسیار متفاوت با آنچه طراحان سیاست در ذهن داشتند محقق میشد.
جوامع محلی یا از این سیاستها استقبال نمیکردند یا درعمل آن را منحرف میساختند. با اعتراف به این ناتوانی و شکست بود که سیاستهای دیگری مطرح شد تا با همکاری جوامع محلی راهی برای شکست تعادل فقرساز طراحی شود. وضعیت نظام آموزشی ایران قبل از کرونا نیز با مشکلات مختلفی روبهرو بود.
تفکیک طبقاتی دانشآموزان، بازماندگی از تحصیل گروههای فقیر، افت تحصیلی، سرخوردگی بیش از ۹۰ درصد از دانشآموزان در کنکور، افزایش آسیبهای اجتماعی در مدارس، هزینههای سنگین تحصیلی از جمله مشکلات شناخته شده نظام آموزشی ایران است. کرونا در یک چنین فضایی وارد نظام آموزشی ایران شد. آموزش غیرحضوری با سرعت بسیار زیاد در نظام آموزشی جایگزین شد.
سرعت طراحی و اجرای نرم افزار شاد یکی از تحولات بزرگ فناوری اطلاعات در نظام اداری ایران بود. این استقبال گسترده تنها بیانگر اراده و سختکوشی مسئولان وقت نبود، بلکه چنانکه استمرار آموزش غیرحضوری نشان داد علاقه دست اندرکاران نظام آموزشی از خانوادهها گرفته تا معلمان و دستگاه اجرایی آموزش و پرورش از این شیوه جدید استقبال کردند. اکنون ۱۸ ماه از شیوع این همهگیری میگذرد و مدارس کم و بیش بههمان صورت غیرحضوری بهفعالیت خود مشغول هستند. آموزش غیرحضوری پیامدهای منفی بنیادی بهجای گذاشته و خواهد گذاشت. وزارت آموزش و پرورش بارها اعلام کرد بیش از ۳ میلیون دانشآموز فاقد تبلت یا تلفن همراه هستند، عدم دسترسی این تعداد از دانشآموزان هرچند به خودی خود آماری وحشتناک است، اما یکی از پیامدهای آموزش غیرحضوری است.
میتوان برخی از پیامدهای منفی آن را فهرست نمود: شکاف یادگیری و افت آموزشی. منظور از شکاف یادگیری میزان توانایی آموزشی و مهارتی یک دانشآموز با پایه تحصیلی است. بهطور مثال دانشآموزی که دوره ابتدایی را به پایان رسانده اما نمیتواند با سرعت لازم کتاب فارسی را بخواند و شکاف یادگیری دارد. اختلال گسترده در مهارتهای ارتباطی. مدرسه یک کانون ارتباطی است که دانشآموز بسیاری از رفتارهای اجتماعی را در آنجا میآموزد. با تعطیلی مدارس نمیتوان میزان آسیبی که به مهارتهای ارتباطی وارد شده است، اندازهگیری کرد. تضعیف عادات رفتاری خوب.
دانشآموز برای حضور در مدرسه باید سر یک ساعت مشخص بیدار میشد، لباس میپوشید و به مدرسه میرفت و تا زنگ تفریح در کلاس میماند. باید نظم کلاس را رعایت میکرد. همه این عادات در سال تحصیلی قبل و این سال تعطیل شده است. چاقی دانشآموزان تنها یکی از ظواهر از بین رفتن این عادات رفتاری است. شاید کمتر کسی حداقل شفاف اعلام کند آموزش غیرحضوری بهتر از آموزش حضوری است. اما نیروهای موثر اجتماعی و اداری خواهان تداوم وضعیت موجود هستند. هیچ وسیله کمک آموزشی نمیتواند جایگزین مدرسه شود.
اولیای دانشآموزان از مدارس چندان رضایت نداشتند. وزارت آموزش و پرورش بارها از افزایش آسیبهای اجتماعی مانند اعتیاد در مدارس خبر داده بود. خانوادهها در آموزش غیرحضوری دیگر نگران این قبیل مشکلات نیستند. این وضعیت همان تعادلی است که در ابتدا به آن اشاره شد. همه نیروها خواهان استمرار آن هستند. تنها گروهی که نگران آینده است میخواهد این وضعیت تغییر یابد.
اما چه نیرویی میتواند دانشآموزان، اولیا آنها، کادر آموزش و وزارت آموزش و پرورش را ترغیب به بازگشت به حالت عادی نماید. در کشورهای دیگر حتی زمانی که بازارها و ادارات تعطیل شدند مدارس نیمه باز بودند؛ معلمان مانند شرایط عادی به مدرسه میرفتند و از مدرسه آموزش غیرحضوری میدادند و دانشآموزان به نوبت با رعایت فاصلهگذاری اجتماعی به مدرسه میرفتند. در ایران تمام بازارها مملو از جمعیت است و تنها مراکز آموزشی از آموزش عمومی گرفته تا دانشگاهها تعطیل هستند.
اخبار موجود حکایت از آن دارد که به طور غیررسمی به مدیران مدرسه گفته میشود بیماری دانشآموزان و معلمان به عهده آنهاست و مدیران علاوه بر عللی که برای تداوم تعطیلی دارند، برای اجتناب از این ریسک مدارس کشور را همچنان تعطیل نگه داشتهاند. تعادل فقر، چه فقر درآمد و چه فقر آموزشی، به ناگهان چهره وحشتناک خود را هویدا خواهد ساخت. وقتی ایرانیان فهمیدند که چقدر فاصله آنها با اروپاییان زیاد شده است از تعادل فقر خود پشیمان شدند و خواستند که شکاف خود با جهان را پرکنند. پیامدهای فقر آموزشی نیز دیر یا زود خود را بر ما آشکار خواهد ساخت. اجازه ندهیم این شناخت دیرهنگام نوشدارویی بعد از مرگ سهرابها باشد.
مطالب مرتبط
- مقاله بررسی شاخصهای فقر در مناطق شهری استان خراسان رضوی
- مقاله ارزیابی فقر در استان سمنان طی برنامههای پنج ساله اول، دوم و سوم توسعه اقتصادی
- مقاله تجزیة تغییرات فقر به دو عامل رشد و باز توزیع طی برنامههای دوم و سوم توسعة اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ایران
- مقاله توزیع مخارج عمومی آموزش در ایران با روش تحلیل وقوع منفعت
- شب یلدا و روشنی هزارانساله را دیگرگون پاس بداریم
- «هانتا ویروس» را بشناسیم؛ آیا ویروس جدیدی جان انسانها را تهدید میکند؟
- کرونا چگونه درک ما را از «زمان» تغییر داد؟
- «من و کرونا»؛ چطور سیستم ایمنی خودمان را افزایش دهیم؟
تگها
مطالب پربیننده
- چگونه تشخیص دهیم یک تصویر با هوش مصنوعی ساخته شده؟
- آموزش کامل تهیه سبزه عید با تخم شربتی
- کاهش وزن علمی و بدون برگشت
- چگونه میتوان از اینستاگرام، تیکتاک و گوشیهای همراه فاصله گرفت؟
- کمبود چه مواد غذایی باعث افزایش ابتلا به افسردگی میشود؟
- چطور مامان بابای خودمان باشیم؟
- مادران تلفنهمراه خود را به کودکشان بدهند یا خیر؟
- چرا مردان در بیان احساسات خود موفق نیستند؟
- آیا در برزخ، شفاعت وجود دارد؟
- "همای سعادت" اسطوره یا واقعیت؟!
- گیاهانی که استرس خانه و محل کار را کاهش میدهند
- سیگارهای الکترونیک یک جایگزین توهم زا
- سونامی سالمندی، بحران پیش روی کشور
- درباره خانه عباسیان، شاهکار معماری ایران در کاشان
- درباره قنات بلده فردوس؛ بیبدیل در دل کویر
- درباره شغاب، گورستان دلاوران در بوشهر
- کاخ خسرو کرمانشاه؛ شکوهی به جا مانده از دوران ساسانی
- درباره پل ساسانی دزفول، کهنترین پل آجری جهان
- چگونه سینمای ایران به رکورد فروش ۱۰۰۰ میلیارد تومان رسید؟
- لذتبخشترین نماز
- درباره تذهیب و انواع آن
- چقدر برای شریک زندگیمان وقت بگذاریم؟
- مواد غذایی موثر در بهبود علائم یائسگی
- حضرت زهرا (س) و تاکید روی آموزش علم
- هشدار؛ چه پیامکهایی را باز نکنید
- اسانسهای دافع اضطراب را بشناسیم
- حضرت زهرا (س)، الگوی بیبدیل یک زن مسلمان
- درمان تورم کف و قوزک پا
- معرفی غذاهای سنتی ایرانی در شب یلدا همراه با تصاویر
- نحوه آموزش صبر و بردباری به کودکان
- قوانین کلاس و مدرسه
- قالب آماده و زیبای پاورپوینت(15)
- ۵ فیلم که همه زنان ایرانی باید تماشا کنند
- شعار سال ۱۴۰۱ «سال تولید، دانشبنیان و اشتغالآفرین»
- قالب زیبای پاورپوینت برای ارائه پروپوزال و دفاع رساله دکترا
- قالب پاورپوینت کادر دار زیبا
- قالب پاورپوینت گرافیکی و طرح دار زیبا
- قالب پاورپوینت گرافیکی زیبا
- رنگ چشم هایتان درباره شما و اجدادتان چه می گوید؟
- قالب پاورپوینت گرافیکی جالب
- نمونه تدریس درس اول هدیه آسمان پنجم
- پورنوگرافی چیست و چه اثری بر مغز و رابطه جنسی دارد؟
- اندکی درباره درسپژوهی
- کتاب پسری که جادویی شد
- همه زائران سلطان
- قالب پاورپوینت
- معرفی کتاب
- دوستی با کتاب
- قالب پاورپوینت گرافیکی
- درباره محسن رضایی
- معرفی کتاب
- کتاب راهنمای کامل Interaction access
- درباره امیر کبیر
- کتاب پیوند زخم خورده
- کتاب آموزش علیه آموزش
- درباره فخرالدین عراقی
- خلاصه کتاب سواد بصری
- درباره محسن مهر علیزاده
- تورم به کدام سو میرود؟
- طغیان سرخک