مقالات علم و فناوری

کشف گروه‌های خونی انسان‌های پیشاتاریخی توسط دانشمندان

یک تیم تحقیقاتی چند رشته‌ای فرانسوی موفق شدند گروه‌های خونی انسان نئاندرتال و دنیسووا را با کار بر روی ژنوم چهار انسان که بین ۴۰ تا ۱۰۰ هزار سال پیش زندگی می‌کردند شناسایی کنند. بر اساس یافته‌های این محققان که نتایج تحقیقشان در نشریه علمی «وان پلاس» منتشر شده، چهار گروه خونی کنونی انسان هموساپین A، B، AB و O در انسان نئاندرتال دوران پیشاتاریخ هم وجود داشته است.

بر اساس یافته‌های این محققان که نتایج تحقیقشان در نشریه علمی «وان پلاس» منتشر شده، چهار گروه خونی کنونی انسان هموساپین A ،B ،AB و O در انسان نئاندرتال‌ دوران پیشاتاریخ هم وجود داشته‌ است.

این یافته‌ها نشان می‌دهد که بین انسان مدرن و نئاندرتال آمیزش وجود داشته است.

به گفته این محققان ناسازگاری RH می‌تواند علت انقراض نئاندرتال‌ها را توضیح دهد. به گفته این محققان نئاندرتال‌ها در دوران جنینی و نوزادی احتمالا قربانی بیماری همولیتیک می‌شده‌اند که ناشی از ناسازگاری خونی بین مادر و نوزاد است. مثلا در مورد یک مادر نئاندرتال و یک پدر هموساپین یا دنیسووا. به نظر محققان همین ناسازگاری احتمالا باعث ناپدید شدن انسان‌های نئاندرتال شده است.

این اطلاعات تازه هم از نظر پزشکی و هم از نظر جمعیت‌شناختی اهمیت دارد زیرا در درجه نخست به محققان اجازه می‌دهد منشأ جمعیت‌های انسانی را شناسایی کنند و همچنین مهاجرت این جمعیت‌ها و آمیزش آنها را با هم توضیح دهند.

بر اساس یکی از نتایج این کشف تازه، منشأ انسان‌های نئاندرتال و دنیسووا آفریقا است. ژنوم انسان دنیسیووا که در این تحقیق مورد بررسی قرار گرفته گروه خونی O دارد.

پژوهشگران برای دستیابی به این نتایج، از ژنوم‌های باستانی بخش ژنتیک موسسه ماکس پلانک در لایپزیک آلمان استفاده کرده‌اند. آنها از دی.ان.ای سه انسان نئواندرتال و یک دنیسووا استفاده کردند و به جستجوی دی.ان.ای‌های گروه‌های خونی کنونی در ژنوم‌های آنها پرداختند. کاری که به گفته استفان مزیر، متخصص ژنتیک مرکز تحقیقات سی.ان.آر.اس فرانسه «به شکل تعجب‌انگیزی تاکنون انجام نشده بود».

منبع : یورونیوز