ویژه دکتر علی شریعتی
چرا نمیتوان شریعتی را نادیده گرفت
ویژگی اصلی شریعتی، بهعنوان یک روشنفکر، بر این نکته استوار است که وی تأکید داشت اسلام یک ایدئولوژی است و بنابراین، نقش روشنفکر نیز ارتقای ایدئولوژی است.
ویژگی اصلی شریعتی، بهعنوان یک روشنفکر، بر این نکته استوار است که وی تأکید داشت اسلام یک ایدئولوژی است و بنابراین، نقش روشنفکر نیز ارتقای ایدئولوژی است.
در ادامه گفت وگوی ۲۹ خرداد ۱۴۰۰ روزنامه ایران با سیدفرید العطاس استاد جامعه شناسی دانشگاه ملی سنگاپور آمده است: پروفسور سیدفرید العطاس، جامعه شناس مسلمان مالزیایی و دانشیار جامعه شناسی دانشگاه ملی سنگاپور و عضو دپارتمان مطالعات جنوب شرق آسیا است. او که در میان اهالی اندیشه کشورمان چهرهای شناخته شده است پیرامون آثار و آرای دکتر علی شریعتی مقالات و سخنرانیهای متعددی در ایران و دانشگاههای خارج از ایران داشته است. به این اعتبار، در چهل و چهارمین سالروز درگذشت دکتر علی شریعتی با او گفتوگویی داشتهایم با این موضوع که «چرا نمیتوان شریعتی را نادیده گرفت؟» او در اینباره به منظومه فکری شریعتی و نقاط عطف اندیشه او اشاره میکند که در ادامه میخوانید:
پروفسور العطاس، میدانیم که شما بر آراء و آثار شریعتی بسیار تحقیق و تدقیق کردهاید و معتقدید هنوز هم اندیشههای این روشنفکر ایرانی باید مورد بازخوانی و تأمل قرار گیرد. از نظر شما، پروژه فکری شریعتی چه بود؟
شریعتی معتقد بود که علوماجتماعی ایران برای پیشرفت باید ریشه در سنت داشته باشد. از دیدگاه او، علوماجتماعی باید جهان-میهنی باشد و از ایدههای مربوط به علوماجتماعی سنت غربی نیز غافل نباشد. بیش از هر چیز، شریعتی تأکید میکرد که علوماجتماعی باید از دولت و از همه اشکال سلطه ایدئولوژیک مستقل باشد و همچنین از دوگانگی جهانی ـ بومی خودداری کند. به قول مرحوم محمدامین قانعیراد، این گفتمانها ابعاد سیاسی و ایدئولوژیک گفتمانهای علمی بومی و جهانی را مورد انتقاد قرار میدهند بدون اینکه از تواناییهای دموکراتیک و اومانیستی ابعاد بومی و جهانی چشمپوشی کنند. این مکتب فکری (که اعضای آن شامل شریعتی، تاجیک، فکوهی و خلیلی هستند) تمایل دارد علوماجتماعی را بهعنوان یک پروژه گفتمانی، تعاملی و دموکراتیک در میان گروههای مختلف محلی، میان ایران و قدرتهای جهانی در نظر بگیرد.
شریعتی حامی این رویکرد از علوماجتماعی یا جامعهشناسی بود و طرفدار ایده «جامعهشناسی اسلامی» نبود که پس از دوران شریعتی برخی آن را ترویج دادند.
آیا شریعتی توانست «مکتب فکری» ارائه کند چنانکه اکنون میراثداران و جانشینان فکری داشته باشد؟
من اعتقاد ندارم که شریعتی «مکتب فکری» به جای گذاشته باشد. هنگامی که از مکتب فکری سخن به میان میآید، منظورمان این است که یک سنت فکری توسط متفکری پا گرفته باشد و شاگردانش نیز آن را دنبال کرده باشند. شاگردانی که خود اکنون متفکر شده باشند و آنان نیز به نوبه خود، تحقیقات، تألیفات و شاگردانی تولید و تربیت کنند. این روند خود پیکرهای از دانش را ایجاد میکند که میتوان از آن بهعنوان یک «مکتب» یاد کرد. برای نمونه میتوان به مکتب جامعهشناسی شیکاگو، مکتب جامعهشناسی آتلانتا و مدرسه مستقل دانش
(The School of Autonomous Knowledge) اشاره کرد که بواسطه بورس تحصیلی «سید حسین العطاس» شکل گرفتند. به همین خاطر، من معتقدم اندیشه شریعتی مکتبی از دانش را به همراه نداشته است. با این حال، ایدههای او بسیاری از محققان ایران، جهان عرب، ترکیه، بوسنی و اندونزی را تحت تأثیر قرار داد؛ از جمله این افراد میتوان به قانعیراد، سید جواد میری، داستین جی برد، سارا شریعتی و احسان شریعتی اشاره کرد.
شریعتی را خارج از ایران چقدر و چگونه میشناسند؟
متأسفانه، من معتقدم که موفقیتی در ترویج اندیشه و آثار شریعتی خارج از ایران صورت نگرفته است. برای مثال، مایه تأسف است که تا به امروز، ترجمه مناسب انگلیسی از آثار جمعآوری شده شریعتی وجود ندارد. همین مسأله تأثیری بسیار منفی برای استقبال از آثار شریعتی در جهان داشته است. حتی بر این باورم که در زبان فارسی، هیچ نسخه ویرایشی بدرستی از آثار جمعآوری شده شریعتی وجود ندارد که مقدمههایی را ارائه دهد که متن گفتوگوها و نوشتههای او را توضیح دهد، یا تفاسیری را شامل شود که جزئیات بیشتری ارائه دهد. بههمین دلیل، شاید شریعتی در خارج از ایران شناخته شده باشد، اما تعداد بسیار کمی از مردم توانستند آثار او را مطالعه کنند. از این رو، لازم است افرادی که در زمینه اندیشههای شریعتی جدیتر کار میکنند به پروژه ترجمه آثار شریعتی بپردازند.
کدام بعد از تفکر شریعتی کمتر مورد توجه قرار گرفتهاست؟
یکی از جنبههای مهم اندیشه شریعتی که کمتر مورد توجه قرار گرفت، مربوط به رابطه بین اندیشه او و سوسیالیسم است. میدانیم که در اوایل قرن بیستم میلادی، مسلمانان تلاش کردند شباهتهای میان اسلام و سوسیالیسم را معرفی کنند.
شریعتی برای توضیح و تفسیر ایدههای خود در باب تاریخ و جامعه، بهطور گزینشی از ایدههای سنت مارکسیستی بهره برد. برای مثال، زمانی که شریعتی گفت تاریخ نمایانگر جریان ناگسستنی از وقایع است که مانند خود انسان تحت سلطه تضادی دیالکتیکی قرار دارد (اسلامشناسی، ص ۵۱؛ فلسفه تاریخ، ص ۹۷)، از دیالکتیکی شبیه مارکس استفاده کرد.
داستان هابیل و قابیل منبع الهام فلسفه تاریخ وی است. این تضاد از زمانی آغاز میشود که قابیل، هابیل را میکشد. هابیل نماینده سوسیالیسم بدوی و اقتصاد دامداری است؛ در حالی که قابیل نماینده کشاورزی و مالکیت فردی یا انحصاری است. از آن زمان، تاریخ صحنه مبارزه میان حزب قاتل (قابیل) و حزب قربانی (هابیل) شد.
تفکر جامعهشناسانه شریعتی دارای چه ویژگیهایی است که او را از دیگر جامعهشناسان متمایز میکند؟
برخی به اشتباه معتقدند که شریعتی طرفدار ایده جامعهشناسی اسلامی یا علوماجتماعی اسلامی یا اسلامیسازی علوم اجتماعی است. من اعتقاد دارم که نمیتوانیم درباره شریعتی اینگونه فکر کنیم. شریعتی طرفدار روشی علمی برای مطالعه دین بر پایه علوماجتماعی مدرن است. وی همچنین مفاهیم جدیدی را برای مطالعه جامعه به ما ارائه داد. شریعتی طرفدار اسلامشناسی و مطالعه اسلام به روش علمی بود. این رویکرد شبیه همان تمایزی است که محمد باقر صدر بین اقتصاد به مثابه یک علم و اقتصاد به مثابه یک مکتب فکری قائل شده است.
این تمایز از آن جهت اهمیت دارد که شریعتی را از طرفداران اسلامیسازی جامعهشناسی یا جامعهشناسی اسلامی متمایز میکند. از دیدگاه صدر، علم اقتصاد به حقایق اشاره دارد و علل آنها را شرح میدهد. علم اقتصاد باید و نبایدها را در نسخههای اخلاقی ارائه نمیدهد. کارکرد علم «کشف» است و کارکرد مکتب فکری «ارزیابی» است. (به سوی اقتصاد اسلامی، سید باقر صدر، ص ۱۱۷) به همین ترتیب، معتقدم که در ذهن شریعتی نیز تمایزی بارز میان روششناسی علمی برای مطالعه اسلام و اسلامشناسی، بهعنوان یک رویکرد مبتنی بر ایدئولوژی، وجود داشت.
خصوصیات شریعتی بهعنوان یک روشنفکر چیست؟
ویژگی اصلی شریعتی، بهعنوان یک روشنفکر، بر این نکته استوار است که وی تأکید داشت اسلام یک ایدئولوژی است و بنابراین، نقش روشنفکر نیز ارتقای ایدئولوژی است.
وقتی از اندیشه شریعتی بهعنوان یک ایدئولوژی یاد میکنیم، باید به رویکرد او در اسلامشناسی مراجعه کنیم. منظور شریعتی از اسلامشناسی، فهم ایدئولوژی اسلام، آن هم فراتراز علوم مختلف اسلامی بود که در مدارس و دانشگاهها تدریس میشود. (اسلامشناسی، علی شریعتی، انتشارات شریعتی، ۱۳۶۰، ص ۸)
درک اسلام بهعنوان یک ایدئولوژی با درک علمی اسلام متفاوت است. اسلامشناسی به درک اسلام بهعنوان یک جنبش تاریخی، فکری و انسانی اشاره دارد و آن را بهعنوان مجموعهای از علوم و اطلاعات مورد بررسی قرار نمیدهد. البته شریعتی مطمئناً از رویکرد غیر علمی در مطالعه اسلام حمایت نمیکرد. وی در کتاب «روش شناخت اسلام» بر این نکته تأکید میکند که وظیفه ما این است که درست صحبت کنیم، با احساس رنج صحبت نکنیم و دقیق و علمی حرف بزنیم. (روش شناخت اسلام، علی شریعتی، ص ۷۰)
شریعتی در ادامه به تفصیل، به روشی برای مطالعه دین بر اساس علوماجتماعی مدرن میپردازد. بنابراین، شریعتی مدافع استفاده از روشی علمی برای مطالعه اسلام است. این رویکرد به همان تمایزی برمیگردد که محمد باقر صدر میان اقتصاد بهعنوان یک علم و اقتصاد بهعنوان یک مکتب فکری (مذهب) قائل شد. علم اقتصاد به تفسیر زندگی اقتصادی مربوط میشود، در حالی که مکتب فکری اقتصادی به مسیری اقتصادی اشاره دارد که جامعه میخواهد در آن قدم بگذارد. (اقتصادنا، محمدباقر صدر، ۱۹۸۳، ص ۶-۷)
من معتقدم که میان روششناسی علمی برای مطالعه اسلام و اسلامشناسی، بهعنوان یک رویکرد مبتنی بر ایدئولوژی، تمایز روشنی در ذهن شریعتی وجود داشت.
مطالب مرتبط
- درباره شهید محمدجواد تندگویان
- کتاب فرهنگنامه واژگان قرآن در آثار دکتر شریعتی
- دکتر شریعتی در نگاه صیرورت و اثربخشی زمانه در هویتیابی
- شریعتی؛ روشنفکری انقلابی از تریبون حسینه ارشاد
- چرا نمیتوان شریعتی را نادیده گرفت
تگها
مطالب پربیننده
- چه کسانی می توانند نامخانوادگیشان را تغییر دهند
- روزانه چقدر پروتئین مصرف کنیم؟
- خواص شگفتانگیز کیوی را بشناسید
- فراخوان دومين كنگره بين المللی راهكارهای گسترش فرهنگ غدير و ترويج نهج البلاغه
- ۳ نوشیدنی مفید برای سالمندان
- نکاتی مهم درباره جوشهای صورت
- علائم بیش فعالی در دخترها و پسرها را بشناسید
- میوه ای برای تقویت سیستم ایمنی بدن
- گیاهی برای دفع سنگ کلیه
- اربعین؛ پلی به سوی وحدت جهانی
- چالشهای ازدواج در دوران پیری
- اذن پدر برای ازدواج دختر لازم است یا خیر؟
- معرفی سوغات و صنایع دستی مازندران
- چگونه عطر مناسب بخریم؟
- زندگی نامه مسعود پزشکیان
- رابطه زناشویی برنده و بازنده ندارد
- درباره دوران بحرانی نوجوانی
- بازار کرمان با قدمت ۶۰۰ سال
- معرفی موزه هنرهای معاصر تهران؛ بازتابی از هنر ایران و جهان
- مصرفگرایی و ویرانی زندگی
- پاسخ به سوالات رایج درباره مصرف شیر
- معرفی جنگل فندقلو؛ بهشتی مینیاتوری در اردبیل
- درباره سن پیری بیشتر بدانیم
- اهمیت خواب را جدی بگیرید
- معرفی مسجد شیخ لطف الله، اثری شگفت انگیز از دوران صفویه
- پناهگاه سکوت
- نحوه خوابیدن به خواستههای درونی
- مضرات سیگار از آسیبهای پوستی تا تهدید سلامتی
- در مورد کف پای صاف و باورهای قدیمی
- چگونه با کودکان چاق تعامل داشته باشیم
- قوانین کلاس و مدرسه
- قالب آماده و زیبای پاورپوینت(15)
- ۵ فیلم که همه زنان ایرانی باید تماشا کنند
- شعار سال ۱۴۰۱ «سال تولید، دانشبنیان و اشتغالآفرین»
- قالب زیبای پاورپوینت برای ارائه پروپوزال و دفاع رساله دکترا
- قالب پاورپوینت کادر دار زیبا
- پورنوگرافی چیست و چه اثری بر مغز و رابطه جنسی دارد؟
- قالب پاورپوینت گرافیکی و طرح دار زیبا
- قالب پاورپوینت گرافیکی زیبا
- رنگ چشم هایتان درباره شما و اجدادتان چه می گوید؟
- نمونه تدریس درس اول هدیه آسمان پنجم
- قالب پاورپوینت گرافیکی جالب
- اندکی درباره درسپژوهی
- کتاب پسری که جادویی شد
- همه زائران سلطان
- قالب پاورپوینت
- معرفی کتاب
- دوستی با کتاب
- قالب پاورپوینت گرافیکی
- درباره محسن رضایی
- معرفی کتاب
- قیافه و ظاهر واسه متولدین کدوم ماه، خیلی مهمه؟
- درباره امیر کبیر
- کتاب راهنمای کامل Interaction access
- متن کامل دعای جوشن کبیر با ترجمه
- کتاب پیوند زخم خورده
- درباره فخرالدین عراقی
- درباره محسن مهر علیزاده
- کتاب آموزش علیه آموزش
- خلاصه کتاب سواد بصری