مقالات فناوری
یوتیوب تعداد واکنشهای منفی به ویدیوها را حذف میکند

یوتیوب بهعنوان یک سرویس پخش آنلاین ویدیو تصمیم گرفته تا تعداد دیسلایکها یا واکنشهای منفی به ویدیوها را بهصورت آزمایشی حذف کند. اما دلیل این تصمیم جنجالی چیست؟
بخش قابل توجهی از اینترنت جهان در یک سال گذشته توسط یوتیوب مصرف شده است. یک سرویس پخش آنلاین ویدیو که به کاربران اجازه میدهد انواع گوناگون محتواهای تصویری و ویدیویی را جستجو کنند و از تماشای آنها لذت ببرند. این پلتفرم عظیم که توسط گوگل عرضه شده و هنوز هم توسط این شرکت بزرگ آمریکایی مدیریت میشود، یکی از تاثیرگذارترین شبکههای اجتماعی دوران ما هم لقب میگیرد. این شبکه اجتماعی اشتراک ویدیو اما اخیرا تصمیمی گرفته که اندکی جنجالی به نظر میرسد.
یوتیوب اعلام کرده که به زودی تعداد واکنشهای منفی یا دیسلایکها را از ویدیوهایی که روی این پلتفرم منتشر میشوند، حذف میکند. اگرچه این سرویس اشتراک ویدیو تایید کرده که این تصمیم به صورت آزمایشی اجرا میشود و سایر همه کشورهای دنیا هم نمیشود اما اندکی بحثبرانگیز است. ظاهرا این قابلیت را در قالب آزمایشی کوچک فقط بررسی میشود و براساس اطلاعاتی که به صورت رسمی از سوی یوتیوب منتشر شده، این رویکرد جدید تلاش میکند تا طراحیهای مختلفی را برای صفحاتی که تعداد دیسلایک یا واکنشهای منفی در آنها پنهان است را مورد بررسی قرار بدهد. البته یوتیوب تایید کرده که در هیچیک از طراحیهای جدیدی که برای صفحات این ویدیوها کرده، تصمیم ندارد دکمه دیسلایک یا واکنش منفی را بهطور کامل حذف کند. به عبارت دیگر، صرفا تعداد دیسلایکها از دید عموم مخفی میماند.
بنابراین حذف تعداد واکنشهای منفی به آن معنای آن نیست که کاربران نمیتوانند به تماشای یک ویدیو واکنش منفی داشته باشند و همچنان قابلیت دیسلایککردن ویدیوها وجود دارد. ضمن اینکه مدیران کانالهای یوتیوب به عنوان افرادی که وظیفه آپلود ویدیوها روی هر کانال را برعهده دارند، همچنان میتوانند تعداد دیسلایکها یا واکنشهای منفی به هر ویدیو را هم بررسی کنند. یوتیوب مدعی شده که با وجود حذف تعداد واکنشهای منفی همچنان تعداد دیسلایکها میتوانند به بهبود الگوریتم پیشنهاد ویدئوی یوتیوب کمک کنند. مدیران این شبکه اجتماعی انتشار ویدیو همچنین مدعی شدهاند که ایدهی پنهانسازی تعداد دیسلایکها از دید کاربران در حقیقت نتیجه بازخوردی است که از سوی تولیدکنندگان محتوا دریافت کردهاند.
چرا تولیدکنندگان محتوا دوست ندارند کاربران تعداد واکنشهای منفی را نظاره کنند؟
ظاهرا بخش قابل توجهی از تولیدکنندگان محتوای ویدیویی که در بستر یوتیوب به تولید و اشتراک ویدیو مشغول هستند به این شبکه اجتماعی اعلام کردهاند که تصور میکنند نمایش تعداد واکنشهای منفی یک ویدیو میتواند روی میزان تماشا یا بازخورد سایر کاربران از ویدیوهایشان تاثیرگذار باشد. از سوی دیگر همیشه پویشها و کمپینهای نفرتپراکن متعددی وجود داشتهاند که همراه با یک موج عظیم به یک یا چند ویدیو از یک کانال یوتیوب حملهور میشدند تا با تعداد انبوهی دیسلایک روی عملکرد ویدیوها تاثیرگذار باشند.
به همین دلیل یوتیوب در بیانیهای که مدتی پیش منتشر کرد، یادآور شد که تصمیم گرفته روشهای جدیدی برای ارائه محتوا به مخاطب ارائه دهد که شامل نمایش تعداد لایک و دیسلایک نمیشود. آنها مدعی شدهاند که با این تصمیم میتوانند تجربه بهتری برای تولیدکنندگان محتوای ویدیویی ایجاد کنند. ضمن اینکه یوتیوب تصور میکند با حذف دیسلایک یا واکنشهای منفی به تولیدکنندگان کمک میکند تا بازخورد صادقانهتری از سوی مخاطبان خود به دست آورند.
با این حال یوتیوب میگوید که فعلا قصد ندارد تعداد دیسلایکها را برای همه کاربرانش پنهان کند. بنابراین بازخوردهایی که کاربران از نسخه آزمایشیای که در آن تعداد دیسلایکها یا واکنشهای منفی حذف شده ارائه میدهند، میتواند به تحلیلگران داده یوتیوب کمک کند تا اطلاعات بیشتری از هر ویدیو را بررسی کنند. این تصمیمها هنوز قطعی نیست و یوتیوب پس از مدتی درباره پیادهسازی کامل این ایده تصمیمگیری میکند.
آیا این تصمیم رنگ و بوی سیاسی دارد؟ شاید جو بایدن تاثیرگذار باشد
این تصمیم عجیب یوتیوب فارغ از واکنشهای مثبت و تحسینبرانگیزی که دارد به شدت هم مورد انتقاد قرار گرفته است. بخشی از منتقدان این تصمیم باور دارند که یوتیوب با حذفکردن واکنشهای منفی عملا میزان کارکرد و محبوبیت ویدیوهایی که در بستر این سرویس اشتراک ویدیو منتشر میشوند را نهتنها مخفی میکند بلکه کاملا زیر سوال میبرد. این گروه اعتقاد دارند که کاربران شبکههای اجتماعی باید در مطرحکردن باورهایشان آزاد باشند و سایر کاربران هم باید اجازه داشته باشند تا دیدگاه آنها را بررسی کنند. بنابراین این تصمیم یوتیوب میتواند نوعی از سانسور دیدگاه مخاطب هم باشد. اما گروه دیگری هم وجود دارند که تصور میکنند این تصمیم رنگ و بوی سیاسی هم دارد.
انتخاب جو بایدن بهعنوان رییس جمهور ایالات متحده جنجالهای بسیاری به همراه داشت. براساس نظرسنجیای که بیبیسی انجام داده بود، بیشتر از ۴۰ درصد مردم آمریکا باور دارند که انتخابات ریاست جمهوری کشورشان سالم برگزار نشده است و حمله گروهی از معترضین به ساختمان کنگره آمریکا هم میتواند این دیدگاه را نشان دهد. بنابراین کاملا طبیعی است که بخش قابل توجهی از شهروندان آمریکایی که در شبکههای اجتماعی حضور دارند هم در تلاش باشند تا از رییس جمهوری که به نظرشان به درستی وارد کاخ سفید نشده، انتقاد کنند.
براساس آماری که اخیرا از سوی پایگاه اینترنتی 81m منتشر شده، یوتیوب بیشتر از ۲.۵ میلیون دیسلایک از ۳.۷ میلیون دیسلایکی که برای بیشتر از ۳۰۰ ویدیوی صفحه رسمی رییس جمهور آمریکا یعنی جو بایدن از زمان حضور او در کاخ سفید ثبت شده را حذف کرده است. به عبارت دیگر، یوتیوب به صورت میانگین ۸هزار دیسلایک از هر کدام از ویدیوهای جو بایدن را حذف کرده و احتمالا به این سیاست ادامه میدهد. گروهی از منتقدان به سیاستهای جدید یوتیوب باور دارند ارتباط غیرقابل انکاری میان حذف دیسلایکها و نارضایتی مردم از دولت بایدن در ایالات متحده وجود دارد.
یوتیوب نخستین شبکه اجتماعیای نیست که لایکهای کاربران را حذف میکند
یوتیوب نخستین پلتفرم اجتماعی نیست که تصمیم میگیرد یکی از معیارهای اندازهگیری میزان جذابیت محتوایش را تغییر میدهد. اینستاگرام از مدتها پیش پنهانسازی تعداد لایکها را آزمایش میکند تا محیط سالمتری برای این پلتفرم فراهم شود. آنها باور دارند بیشتر دنبالکنندگان صفحات اینستاگرامی بیش از حد به میزان لایکها توجه میکنند و این مسئله میتواند روی جنس و کیفیت محتوایی که ارائه میکنند هم تاثیرگذار باشد. همچنین شبکه اجتماعی فیسبوک هم مدتی پیش گزینه لایک را از صفحات مجازی فعال حذف کرد تا محتوای مورد علاقه کاربرانش را راحتتر بررسی کند. با این حال توییتر چند سال پیش از قابلیت پسندیدن توییتها رونمایی کرد که به نظر میرسید با سیاستهای این شبکه اجتماعی در تضاد باشد.
مطالب مرتبط
-
۴۱ راهکار فوقالعاده کسب درآمد از اینترنت که نیازی به سرمایه ندارد
-
آسیبشناسی تاثیر فضای مجازی بر بنیان خانواده
-
مقاله علمی و پژوهشی جنگ نرم سایبری در فضای شبکه های اجتماعی
-
معرفی 10 اپلیکیشن برتر جهان با بیشترین میزان دانلود
-
بهترین دوربین فیلمبرداری برای تولید محتوا
-
ایده های استارت آپ چگونه به ذهن خطور می کند؟
-
مقاله علمی و پژوهشی شبکه های اجتماعی تلفن همراه و چالش ها
-
دانلود مقاله نقش شبکه های اجتماعی مجازی در راهبردهای یادگیری
تگها
مطالب پربیننده
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای مهندسی صنایع سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای مهندسی پزشکی سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای مهندسی مکانیک (2) سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای مهندسی مکانیک (1) سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای مهندسی نقشه برداری سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای مهندسی عمران سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای مهندسی برق سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای علوم شناختی سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای علوم کامپیوتر و بیوانفورماتیک سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای ژئوفیزیک سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای فیزیک سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای ریاضی سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای آمار سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای آموزش زبان و ادبیات انگلیسی سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای بیوشیمی سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای شهرسازی سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای معماری سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای مدرسی معارف اسلامی سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای علوم ارتباطات سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای حسابداری سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای گردشگری سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای حقوق سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای مدیریت سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای علم اطلاعات و دانش شناسی سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای روانشناسی ۲ سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای سنجش و اندازه گیری سال 1403
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای روانشناسی سال 1403
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای علوم تربیتی سال 1403
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای فلسفه سال 1403
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای الهیات و معارف اسلامی سال 1403
- قوانین کلاس و مدرسه
- قالب آماده و زیبای پاورپوینت(15)
- ۵ فیلم که همه زنان ایرانی باید تماشا کنند
- شعار سال ۱۴۰۱ «سال تولید، دانشبنیان و اشتغالآفرین»
- قالب زیبای پاورپوینت برای ارائه پروپوزال و دفاع رساله دکترا
- پورنوگرافی چیست و چه اثری بر مغز و رابطه جنسی دارد؟
- قالب پاورپوینت کادر دار زیبا
- رنگ چشم هایتان درباره شما و اجدادتان چه می گوید؟
- قالب پاورپوینت گرافیکی و طرح دار زیبا
- قالب پاورپوینت گرافیکی زیبا
- نمونه تدریس درس اول هدیه آسمان پنجم
- قالب پاورپوینت گرافیکی جالب
- متن کامل دعای جوشن کبیر با ترجمه
- اندکی درباره درسپژوهی
- همه زائران سلطان
- کتاب پسری که جادویی شد
- قالب پاورپوینت
- معرفی کتاب
- دوستی با کتاب
- قالب پاورپوینت گرافیکی
- درباره محسن رضایی
- قیافه و ظاهر واسه متولدین کدوم ماه، خیلی مهمه؟
- چشم رنگی ها چه شخصیتی دارند؟ روانشناسی رنگ چشم ها
- معرفی کتاب
- درباره امیر کبیر
- کتاب راهنمای کامل Interaction access
- درباره فخرالدین عراقی
- خلاصه کتاب سواد بصری
- کتاب پیوند زخم خورده
- درباره محسن مهر علیزاده
- قوانین کلاس و مدرسه
- قالب آماده و زیبای پاورپوینت(15)
- ۵ فیلم که همه زنان ایرانی باید تماشا کنند
- شعار سال ۱۴۰۱ «سال تولید، دانشبنیان و اشتغالآفرین»
- قالب زیبای پاورپوینت برای ارائه پروپوزال و دفاع رساله دکترا
- پورنوگرافی چیست و چه اثری بر مغز و رابطه جنسی دارد؟
- قالب پاورپوینت کادر دار زیبا
- رنگ چشم هایتان درباره شما و اجدادتان چه می گوید؟
- قالب پاورپوینت گرافیکی و طرح دار زیبا
- قالب پاورپوینت گرافیکی زیبا
- نمونه تدریس درس اول هدیه آسمان پنجم
- قالب پاورپوینت گرافیکی جالب
- متن کامل دعای جوشن کبیر با ترجمه
- اندکی درباره درسپژوهی
- همه زائران سلطان
- کتاب پسری که جادویی شد
- قالب پاورپوینت
- معرفی کتاب
- دوستی با کتاب
- قالب پاورپوینت گرافیکی
- درباره محسن رضایی
- قیافه و ظاهر واسه متولدین کدوم ماه، خیلی مهمه؟
- چشم رنگی ها چه شخصیتی دارند؟ روانشناسی رنگ چشم ها
- معرفی کتاب
- درباره امیر کبیر
- کتاب راهنمای کامل Interaction access
- درباره فخرالدین عراقی
- خلاصه کتاب سواد بصری
- کتاب پیوند زخم خورده
- درباره محسن مهر علیزاده