ظرفیت بالای رسانه ها برای مدیریت بحران کرونا
رسانههای جمعی با حضور گسترده در زندگی افراد، به عنوان منبع اصلی کسب اطلاعات، اثرات مهمی بر سلامت عمومی دارند. در صورت هماهنگی بین سیاستهای نظام سلامتی با سیاستهای رسانههای جمعی، می توان از رسانهها برای فرهنگ سازی در مقوله سلامت استفاده و سریع تر به نتایج مطلوب دست یافت.
نزدیک به یک سال از تاریخ شناسایی ویروس کرونا میگذرد. این ویروس موسوم به «کووید۱۹» اواسط ماه دسامبر ۲۰۱۹ (۲۴ اذر ۱۳۹۸) در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد. ابتدا از این بیماری به عنوان ذات الریه نام برده می شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ماه ۹۸) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.
از آن زمان تا کنون افراد بسیاری یا به آن مبتلا شده و یا جان خود را از دست دادهاند. آمارها نشان میدهد در کشورمان یک میلیون ۱۷۰ هزار و ۷۴۳نفر به این ویروس مبتلا و ۵۴ هزار و ۳ نفر در اثر آن فوت شدهاند. در طی این مدت رسانهها به دلیل نقش و اهمیتشان فعالیتهای بسیاری در زمینههای مختلف پوشش دهی اخبار، اطلاعرسانی و فرهنگسازی انجام دادهاند که انجام این فعالیتها به تنهایی برای اثربخش بودن کفایت نمیکند. در واقع رسانهها باید با شیوههای اقناع سازی درست مخاطب آشنا باشند و قبل از هر گونه تغییر، عادت رفتاری درست و جدید را معرفی نمایند. امری که همواره در کشور ما از نظر اصحاب رسانه مغفول مانده است. اهمیت توجه به چنین نکاتی سبب شد پژوهشگر ایرنا با «امید جهانشاهی»، کارشناس رسانه به گفت و گو بنشیند.مشروح این گفت و گو را در ذیل میخوانید:
برای مهار کرونا نیازمند سیاستگذاری ارتباطی هستیم
جهانشاهی در خصوص اینکه رسانه چگونه میتواند در مهار کرونا موثر باشد، گفت: با وجود همه اهمیت و جایگاهی که رسانههای جمعی و جریان اصلی در بحرانها دارند اما در مواجهه با کرونا به سیاستگذاری ارتباطی نیاز داریم. چون انسان یک حیوان اجتماعی است و به چیزهایی توجه نشان میدهد که دیگران توجه نشان میدهند. انسان به واسطه ترس درونی از انزوا همیشه تابع جمع و گروه همراهانش است. در واقع شبکه اجتماعی ما و هنجارهای اطراف ما هستند که تعین میکنند چه رفتاری خوب است و چه رفتاری غیر قابل قبول. لذا وقتی میخواهیم رفتاری را تغییر دهیم و یا یک رفتاری را ترویج دهیم، نباید به پیامهای رسانههای جمعی و یا تبلیغاتی مثل بیلبورد اکتفا کنیم. بلکه نیاز به استراتژی ارتباطی داریم که در همه سطح شهرها ساری و جاری باشد. مثلا برای تبلیغ فیلم پارک ژوراسیک، چرخ دستیهای برخی فروشگاههای بزرگ را به شکل دایناسور ساختند و این تبلیغ را به مراتب موثرتر از تبلیغ بیلبوردی یافتند. کوتاه سخن اینکه همه شهر باید آکنده باشد از نشانهها و نمادهایی که پیامهایی روشن، شفاف و ساده میدهند. در سوئد که حتی ماسک زدن اجباری نیست اما در عین حال در بسیاری از فروشگاهها عروسکهای ویژه کریسمس با ماسک عرضه شده است.
وی ادامه داد: البته برخی توصیهها را مردم راحتتر میپذیرند. مثلا دست شستن راحتتر پذیرفته میشود چون رفتار آشناست. اما برخی رفتارها آشنا نیستند مثل فاصله گذاری اجتماعی. لذا برای اقناع مردم به رعایت فاصله نیازی به ترس از مرگ نیست بلکه تنها چسباندن برچسبهایی بر سطح زمین برای نشانه گذاری فاصله لازم وکافی است. مردم نیز پس از مدتی خود به خود این فاصله را رعایت خواهند کرد بدون اینکه نیازی به پخش آژیر خطر از رادیو تلویزیون و اعلام وضعیت قرمز باشد.
این کارشناس رسانه افزود: اگر قرار است مردم یک عادت رفتاری را تغییر دهند لازم است پیش از آن، رفتار جایگزینی تبلیغ شود. برای مثال قبل از آنکه این جمله تکرار شود که در خانه بمانید، بگویند مردم در خانه چه کارهایی میتوانند انجام دهند. مثلا از محاسن گفتگو و از تاثیرات آن در آرامش و همدلی زوجها سخن بگویند. از بازی با کودکان و اهمیتش در رشد استعداد و تربیت کودکان بگویند.
وی گفت: در تنظیم نمادها و پیام ها در نظر گرفتن ویژگیهای روانی مردم و روانشناسی اجتماعی جامعه مهم است. همانطور که برجسته سازی خطر مرگ در سطح جامعه اثرات نامناسب دارد، القای غیر مستقیم این نکته که خطر کرونا هم کاهش یافته، نادرست است. زیرا تجربه نشان داده است اطمینان دادن از قطعی بودن شکست کرونا میزان همراهی مردم را پایین میآورد اما تصدیق عدم قطعیت از زمان پایان کرونا و پیچیدگی ویروس ،مشارکت و همراهی را بالا می برد. نکته مهم تکرار مداوم پیام و همه جا حاضر بودن نمادها در همه سطح شهرها است.
رسانههای محلی در مهار کرونا نقش موثری ایفا کردهاند
جهانشاهی در خصوص نقش رسانههای محلی در مهار کرونا گفت: تجربههای متعدد در کشورهای مختلف نشان داده است که رسانههای محلی ظرفیت خوبی برای کمک به مدیریت بحرانها داشتهاند. کرونا برای روزنامه نگاری محلی هم فرصتی به دست داد تا عرض اندامی کند. چون آمار تلفات، نقل اعداد نیست، قصه آدم و حکایت درد است. از این رو روزنامه نگاری محلی به واسطه نگاه نزدیکتر و همدلانهتر با قربانیان همشهری و هم محلهای بیشتر دیده شد چون بهتر درک شد.
وی افزود: ما باید بتوانیم از این ظرفیت بهتر و بیشتر استفاده کنیم و واقعاً لازم است که وضعیت رسانههای محلی ارتقا پیدا کند و توجه جدی به این بخش بشود. ایجاد رشته روزنامه نگاری در مراکز استانها و توجه به اقتصاد سیاسی رسانههای محلی در این زمینه راهگشاست.
رسانههای اجتماعی سواد سلامت را افزایش دادهاند
این کارشناس رسانه در خصوص نقش رسانههای اجتماعی در افزایش آگاهی برای مهار کرونا گفت: وقتی از تفاوت شرایط انسان امروز در مقایسه با صد سال پیش و در دوران شیوع آنفولانزای اسپانیایی (و یا اچ وان ان وان که بیش از ۵۰ میلیون نفر را کشت) سخن به میان میرود عمدتا پیشرفتهای پزشکی و توسعه امکانات درمانی و ظرفیتهای تجهیز منابع برای مدیریت بحران ذکر میشوند. اما در کنار این موارد، رسانههای اجتماعی را هم باید اضافه کرد به این خاطر که ظرفیتهای خوبی را در مواجهه با بحرانها از خود نشان دادهاند. تجربه نشان داده است رسانه های اجتماعی نقش زیادی در آرامش بخشی و ایجاد درک مشترک و همدلی داشته اند. رسانههای اجتماعی ظرفیتهای اطلاع رسانی را به شدت افزایش دادهاند که قابل قیاس با قبل نیست. البته در کنار ظرفیتهای خوبی که ایجاد کردهاند، آسیبهایی هم دارند مثل اخبار جعلی که لازم است توجه جدی به ارتقای سواد سلامت و بخصوص سواد انتقادی سلامت داشته باشیم و برای آن برنامه ملی تدوین شود. ارتقای سواد دیجیتال یکی از اولویتهای مسوولان در مواجهه با بحرانهای گسترده ای مثل کرونا باید باشد چون امروز عصر رسانههای اجتماعی است.
مطالب مرتبط
- درباره علی مرادخانی
- ویروس کرونا چیست؟ اینفوگراف ویروس کرونا
- ویروس کرونا؛ موضوع ۱۶۳ پایان نامه و پروپوزال در سال ۹۹
- مقاله علمی و پژوهشی راهکارهای رسانه ای آمریکا برای مقابله با جمهوری اسلامی ایران
- مقاله علمی و پژوهشی شفافیت رسانه ای و مقابله با فساد و جرم سازمان یافته
- مقاله علمی و پژوهشی سیاستگذاری رسانه ای و صدا و سیما
- مقاله علمی و پژوهشی بازی های رایانه ای نوجوانان در جمهوری چک و ایران
- کلاسهای مجازی دانشگاه آزاد اسلامی
تگها
مطالب پربیننده
- چه کسانی می توانند نامخانوادگیشان را تغییر دهند
- روزانه چقدر پروتئین مصرف کنیم؟
- خواص شگفتانگیز کیوی را بشناسید
- فراخوان دومين كنگره بين المللی راهكارهای گسترش فرهنگ غدير و ترويج نهج البلاغه
- ۳ نوشیدنی مفید برای سالمندان
- نکاتی مهم درباره جوشهای صورت
- علائم بیش فعالی در دخترها و پسرها را بشناسید
- میوه ای برای تقویت سیستم ایمنی بدن
- گیاهی برای دفع سنگ کلیه
- اربعین؛ پلی به سوی وحدت جهانی
- چالشهای ازدواج در دوران پیری
- اذن پدر برای ازدواج دختر لازم است یا خیر؟
- معرفی سوغات و صنایع دستی مازندران
- چگونه عطر مناسب بخریم؟
- زندگی نامه مسعود پزشکیان
- رابطه زناشویی برنده و بازنده ندارد
- درباره دوران بحرانی نوجوانی
- بازار کرمان با قدمت ۶۰۰ سال
- معرفی موزه هنرهای معاصر تهران؛ بازتابی از هنر ایران و جهان
- مصرفگرایی و ویرانی زندگی
- پاسخ به سوالات رایج درباره مصرف شیر
- معرفی جنگل فندقلو؛ بهشتی مینیاتوری در اردبیل
- درباره سن پیری بیشتر بدانیم
- اهمیت خواب را جدی بگیرید
- معرفی مسجد شیخ لطف الله، اثری شگفت انگیز از دوران صفویه
- پناهگاه سکوت
- نحوه خوابیدن به خواستههای درونی
- مضرات سیگار از آسیبهای پوستی تا تهدید سلامتی
- در مورد کف پای صاف و باورهای قدیمی
- چگونه با کودکان چاق تعامل داشته باشیم
- قوانین کلاس و مدرسه
- قالب آماده و زیبای پاورپوینت(15)
- ۵ فیلم که همه زنان ایرانی باید تماشا کنند
- شعار سال ۱۴۰۱ «سال تولید، دانشبنیان و اشتغالآفرین»
- قالب زیبای پاورپوینت برای ارائه پروپوزال و دفاع رساله دکترا
- قالب پاورپوینت کادر دار زیبا
- پورنوگرافی چیست و چه اثری بر مغز و رابطه جنسی دارد؟
- قالب پاورپوینت گرافیکی و طرح دار زیبا
- قالب پاورپوینت گرافیکی زیبا
- رنگ چشم هایتان درباره شما و اجدادتان چه می گوید؟
- نمونه تدریس درس اول هدیه آسمان پنجم
- قالب پاورپوینت گرافیکی جالب
- اندکی درباره درسپژوهی
- کتاب پسری که جادویی شد
- همه زائران سلطان
- قالب پاورپوینت
- معرفی کتاب
- دوستی با کتاب
- قالب پاورپوینت گرافیکی
- درباره محسن رضایی
- معرفی کتاب
- قیافه و ظاهر واسه متولدین کدوم ماه، خیلی مهمه؟
- درباره امیر کبیر
- کتاب راهنمای کامل Interaction access
- متن کامل دعای جوشن کبیر با ترجمه
- کتاب پیوند زخم خورده
- درباره فخرالدین عراقی
- درباره محسن مهر علیزاده
- کتاب آموزش علیه آموزش
- خلاصه کتاب سواد بصری