سریال آقازاده و جذب مخاطب به لطف عبور از خط قرمزها
داده کاوی ایرنا از شبکه های اجتماعی نشان می دهد که؛ کاربران اگرچه از جذابیت و کشش سریال «آقازاده» استقبال کرده اند، اما گرایشهای سیاسی و تمایلات جناحی سازندگان و همچنین برخی مشکلات ساختاری در خصوص فیلمنامه و شخصیت پردازی را مورد نقد قرار داده اند.
سریال آقازاده، جدیدترین سریال نمایش خانگی که در حال پخش است، از همان زمان ساخت و تولید با اخبار و حواشی زیادی مواجه بود و در زمان پخش نیز به دلیل پرداخت به برخی سوژه های اجتماعی که حتی داعیه خط قرمزی نیز درباره آنها وجود داشت، توانست مخاطبان زیادی را جذب خود کند. علاوه بر پرداختن به برخی سوژه های ملتهب سیاسی و اقتصادی، نمایش کاراکترهایی که شخصیت های مهم سیاسی، اقتصادی را تداعی می کنند نیز از دیگر عوامل جذابیت سریال آقازاده برای مخاطبان به شمار می رود؛ چرا که تا پیش از آن ورود به بسیاری از این اتفاقات و شخصیت ها مسبوق به سابقه نبوده و حتی در برخی موارد، شباهت های بسیار جزئی تر نیز با ممیزی و حذف روبرو می شد. در هر حال سریال آقازاده توانسته با طراحی سوژه و شخصیت های جذاب و بکر، تماشاگران زیادی را با خود همراه کند به طوریکه از نظر تعداد دانلود و تعداد بازدید رکورددار سریال های نمایش خانگی در تماشای قسمت اول است. آقازاده مجموعهای بهصورت نمایش خانگی به کارگردانی بهرنگ توفیقی، تهیهکنندگی و نویسندگی حامد عنقا است که پخش آن از روز جمعه ۶ تیرماه ۱۳۹۹ در شبکهٔ نمایش خانگی آغاز شد و هم اکنون قسمت بیست و یکم آن نیز توزیع و پخش شده است.
در فضای مجازی نیز «سریال آقازاده» توانسته توجه کاربران را به خود جلب کند به طوریکه در تلگرام و اینستاگرام مجموع بازدید ویدئوها و پست های این سریال نمایش خانگی به حدود ۱۰۰ میلیون رسیده است. در ادامه پربازدید ترین پست ها و نظرات کاربران را در سه شبکه اجتماعی تلگرام، اینستاگرام و توییتر مورد واکاوی قرار گرفته است:
یکی از کانال های تلگرامی با بازنشر خبر رشد ۳۰ درصدی، دقیقه تماشای سریال «آقازاده» و اعلام اینکه بالاترین رکورد تماشای قسمت اول سریال های نمایش خانگی مربوط به سریال آقازاده است، نوشت: «آقازاده» پیش از این نیز با گذشت چهار روز از انتشار قسمت اول، رکورد ۲۵ میلیون دقیقه تماشا را ثبت کرده بود. این آمار تا پیش از پخش قسمت ۱۹ به حدود ۶۶ میلیون دقیقه تماشا رسید که با اختلاف قابل توجهی بالاترین میزان دقیقه تماشای قسمت اول در بین کل سریال های شبکه نمایش خانگی است.
نکته جالب توجه اینکه ویدئو و پست های مربوط به سریال آقازاده در بازه زمانی ۲۵ مهر تا ۲۵ آبان ماه، در تلگرام بیش از ۳۵ میلیون(۳۵,۲۹۵,۳۲۳) بازدید داشته و عمده توجه کاربران به محتوای مربوط به این سریال در روزهای ۲، ۹، ۱۶، ۲۳ آبان ماه که همزمان با پخش قسمت جدید سریال بوده، صورت گرفته است.
در اینستاگرام بیشتر محتوای تولید شده درباره این سریال مربوط به برخی حواشی بازیگران و عوامل تولید بوده است. برای مثال خبر ابتلای بازیگر اصلی سریال آقازاده یعنی سینا مهراد به بیماری کرونا حدود ۱۸۰ هزار(۱۷۸۳۶۴) لایک گرفته است.
یکی از موضوعاتی که باعث جذابیت سریال آقازاده میان عموم مردم شده، شباهت کاراکترهای اصلی فیلم با شخصیت های سیاسی و چهره های هنری در دنیای واقعی است و در این میان گمانه زنی های زیادی نیز توسط رسانه ها صورت گرفته است. «مهدی سلطانی» بازیگر نقش دکتر امیر بحری که در قسمت های اخیر اقدام به قتل همسر جوانش کرده، درباره این شباهت ها در صفحه شخصی اینستاگرامی خود گفته است: در رابطه با یک نقش، برخی چیزها گفتنی است و برخی شرح دادنی نیست. بازیگری در واقع به نوعی بداهه مهندسی شده است که ذهنی نیمه هشیار می طلبد. استدلال صرف، برای ایفای یک نقش، مانند یک سم است؛ نقش را غیر قابل انعطاف می کند و بی روح. بنابراین در قلمرو شخصیتپردازی، نقش را صرفا با استدلال منطقی نمی توان تعریف و تحلیل کرد. اما به طور کلی٬ دکتر امیر بحری مردی ۵۵ – ۶۰ ساله است که سابقهی شرکت در جنگ دارد. مانند برخی از جنگ برگشته ها، ترجیح داده در سیاست استقرار داشته باشد و از این ابزار، برای رسیدن به قدرت و ثروت استفاده کند. در یک کلام، آدم فرصت طلبی است. تفکری ماکیاولیستی دارد که هدف از هر چیزی برایش مهمتر است. همان تفکری که می گوید هدف، وسیله را توجیه می کند. ابایی ندارد حتی اگر در این میان، عزیزی قربانی شود. مثل یک شطرنج باز که وزیرش را قربانی می کند تا بازی را به نفع خودش تمام کند.
به طور کلی مجموع بازدید پست ها و ویدئوهای سریال آقازاده در بازه زمانی یک ماهه یاد شده، حدود ۶۰ میلیون( ۶۰,۶۰۱,۵۸۸) بازدید بوده که در این میان حدود ۸ میلیون (۷,۷۹۵,۷۳۱) از کاربران این مطالب را پسندیده اند.
در فضای توییتر اما بحث و جدل درباره ابعاد مختلف سریال آقازاده داغ تر است به طوریکه کاربران این سریال را محلی برای تسویه حساب های سیاسی و جناحی تبدیل کرده اند: دلیل حمله به سریال آقازاده به این علت است که "آقازاده" بیشتر از اینکه سریال باشد، مستند فساد مفسدین اقتصادی است.
کاربر دیگری درباره هدف و استراتژی این سریال نوشت: کاری که بازیگرای سریال آقازاده میکنند اینکه فساد رخنه کرده و باید باهاش مبارزه کرد. اینکه حساب آقازاده ها رو از هم جدا کنید!
سعید بیابانکی طنزپرداز و مجری، درباره رعایت نکردن اصول گفتاری زبان فارسی نوشت: امروز در تازه ترین قسمت سریال آقازاده در جایی از فیلم متن خبر گوینده اخبار این بود: دادگاه آقای دکتر بحری به اتهام قتل سارا فضلی «در حال آغاز شدن است!» زبان فارسی به همین سادگی فرسوده می شود. شما جایگزین مناسبی پیشنهاد کنید.
کاربری نیز در نقد فیلمنامه و مشخص نبودن برخی خط و ربط های روایی و شخصیتی سریال نوشت: سوالی که پیش میاد اینه که فیلمنامه آقازاده رو کِی نوشتن که به کلی مفسدِ جدید و قدیم داره هوایی میزنه!؟ فیلمبرداری سریال ٩٨شروع شده اما یکی از شخصیتهای خیلی مشابه سریال همین چند ماه پیش گرفته شد. از تیر ماه هم سریال پخش شده هم زمان با دستگیری فرد مشابه!
کاربر دیگری در همین ارتباط نوشت: آقازاده سریال ماجراجویانه آنقدر کسالتآور هم نوبره.
کاربران دیگری نیز درباره ضعف شخصیت پردازی نقدهایی را به سریال وارد کردند: احتمالا گفته بودم که سریال آقازاده رو (من از وسطهاش ...) خانوادگی در ایام قرنطینه نگاه میکنیم ... امروز برام جالب بود تصویرش از خانواده سنتی ... آقایون خانم خونه رو نه قبل و نه بعد از ماجرا لایق هیچ توضیحی ندونستن ... حرف هم نباید بزنه! فقط سکوت کنه و خانوم باشه! عجیب بود!
کاربر دیگری نوشته : این سریال آقازاده، چندتا پرونده رو باهم دیگه ادغام کرده و نمی دونم دقیقا می خواد چه نتیجه ای بگیره؟ و اکثر بازیگراش هم درسته آدمای موجهی هستن ولی همه شون بازیگرای وابسته به شبکه فیلمسازی جناح خاصی هستن.
مطالب مرتبط
- ۵ فیلم که همه زنان ایرانی باید تماشا کنند
- متفاوتترین فیلمهای کمدی ایرانی که باید تماشا کنید
- معرفی ترسناکترین فیلمهای سینمای ایران
- بهترین فیلمهای ایرانی با قهرمانی نوجوانان
- زنانِ دغدغهمند؛ وجه بارز سینمای دهۀ ۸۰
- مسعود مهرابی؛ خالق تاریخ سینمای ایران
- مقاله علمی و پژوهشی تابوشکنی و راهبرد جذب مخاطب در سینمای ایران
- مقاله طراحی مدل هوشمند تناسب شغل و شاغل مبتنی بر استعدادها با رویکرد داده کاوی
تگها
مطالب پربیننده
- چه کسانی می توانند نامخانوادگیشان را تغییر دهند
- روزانه چقدر پروتئین مصرف کنیم؟
- خواص شگفتانگیز کیوی را بشناسید
- فراخوان دومين كنگره بين المللی راهكارهای گسترش فرهنگ غدير و ترويج نهج البلاغه
- ۳ نوشیدنی مفید برای سالمندان
- نکاتی مهم درباره جوشهای صورت
- علائم بیش فعالی در دخترها و پسرها را بشناسید
- میوه ای برای تقویت سیستم ایمنی بدن
- گیاهی برای دفع سنگ کلیه
- اربعین؛ پلی به سوی وحدت جهانی
- چالشهای ازدواج در دوران پیری
- اذن پدر برای ازدواج دختر لازم است یا خیر؟
- معرفی سوغات و صنایع دستی مازندران
- چگونه عطر مناسب بخریم؟
- زندگی نامه مسعود پزشکیان
- رابطه زناشویی برنده و بازنده ندارد
- درباره دوران بحرانی نوجوانی
- بازار کرمان با قدمت ۶۰۰ سال
- معرفی موزه هنرهای معاصر تهران؛ بازتابی از هنر ایران و جهان
- مصرفگرایی و ویرانی زندگی
- پاسخ به سوالات رایج درباره مصرف شیر
- معرفی جنگل فندقلو؛ بهشتی مینیاتوری در اردبیل
- درباره سن پیری بیشتر بدانیم
- اهمیت خواب را جدی بگیرید
- معرفی مسجد شیخ لطف الله، اثری شگفت انگیز از دوران صفویه
- پناهگاه سکوت
- نحوه خوابیدن به خواستههای درونی
- مضرات سیگار از آسیبهای پوستی تا تهدید سلامتی
- در مورد کف پای صاف و باورهای قدیمی
- چگونه با کودکان چاق تعامل داشته باشیم
- قوانین کلاس و مدرسه
- قالب آماده و زیبای پاورپوینت(15)
- ۵ فیلم که همه زنان ایرانی باید تماشا کنند
- شعار سال ۱۴۰۱ «سال تولید، دانشبنیان و اشتغالآفرین»
- قالب زیبای پاورپوینت برای ارائه پروپوزال و دفاع رساله دکترا
- قالب پاورپوینت کادر دار زیبا
- پورنوگرافی چیست و چه اثری بر مغز و رابطه جنسی دارد؟
- قالب پاورپوینت گرافیکی و طرح دار زیبا
- قالب پاورپوینت گرافیکی زیبا
- رنگ چشم هایتان درباره شما و اجدادتان چه می گوید؟
- نمونه تدریس درس اول هدیه آسمان پنجم
- قالب پاورپوینت گرافیکی جالب
- اندکی درباره درسپژوهی
- کتاب پسری که جادویی شد
- همه زائران سلطان
- قالب پاورپوینت
- معرفی کتاب
- دوستی با کتاب
- قالب پاورپوینت گرافیکی
- درباره محسن رضایی
- معرفی کتاب
- قیافه و ظاهر واسه متولدین کدوم ماه، خیلی مهمه؟
- درباره امیر کبیر
- کتاب راهنمای کامل Interaction access
- متن کامل دعای جوشن کبیر با ترجمه
- کتاب پیوند زخم خورده
- درباره فخرالدین عراقی
- درباره محسن مهر علیزاده
- کتاب آموزش علیه آموزش
- خلاصه کتاب سواد بصری