تدریس با چاشنی تفاوت

تدریس با چاشنی تفاوت

داشتن یک ارتباط صحیح با دانش آموزان در کلاس مستلزم آشنا شدن با ویژگی‌های عمده رفتاری آنهاست. در واقع داشتن تعاملی مناسب با دانش آموزان در گروه شناختی صحیح و البته نه همه جانبه از افراد است، چرا که هیچگاه نمی‌توان یک انسان را از تمامی جوانب شناخت.

وقتی شناخت کلی از شاگردان پیدا کردیم قادر خواهیم بود سازگاری مناسبی با آنها پیدا کنیم.

در یک کلاس که دانش آموزان دارای مشترکاتی از قبیل سن ، جنس ، زبان ، جامعه و ... تفاوت‌های زیادی هم با یکدیگر دارند.

وجود تفاوتهای فردی در بین دانش آموزان امری بدیهی و غیرقابل انکار است و یادگیرندگان مختلف باسرعت های متفاوت می آموزند. روش آموزش معلم باید به گونه ای طرح ریزی شود که دانش آموزان بتوانند با سرعت متفاوت با توانایی های خود پیش بروند.

بعضی از یادگیرندگان نیاز به توجه و کمک بیشتری از سوی معلم دارند و لازم است تکالیف و تمرین های بیشتری انجام دهند تا به هدف های آموزشی درس مسلط گردند، در حالی که برخی از آنها با اندک راهنمایی می توانند راه خود را بیابند و سریعا به مقصد برسند.

معلم باید در اجرای روش های آموزشی خود تفاوتهای فردی دانش آموزان را در توانایی و سرعت یادگیری در نظر گیرد و فنون آموزشی متناسب با آنها را در مورد استفاده قرار دهد.

بنابراین وجود تفاوت های فردی در دانش آموزان ایجاب می کند که در مورد هر کس از روشی مناسب با روحیه او استفاده می کنیم و اگر روشی درباره فرد یا افرادی کارساز بوده آن را به همه یا خصوصیاتی متفاوت تعمیم ندهیم و از برخورد های کلیشه ای در تعلیم و تربیت پرهیز نماییم.

 

تهیه کننده: فرامرز علی پور

مطالب مرتبط

تگ‌ها

مطالب پربیننده

امروز
هفته
ماه

عضویت در خبرنامه