محققان یک گام به بهره‌برداری از دستگاه چاپ پوست مصنوعی نزدیک شدند

محققان با آزمایش موفقیت‌آمیز دستگاه چاپ پوست مصنوعی بر روی نمونه‌های حیوانی، گامی دیگر به بهره‌برداری از این فناوری در کلینک‌های پوستی نزدیک شدند.

به گزارش پایگاه اینترنتی «ساینس الرت»، دانشمندان کانادایی در سال ۲۰۱۸ از یک دستگاه دستی رونمایی کردند که صفحاتی از پوست مصنوعی را به طور مستقیم بر روی زخم‌های قربانیان سوختگی چاپ می‌کرد.

این تیم تحقیقاتی به تازگی نتایج امیدبخشی از جدیدترین آزمایش این دستگاه بر روی خوک‌ها را در مجله Biofabrication منتشر کرده است؛ دستاوردی که دانشمندان را یک گام دیگر به استفاده از این چاپگر پوست در کلینک‌های سوختگی نزدیک کرد.

پزشکان اکنون برای درمان سوختگی‌های شدید گزینه‌های مختلفی دارند، یکی از رایج‌ترین روش‌های موجود پیوند پوست است که طی آن بافت آسیب دیده جدا و با پوست سالم از قسمت دیگری از بدن جایگزین می‌شود. اما در بعضی از موارد، پیوند گزینه مناسبی نیست، در مواردی که بیمار دچار چندین سوختگی عمیق شده که هر دو لایه رویی و زیرین پوست را از بین می‌برد، همیشه پوست سالم کافی برای استفاده برای پیوند وجود ندارد.

درمان‌های جایگزین سوختگی مانند اسکافولدهای کلاژنی و پوست‌های آزمایشگاهی نیز هر کدام نقاط ضعف خود را دارند. در این جاست که وجود دستگاهی که پوست سالم و جدید را مستقیماً روی سوختگی بیمار چاپ می کند، یک مزیت است.

این دستگاه با قرار دادن نوارهایی از یک جوهر زیستی مخصوص بر روی یک زخم نیاز به پیوند پوست را به طور کامل از بین می‌برد. جوهر زیستی مذکور حاوی پروتئین‌های درمانی و سلول‌های بنیادی مزانشیمی استرومال است که به سیستم ایمنی بدن کمک کرده و محرک رشد و تکثیر سلول‌های جدید هستند.

دانشمندان در جدیدترین پیشرفت‌ها، این دستگاه را بر روی سوختگی‌های عمیق خوک‌ها آزمایش کردند و به نتایج رضایت بخشی رسیدند.

به گفته عوامل این تیم تحقیقاتی، در این آزمایش دستگاه مذکور "صفحات پوستی" را به طور یکنواخت، امن و مطمئن بر روی زخم‌ خوک‌ها قرار داد و این صفحات با حداقل حرکت در جای خود ثابت شدند.

یافته‌های این تحقیق همچنین نشان داد که سلول‌های بنیادی مزانشیمی استرومال زخم‌ها را به خوبی ترمیم کرده و در مقایسه با زخم‌های درمان نشده یا زخم‌هایی که در درمان آن‌ها از اسکافولدهای کلاژنی استفاده می‌شود، التهاب، اسکار و انقباض و جمع شدگی کمتری برجای می‌گذارد.