دیر آموزان2

دیر آموزان2

کودکان دیرآموز، کودکانی هستند که طبق آخرین تعریف دارای بهره هوشی بین 71 تا 85 می باشند و علی رغم داشـتن نیازهای آموزشی ویژه، برای جایابی در سیستم آموزش ویژه مناسب نیستند و طبق اصول نهضت عادی سازی و یکپارچه سازی آموزشی باید در مدارس عادی آموزش ببینند .معمولا تشخیص و شناسایی این افراد با مشکلاتی روبرو هست چـرا که آنها در ظاهر مشکلی ندارند و در بسیاری از موقعیتها مانند فعالیتهای عملی و اجتماعی رضایت بخش عمل می کننـد ولی در مهارتهای تحصیلی مانند خواندن و ریاضیات همانند همسالان عادی خویش موفق نیستند

  راهبردهای عملی برای آموزش دانش آموزان دیر آموز: 

 

1-    سعی شود آموزش از حالت تئوری خارج شده و بیشتر به صورت عملی وبا استفاده از وسایل کمک آموزشی و به صورت سمعی و بصری باشد .

2-    هنگام ارائه دستورالعمل و تعیین تکلیف از واژه های ساده استفاده کنید و اطمینان حاصل کنید که دانش آموز منظور شمارا فهمیده است .

3-  شروع آموزش از موضوعات ساده و به تدریج به موضوعات مشکل ترتعمیم داده شود . توجه به این امر مهم است که دانش آموز حتماً موضوع قبلی را درک کرده باشد .

4-   برای فهم کودکان دیر آموز باید از مثال های مختلف و متنوع و ملموس استفاده کرد ..

5-    تقویت توجه در کودک با استفاده از رنگ های مختلف در نوشتن ، بزرگ و کوچک نوشتن کلمات یا حروف ، تکرار بیشتر مطالب و توضیح دادن با استفاده از تصاویر وعکس و....

6-    تقلیل حواس پرتی و فراموشی در این کودکان از طریق قوی ترین محرکات شنیداری و دیداری ، کوتاه کردن مدت تدریس و ساده وجالب تر کردن موضوعات یادگیری .

7-  القاء اعتماد به نفس و آشنا ساختن او با نقاط قوت و توانایی هایش مثالً حل مسائل ساده ریاضی که توانمند می باشد را وسیله ای برای تشویق وی قرار دهید تا متوجه شود اونیز چیزی برای گفتن دارد .

8-  تقویت تکلم و شرکت دادن در فعالیت های ایفای نقش و خواندن ها و نوشتن ها در حد توان خود .

9-   تنوع در ارائه آموزش و یادگیری به دانش آموز بااستفاده از کارت برای خواندن و نوشتن کلمات، نوشتن روی ماسه یا نمک ، نوشتن با انگشت آغشته به رنگ و استفاده از ماژیک های فسفری در رنگ های متفاوت جهت برجسته کردن حروف و کلمات .

10- به جای انجام فعالیت های مداد و کاغذی (نوشتاری) از اشیاء واقعی که کودک بتواند آن ها را حس و دستکاری کند استفاده کنید.

11- برای موفقیت های هر چند جزیی هم او را تشویق کنید سعی کنید پیشرفت دانش آموز را با خودش ارزیابی کنید نه با دیگران یعنی پیشرفت وی را نسبت به هفته یا ماه قبل وی ارزیابی کنید نه با کل کلاس.

12-یکی از دانش آموزان توانمند و زیرک کلاس را بعد از اتمام آموزش و تدریس به عنوان همکار تعیین کنید تا بتواند توجه وی را به تکالیف جلب نموده و در انجام فعالیت های کلاسی او را یاری دهد.

13-از یکی از اعضای خانواده که توانایی رسیدگی به امور درسی دانش آموز را داردکمک بگیرید تا دروس را با وی تکرار و تمرین نماید.

14-کلاس های تقویتی اضافی برای این دانش آموزان در خارج از وقت مدرسه با هماهنگی مدرسه در نظرگرفته شود.

 

تهیه کننده: فاطمه گودرزی

مطالب مرتبط

تگ‌ها

مطالب پربیننده

پربیننده
آخرین مطالب

عضویت در خبرنامه