دیر آموزان2
کودکان دیرآموز، کودکانی هستند که طبق آخرین تعریف دارای بهره هوشی بین 71 تا 85 می باشند و علی رغم داشـتن نیازهای آموزشی ویژه، برای جایابی در سیستم آموزش ویژه مناسب نیستند و طبق اصول نهضت عادی سازی و یکپارچه سازی آموزشی باید در مدارس عادی آموزش ببینند .معمولا تشخیص و شناسایی این افراد با مشکلاتی روبرو هست چـرا که آنها در ظاهر مشکلی ندارند و در بسیاری از موقعیتها مانند فعالیتهای عملی و اجتماعی رضایت بخش عمل می کننـد ولی در مهارتهای تحصیلی مانند خواندن و ریاضیات همانند همسالان عادی خویش موفق نیستند
راهبردهای عملی برای آموزش دانش آموزان دیر آموز:
1- سعی شود آموزش از حالت تئوری خارج شده و بیشتر به صورت عملی وبا استفاده از وسایل کمک آموزشی و به صورت سمعی و بصری باشد .
2- هنگام ارائه دستورالعمل و تعیین تکلیف از واژه های ساده استفاده کنید و اطمینان حاصل کنید که دانش آموز منظور شمارا فهمیده است .
3- شروع آموزش از موضوعات ساده و به تدریج به موضوعات مشکل ترتعمیم داده شود . توجه به این امر مهم است که دانش آموز حتماً موضوع قبلی را درک کرده باشد .
4- برای فهم کودکان دیر آموز باید از مثال های مختلف و متنوع و ملموس استفاده کرد ..
5- تقویت توجه در کودک با استفاده از رنگ های مختلف در نوشتن ، بزرگ و کوچک نوشتن کلمات یا حروف ، تکرار بیشتر مطالب و توضیح دادن با استفاده از تصاویر وعکس و....
6- تقلیل حواس پرتی و فراموشی در این کودکان از طریق قوی ترین محرکات شنیداری و دیداری ، کوتاه کردن مدت تدریس و ساده وجالب تر کردن موضوعات یادگیری .
7- القاء اعتماد به نفس و آشنا ساختن او با نقاط قوت و توانایی هایش مثالً حل مسائل ساده ریاضی که توانمند می باشد را وسیله ای برای تشویق وی قرار دهید تا متوجه شود اونیز چیزی برای گفتن دارد .
8- تقویت تکلم و شرکت دادن در فعالیت های ایفای نقش و خواندن ها و نوشتن ها در حد توان خود .
9- تنوع در ارائه آموزش و یادگیری به دانش آموز بااستفاده از کارت برای خواندن و نوشتن کلمات، نوشتن روی ماسه یا نمک ، نوشتن با انگشت آغشته به رنگ و استفاده از ماژیک های فسفری در رنگ های متفاوت جهت برجسته کردن حروف و کلمات .
10- به جای انجام فعالیت های مداد و کاغذی (نوشتاری) از اشیاء واقعی که کودک بتواند آن ها را حس و دستکاری کند استفاده کنید.
11- برای موفقیت های هر چند جزیی هم او را تشویق کنید سعی کنید پیشرفت دانش آموز را با خودش ارزیابی کنید نه با دیگران یعنی پیشرفت وی را نسبت به هفته یا ماه قبل وی ارزیابی کنید نه با کل کلاس.
12-یکی از دانش آموزان توانمند و زیرک کلاس را بعد از اتمام آموزش و تدریس به عنوان همکار تعیین کنید تا بتواند توجه وی را به تکالیف جلب نموده و در انجام فعالیت های کلاسی او را یاری دهد.
13-از یکی از اعضای خانواده که توانایی رسیدگی به امور درسی دانش آموز را داردکمک بگیرید تا دروس را با وی تکرار و تمرین نماید.
14-کلاس های تقویتی اضافی برای این دانش آموزان در خارج از وقت مدرسه با هماهنگی مدرسه در نظرگرفته شود.
تهیه کننده: فاطمه گودرزی
مطالب مرتبط
تگها
مطالب پربیننده
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای مهندسی صنایع سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای مهندسی پزشکی سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای مهندسی مکانیک (2) سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای مهندسی مکانیک (1) سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای مهندسی نقشه برداری سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای مهندسی عمران سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای مهندسی برق سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای علوم شناختی سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای علوم کامپیوتر و بیوانفورماتیک سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای ژئوفیزیک سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای فیزیک سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای ریاضی سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای آمار سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای آموزش زبان و ادبیات انگلیسی سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای بیوشیمی سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای شهرسازی سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای معماری سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای مدرسی معارف اسلامی سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای علوم ارتباطات سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای حسابداری سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای گردشگری سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای حقوق سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای مدیریت سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای علم اطلاعات و دانش شناسی سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای روانشناسی ۲ سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای سنجش و اندازه گیری سال 1403
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای روانشناسی سال 1403
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای علوم تربیتی سال 1403
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای فلسفه سال 1403
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای الهیات و معارف اسلامی سال 1403
- قوانین کلاس و مدرسه
- قالب آماده و زیبای پاورپوینت(15)
- ۵ فیلم که همه زنان ایرانی باید تماشا کنند
- شعار سال ۱۴۰۱ «سال تولید، دانشبنیان و اشتغالآفرین»
- قالب زیبای پاورپوینت برای ارائه پروپوزال و دفاع رساله دکترا
- پورنوگرافی چیست و چه اثری بر مغز و رابطه جنسی دارد؟
- قالب پاورپوینت کادر دار زیبا
- رنگ چشم هایتان درباره شما و اجدادتان چه می گوید؟
- قالب پاورپوینت گرافیکی و طرح دار زیبا
- قالب پاورپوینت گرافیکی زیبا
- نمونه تدریس درس اول هدیه آسمان پنجم
- قالب پاورپوینت گرافیکی جالب
- اندکی درباره درسپژوهی
- همه زائران سلطان
- کتاب پسری که جادویی شد
- قالب پاورپوینت
- معرفی کتاب
- دوستی با کتاب
- متن کامل دعای جوشن کبیر با ترجمه
- قالب پاورپوینت گرافیکی
- درباره محسن رضایی
- قیافه و ظاهر واسه متولدین کدوم ماه، خیلی مهمه؟
- معرفی کتاب
- چشم رنگی ها چه شخصیتی دارند؟ روانشناسی رنگ چشم ها
- درباره امیر کبیر
- کتاب راهنمای کامل Interaction access
- درباره فخرالدین عراقی
- خلاصه کتاب سواد بصری
- کتاب پیوند زخم خورده
- درباره محسن مهر علیزاده
- قوانین کلاس و مدرسه
- قالب آماده و زیبای پاورپوینت(15)
- ۵ فیلم که همه زنان ایرانی باید تماشا کنند
- شعار سال ۱۴۰۱ «سال تولید، دانشبنیان و اشتغالآفرین»
- قالب زیبای پاورپوینت برای ارائه پروپوزال و دفاع رساله دکترا
- پورنوگرافی چیست و چه اثری بر مغز و رابطه جنسی دارد؟
- قالب پاورپوینت کادر دار زیبا
- رنگ چشم هایتان درباره شما و اجدادتان چه می گوید؟
- قالب پاورپوینت گرافیکی و طرح دار زیبا
- قالب پاورپوینت گرافیکی زیبا
- نمونه تدریس درس اول هدیه آسمان پنجم
- قالب پاورپوینت گرافیکی جالب
- اندکی درباره درسپژوهی
- همه زائران سلطان
- کتاب پسری که جادویی شد
- قالب پاورپوینت
- معرفی کتاب
- دوستی با کتاب
- متن کامل دعای جوشن کبیر با ترجمه
- قالب پاورپوینت گرافیکی
- درباره محسن رضایی
- قیافه و ظاهر واسه متولدین کدوم ماه، خیلی مهمه؟
- معرفی کتاب
- چشم رنگی ها چه شخصیتی دارند؟ روانشناسی رنگ چشم ها
- درباره امیر کبیر
- کتاب راهنمای کامل Interaction access
- درباره فخرالدین عراقی
- خلاصه کتاب سواد بصری
- کتاب پیوند زخم خورده
- درباره محسن مهر علیزاده