مقالات سیاسی و اجتماعی
ماهیت جمهوری اسلامی از نگاه شهید مظلوم آیتالله بهشتی
آوردن اصطلاح و واژه جمهوری به جای حکومت معنی عامتری داشت و جمهوری اسلامی معنی خاصتری داشت. آوردن جمهوری به جای حکومت ایجاب میکرد که پیرامون سیستم جمهوری و رابطهاش با حکومت اسلامی توضیحات بیشتری در اختیار مردم گذاشته شود. قبلاً باید درباره اصل جمهوری توضیح بدهم. در جامعههای بشری حکومت یا حکومت فردی است که یک فرد به اتکاء قدرت در زیر برق سرنیزه با استفاده از لوله تفنگ و با استفاده از تانک و زرهپوش زمامداریش را بر مردم تامین میکند
جمهوری اسلامی، حکومتی است که با انتخاب آزادانه اکثریت ملت به قدرت میرسد
مقالات سیاسی : شهید مظلوم آیتالله بهشتی اواخر اسفندماه سال ۱۳۵۷ در یک گفتوگوی تلویزیونی ویژگیها و ماهیت نظام جمهوری اسلامی را اینگونه بیان کرد:
“دولت ما دو هفته دیگر میخواهد در یک مراجعه به آراء عمومی در یک همهپرسی و به اصطلاح فرنگیش رفراندوم نظر مردم خودش را درباره جمهوری اسلامی [اخذ و] اعلام بکند. خوشوقتم که فرصتی دارم تا در این باره با برادران مسلمان سخنی بگویم. از آغاز مرحله اخیر انقلاب یعنی حدود شانزده ماه پیش، رهبری انقلاب با تیزبینی و ژرف نگری روی این نکته تکیه داشت که عامل اصلی همه خرابیها، همه فسادها، همه عقبماندگیها و تیرهروزیها در کشور ما عبارت است از رژیم، نوع حکومت و بخصوص مساله بیپایه سلطنت و مکرر اعلام شد مسائلی از قبیل انتخابات آزاد برای مجلسین (مجلس سنا و مجلس شورا) انتخاب آزاد انجمنهای شهرستان، بخش و روستا و امثال آنها در چهارچوب یک رژیم فاسد فقط ایجاد جهتهای انحرافی برای جنبش و قیام ملت ماست. به همین جهت بود که در یکی دو سال اخیر مرد و زن مسلمان انقلابی ما در شعارهای تکاندهنده راهپیماییهایشان بیش از هرچیز با شور و عشق فراوان روی این شعار تکیه کردند و فریاد زدند «استقلال، آزادی، حکومت اسلامی». از موقعی که حکومت اسلامی به عنوان بحث اصلی در شعار انقلابیون ایران مطرح شد مکرر این سوال پیش آمد که حکومت اسلامی به چه شکلی است؟ و برای پاسخ به این سوالِ عمقی بود که رهبری اعلام کرد در نخستین مرحله پیروزی انقلاب شکل حکومت شما جمهوری اسلامی خواهد بود.
آوردن اصطلاح و واژه جمهوری به جای حکومت معنی عامتری داشت و جمهوری اسلامی معنی خاصتری داشت. آوردن جمهوری به جای حکومت ایجاب میکرد که پیرامون سیستم جمهوری و رابطهاش با حکومت اسلامی توضیحات بیشتری در اختیار مردم گذاشته شود. قبلاً باید درباره اصل جمهوری توضیح بدهم. در جامعههای بشری حکومت یا حکومت فردی است که یک فرد به اتکاء قدرت در زیر برق سرنیزه با استفاده از لوله تفنگ و با استفاده از تانک و زرهپوش زمامداریش را بر مردم تامین میکند و یک تنه مبدا و منشا قدرت، تصمیمگیری، قانون و اجرای قانون میشود که در اصطلاح اروپایی به آن میگوییم «مونارشی» و در ترجمه آن در زبان فارسی میتوانیم بگوییم پادشاهی که گُندهترش کردند به اسم شاهنشاهی و در اصطلاح غربی میگوییم سلطنت که سلطنت میتواند مطلق باشد و میتواند سلطنت مشروطه باشد. ولی به هر حال در رژیم سلطنتی مطلب آن است که یک فرد زمامدار جامعه شده که این سمت زمامداری را به اتکاء قدرت یا وراثت صاحب قدرت و زورمند دیگری به دست آورده است.
نوع دیگر حکومت عبارت است از حکومت یک گروه افراد برجسته بر یک جامعه که زمامداری را به دلیل داشتن امتیازات خاص به دست آوردند. از میان انواع مختلف این نوع حکومت دو نوعش بسیار معروف است، یکی حکومت گروه برگزیدگان و اشراف و کسانی که از نظر روحی و فکری و بلنداندیشی ویژگیها و امتیازاتی دارند که از آن در اصطلاح اروپایی به «آریستوکراسی» نام برده میشود که در زبان ما ترجمهاش به اسم برگزیدگان آمده است. نوع دیگرش این است که گروهی به دلیل داشتن ثروت و دستیابی بر سرمایه و زَر توانستهاند به قدرت برسند و زمامدار شوند که از آن تعبیر میشود به «الیگارشی» که ما هنوز معادل معروف فارسی برایش نداریم و میتوانیم بگوییم حکومت ثروتمندان. در اینجا نیز یک گروه حکومت میکند بر مردم و توجیه میکند حکومتش را که از نظر روحی، فکری یا از نظر قدرت اقتصادی به دست آورده است، حکومت اقلیتی ممتاز بر اکثریت.
نوع سوم حکومتی است که نه در پرتو سرنیزه و قدرت و زور و نه به دلیل داشتن امتیازات خاص و ثروت، بلکه زمامدار سمت و منصب و قدرتش را از حمایت مردم، توده مردم و خلق میگیرد. آنها هستند که او را به این سمت برمیگزینند یا میپذیرند. این نوع حکومت در یونان باستان به نام حکومت گرفته شده از عامه یاد میشد.
در موقعی که کتابها و معارف یونان به زبان عربی ترجمه میشد مترجمین عرب واژه جمهوریت را معادل عربی ریپوبلیکا انتخاب کردند. منشا انتخاب این است که جمهور در زبان عربی چند معنی دارد. در کتاب قاموس آمده است: جمهور عبارت است از تودهای از شن که بلندتر از اطرافش است و همچنین وقتی میگوییم جمهورالناس یعنی قسمت عمده مردم و به طور کلی جمهور یعنی قسمت عمده هر چیز، این بیانی است که «فیروزآبادی» در کتاب قاموس در معنی جمهور در زبان عربی آورده است. در لغتنامه عربی المنجد آمده است: جمهور تودهای از شن است که روی هم انباشته شده باشد. یا اینکه قسمت عمده مردم، جماعت مردم، قسمت عمده هر چیز و بعد در معنی جمهوریت میگوید: جمهوریت عبارت است از جامعه و دولتی که رئیس آن دولت برای مدت زمان معینی انتخاب میشود به انتخاب جمهورِ امت، نه از روی توارث. ملاحظه میکنید که انتخاب واژه جمهوریت به عنوان معادل برای واژه ریپوبلیکا با رعایت تناسب کامل بوده است. حکومت جمهوری یعنی حکومتی که زمامداریش از طریق اکثریت مردم بر سر کار میآید. در فرهنگ سیاسی داریوش آشوری چاپ هشتم صفحه ۷۱ آمده است جمهوری نوعی حکومت است که در آن جانشینی رئیس کشور موروثی نیست و مدت ریاست محدود است و انتخاب با رای مستقیم یا غیر مستقیم مردم انجام میشود. جمهوری از نظر مفهوم کلمه غالباً متضمن درجاتی از دموکراسی نیز هست، اما در عین حال بر بسیاری از دیکتاتوریهای غیرسلطنتی نیز اطلاق میشود و در این وجه صرفاً به معنای غیرسلطنتی است. در فرهنگ معین میگوید: جمهوری طرز حکومتی است که رئیس کشور از جانب مردم برای مدتی معین انتخاب میشود. بنابراین رابطه بین جمهوری و آن مفهومی را که میخواهیم در این توضیح برای جمهوری اسلامی بیان کنیم، به خوبی دریافتید و روشن شد که این رابطهای است اصیل و ریشه لغویش چیست. در میان انواع حکومت گاهی از یک نوع حکومت دیگر نیز یاد میشود و حکومت دموکراسی که بحث پیرامون آن را باید به نوبت دیگر و وقت دیگری واگذار کنیم، چون میخواهم در این بحث فشرده و کوتاه توضیحی درباره جمهوری اسلامی بدهم. ببینیم آیا از میان این چند نوع حکومتی که برشمردیم کدامیک از اینها با مبانی اسلام سازگارتر است. در میان اینها نوع جمهوری با مبانی اسلام از نظر زمامداری سازگارتر است. حکومت در یک جامعه اسلامی یک وقت دیگر در زمان پیغمبر مطرح بود. و یک وقت در زمان ائمه شیعه مطرح میشود و یک وقت در زمان ما. بحثی که میخواهم بکنم مربوط است به امروز ما، بر طبق مبانی اسلامی در عصر ما حکومت، زمامدار، حاکم صرفاً باید سمت و قدرت خودش را از آرای مردم بگیرد. کسی حق دارد زمامدار مردم باشد که برگزیده مردم یا لااقل پذیرفته مردم یا مورد حمایت مردم باشد. هیچکس حق ندارد در مبانی اسلام که ولایت و زمامداری خودش را بر مردم تحمیل کند و برخلاف رضایت آنها و خلاف پذیرش و تمایل آنها و برخلاف انتخاب آنها. چرا؟ برای اینکه کسی که آمد بر خلاف خواست مردم به آنها گفت من آقابالاسر شما هستم، من حاکم بر شما هستم میخواهید بپذیرید یا میخواهید نپذیرید و… این آدمی است که با زور و از روی انگیزه تفوق طلبی آمده است سمتی را برای خودش ادعا کرده است و تفوق طلبی و برتری طلبی در قرآن و طبق ایدئولوژی اسلامی مردود، مطرود و مایه فساد و مایه تیرهبختی در دنیا و آخرت است. در قرآن میبینیم در آیات مختلف از مستکبرین از آنهایی که خودشان را بزرگ میشمارند و بزرگیشان را بر دیگران تحمیل میکنند به زشتی یاد میکند و بزرگیطلبی را عامل انحراف میداند. متکبران، بزرگی فروشان، تفوق طلبان همواره سد راه جنبشها هستند. بزرگی طلبی و تفوق طلبی از نظر قرآن مطرود و مردود است تا آنجایی که آیه ۸۳ [سوره قصص] این طور بیان میکند: آن سرای آخرت، آن فرجام ارزنده، ما این فرجام ارزنده را برای کسانی مقرر کردهایم که در روی زمین در پی بزرگیطلبی و تفوقطلبی نیستند و نه در پی عُلوّند و نه به دنبال فساد و تباهیآفرینی، عاقبت و فرجام صرفاً از آنِ خداپرستان، از آنِ کسانی است که پروای خدا، پروای حق دارند.
خلاصه میکنیم که مبانی عالی اسلام به طور کلی امتیازطلبی را محکوم میکند و میگوید هیچکس نمیتواند رابطهاش را با دیگران بر مبنای امتیازطلبی یا تفوقطلبی استوار کند. خب سلطنت چیست؟ سلطنت این بود که یک شخص میگفت من فرمانروای شما هستم چون زور دارم، چون پدر من زور داشته و من وارث مقام از او هستم، و موقعی که پدر میخواست او را به عنوان ولیعهد و جانشینی خودش بر مردم تحمیل کند لابد براین عقیده بود که ولیعهد پسر بزرگش دارای امتیازات و ویژگیهای خاص است که حتماً بهتر از دیگران میتواند کشور را اداره کند. طبیعی است که این نوع تفوقطلبی چه برای فرد و چه برای گروه مطرود است. خب چی میماند. آن یک چیز است، آن هم حکومتی است که زمامداریش را بر مردم تحمیل نکند و از طریق انتخاب مردم و پذیرش مردم به سر کار بیاید. میدانید که در تاریخ شیعه همواره رهبران مذهبی ما را مردم خودشان میپذیرفتند یا با رای مستقیم یا با انتخاب مستقیم، خودشان شناسایی داشتند که این فرد شایسته آن است که به عنوان رهبر دینی در جامعه بزرگ اسلامی مورد قبول قرار بگیرد. هیچ مرجعی در شیعه رهبریش را بر مردم تحمیل نکرده است. حالا که باید در جامعه ما بر این اساس حکومتی سر کار آید این حکومت باید شکلی داشته باشد که در آن شکل عامل تحمیل وجود نداشته باشد. با توجه به تعاریفهای بالا که از انواع حکومت داشتیم حکومت ما چه شکلی میتواند داشته باشد؟ بنابر این یک پایه از جمهوری اسلامی این است: جمهوری اسلامی نوع حکومتی است که با پذیرش و انتخاب آزادانه اکثریت ملت به قدرت میرسد. این یکی از اساسیترین پایههای جمهوری اسلامی است. ملت ایران بیدار باشید، هشیار باشید از هماکنون باید حکومتی را انتخاب کنید که در آن حکومت عامل زور و عامل تهدید به هیچ عنوان برای رسیدن به هیچ سمتی از سمتهای اجتماعی مورد بهرهبرداری احدی قرار نگیرد، این پایه اساسی است، به نظر ما همه مسائل دیگر باید از اینجا پایه بگیرد. خب هر حکومتی که براساس رای آزادانه مردم سر کار بیاید جمهوری اسلامی است؟ نه، این مورد شرط لازم است اما شرط کافی نیست. شرط دومی نیز دارد و آن این است وقتی مردم یک کشور، اکثریت مردم کشور مسلمانند، این مسلمانان اگر فردی را با رای آزاد برای زمامداری انتخاب کردند خود به خود از این زمامدار میخواهند که این زمامدار، این حکومت، این نظام، خودش را در اداره مملکت نسبت به مقررات و تعالیم اسلامی ملتزم و متعهد بداند. متعهد باشد که جامعه و کشور را براساس تعالیم سعادتبخش اسلام اداره کند.”
*تفوق طلبی و برتری طلبی در قرآن و طبق ایدئولوژی اسلامی مردود، مطرود و مایه فساد و مایه تیرهبختی در دنیا و آخرت است
*آیات مختلف، از مستکبرین از آنهایی که خودشان را بزرگ میشمارند و بزرگیشان را بر دیگران تحمیل میکنند به زشتی یاد میکند و بزرگیطلبی را عامل انحراف میداند
*جمهوری اسلامی نوع حکومتی است که با پذیرش و انتخاب آزادانه اکثریت ملت به قدرت میرسد. این یکی از اساسیترین پایههای جمهوری اسلامی است
*وقتی مردم یک کشور، اکثریت مردم کشور مسلمانند، این مسلمانان اگر فردی را با رای آزاد برای زمامداری انتخاب کردند خود به خود از این زمامدار میخواهند که این زمامدار، این حکومت، این نظام، خودش را در اداره مملکت نسبت به مقررات و تعالیم اسلامی ملتزم و متعهد بداند
مطالب مرتبط
- مقاله علمی و پژوهشی سیاستگذاری موسیقی در جمهوری اسلامی ایران
- مقاله علمی و پژوهشی راهکارهای رسانه ای آمریکا برای مقابله با جمهوری اسلامی ایران
- مقاله علمی و پژوهشی بایسته های اجتماعی در سیاستگذاری رسانه ای جمهوری اسلامی
- مقاله علمی و پژوهشی بازی های رایانه ای نوجوانان در جمهوری چک و ایران
- مقاله علمی و پژوهشی جمهوری اسلامی و مؤلفه های تدوین استراتژی مبارزه با فساد
- مقاله امامت و ولایت در حکمت سینوی
- مقاله علمی و پژوهشی جمهوری اسلامی و تنوع فرهنگی یونسکویی
- مقاله علمی و پژوهشی دولت خودکفایی ، دولت رابطه
تگها
مطالب پربیننده
- چه کسانی می توانند نامخانوادگیشان را تغییر دهند
- روزانه چقدر پروتئین مصرف کنیم؟
- خواص شگفتانگیز کیوی را بشناسید
- فراخوان دومين كنگره بين المللی راهكارهای گسترش فرهنگ غدير و ترويج نهج البلاغه
- ۳ نوشیدنی مفید برای سالمندان
- نکاتی مهم درباره جوشهای صورت
- علائم بیش فعالی در دخترها و پسرها را بشناسید
- میوه ای برای تقویت سیستم ایمنی بدن
- گیاهی برای دفع سنگ کلیه
- اربعین؛ پلی به سوی وحدت جهانی
- چالشهای ازدواج در دوران پیری
- اذن پدر برای ازدواج دختر لازم است یا خیر؟
- معرفی سوغات و صنایع دستی مازندران
- چگونه عطر مناسب بخریم؟
- زندگی نامه مسعود پزشکیان
- رابطه زناشویی برنده و بازنده ندارد
- درباره دوران بحرانی نوجوانی
- بازار کرمان با قدمت ۶۰۰ سال
- معرفی موزه هنرهای معاصر تهران؛ بازتابی از هنر ایران و جهان
- مصرفگرایی و ویرانی زندگی
- پاسخ به سوالات رایج درباره مصرف شیر
- معرفی جنگل فندقلو؛ بهشتی مینیاتوری در اردبیل
- درباره سن پیری بیشتر بدانیم
- اهمیت خواب را جدی بگیرید
- معرفی مسجد شیخ لطف الله، اثری شگفت انگیز از دوران صفویه
- پناهگاه سکوت
- نحوه خوابیدن به خواستههای درونی
- مضرات سیگار از آسیبهای پوستی تا تهدید سلامتی
- در مورد کف پای صاف و باورهای قدیمی
- چگونه با کودکان چاق تعامل داشته باشیم
- قوانین کلاس و مدرسه
- قالب آماده و زیبای پاورپوینت(15)
- ۵ فیلم که همه زنان ایرانی باید تماشا کنند
- شعار سال ۱۴۰۱ «سال تولید، دانشبنیان و اشتغالآفرین»
- قالب زیبای پاورپوینت برای ارائه پروپوزال و دفاع رساله دکترا
- قالب پاورپوینت کادر دار زیبا
- پورنوگرافی چیست و چه اثری بر مغز و رابطه جنسی دارد؟
- قالب پاورپوینت گرافیکی و طرح دار زیبا
- قالب پاورپوینت گرافیکی زیبا
- رنگ چشم هایتان درباره شما و اجدادتان چه می گوید؟
- نمونه تدریس درس اول هدیه آسمان پنجم
- قالب پاورپوینت گرافیکی جالب
- اندکی درباره درسپژوهی
- کتاب پسری که جادویی شد
- همه زائران سلطان
- قالب پاورپوینت
- معرفی کتاب
- دوستی با کتاب
- قالب پاورپوینت گرافیکی
- درباره محسن رضایی
- معرفی کتاب
- قیافه و ظاهر واسه متولدین کدوم ماه، خیلی مهمه؟
- درباره امیر کبیر
- کتاب راهنمای کامل Interaction access
- متن کامل دعای جوشن کبیر با ترجمه
- کتاب پیوند زخم خورده
- درباره فخرالدین عراقی
- درباره محسن مهر علیزاده
- کتاب آموزش علیه آموزش
- خلاصه کتاب سواد بصری