مقالات علمی و فناوری

باتری‌های لیتیومی جدید یک قرن کارآیی دارند

باتری‌های لیتیومی جدید یک قرن کارآیی دارند

گروهی از پژوهشگران دانشگاه دالهاوزی کانادا، نوعی باتری لیتیوم نیکل منگنز کبالت (Li[Ni۰.۵Mn۰.۳Co۰.۲]O۲) تولید کرده و مدعی شده‌اند که این باتری تا ۱۰۰ سال ماندگاری و کارآیی دارد.

گروهی از پژوهشگران دانشگاه دالهاوزی کانادا، نوعی باتری لیتیوم نیکل منگنز کبالت (Li[Ni۰.۵Mn۰.۳Co۰.۲]O۲) تولید کرده و مدعی شده‌اند که این باتری تا ۱۰۰ سال ماندگاری و کارآیی دارد.

به گزارش پایگاه علمی tech xplore، این پژوهشگران مقاله‌ای در نشریه الکتروکمیکال سوسایتی چاپ کردند و درباره این باتری و اینکه چرا معتقدند این مقدار عمر می‌کند، توضیح داده‌اند.

همان‌طور که زمین گرم می‌شود، به دلیل ناتوانی انسان در کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای، دانشمندان در سراسر دنیا، به دنبال راه‌هایی برای پیشگیری از وقوع فاجعه هستند. آن‌ها قبلاً تلاش کرده بودند که سوخت اتومبیل‌هایی را که CO۲ منتشر می‌کنند، از گازوئیل به منبعی دیگر مثل هیدروژن یا الکتریسیته تغییر دهند.

تاکنون، اثبات شده است که استفاده از باتری‌ها جایگزینی مؤثر است؛ هر چند مشکلاتی وجود دارد که باید رفع شود؛ از جمله ایجاد ایستگاه‌هایی برای شارژ کردن، در سراسر کشور.

یکی دیگر از مشکلات، مربوط به فناوری، باتری است. در حال حاضر، باتری‌هایی که در ماشین‌های الکتریکی استفاده می‌شوند، بسیار گران هستند و نمی‌توانند آن‌قدر که مشتریان انتظار دارند، شارژ نگه دارند و همچنین به اندازه کافی ماندگاری ندارند. این‌بار، گروه پژوهشگران در هالیفاکس روی مشکل عدم ماندگاری باتری‌ها کار کرده‌اند و حالا مدعی‌ هستند که نوعی باتری تولید کرده‌اند که یک قرن باقی می‌ماند.

باتری جدید نوعی باتری لیتیوم نیکل منگنز کبالت است که مدتی است روی آن مطالعه صورت گرفته است. یافته جدید در این پژوهش این است که اگر این باتری‌ها طوری تغییر داده شوند که بتوان از آن‌ها با ولتاژ کمتری استفاده کرد، ماندگاری بسیار بیشتری نسبت به دیگر باتری‌های مشابه و نسبت به باتری‌های لیتیوم آهن فسفات خواهند داشت.

نکته شایان توجه این است که آزمایش‌ها نشان داد اگر در این باتری‌ها به جای ولتاژ استاندارد ۲.۴ ولت، از ۸.۳ ولت استفاده شود و در درجه حرارت ۲۵ درجه سلسیوس نگهداری شوند، می‌توان انتظار داشت که حدود صد سال عمر کنند.

مشکلی که تیم پژوهشگران خاطرنشان می‌کنند این است که چنین باتری‌هایی گران‌تر هستند و ممکن است نتوانند برق مورد نیاز اتومبیل‌ها را تأمین کنند.

از سوی دیگر، آنها اظهار می‌کنند که این باتری‌ها ممکن است کارکرد خوبی به‌ عنوان سیستم‌های نگهداری انرژی برای طولانی‌مدت داشته باشند. متأسفانه، این باتری‌ها چندان برای محیط زیست مناسب نیستند (هر چند تسلا اخیراً خاطرنشان کرد که با یک تغییر در طراحی می‌توان کبالت را حذف کرد).

آنها اذعان می‌کنند که لازم است کارهای بیشتری صورت گیرد تا بتوان درباره احتمال استفاده از چنین باتری‌هایی در مصارف صنعتی آگاهی یافت.

مطالب مرتبط

تگ‌ها

مطالب پربیننده

پربیننده
آخرین مطالب

عضویت در خبرنامه