مقالات حقوق زنان
انقلاب اسلامی و تحول مفهومی در نگاه به زن
انقلاب اسلامی بر اساس نگاه مبتنی بر آموزههای انسانشناختی وحیانی، نه نگاه مردسالارانه سنتهای تحریفشده باستانی و نه رویکرد شهوتآلود جهان مدرن به زن را نمیپذیرد و نگرشی خاص و تعالیبخش به بشر و بهطور ویژه زن را تجویز کرده است.
انقلاب اسلامی بر اساس نگاه مبتنی بر آموزههای انسانشناختی وحیانی، نه نگاه مردسالارانه سنتهای تحریفشده باستانی و نه رویکرد شهوتآلود جهان مدرن به زن را نمیپذیرد و نگرشی خاص و تعالیبخش به بشر و بهطور ویژه زن را تجویز کرده است.
در ادامه سرمقاله سوم بهمن ۱۴۰۰ روزنامه جوان به قلم محمدجواد اخوان می خوانیم: یکی از ویژگیهای متأخر دوره مدرن تغییر و تحول در جایگاه زن بوده است. بر اساس آموزههای مأخوذ از الهیات توراتی (مبتنی بر عهد عتیق تحریف شده) و اندیشههای آبای کلیسا و نیز سنتهای فلسفی بهجایمانده از یونان و روم باستان، زن موجودی درجه ۲ در نسبت با مرد تعریف میشد. جالب اینجاست که وقوع نوسازی در غرب هم باعث تغییر این نگاه به زن در غرب نشد و تا حدود سالهای پایانی قرن نوزدهم میلادی این نگاه تبعی و تحقیرآمیز تا حدی در جهان غرب نسبت به زنان وجود داشت.
تا سالهای ابتدایی قرن بیستم چه بسیار زنانی بودند که حق تحصیل دانشگاهی در کشورهای اروپای غربی را نداشتند و این تنها یک نمونه از این نگاه جنس دوم به زن در غرب است. اتفاقاً مهمترین تحولی که در حوزه فرهنگ عمومی در اثر مدرنیته رخ داد نهتنها جایگاه زنان را اعتلا نبخشید، بلکه به نحوی تنزل به شمار میآمد. با کمرنگ و برداشته شدن قیود اخلاقی در غرب مدرن، غریزه جنسی بشر غربی به سمت طغیان حرکت کرد و در تمدن غرب، زن به عنوان مهمترین ابزار شهوترانی تلقی شد.
با گسترش صنایع فرهنگی و ابزارهای هنری و تبلیغاتی، نگاه به زن به عنوان یک کالای جنسی بیشازپیش برجسته شد و در چارچوب نظام سرمایهداری، زن بهعنوان یکی از اصلیترین ابزارهای تأمین منافع مادی صاحبان قدرت و ثروت تلقی و زنانگی (با تأکید بر ویژگیهای جنسی) به بخشی از تجارت ابرسرمایهداران تبدیل شد.
هرچند از سالهای پایانی قرن نوزدهم، در اعتراض به نگاه تحقیرآمیز غرب مدرن به زنان، جنبشهای اعتراضی و برابریخواهانهای، چون «فمینیسم» ظهور و بروز یافت و تا قرن بعد توانست در لایههایی از جامعه نخبگانی رسوخ یابد، اما با گذشت بیش از یک قرن باید به این جنبش به دیده تردید نگاه کرد، چرا که نتیجه فعالیتهای آن صرفاً یا تلاش برای نفی جنسیت زن و کرامت ذاتی و ارزش وجودی آن بوده یا اینکه زنان را هرچه بیشتر به عنوان کالا و ابزاری برای سودای شهوترانی بیحد و مرز مردان غربی تبدیل کرده است.
برای روشن شدن این موضوع کافی است به این نکته توجه کرد که میزان و حجم نگاه ابزارگرایانه جنسی به زن قبل از ظهور فمینیسم در چه حد بوده و اکنون به چه میزان رسیده است؟ آیا در جوامع غربی با اینهمه تلاشهای بهاصطلاح برابریخواهانه، جایگاه زنان در جامعه بدون توجه به جذابیتهای جنسی آنان ارتقا یافته یا آنکه باز هم زنان تا حد زیادی و بلکه بیشتر از گذشته بهمثابه ابزاری در جهت تأمین مطامع مردان شهوتران مورد توجه قرار میگیرند. هرچند در کشورهای غربی تعدادی از زنان فرصت قرار گرفتن در جایگاههای سیاسی و مدیریتی را دارند، اما وقتی مشاهده میشود که تعداد خیلی بیشتری از زنان در همین کشورها بهطور مستقیم یا غیرمستقیم بر اساس ویژگیها و جذابیتهای جنسیشان مورد بهرهبرداری صنایع و کسبوکارها قرار میگیرند، باید پرسید کدام زن واقعیت غرب را نشان میدهد؟
مشکل اصلی در جریاناتی، چون فمینیسم این است که به دلیل بنیانهای مادی و غلط جایگاه زن و مرد در آفرینش، کرامت ذاتی هر کدام را درک نمیکند و ناخودآگاه اصالت و ارزشمندی را بر «مرد» بودن بشر قرار میدهد و اعتلای زن را در گرو یافتن جایگاهی برابر مردان میداند. چنین مکاتبی در واقع یک زن نمونه و الگو را «زنی شبیه مردان» میدانند و نقطه کمال و اوج زنان را «مرد شدن» میدانند.
این در حالی است که اسلام، هیچکدام از زن و مرد را بر دیگری برتری نداده و تعالی هر یک را در مسیری مبتنی بر آفرینش و خصائص خودش و رسیدن به قله کمال انسانی که همان رسیدن به معرفتالله و بنده خدا شدن است میداند. انقلاب اسلامی بر اساس نگاه مبتنی بر آموزههای انسانشناختی وحیانی، نه نگاه مردسالارانه سنتهای تحریفشده باستانی و نه رویکرد شهوتآلود جهان مدرن به زن را نمیپذیرد و نگرشی خاص و تعالیبخش به بشر و بهطور ویژه زن را تجویز کرده است. در مکتب انقلاب اسلامی، زن ابزاری برای شهوترانی و کاسبی مردان هرزه نیست و غریزه جنسی هم برای مرد و هم برای زن امری مقدس، آرمانی، هدفدار و در چارچوب قیود شرعی و اخلاقی مشخص است. در این نگرش «مرد» بودن اصالت ندارد که زنی که به هر دلیل بیش از باقی زنان در رفتار و شغل و... به مردان شبیه شده، نمونه و الگوی سایر زنان باشد.
بزرگترین تحولی که انقلاب اسلامی در حوزه زنان ایجاد کرد، در نگرش بنیادین و مفهومی به «زن» است. در این تحول مفهومی، جایگاه اصیل و مبتنی بر نظام آفرینش و سنتهای الهی برای زن و مرد تبیین شده و حقوق و تکالیف هرکدام بر این اساس تعریف شده است. زنِ تبیین شده در مکتب انقلاب اسلامی در تعارض با خانواده نیست و بلکه نقطه کانونی آن است. این زن با تأسی به حضرت زهرا (س) و حضرت زینب (س) از نقشآفرینی اجتماعی و سیاسی غافل نیست و جایگاه والای مادری را انزوا نمیپندارد.
چنین زنی در عین حفظ حجاب خود، بزرگترین کرسیهای افتخار جهانی در حوزه علم، فرهنگ، هنر و ورزش را کسب میکند و میداند که جلبتوجه آلوده به جذابیتهای جنسی، زیبنده زن مسلمان ایرانی نیست. شاید تعداد کرسیهای مدیریتی زنان فلان کشور اروپایی بیشتر باشد که البته این هم به بهای نابودی هویت و کرامت هزاران زن دیگر در همان جوامع محقق شده است، اما افتخار زن مسلمان ایرانی این است که زن ایرانی را در دنیا با افتخارات علمی، فرهنگی و ورزشیاش در عین حفظ حیا و پاکدامنی میشناسند و از مطامع تجاری و اقتصادی که نگاه ابزاری به زن دارد در ایران چندان خبری نیست.
روشن است که نمیتوان گفت هیچ نقطه ضعفی در سبک زندگی و فرهنگ عمومی کشورمان نداریم، اما با افتخار میتوان ادعا کرد در ایران اسلامی، زمینه برای تعالی توأم مادی و معنوی زن فراهم است و همچون غرب، پیشرفت برخی زنان در جایگاههای مدیریتی در گرو پسرفت معنوی آنان و نیز از بین رفتن کرامت ذاتی هزاران زن دیگر نیست.
مطالب مرتبط
- مقاله علمی و پژوهشی زمینه های اجتماعی و فرهنگی کنش های اقتصادی زنان
- شمّهیی از فضایل بانوی قیامت، حضرت فاطمه زهرا (س)
- قانون کشف حجاب؛ دینزدایی به بهانه دفاع از حقوق زنان
- زن، خانه و خانواده در کلام و سیره رسول مهربانی (ص)
- تحکیم بنیان خانواده با تقویت مهارت گفت وگو
- بزرگ ترین فضیلت حضرت فاطمه زهرا(س)
- فاطمه ذات تمام خوبی ها و مادر تمام نیکی ها
- مادر، جویبار عطوفت
تگها
مطالب پربیننده
- چه کسانی می توانند نامخانوادگیشان را تغییر دهند
- روزانه چقدر پروتئین مصرف کنیم؟
- خواص شگفتانگیز کیوی را بشناسید
- فراخوان دومين كنگره بين المللی راهكارهای گسترش فرهنگ غدير و ترويج نهج البلاغه
- ۳ نوشیدنی مفید برای سالمندان
- نکاتی مهم درباره جوشهای صورت
- علائم بیش فعالی در دخترها و پسرها را بشناسید
- میوه ای برای تقویت سیستم ایمنی بدن
- گیاهی برای دفع سنگ کلیه
- اربعین؛ پلی به سوی وحدت جهانی
- چالشهای ازدواج در دوران پیری
- اذن پدر برای ازدواج دختر لازم است یا خیر؟
- معرفی سوغات و صنایع دستی مازندران
- چگونه عطر مناسب بخریم؟
- زندگی نامه مسعود پزشکیان
- رابطه زناشویی برنده و بازنده ندارد
- درباره دوران بحرانی نوجوانی
- بازار کرمان با قدمت ۶۰۰ سال
- معرفی موزه هنرهای معاصر تهران؛ بازتابی از هنر ایران و جهان
- مصرفگرایی و ویرانی زندگی
- پاسخ به سوالات رایج درباره مصرف شیر
- معرفی جنگل فندقلو؛ بهشتی مینیاتوری در اردبیل
- درباره سن پیری بیشتر بدانیم
- اهمیت خواب را جدی بگیرید
- معرفی مسجد شیخ لطف الله، اثری شگفت انگیز از دوران صفویه
- پناهگاه سکوت
- نحوه خوابیدن به خواستههای درونی
- مضرات سیگار از آسیبهای پوستی تا تهدید سلامتی
- در مورد کف پای صاف و باورهای قدیمی
- چگونه با کودکان چاق تعامل داشته باشیم
- قوانین کلاس و مدرسه
- قالب آماده و زیبای پاورپوینت(15)
- ۵ فیلم که همه زنان ایرانی باید تماشا کنند
- شعار سال ۱۴۰۱ «سال تولید، دانشبنیان و اشتغالآفرین»
- قالب زیبای پاورپوینت برای ارائه پروپوزال و دفاع رساله دکترا
- قالب پاورپوینت کادر دار زیبا
- پورنوگرافی چیست و چه اثری بر مغز و رابطه جنسی دارد؟
- قالب پاورپوینت گرافیکی و طرح دار زیبا
- قالب پاورپوینت گرافیکی زیبا
- رنگ چشم هایتان درباره شما و اجدادتان چه می گوید؟
- نمونه تدریس درس اول هدیه آسمان پنجم
- قالب پاورپوینت گرافیکی جالب
- اندکی درباره درسپژوهی
- کتاب پسری که جادویی شد
- همه زائران سلطان
- قالب پاورپوینت
- معرفی کتاب
- دوستی با کتاب
- قالب پاورپوینت گرافیکی
- درباره محسن رضایی
- معرفی کتاب
- قیافه و ظاهر واسه متولدین کدوم ماه، خیلی مهمه؟
- درباره امیر کبیر
- کتاب راهنمای کامل Interaction access
- متن کامل دعای جوشن کبیر با ترجمه
- کتاب پیوند زخم خورده
- درباره فخرالدین عراقی
- درباره محسن مهر علیزاده
- کتاب آموزش علیه آموزش
- خلاصه کتاب سواد بصری