مقالات هنری و سینمایی

فیلم‌های پیچیده ای که باید چند بار دید

فیلم‌های پیچیده ای که باید چند بار دید

در ادامه به معرفی تعدادی از فیلم‌های پیچیده می‌پردازیم که برای درک داستان آن‌ها باید چندین بار به تماشای آن‌ها بنشینید.

این فیلم‌های پیچیده را باید بیشتر از یک‌بار تماشا کنید
 
گروهی از هواداران فیلم‌های سینمایی از تماشای فیلم‌های پیچیده لذت می‌برند. بنابراین طبیعی است که به دنبال عناوینی باشند که داستانی بسیار پیچیده و غیرقابل درک دارند. فیلم‌هایی که باید چندین بار تماشا شوند.

نگاه هواداران سینما نسبت به فیلم‌های پیچیده شامل دو گروه بزرگ می‌شود. گروه نخست تماشای فیلم‌هایی که بیش از حد پیچیده هستند را دوست ندارند و این تصمیم غیرمنطقی را درک نمی‌کنند. اما گروه دومی هم وجود دارند. گروهی که از تماشای فیلم‌های پیچیده لذت می‌برند و تماشای چندباره آن‌ها را از اعماق وجودشان دوست دارند. بنابراین طبیعی است که هر از گاهی فیلم‌هایی از راه برسند که این پیچیدگی و جذابیت را نشان می‌دهند. در ادامه به معرفی تعدادی از فیلم‌های پیچیده می‌پردازیم که برای درک داستان آن‌ها باید چندین بار به تماشای آن‌ها بنشینید.

Parasite | انگل

نمره منتقدان: ۹۹ از ۱۰۰

تقریبا غیرممکن است که هوادار سینما باشید و نام «انگل» به گوش شما نخورده باشد. نخستین فیلم سینمای کره جنوبی که نه تنها جایزه بهترین فیلم غیرانگلیسی جوایز اسکار را برنده شد بلکه سه جایزه دیگر این مراسم را هم از آن خود کرد. پس با فیلمی پیچیده، درگیرکننده و تامل‌برانگیز مواجه هستیم که منتقدان سینما هم آن را دوست دارند. «انگل» با استفاده درست از کلیشه و نقش آن در روایت داستان به یکی از بهترین فیلم‌های تاریخ سینما تبدیل می‌شود که ژانر درام می‌تواند به وجود آن افتخار کند.

بسیاری از منتقدان، این فیلم را بهترین اثر بونگ جون هو، کارگردان مشهور کره جنوبی، می‌دانند و باور دارند تماشاگر با تماشای «انگل» در دنیایی قرار می‌گیرد که شکل‌گیری آن توسط هیچ ژانری ممکن نیست. به عبارت دیگر، «انگل» به صورت یک کمدی غیرعادی آغاز می‌شود و به اثری عجیب تغییر شکل می‌دهد که در هیچ ژانری قرار نمی‌گیرد. جدیدترین فیلم بونگ جون هو زندگی را زیر باورهای معمول جستجو می‌کند و در نهایت انسان را در بالاترین سطح جنون خود به تصویر می‌کشد. این فیلم جوایز بسیاری در جشنواره‌های سینمایی به دست آورد که شاید مهم‌ترین آن‌ها جایزه بهترین کارگردانی و بهترین فیلم اسکار باشد.

خلاصه داستان: خانواده‌ای فقیر، راه مناسبی برای کسب درآمد پیدا می‌کنند اما حوادثی رخ می‌دهد که زندگی آن‌ها را برای همیشه ویران می‌کند.

Donnie Darko | دانی دارکو

نمره منتقدان: ۸۷ از ۱۰۰

این فیلم یکی از روانشناسی‌ترین داستان‌های ترسناک را در بستر داستان‌های علمی تخیلی روایت می‌کند. اگر از تماشای فیلم‌های علمی تخیلی معمولی احساس خوبی ندارید، مطمئن باشید با تماشای «دانی دارکو» می‌توانید یکی از متفاوت‌ترین فیلم‌های علمی تخیلی تاریخ سینما را تجربه کنید. این با وجود داستان گیج‌کننده‌ای که دارد، ظاهر ساده‌ای را به نمایش می‌گذارد که در حقیقت نقطه قوت اصلی فیلم است. با این حال برای درک دقیق داستان این فیلم احتمالا باید چندین بار به تماشای آن بنشینید و با دقت آن را تماشا کنید.

خلاصه داستان: در سال ۱۹۸۸، نوجوانی به نام دانی دارکو در خواب راه می‌رود و از خانه خارج می‌شود. او با یک موجود خرگوش-انسان غول‌پیکر و زشت به نام فرانک ملاقات می‌کند. این موجود عجیب به او می‌گوید که دنیا ۲۸ روز و ۶ ساعت و ۴۲ دقیقه و ۱۲ ثانیه دیگر به پایان می‌رسد.

Inception | تلقین

نمره منتقدان: ۸۷ از ۱۰۰

هفتمین فیلم سینمایی کریستوفر نولان هرگز ساخته نمی‌شد اگر فیلم «شوالیه تاریکی» یکی از موفق‌ترین فیلم‌های تاریخ استودیوی فیلم‌سازی برادران وارنر لقب نمی‌گرفت. به عبارت دیگر، «تلقین» پاداش این استودیو به کریستوفر نولان بود تا انگیزه لازم برای ساخت سومین فیلم سه‌گانه «شوالیه تاریکی» را داشته باشد. نولان امیدوار بود شرایط برای ساخت این فیلم فراهم شود و حتی برای تولید آن ۹ سال صبر کرد. او نخستین بار در سال ۲۰۰۱ ایده اصلی این فیلم را به استودیوی برادران وارنر داد اما بعدها پذیرفت برای ساخت یک فیلم ایده‌آل از آن‌چه در ذهنش در جریان است به زمان بیشتری نیاز دارد.

ساخت فیلم «تلقین» در همان اوایل دهه ۲۰۰۰ ایده جالبی به نظر می‌رسید اما با نگاه به جلوه‌های بصری تماشایی، ریزه‌کاری و ظرافت‌های به کار رفته در روایت داستان و مضامین علمی-تخیلی عمیق آن به راحتی می‌توان تاثیر تجربه‌اندوزی و استفاده از بودجه بیشتر در آن را تشخیص داد. تماشای «تلقین» که فیلمی پیچیده و فلسفی است، شاید کمی برای مخاطبان عام سینما دشوار به نظر می‌رسد اما فراموش نکنید کریستوفر نولان، همیشه داستان‌های پیچیده را به زیباترین حالت ممکن روایت می‌کند.او این بار همان داستان‌های جذاب و دوست‌داشتنی‌اش را به سفر درون زمان پیوند زده تا یک شاهکار ارزشمند را خلق کند.

خلاصه داستان: دام کاب به عنوان یک سارق ماهر در استخراج و ربودن اطلاعات ارزشمند مورد نیاز سازمان‌های جاسوسی به یک استاد بی‌رقیب تبدیل شده است. او با شرکت‌های تجاری و چندملیتی همراهی می‌کند و هنگامی که افراد در خواب هستند، اطلاعات آن را می‌رباید. بنابراین کافی است سوژه دام کاب باشید؛ او زمانی که ذهن شما در آسیب‌پذیرترین حالت ممکن است، وارد عمل می‌شود و اسرار کلیدی آن‌ را پیدا می‌کند.

High Life | زندگی والا

نمره منتقدان: ۸۲ از ۱۰۰

فارغ از اینکه «زندگی والا» فیلم محترمی به نظر می‌رسد، داستان‌سرایی و روایت آن هم بیش از حد شگفت انگیز است. ذهنیت فیلم درباره مرگ و زندگی شکل گرفته اما برای تعریف دیدگاهش از آن هم عجله‌ای هم ندارد. «زندگی والا» یک فیلم علمی تخیلی-ترسناک معمولی نیست و بیشتر روی جنبه روانی داستانش تاکید دارد. به همین دلیل باید با انتظارات کاملا متفاوتی به تماشای آن بنشینید و تماشای دوباره آن هم اصلا عجیب نیست.

خلاصه داستان: تبهکاری که باید کشته شود با یک مجازات عجیب روبرو است؛ او باید به علم خدمت کند اما این اتفاق دردآورد و باورنکردنی به نظر می‌رسد. او مانند موش‌های آزمایشگاهی راهی سفر فضایی می‌شود تا تجربه زندگی انسان در فضای بی‌پایان را تجربه کند و به شکل کاملا مکانیستی صاحب یک فرزند می‌شود که چون در فضا به دنیا آمده، نگاهی کاملا متفاوت به زندگی دارد. اما تجربه زندگی در فضا، کمی تاریک است. به ویژه برای آن‌هایی که در آن به دنیا آمده باشند.

Following | تعقیب

نمره منتقدان: ۸۱ از ۱۰۰

نخستین فیلم کریستوفر نولان که در سال ۱۹۹۸ اکران شد و توانست ۴۰ برابر بودجه‌اش درآمد کسب کند و به همین دلیل هنوز هم موفق‌ترین فیلم نولان از نگاه اقتصادی است. «تعقیب» به‌عنوان یک درام دلهره‌آور مستقل تصاویری کاملا سیاه و سفید دارد. شاید جالب باشد بدانید به‌جز سکانس‌های آغازین فیلم، سایر سکانس‌ها با کمک یک دوربین دستی ضبط شده‌اند و به همین دلیل چندان حرفه‌ای به نظر نمی‌رسند. با این حال منتقدان باور دارند «تعقیب» فیلم به مراتب مهم‌تری از آثاری مانند «حیثیت» و «میان ستاره‌ای» به نظر می‌رسد. اما بیشتر تماشاگران با «تعقیب» ارتباط خوبی برقرار نمی‌کنند. به همین دلیل این فیلم با جریان اصلی ساخته‌های نولان متفاوت است و برای درک دقیق داستان آن باید بیشتر از یک بار آن را تماشا کنید.

خلاصه داستان: نویسنده‌ای برای پیداکردن شخصیت‌های داستانش شروع به تعقیب افراد در خیابان‌ها می‌کند. تعقیب کردن برای او به یک عادت تبدیل شده و او هر روز در خیابان‌ها افرادی را انتخاب می‌کند تا آن‌ها را دنبال کرده و رفتارهایشان را بررسی کند. با این حال او قانون مشخصی دارد که براساس آن وقتی متوجه شود فردی که انتخاب کرده چه شغلی دارد و کجا زندگی می‌کند، او را رها کرده و سراغ شخص دیگری می‌شود. اما روزی تصمیم می‌گیرد این قانون ساده اما کلیدی را فراموش کند.

The Prestige | حیثیت

نمره منتقدان: ۷۶ از ۱۰۰

پنجمین فیلم کریستوفر نولان یک فیلم به شدت پیچیده است. فیلم‌نامه «حیثیت» که براساس کتابی از کریستوفر پریست اقتباس شده توسط را کریستوفر نولان و برادرش جاناتان نوشته شده بود. این فیلم برای دو جایزه بهترین فیلمبرداری و بهترین طراحی صحنه در جوایز اسکار نامزد شد که البته هیچکدام را کسب نکرد. نولان این فیلم را در میان دوران تولید دو فیلم «بتمن آغاز می‌کند» و «شوالیه تاریکی» ساخت. فیلم «حیثیت» یکی از آثار متفاوت کارنامه هنری کریستوفر نولان است که با بیشتر آثار کارگردانی‌شده توسط او متفاوت به نظر می‌رسد. برای درک دقیق ماجرای این فیلم باید چندین بار به تماشای آن بنشینید.

خلاصه داستان: آلفرد بوردن شعبده‌بازی است که به قتل رابرت انجییر محکوم و به زندان منتقل می‌شود. او در زندان تصمیم به خواندن خاطرات انجییر می‌کند. زمانی که بوردن و انجییر دستیاران شعبده‌بازی به نام میلتون بودند در نمایشی که توسط جولیا، همسر انجییر، اجرا شد اشتباهاتی رخ داد که آن‌ها علیه یکدیگر کرد.

Interstellar | میان ستاره‌ای

نمره منتقدان: ۷۲ از ۱۰۰

فیلم «میان ستاره‌ای» نهمین فیلم بلند کریستوفر نولان است که براساس نمره منتقدان در جایگاه ضعیف‌ترین فیلم او قرار می‌گیرد. با این حال این فیلم می‌تواند یکی از بهترین فیلم‌های علمی تخیلی تاریخ سینما هم لقب بگیرد  و بسیاری از تماشاگران باور دارند «میان ستاره‌ای» نقطه اوج سینمای نولان هم بوده و به همین دلیل در فیلم «میان ستاره‌ای» می‌توانید تلاش نولان برای روایت ویژه‌اش از سفر در زمان را پیدا کنید و بیشتر از قبل از ساخته‌های ارزشمند این کارگردان شناخته‌شده لذت ببرید. در حقیقت «میان ستاره‌ای» نگاه جذابی به سفرهای فضایی و سریع‌تر از سرعت نور دارد و نظریه‌های پشت این دنیای هیجان‌انگیز را واکاوی می‌کند.

کریستوفر نولان برای فیلمبرداری این فیلم از فرمت تصویربرداری آنامورفیک ۳۵ میلی‌متری و دوربین آی‌مکس ۷۰ میلی‌متری استفاده کرد. فیلمبرداری «میان ستاره‌ای» در سه ماه پایانی سال ۲۰۱۳ در آلبرتای کانادا، جنوب ایسلند و لس آنجلس انجام شد. این فیلم در هشتاد و هفتمین دوره جوایز اسکار برای جوایز بهترین جلوه‌های ویژه، بهترین طراحی صحنه، بهترین میکس صدا، بهترین تدوین صدا و بهترین موسیقی متن نامزد شد و در نهایت جایزه بهترین جلوه‌های ویژه را به خانه برد.

خلاصه داستان: جوزف کوپر فضانور بازنشسته‌ای است که می‌خواهد سیاره قابل سکونتی مانند زمین را پیدا کند اما کوپر پس از مدتی این وظیفه را پیدا می‌کند تا پیامی برای دخترش در زمین ارسال کند.

مطالب مرتبط

تگ‌ها

مطالب پربیننده

امروز
هفته
ماه

عضویت در خبرنامه