اقتصاد شهری
شهر نیازمند درآمد پایدار است
موضوع درآمدهای پایدار شهرداریها به موضوعی قدیمی و تکراری و بینتیجه تبدیل شده و ایدههای زیادی هم در مورد آن مطرح شده که هیچکدام عملی نشده است.
موضوع درآمدهای پایدار شهرداریها به موضوعی قدیمی و تکراری و بینتیجه تبدیل شده و ایدههای زیادی هم در مورد آن مطرح شده که هیچکدام عملی نشده است.
در ادامه یادداشت ۲۸ مهر ۱۴۰۰ روزنامه همشهری به قلم ناصر امانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر می خوانیم: موضوع درآمدهای پایدار شهرداریها به موضوعی قدیمی و تکراری و بینتیجه تبدیل شده و ایدههای زیادی هم در مورد آن مطرح شده که هیچکدام عملی نشده است. از دهه۶۰ تاکنون که شهرداریها تبدیل به نهاد عمومی غیردولتی شدهاند، قرار بود دولتها لایحه درآمدهای پایدار شهرداریها را تهیه کنند و به مجلس ببرند، اکنون میبینیم که این لایحه بعد از ۴دهه در مجلس نهایی نشده و در حال رفع ایرادات شورای نگهبان است. بعضی از کارشناسان مدیریت شهری معتقدند با اصلاحات بهعملآمده در مجلس، این لایحه درد مزمن و تاریخی مورد نظر را درمان نخواهد کرد.
اگر سهم شهرداریها از مالیات ارزش افزوده را کسرکنیم -که عمده درآمدهای پایدار شهرداری را در حال حاضر تشکیل میدهد- مابقی سرفصلهای درآمدی عدد ناچیزی است. از طرفی سهم شهرداریها از موضوعاتی نظیر جرایم راهنمایی و رانندگی هم توسط دولتها پرداخت نمیشود. به همین دلیل شهرداریها به سمت درآمدهای ناپایدار سوق داده شدهاند و در حال حاضر ۶۰درصد درآمد شهرداری تهران از فروش املاک و صدور پروانههای شهرسازی است. برخی از آن بهعنوان شهرفروشی یادمیکنند، اما واقعیت این است که تهران طرح جامع و طرحهای تفصیلی دارد و اگر مجوزهای ساختوساز در چارچوب آن طرحها باشد نمیتوان عنوان شهرفروشی بر آن گذاشت.
مشکل آنجاست که مشاوران طرحهای جامع و تفصیلی، برخی از مسائل را در تعیین کاربریها نادیده گرفتهاند و این طرحها نیاز به بازنگری و اصلاح دارند. یکی از ایرادات کارشناسان مدیریت شهری به لایحه درآمدهای پایدار مطرح در مجلس همین موضوع است که صدور هرگونه مجوز خارج از طرحهای تفصیلی را مطلقا ممنوع میکند. بهنظر میرسد باید در این موضوع مهم طرحی نو درانداخت. در مورد شهر تهران معتقدم اگر دولت تعهدات خود در زمینه ۵۰درصد توسعه مترو، ۵.۸۲درصد نوسازی ناوگان اتوبوسرانی، ۶۰درصد جرایم رانندگی، ۵۰درصد تخفیف پروانه در بافت فرسوده و ۳۰درصد یارانه بلیت مترو و اتوبوس را کامل و بموقع پرداخت کند و از طرفی، وزارتخانهها و سازمانهای دولتی و ارگانهای وابسته به دولت، حقوق شهرداری در ساخت و سازهایشان در تهران را بپردازند، شهرداری میتواند با سایر درآمدهای خود هم توسعه و هم نگهداشت شهر را بهصورت نرمال و طبیعی اجرا کند.
نکته قابل تامل دیگر این است که تجربه نشان میدهد سرمایهگذاری و مشارکت با بخش خصوصی منبع مطمئنی برای درآمدهای پایدار شهرداری نیست. اکنون پروژههای مشارکتی زیادی در شهر تهران، بهصورت نیمهتمام بهخاطر اختلافات حقوقی رها شده و حتی پروژههای تکمیلشده و در حال بهرهبرداری هم همین مشکل اختلافات حقوقی را دارند. البته این مشکل خاص تهران نیست و متأسفانه در کشور ما بستر سرمایهگذاری و مشارکت بخش خصوصی با موانع و چالشهای زیادی مواجه است. مثلا یک سرمایهگذار بهصورت مستقل و بدون مشارکت دولت و شهرداری در تهران با آوردن سرمایهاش از خارج کشور یک مجموعه بزرگ در مدت ۱۱سال ساخته اما چند نهاد تلاش میکردند تا به بهانههای واهی مانع کارش شوند.
۷۰درصد مردم کشور شهرنشین هستند. اگر بر استقلال شهرداریها از دولت اصرار داریم و همچنان معتقدیم این سازمان بزرگ خدمترسانی باید خودکفا باشد و از بودجه عمومی کشور سهمی نداشته باشد؛ باید با تفکیک کارهای ملی از کارهای محلی، ضمن تشکیل پارلمانها و دولتهای محلی (مدیریت واحد شهری) همه مالیاتهای محلی را به آنها واگذار کنیم و همه سازمانهای خدماتی شهرها را به دولت محلی بسپاریم. در حال حاضر شهرداریها ۲متولی و بالاسری دارند؛ از یکطرف شوراها و از طرف دیگر وزارت کشور، و تا این اشکالات ساختاری حل نشود موضوع درآمدهای پایدار شهرداریها هم بهصورت ریشهای حل نخواهد شد.
مطالب مرتبط
تگها
مطالب پربیننده
- چگونه تشخیص دهیم یک تصویر با هوش مصنوعی ساخته شده؟
- آموزش کامل تهیه سبزه عید با تخم شربتی
- کاهش وزن علمی و بدون برگشت
- چگونه میتوان از اینستاگرام، تیکتاک و گوشیهای همراه فاصله گرفت؟
- کمبود چه مواد غذایی باعث افزایش ابتلا به افسردگی میشود؟
- چطور مامان بابای خودمان باشیم؟
- مادران تلفنهمراه خود را به کودکشان بدهند یا خیر؟
- چرا مردان در بیان احساسات خود موفق نیستند؟
- آیا در برزخ، شفاعت وجود دارد؟
- "همای سعادت" اسطوره یا واقعیت؟!
- گیاهانی که استرس خانه و محل کار را کاهش میدهند
- سیگارهای الکترونیک یک جایگزین توهم زا
- سونامی سالمندی، بحران پیش روی کشور
- درباره خانه عباسیان، شاهکار معماری ایران در کاشان
- درباره قنات بلده فردوس؛ بیبدیل در دل کویر
- درباره شغاب، گورستان دلاوران در بوشهر
- کاخ خسرو کرمانشاه؛ شکوهی به جا مانده از دوران ساسانی
- درباره پل ساسانی دزفول، کهنترین پل آجری جهان
- چگونه سینمای ایران به رکورد فروش ۱۰۰۰ میلیارد تومان رسید؟
- لذتبخشترین نماز
- درباره تذهیب و انواع آن
- چقدر برای شریک زندگیمان وقت بگذاریم؟
- مواد غذایی موثر در بهبود علائم یائسگی
- حضرت زهرا (س) و تاکید روی آموزش علم
- هشدار؛ چه پیامکهایی را باز نکنید
- اسانسهای دافع اضطراب را بشناسیم
- حضرت زهرا (س)، الگوی بیبدیل یک زن مسلمان
- درمان تورم کف و قوزک پا
- معرفی غذاهای سنتی ایرانی در شب یلدا همراه با تصاویر
- نحوه آموزش صبر و بردباری به کودکان
- قوانین کلاس و مدرسه
- قالب آماده و زیبای پاورپوینت(15)
- ۵ فیلم که همه زنان ایرانی باید تماشا کنند
- شعار سال ۱۴۰۱ «سال تولید، دانشبنیان و اشتغالآفرین»
- قالب زیبای پاورپوینت برای ارائه پروپوزال و دفاع رساله دکترا
- قالب پاورپوینت کادر دار زیبا
- قالب پاورپوینت گرافیکی و طرح دار زیبا
- قالب پاورپوینت گرافیکی زیبا
- رنگ چشم هایتان درباره شما و اجدادتان چه می گوید؟
- قالب پاورپوینت گرافیکی جالب
- نمونه تدریس درس اول هدیه آسمان پنجم
- پورنوگرافی چیست و چه اثری بر مغز و رابطه جنسی دارد؟
- اندکی درباره درسپژوهی
- کتاب پسری که جادویی شد
- همه زائران سلطان
- قالب پاورپوینت
- معرفی کتاب
- دوستی با کتاب
- قالب پاورپوینت گرافیکی
- درباره محسن رضایی
- معرفی کتاب
- کتاب راهنمای کامل Interaction access
- درباره امیر کبیر
- کتاب پیوند زخم خورده
- کتاب آموزش علیه آموزش
- درباره فخرالدین عراقی
- خلاصه کتاب سواد بصری
- درباره محسن مهر علیزاده
- تورم به کدام سو میرود؟
- طغیان سرخک