طرح رتبه‌بندی معلمان

طرح رتبه‌بندی معلمان، مطالبه‌ای به حق و تاثیرگذار بر کیفیت آموزشی

طرح رتبه‌بندی معلمان، مطالبه‌ای به حق و تاثیرگذار بر کیفیت آموزشی

رتبه بندی معلمان، لایحه ای که در قالب سند تحول بنیادین آموزش و پرورش پیگیری می شود و اکنون توسط مجلس شورای اسلامی در حال پیگیری برای تصویب است که تحقق این طرح مهم علاوه بر ارتقای منزلت اجتماعی معلمان بر افزایش کیفیت آموزشی تعلیم و تربیت تاثیرگذار است.

رتبه بندی معلمان، لایحه ای که در قالب سند تحول بنیادین آموزش و پرورش پیگیری می شود و اکنون توسط مجلس شورای اسلامی در حال پیگیری برای تصویب است که تحقق این طرح مهم علاوه بر ارتقای منزلت اجتماعی معلمان بر افزایش کیفیت آموزشی تعلیم و تربیت تاثیرگذار است.

کارشناسان حوزه تعلیم و تربیت معتقدند، اجرای رتبه بندی معلمان که به ارتقای منزلت اجتماعی و جایگاه حرفه ای این قشر توجه دارد و با تصویب آن از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی و همچنین عملیاتی شدن توسط دولت به کاهش دغدعه های معیشتی این قشر و ارتقای کیفیت آموزشی تعلیم و تربیت منجر می شود.

در این طرح به گفته آنان، از جمله استقرار نظام پرداخت حقوق فرهنگیان بر مبنای صلاحیت، شایستگی و تجربه آنها تقسیم‌ بندی می شود.

با توجه به پیگیری برای رفع ایرادات این لایحه در مجلس شورای اسلامی، مطالبه جامعه فرهنگی در گلستان همانند سایر استان های کشور این است که در تصویب لایحه رتبه بندی و عملیاتی شدن آن به گونه ای عمل شود تا تفاوت پرداخت حقوق به این قشر ریشه ای حل و به بهترین وجه در جامعه مورد تکریم قرار گیرد.

در این ارتباط همچنین دکتر رییسی، رئیس جمهور دولت جهادی و مردمی سیزدهم نیز در نشست اخیر شورای عالی آموزش و پرورش بر حل ریشه ای این موضوع مهم تاکید کرده است.

در فصل ششم سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که در سال ۹۰ توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید به موضوع ارتقای منزلت اجتماعی و جایگاه حرفه‌ای منابع انسانی با تاکید بر نقش الگویی و جایگاه معلم پرداخته است، از این سال، موضوع رتبه‌بندی معلمان مطرح شده است .

 

یک فرهنگی از گرگان با تاکید بر لزوم توجه بیشتر به جامعه فرهنگیان گفت : با شرایطی که امروز فرهنگیان از نظرمعیشتی دارند و تاکنون مورد بی توجهی قرار گرفته اند، اجرای طرح رتبه بندی امیدها را در آنان زنده می کند.

حسن حاجیلری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : شان و منزلت اجتماعی معلمان فراتر از این شرایط است چرا که آنان جامعه را می سازند یعنی همه پزشکان تا سیاستمداران و نخبگان یک جامعه حاصل تلاش معلمان است که متاسفانه از نظر اقتصادی به پایین ترین درجه تنزل یافته اند.

وی اظهار داشت : کشورهای توسعه بافته به این باور رسیدند که توسعه یافتگی یک جامعه در آموزش و پرورش پایه ریزی می شود و این راهبرد بی شک بواسطه آموزش معلمان به سرانجام می رسد.

معلمان نباید دغدغه معیشت داشته باشند

وی تاکید کرد : پس باید شان و منزلت معلمان کشورمان به درجه ای برسد که دغدغه ای به نام معیشت نداشته باشند و حق آنان است که عزتمندانه زندگی کنند.

این دبیر دبیرستانهای شهرستان گرگان تصریح کرد : بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و ابلاغیه رهبری معظم انقاب و در راستای اجرای برنامه های پنج ساله توسعه ، قشر فرهنگیان به جد اجرای طرح رتبه بندی معلمان را خواستارهستند.

حاجیلری یادآور شد : به طور قطع با اجرایی شدن طرح رتبه بندی کیفیت آموزشی در نظام تعلیم و تربیت کشور متحول خواهد شد و معلم نیز از حیث مهارتها ، توانمندیها و دانش که دارد ارزیابی و رتبه بندی می شود.

اجرای قوانین مصوب سنوات قبل در جهت افزایش کیفیت آموزشی و پرورشی و منزلت معلمان، کاهش تبعیض موجود در دریافتی های معلمان با سایر نهادها، قرار گرفتن معلمان بر اساس شایستگی عمومی و با توجه به تحصیلات با سنوات خدمت در رتبه های پنجگانه، حفظ فرآیند رتبه بندی برای معلمان بعد از تصویب آن که به استخدام این نهاد می آیند، سنوات قبل ازاجرای رتبه بندی معلمان در مناطق محروم به ازای هر سال خدمت ۳ ماه تحصیل محسوب شود و اختلاف دریافتی مشاغل یکسان نباید بیش از ۲۰ درصد باشد از جمله پیشنهادات این فرهنگی در این ارتباط است.

افزایش کیفیت آموزشی  

یکی از معلمان آموزش و پرورش شهرستان مینودشت استان گلستان گفت: عملیاتی شدن طرح رتبه بندی معلمان می تواند انگیزه این قشر در ارتقای تعلیم و تربیت افزایش دهد و دغدغه های مربوط فرارو بکاهد.

حسن آدینه افزود: ضرورت دارد که تصویب این لایحه از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی با کار کارشناسی دقیق و به نفع معلم و افزایش کیفیت آموزشی در نظام تعلیم و تربیت باشد.

وی تاکید کرد: لازمه رفع موانع پیش روی تصویب این لایحه، بهره گیری از تجربه کارشناسان آموزش و پرورش بوده و نمایندگان مجلس شورای اسلامی به این مهم توجه داشته باشند.

وی همت جهادی را لازمه رفع چنین چالش ریشه ای نظام آموزش و پرورش دانست. 

معلمان چشم انتظار اجرای طرح

کارشناس آموزش و پرورش استان گلستان اجرای طرح رتبه بندی را یکی از سند های تحول بنیادین آموزش و پرورش برشمرد و گفت: اجرایی شدن این طرح، کیفیت آموزشی تعلیم و تربیت و معیشت معلم را ارتقا می دهد و دولت سیزدهم می تواند با پیگیری آن ، نقش موثری در امیدآفرینی به این قشر زحمت کش داشته باشد.

فاطمه شاملو در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در شرایط کنونی معلمان به تصویب این لایحه در مجلس شورای اسلامی و عملیاتی شدن آن نیاز مبرم دارند تا بتوانند ضمن حل دغدغه های معیشتی خود ،  کیفیت تعلیم و تربیت را بیشتر ارتقا دهند.

وی ادامه داد: ایجاد انگیزه برای پیگیری شرکت در دوره های آموزشی تخصصی به منظور روزآمد کردن دانش، از جمله مهم ترین مزایای اجرای رتبه بندی برای معلمان در ایجاد انگیزه در حوزه ارتقای علمی بوده که اکنون این خلا بیشتر احساس می شود.

وی یادآور شد: رسیدگی به حل مشکلات فراروی نهاد مهم کشور یعنی آموزش و پرورش در شرایط کنونی بیش از پیش ضروری است چرا که این دستگاه اجرایی در تربیت نسل  نوجوان و جوان نقش آفرینی می کند که در آینده چرخ اقتصاد کشور را باید بچرخانند.

معلمان امیدوار به اجرای طرح رتبه بندی

کارشناس با سابقه آموزش و پرورش استان گلستان گفت: به عملیاتی شدن رتبه بندی، معلمان امیدوار هستیم چراکه تا حدودی می تواند منافع این قشر تامین و آن ها به سودمندی کیفی و کمی برساند.

خدیجه مظهری به خبرنگار ایرنا بیان کرد: رتبه بندی سال هاست که بر پیشخوان معلمان خودنمایی می کند و عملیاتی شدن این طرح می تواند تاثیر بسزایی در وضعیت معیشتی این قشر و رفع دغدغه های آن ها داشته باشد.

وی ادامه داد: اکنون حقوقی که این قشر دریافت می کنند، جوابگوی مخارج زندگی آن ها و تورم فعلی نیست و ضرورت دارد که در این وضعیت به معیشیت و حقوق کافی برای معلمان توجه ویژه ای شود تا انگیزه آن ها را برای تربیت نسل جدید دوچندان کند.

وی گفت: هرچند معلمان با وجود تورم بالا، کم کاری ندارند و از تربیت نسل جدید غافل نیستند اما رسیدگی به امورات آنان باعث می شود بدون دغدغه به تعلیم و تربیت بپردازند.

مطالبه به حق 

مدیر آموزش و پرورش شهرستان آزادشهر استان گلستان گفت: اجرای رتبه بندی معلمان مطالبه بحق این قشر بوده و نیازمند تسریع در تصویب و عملیاتی شدن آن توسط قوای مرتبط دارد.

قربانعلی بذرافشان در گفت و گو با ایرنا افزود: این طرح اگر به معنای واقعی آن و همتراز با دریافت های آموزش عالی عملیاتی شود تاثیرش را به خوبی در رفاه معلم و همچنین افزایش انگیزه معلمان در تعلیم و تربیت بیشتر می توان دید.

به گفته وی با اجرایی شدن این طرح، تفاوت پرداخت حقوق معلم با استادان مراکز آموزش عالی و حتی سایر کارمندان، حل خواهد شد.

لزوم اجرای صحیح رتبه بندی معلمان

رییس انجمن اسلامی معلمان استان گلستان با اشاره به این که طرح رتبه بندی معلمان به دنبال رضایتمندی معلمان و حل دغدغه معیشت است، گفت: با توجه به اینکه رهبر معظم انقلاب طی چند سال گذشته بر رسیدگی به وضعیت معیشت و منزلت این قشر توسط دولت در حد توان تاکید داشتند، انتظا رمی رود این بحث هرچه سریعتر جمع بندی شود.

قربان تاشی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اعتقاد داریم رتبه بندی معلمان باید با نگاه تربیتی و علمی تصویب شود نه با دید این که آموزش و پرورش یک دستگاه اجرایی است.

وی با اشاره به این که اجرای رتبه بندی حق معلم است، تاکید کرد: اجرای صحیح رتبه بندی معلمان  از جمله دریافتی این قشر ۸۰ درصد دریافتی اعضای هیات علمی آموزش عالی باید مدنظر قرار گیرد.

وی گفت: اکنون تعلل در تصویب لایحه رتبه بندی معلمان، مشکل نبود هماهنگی میان دولت، مجلس و سازمان مدیریت و برنامه ریزی در تامین منابع مالی آن بوده که باید برای حل ریشه ای آن با کارکارشناسی با استفاده از بدنه آموزش و پرورش و لحاظ ردیف بودجه، سریع اقدام شود.

رییس انجمن اسلامی معلمان استان گلستان اضافه کرد: شتاب بخشیدن به تصویب و عملیاتی شدن آن ، تاثیر در بسزایی در بهبود منزلت اجتماعی این قشر در جامعه و ارتقای کیفیت تعلیم و تربیت برای نسل جدید خواهد داشت.

مدیرکل آموزش و پرورش استان گلستان در پاسخ درخواست خبرنگار ایرنا برای کسب اطلاعات بیشتر از این طرح، حاضر به مصاحبه با این رسانه ملی نشد. 

در استان یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفری گلستان، ۲۳ هزار فرهنگی وجود دارد که تعلیم و تربیت ۳۸۵ هزارمحصل را در مقاطع مختلف برعهده دارند.

مطالب مرتبط

تگ‌ها

مطالب پربیننده

پربیننده
آخرین مطالب

عضویت در خبرنامه