ویژه سالروز رحلت پیامبر گرامی(ص)
جلوه هایی از جمال دوست رحلت رسول خدا
طبق برخی نقلها؛ در ماه صفر، آخرین پیامبر الهی رخ در نقاب خاک کشید و با فقدان آن حضرت همهی بشریت تا روز قیامت از حضور «رحمة للعالمین» محروم شدند. بیگمان مصیبت رحلت رسول خدا هرگز جبران نخواهد شد و فقدانش همواره بهانهای برای اندوه و شکوه به درگاه رب الارباب خواهد بود.
قسمت سوّم
در ادامه ی مقاله ی جلوه هایی از جمال دوست, ماه صفر و ایام رحلت جانگداز نبی مکرم اسلام9 بهانه ای شد تا به موضوع فوق بپردازیم، باشد که مرضی رضای حق قرار گیرد.
طبق برخی نقلها؛ در ماه صفر، آخرین پیامبر الهی رخ در نقاب خاک کشید و با فقدان آن حضرت همهی بشریت تا روز قیامت از حضور «رحمة للعالمین» محروم شدند.
بیگمان مصیبت رحلت رسول خدا هرگز جبران نخواهد شد و فقدانش همواره بهانهای برای اندوه و شکوه به درگاه رب الارباب خواهد بود.
تاریخ وفات پیامبر اکرم9؛
در مورد تاریخ رحلت رسول خدا9 اقوال مختلف است:
شیخ مفید1 نوشته است: رحلت رسول اکرم9 در روز دوشنبه، بیست و هشتم صفر سال یازدهم هجری بوده است و در این حال شصت و سه سال داشته است.([1])
ابن خشاب بغدادی (متوفای 568 µ. . ق) و ابن ابیثلج بغدادی (متوفای 325 µ. . ق) با سند خود از نصر بن علی جهضمی، از امام رضا7، از پدرش و پدرانش از علی7 روایت کردهاند: رسول خدا9 در حالی که شصت و سه سال داشت، از دنیا رفت و در روز دوشنبه که دو شب از ماه ربیعالاول گذشته بود، وفات کرد.
و این همان چیزی است که طبری از کلبی، از ابی مخنف، از فقهای حجاز نقل کرده است که گفتهاند: رسول خدا9 در نیمروز دوشنبه دوم ربیعالاول وفات کرد.([2])
در آستانهی رحلت؛
از حضرت علی7 نقل شده که در آستانهی رحلت رسول خدا9، آن حضرت به من فرمود: جبرئیل هر سال قرآن را یک مرتبه بر من عرضه میکرد و امسال آن را دو مرتبه عرضه کرده است؛ سبب آن را چیزی نمیدانم، جز این که اجل من فرارسیده است.([3]) یا علی، من بین انتخاب گنجهای دنیا و جاودانگی در آن و بهشت مخیر شدم، اما ملاقات پروردگارم و بهشت را اختیار کردم.([4])
پس از آن که پیامبر بیمار شد و احساس کرد که اجلش فرارسیده است، به اطرافیانش فرمود: مأمور شدهام که برای اهل بقیع استغفار کنم. پس بر علی7 تکیه کرد و به بقیع رفت و در میان قبرستان ایستاد و فرمود: «السلام علیک یا اهل القبور ... سلام بر شما ای اهل قبور، به شما تبریک میگویم که از آنچه مردم در آن گرفتار میشوند، عبور کردید، زمانی که فتنهها، همانند تکههای شب تار، یکی پس از دیگری روی میآورند.» و سپس به منزل خود بازگشت.([5])
پس از سه روز در حالی که سر مبارکش را بسته بود و به حضرت علی7 و فضل بن عباس تکیه کرده بود، از منزل بیرون آمد و بر منبر نشست و فرمود: «ای مردم! هنگامهی رفتن من از میان شما فرارسیده است. به هر کس که وعدهای دادهام، بیاید تا آن را به او بدهم و هر کس که از من طلبکار است، بیاید تا آن را بپردازم. بین خدا و هیچکس، چیزی جز عمل نیست که با آن خیر یا شری انجام دهد. هیچ کس ادعا و آرزوی گزافی نداشته باشد. قسم به کسی که مرا به حق مبعوث کرده است، هیچ چیز غیر از عمل همراه با رحمت، باعث نجات نمیشود! و اگر فردی معصیت کند، نابود میشود! آیا پیام خدا را ابلاغ کردم؟»
پس از ایراد خطبه، پیامبر9 نماز کوتاهی به جای آورد و وارد منزل ام سلمه شد.([6])
وصیت پیامبر به علی7؛
پیامبر9 در بستر بیماری قرار گرفت, همهی مسلمانان و اهل بیت: آن حضرت با نگرانی در اطراف بستر حضرت اجتماع میکردند. در یکی از روزها پس از اینکه اطراف حضرت خلوت شد و مردم خارج شدند، رسول خدا9 فرمود: برادرم، علی بن ابیطالب و عمویم را پیش من بیاورید. آن دو را فراخواندند و آنها نزد پیامبر9 حاضر شدند.
آن حضرت رو به عمویش کرد و پرسید: ای عباس، ای عموی رسول خدا، آیا وصیت مرا میپذیری و به وعدههایم عمل میکنی و دیون مرا میپردازی؟
عباس گفت: ای رسول خدا، عموی تو پیرمردی پا به سن گذاشته و عیالوار است و تو همانند ابر، سخاوتمند و کریم بودهای و ممکن است بر عهدهی تو، وعدهای باشد که عموی تو نتواند آن را انجام دهد!
پس از آن پیامبر9 رو به علی7کرد و پرسید: ای برادر من، آیا وصیت مرا میپذیری و به وعدههایم عمل میکنی و دیون مرا میپردازی و بعد از من به انجام کارهای خانوادهام، اقدام میکنی؟ علی7 فرمود: بلی ای رسول خدا.
آنگاه رسول خدا9 درخواست کرد که شمشیر، زره و تمام لوازم شخصی و حتی پارچهای را که در جنگها به شکم میبست، بیاورند. پس از آن که این وسایل را حاضر کردند، همهی آنها را به علی7 سپرد. سپس انگشترش را از دست بیرون آورد و فرمود: این را هم بگیر و به دست کن. آنگاه علی7 را در بغل گرفت و سپس فرمود: با نام خدا به منزلت برو.([7])
در نقل دیگری آمده است: هنگامی که رسول خدا9 در بستر بیماری افتاده بود و عدهای از اصحاب آن حضرت9 در اطرافش بودند، عمار بن یاسر از او پرسید: ای رسول خدا، پدر و مادرم به فدایت، اگر آن واقعه رخ داد چه کسانی از ما، شما را غسل بدهند؟
آن حضرت فرمود: فقط علی بن ابیطالب، زیرا هنگامهی غسل، ملائکه او را یاری میدهند. عمار پرسید: پدر و مادرم به فدایت، اگر این واقعه رخ داد، چه کسی بر شما نماز بخواند؟
آن حضرت به علی7 فرمود: ای پسر ابوطالب، پس از آنکه روح از بدنم جدا شد، بدنم را به خوبی غسل بده و مرا در این دو پارچه (که پارچههای مستعملی بودند) یا میان پارچه سفید مصری و بردیمانی کفن کن و مرا در پارچهی گرانقیمت کفن نکن. سپس جنازهام را تا کنار قبرم حمل کنید. در این هنگام اول خدای جل و علا از فوق عرش، سپس جبرئیل و میکائیل و اسرافیل، همراه ملائکهی بسیاری که جز خدای متعال تعداد آنها را نمیداند و کسانی که عرش را در برگرفتهاند و ساکنان اهل آسمانهای هفتگانه یکی پس از دیگری، و تمام اهل بیتم و زنانم به ترتیب بر من نماز میخوانند. آنها اشاره میکنند و سلام میفرستند. پس شما هم با صدای گریه و شیون مرا اذیت نکنید.([8])
گریهی انصار؛
شیخ مفید در امالی، از حضرت علی7 و ابن عباس روایت میکند: مردان و زنان انصار در مسجد جمع شده و برای حال رسول خدا9 گریه میکردند. در این هنگام، عباس و پسرش فضل و حضرت علی7 داخل شدند و به پیامبر9 عرض کردند: ای رسول خدا، مردان و زنان انصار در مسجد جمع شدهاند و به حال شما گریه میکنند، آنها میترسند که شما از دنیا بروید.
پیامبر فرمود: دستهای مرا بگیرید. سپس در حالی که ملحفهای به دور خود پیچیده بود و سرش را با پارچهای بسته بود، وارد مسجد شد و بر منبر نشست. آنگاه حمد و ثنای الهی را به جای آورد و فرمود: «ای مردم، چه چیز باعث شده که مرگ پیامبرتان را انکار کنید؟ مگر مرگ، مرا و همهی شما را در برنمیگیرد؟ اینگونه نبوده که پیشینیان من عمری طولانی داشته و سپس مرده باشند تا من هم پس از عمری طولانی از این دنیا بروم.
آگاه باشید من به پروردگارم ملحق خواهم شد، در حالی که در میان شما چیزی را به یادگار گذاشتهام که اگر بدان تمسک جویید، هرگز گمراه نمیشوید: کتاب خدا که در دستهای شماست و صبح و شام آن را میخوانید ... و عترت که اهل بیت خود من هستند؛ در حالی آنها را در میان شما باقی گذاشتهام که شما را دربارهی آنها سفارش میکنم.
شما را دربارهی انصار به نیکی سفارش میکنم. میدانید که آنها چه مقامی نزد خداوند و رسولش و مؤمنین دارند، آنها به شما پناه داده و امکاناتشان را در اختیار شما گذاشتند؛ در حالی که خودشان در سختی و مشقت به سر میبردند.
پس هر کدام از شما که متولی امری شدید که در آن میتوانید به نفع یا ضرر دیگران اقدام کنید، در این صورت باید که سخن نیکوکاران انصار را پذیرفته و از خطا کنندگان درگذرید.»([9])
سپس به افرادی که در اطراف حضرت اجتماع کرده بودند، فرمود: «ای مردم، بدانید که بعد از من پیامبری نمیآید و سنتی بعد از سنت من وجود ندارد، پس هر کس که آن را ادعا کرد جایگاه او و پیروانش جهنم خواهد بود و او را به قتل برسانید.
ای مردم، قصاص را زنده نگه دارید و حق را برپا دارید و متفرق نشوید و مسلمان باقی بمانید تا پایدار باشید.»([10])
فراخواندن برادر و همراه؛
در بعضی از نقلها آمده است: امیرالمؤمنین7 جز برای انجام کارهای ضروری، رسول خدا9 را تنها نمیگذاشت. یکی از روزهای بیماری, رسول خدا9 مشاهده کرد که عدهای در اطرافش هستند و علی7 در آنجا نیست. فرمود: برادر و همراه مرا فرابخوانید. عایشه که آنجا بود، گفت: منظورش، ابوبکر است, او را فرابخوانید.
ابوبکر آمد و داخل اتاق رفت و بالای سر آن حضرت نشست, در حالی که چشمهای خود را بسته بود. ضعف بر آن حضرت غالب شد. وقتی که چشمهایش را گشود, ابوبکر را دید ولی صورتش را از او برگرداند. ابوبکر گفت: اگر با من کاری داشت، حتماً میگفت، سپس برخاست و از اتاق خارج شد.
پس از رفتن ابوبکر، پیامبر9 دوباره فرمود: برادر و همراهم را فرابخوانید.
حفصه گفت: شاید منظورش عمر است و او را صدا زد. هنگامی که عمر وارد شد، آن حضرت صورتش را از او برگرداند و حرفی نزد.
پس از خروج عمر، برای سومین مرتبه فرمود: برادر و همراهم را فرابخوانید. ([11])
ام سلمه گفت: منظورش علی7 است، او را فرابخوانید و دنبال دیگری نروید. پس علی7 را فراخواندند.
وقتی علی7 نزدیک شد، پیامبر به او اشاره کرد. علی7 خم شد و سرش را نزدیک دهان آن حضرت9 برد. پیامبر مدتی طولانی با او نجوا کرد. سپس علی7 در گوشهای نشست و آن حضرت9 خوابید.
از علی7 پرسیده شد: ای ابوالحسن، پیامبر9 چه چیزی با تو میگفت، پاسخ داد: هزار باب علم بر من گشود که از هر باب، هزار باب دیگر گشوده میشود.([12]) و مرا به چیزی وصیت کرد که به خواست خدا آن را انجام خواهم داد.
سپس رسول خدا9 چشمهایش را گشود و به علی7 فرمود: ای علی، سر مرا در دامنت قرار ده. همانا امر الهی فرا رسیده است. پس از آن که جان به جان آفرین تسلیم کردم، دست بر صورتم بکش و آن را بر صورت خود بکش. سپس مرا رو به قبله کن و انجام کارهای مرا به عهده بگیر.([13]) وقتی که مُردم، مرا غسل بده([14]) و هنگام غسل، عورت مرا بپوشان، زیرا هیچ کس آن را نمیبیند، مگر این که نابینا میشود. و پیش از همه بر من نماز بخوان و از من جدا نشو تا مرا به خاک سپاری و از خدای متعال کمک بخواه([15]) و مرا در همین جا دفن کن و قبرم را به اندازهی چهار انگشت از زمین بالاتر قرار بده و مقداری آب بر آن بپاش.([16])
علی7 سر پیامبر9 را در دامن خود گذاشت که آن حضرت9 به حالت اغما فرو رفت. فاطمه3، دختر آن حضرت خودش را بر روی بدن پدر انداخت و شیون و زاری میکرد و این شعر را میخواند:
و ابیض یستسقی الغمام بوجهه ثمال الیتامی عصمة للارامل([17])
«چهرهی روشنی که به احترام او باران از ابر درخواست میشود، پناهگاه یتیمان و نگهبان بیوهزنان.»
رسول خدا9 به هوش آمد و این شعر را شنید و با صدای آهسته فرمود: دخترم، این گفتهی عمویت ابوطالب است. بهتر است این را بخوانی:
)وما محمدٌ إلا رسولٌ قد خلت من قبله الرسول أفإین مات أو قتل ٱنقلبتم علی أعقابکم...( ([18])؛ «و محمد، جز فرستادهای که پیش از او [هم] پیامبرانی [آمده و] گذشتند، نیست. آیا اگر او بمیرد یا کشته شود، از عقیدهی خود برمیگردید؟...» فاطمه به شدت گریست.
وداع جانسوز با اهل بیت:؛
شیخ صدوق در امالی خود با امام حسین7، از پدرش علی7 چنین روایت کرده است: رسول خدا9 در آستانهی وفات به بلال فرمود: ای بلال، فرزندانم، حسن و حسین را پیش من بیاور. او رفت و آن دو را آورد. حضرت آنها را به سینهاش چسبانید و آنها را میبویید. احساس کردم که شاید آنها باعث اذیت پیامبر9 شوند، برای همین پیش رفتم تا آنها را از بدن آن حضرت9 جدا کنم، اما وی فرمود: آنها را راحت بگذار تا مرا ببویند و من آنها را ببویم و آنها از من بهره ببرند و من از آنها بهره ببرم. دیری نمیگذرد که بعد از من به مصیبت و مشکلات بزرگی گرفتار میشوند. خدا لعنت کند کسانی را که باعث خوف و اذیت و آزار آنها میشوند. پروردگارا، من این دو و مؤمنان صالح را به تو میسپارم.([19])
سپس در حالی که دست علی7، زیر سر پیامبر9 بود، آن حضرت9 جان به جان آفرین تسلیم کرد. علی7 دستهایش را به صورت رسول خدا کشید و سپس آنها را بر صورتش کشید و چشمهای آن حضرت را بست و ازارش را بر بدن حضرت کشید. آنگاه برخاست تا بقیهی کارها را انجام دهد.([20])
از امام باقر7 روایت شده: هنگامی که علی7 چشمهای رسول خدا7 را بست، فرمود: «انا لله وانا الیه راجعون»، چه مصیبت بزرگی که کمر نزدیکان را شکست و مؤمنان را داغدار کرد. مصیبتی که هیچگاه به مثل آن مبتلا نشدهاند و هیچ گاه درمان نخواهد شد.([21])
همچنین از علی7 نقل شده که فرمود: مصیبت رحلت رسول خدا9 چنان بار سنگینی بر دوش من گذاشت که گمان میکردم، اگر آن را بر کوهها حمل کنند، طاقت حمل آن را نداشته باشند!
در چنین اوضاعی خود را به صبر در مصیبت رحلت پیامبر9 دعوت کردم و سکوت اختیار کرده، مشغول تجهیز، تغسیل، حنوط و تکفین آن حضرت9 شدم.([22])
انجام امور کفن و دفن؛
شیخ مفید1 در ارشاد مینویسد: هنگامی که علی7میخواست بدن رسول خدا9 را غسل بدهد، فضل بن عباس را فراخواند تا آب را برای غسل دادن به او برساند _ و طبق وصیت پیامبر9 _ چشمهای او را بست. سپس پیراهن آن حضرت را از یقه تا پایین پاره کرد و به غسل و حنوط و تکفین آن حضرت پرداخت.([23])
مرحوم کلینی; از امام صادق7 روایت کرده است: رسول خدا9 با دو پارچهی عبری (از یمن) و ظفاری (از صحراهای عمان) که برای حج با آنها محرم شده بود، کفن شد.([24]) و در روایت دیگری آمده است که آن حضرت9 در سه پارچه کفن شد که عبارت بود از: دو پارچه صحاری و یک پارچه حبری.([25])
و شیخ مفید نیز با سند خود از ابن عباس روایت کرده است: هنگامی که علی7 از غسل (وکفن) آن حضرت فارغ شد، کفن سرتاسری را از صورت آن حضرت9 کنار زد و فرمود: پدر و مادرم به فدایت. پاکیزه زندگی کردی و پاکیزه از دنیا رفتی. با رحلت تو، مقام نبوت و پیامبری قطع شد که با رحلت انبیای دیگر، چنین نشده بود. آن قدر مقام و منزلت یافتی که مخصوص به سلام و صلوات خدا گشتی و آن قدر وسعت نظر داشتی که همه در مقابل تو مساوی گشتند. اگر تو، مرا به صبر توصیه نکرده بودی و از شیون و زاری نهی نفرموده بودی، اشک شیون و زاری جاری میکردم. پدر و مادرم به فدایت، ما را نزد پروردگارت به یاد آور و ما را مورد عنایت ویژهی خود قرار بده. سپس خم شد و صورتش را بوسید و پارچه را به روی او انداخت.([26])
قبر آن حضرت را چهارگوش قرار دادند, در حالی که از سطح زمین بالاتر قرار داشت. ([27])
در حالی که علی7 بیلی در دست داشت و مشغول ریختن خاک در قبر رسول خدا9 بود، مردی پیش او آمد و عرض کرد: مردم با ابوبکر بیعت کردند و طلقا([28]) به سرعت با او پیمان بستند، زیرا خوف آن را داشتند که شما از راه برسید. و انصار به خاطر اختلافشان دچار ذلت و خواری شدند.
علی7 با شنیدن این خبر، بیل را بر زمین گذاشت و در حالی که به آن تکیه کرده بود، فرمود: )الم أحسب الناس أن یترکوا أن یقولوا آمنا وهم لایفتنون ولقد فتّنا الذین من قبلهم فلیعلمن الله الذین صدقوا ولیعلمن الکاذبین أم حسب الذین یعملون السیئات أن یسبقونا ساء مایحکمون(؛ «الف لام میم _ آیا مردم پنداشتند که تا گفتند ایمان آوردیم، رها میشوند و مورد آزمایش قرار نمیگیرند _ و به یقین کسانی را که پیش از اینان بودند، آزمودیم، تا خدا آنان را که راست گفتهاند، معلوم دارد و دروغگویان را نیز معلوم دارد _ آیا کسانی که کارهای بد میکنند، میپندارند که بر ما پیشی خواهند جست؟ چه داوری بدی میکنند.» ([29])
پینوشت:
[1] . شیخ مفید, ارشاد، ج 1، ص 189.
[2] . تاریخ طبری، ج 3، ص 200.
[3] . همان, ارشاد, این چیزی است که مرحوم شیخ مفید آن را برای اولین بار ذکر میکند و در دیگر منابع ما وجود ندارد. و اعلام الوری، ج 1، ص 264 و قطب راوندی، قصص الانبیاء، ص 357 و مناقب آل ابی طالب، ج 1، ص 291 از او نقل کردهاند.
[4] . محمدباقر مجلسی, بحارالانوار، ج 22، ص 466 و المنتقی، ج 21، ص 409 و امالی، ص 53 و 226 و سیرهی ابن اسحاق، ج 4، ص 301.
[5] . همان, ارشاد، ج 2، ص 181 و سیرهی ابن اسحاق، ج 2، ص 291 و 292.
[6] . همان، ارشاد, ج 1، ص 182.
[7] . همان، ارشاد, ج 1، ص 285 و شیخ صدوق، علل الشرایع، ج 1، ص 198 و امالی، حدیث 1244 از علی7.
[8] . شیخ صدوق، امالی، ص 505.
[9] . شیخ مفید، امالی، ص 47 _ 45, ح 6 .
[10] . همان، ص 53، ح 15، به نقل از امام باقر7.
[11] . ارشاد، ج 1، ص 6 18 و تاریخ طبری، ج 3، ص 196 که چیزهایی بدان اضافه شده است.
[12] . مثل همین روایت در امالی شیخ صدوق، ص 508 و 509، ح 6 از ابن عباس آمده است.
[13] . همان, ارشاد، ج 1، ص 185 و 6 18.
[14] . همان، ج 1، ص 181 و 182 و خبر آن در امالی شیخ طوسی، ص 660 ، ح 1365 از امام صادق7 آمده است.
[15] . همان، ج 1، ص 6 18.
[16] . اصول کافی، ج 1، ص 450، از امام باقر7.
[17] . از سرودههای حضرت ابوطالب7در بارهی رسول خدا9.
[18] . آل عمران (3): 144.
[19] . شیخ صدوق، امالی، ص 508 و 509، ذیل ح 6 .
[20] . شیخ طوسی، امالی، ص 602 – 600 ، ح 1244.
[21] . تفسیر عیاشی، ج 1، ص 209، حدیث 166.
[22] . شیخ صدوق, خصال، ج 1، ص 370 و 371.
[23] . ارشاد، ج 1، ص 187.
[24] . فروع کافی، ج 4، ص 339، ح 2 و من لایحضره الفقیه، ج 2، ص 334، ح 9594.
[25] . فروع کافی، ج 1، ص 330، ح 6 و ج 3، ص 143، ح 2.
[26] . شیخ مفید، امالی، ص 102.
[27] . تاریخ یعقوبی، ج 2، ص 114.
[28] . آزاد شدگان به دست پیامبر در روز فتح مکه.
[29] . عنکبوت (29): 4 - 1.
رسول خدا9 فرمود: >ای مردم، بدانید که بعد از من پیامبری نمیآید و سنتی بعد از سنت من وجود ندارد، پس هر کس که آن را ادعا کرد جایگاه او و پیروانش جهنم خواهد بود و او را به قتل برسانید.
ای مردم، قصاص را زنده نگه دارید و حق را برپا دارید و متفرق نشوید و مسلمان باقی بمانید تا پایدار باشید.<
در حالی که دست علی7، زیر سر پیامبر9 بود، آن حضرت9 جان به جان آفرین تسلیم کرد. علی7 دستهایش را به صورت رسول خدا کشید و سپس آنها را بر صورتش کشید و چشمهای آن حضرت را بست و ازارش را بر بدن حضرت کشید. آنگاه برخاست تا بقیهی کارها را انجام دهد.
از علی7 نقل شده که فرمود: مصیبت رحلت رسول خدا9 چنان بار سنگینی بر دوش من گذاشت که گمان میکردم، اگر آن را بر کوهها حمل کنند، طاقت حمل آن را نداشته باشند!
در چنین اوضاعی خود را به صبر در مصیبت رحلت پیامبر9 دعوت کردم و سکوت اختیار کرده، مشغول تجهیز، تغسیل، حنوط و تکفین آن حضرت9 شدم.
شیخ مفید نیز با سند خود از ابن عباس روایت کرده است: هنگامی که علی7 از غسل (وکفن) آن حضرت فارغ شد، کفن سرتاسری را از صورت آن حضرت9 کنار زد و فرمود: پدر و مادرم به فدایت. پاکیزه زندگی کردی و پاکیزه از دنیا رفتی. با رحلت تو، مقام نبوت و پیامبری قطع شد که با رحلت انبیای دیگر، چنین نشده بود. آن قدر مقام و منزلت یافتی که مخصوص به سلام و صلوات خدا گشتی و آن قدر وسعت نظر داشتی که همه در مقابل تو مساوی گشتند. اگر تو، مرا به صبر توصیه نکرده بودی و از شیون و زاری نهی نفرموده بودی، اشک شیون و زاری جاری میکردم. پدر و مادرم به فدایت، ما را نزد پروردگارت به یاد آور و ما را مورد عنایت ویژهی خود قرار بده. سپس خم شد و صورتش را بوسید و پارچه را به روی او انداخت.
مجله مطالعات قرآنی نامه جامعه (نامه جامعه) فروردین 1384، شماره 7 / نویسنده : فرزانه حکیمزاده
مطالب مرتبط
تگها
مطالب پربیننده
- چه کسانی می توانند نامخانوادگیشان را تغییر دهند
- روزانه چقدر پروتئین مصرف کنیم؟
- خواص شگفتانگیز کیوی را بشناسید
- فراخوان دومين كنگره بين المللی راهكارهای گسترش فرهنگ غدير و ترويج نهج البلاغه
- ۳ نوشیدنی مفید برای سالمندان
- نکاتی مهم درباره جوشهای صورت
- علائم بیش فعالی در دخترها و پسرها را بشناسید
- میوه ای برای تقویت سیستم ایمنی بدن
- گیاهی برای دفع سنگ کلیه
- اربعین؛ پلی به سوی وحدت جهانی
- چالشهای ازدواج در دوران پیری
- اذن پدر برای ازدواج دختر لازم است یا خیر؟
- معرفی سوغات و صنایع دستی مازندران
- چگونه عطر مناسب بخریم؟
- زندگی نامه مسعود پزشکیان
- رابطه زناشویی برنده و بازنده ندارد
- درباره دوران بحرانی نوجوانی
- بازار کرمان با قدمت ۶۰۰ سال
- معرفی موزه هنرهای معاصر تهران؛ بازتابی از هنر ایران و جهان
- مصرفگرایی و ویرانی زندگی
- پاسخ به سوالات رایج درباره مصرف شیر
- معرفی جنگل فندقلو؛ بهشتی مینیاتوری در اردبیل
- درباره سن پیری بیشتر بدانیم
- اهمیت خواب را جدی بگیرید
- معرفی مسجد شیخ لطف الله، اثری شگفت انگیز از دوران صفویه
- پناهگاه سکوت
- نحوه خوابیدن به خواستههای درونی
- مضرات سیگار از آسیبهای پوستی تا تهدید سلامتی
- در مورد کف پای صاف و باورهای قدیمی
- چگونه با کودکان چاق تعامل داشته باشیم
- قوانین کلاس و مدرسه
- قالب آماده و زیبای پاورپوینت(15)
- ۵ فیلم که همه زنان ایرانی باید تماشا کنند
- شعار سال ۱۴۰۱ «سال تولید، دانشبنیان و اشتغالآفرین»
- قالب زیبای پاورپوینت برای ارائه پروپوزال و دفاع رساله دکترا
- قالب پاورپوینت کادر دار زیبا
- پورنوگرافی چیست و چه اثری بر مغز و رابطه جنسی دارد؟
- قالب پاورپوینت گرافیکی و طرح دار زیبا
- قالب پاورپوینت گرافیکی زیبا
- رنگ چشم هایتان درباره شما و اجدادتان چه می گوید؟
- نمونه تدریس درس اول هدیه آسمان پنجم
- قالب پاورپوینت گرافیکی جالب
- اندکی درباره درسپژوهی
- کتاب پسری که جادویی شد
- همه زائران سلطان
- قالب پاورپوینت
- معرفی کتاب
- دوستی با کتاب
- قالب پاورپوینت گرافیکی
- درباره محسن رضایی
- معرفی کتاب
- قیافه و ظاهر واسه متولدین کدوم ماه، خیلی مهمه؟
- درباره امیر کبیر
- کتاب راهنمای کامل Interaction access
- متن کامل دعای جوشن کبیر با ترجمه
- کتاب پیوند زخم خورده
- درباره فخرالدین عراقی
- درباره محسن مهر علیزاده
- کتاب آموزش علیه آموزش
- خلاصه کتاب سواد بصری