اخبار آموزش عالی و تحصیلات تکمیلی
تغییر نحوه تخصیص ظرفیت پذیرش دانشجو
هدف از تعریف این جدول، کیفی سازی دورهها، الزام دانشگاهها، گروههای آموزشی برای داشتن حداقل تعداد هیأت علمی ضروری با رشته تخصصهای مرتبط برای داشتن یک دوره تحصیلات تکمیلی است.
وزیر علوم از تغییر ظرفیت پذیرش دانشجو در همه مقاطع تحصیلی خبر داد و گفت: برای ظرفیت پذیرش دانشجو در دانشگاهها، یک جدول جدیدی تعریف شده است.
منصور غلامی افزود: هدف از تعریف این جدول، کیفی سازی دورهها، الزام دانشگاهها، گروههای آموزشی برای داشتن حداقل تعداد هیأت علمی ضروری با رشته تخصصهای مرتبط برای داشتن یک دوره تحصیلات تکمیلی است.
وزیر علوم تحقیقات و فناوری ادامه داد: این روش در حال اجرا است و نتیجهاش حتماً برای خود دانشگاهها از لحاظ برون داد دانشجویان تحصیل کرده و هم برای دانشجویان که خدمات میگیرند شرایط بهتری فراهم میآورد و مطلوب خواهد بود.
غلامی تصریح کرد: در مقطع کارشناسی به ازای هر عضو هیئت علمی صرفنظر از مرتبه علمی، ۴ دانشجو قابل پذیرش است. برای مقطع کارشناسی ارشد به ازای هر عضو هیئت علمی در مرتبه استادیاری ۲ و در مراتب دانشیاری و استادی ۳ دانشجو قابل پذیرش است. برای مقطع دکتری به ازای هر سه عضو هیئت علمی در مرتبه استادیاری، هر دو عضو هیئت علمی در مرتبه دانشیاری و یک عضو هیئت علمی در مرتبه استادی، یک دانشجو قابل پذیرش است.
بر اساس این گزارش، ظرفیت کل پذیرش دانشجو، اعم از ظرفیت پذیرش از محل قانون موسوم به آموزش رایگان یا دریافت شهریه در هر مقطع تحصیلی بر اساس تعداد و مرتبه اعضای هیات علمی، سرانه فضای آموزشی و پیوست خدمات رفاهی به هر دانشگاه یا مؤسسه آموزش عالی اختصاص مییابد و مسئولیت اختصاص و توزیع ظرفیت بین رشتهها و گرایشهای مختلف برعهده دانشگاه یا مؤسسه آموزش عالی پذیرنده دانشجو است.
نکته ۱ - در مورد مؤسسات آموزش عالی دارای معدود رشتههای تحصیلات تکمیلی، تخصیص ظرفیّت بر اساس تعداد و مرتبه اعضای هیئت علمی مرتبط با آن رشتهها صورت میگیرد.
نکته۲ - در اجرای سند الزامات هدفمندسازی پایاننامهها و رسالههای تحصیلات تکمیلی دانشگاهها و مؤسسات آموزشی و پژوهشی عتف، سقف ظرفیت پذیرش دانشجو در مقاطع تحصیلات تکمیلی به تدریج طی یک برنامه زمانی چهارساله بر اساس پذیرش تقاضامحور تعیین خواهد شد.
نکته ۳ - تعیین ظرفیت پذیرش دانشجویان خارجی فارغ از الگوی یادشده و مبتنی بر مقرّرات مربوط توسط دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی پذیرنده صورت میگیرد.
نکته ۴ - در مورد دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی غیردولتی– غیرانتفاعی، علاوه بر اعضای هیئت علمی مؤسسات، کلیه اعضای هیئت علمی وابسته و حق التدریس نیز در محاسبه ظرفیّت منظور میشود.
افزون بر این مقرر شده است؛ تعیین و اختصاص ظرفیت پذیرش دانشجو بر اساس الگوی مذکور از سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ اجرا شود. در نخستین سال از اعمال الگوی یادشده، اختلاف ظرفیت پذیرش با روش جاری تا ۴۰ درصد و برای سال دوم تا ۲۵ درصد با تأیید معاون آموزشی وزارت پذیرفتنی است. در دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی دولتی، سهم ظرفیتی پذیرش دانشجویان شهریه پرداز در هر رشته-گرایش نمیتواند از ظرفیت پذیرش دانشجویان برخوردار از آموزش رایگان بیشتر باشد.
مطالب مرتبط
-
پذیرش دانشجو در پردیس بین المللی کیش دانشگاه تهران
-
دانلود سئوالات و پاسخنامه آزمون کارشناسی ارشد بهداشت ، ایمنی و محیط زیست HSE سال 97
-
دانلود سئوالات و پاسخنامه آزمون کارشناسی ارشد بهداشت و کنترل کیفی مواد غذایی سال 97
-
دفترچه سئوالات آزمون کارشناسی ارشد سال 99 مجموعه علوم و مهندسی مرتع و آبخیزداری
-
مقاله آسیب شناسی اخلاق حرفه ای اعضای هیئت علمی
-
دانشگاه علم و صنعت دانشجوی دکتری فناوری ماهواره می پذیرد
-
راهکارهای عملی وحدت حوزه و دانشگاه
-
مقاله علمی و پژوهشی شرکت های زایشی و پژوهشی و توسعه سرمایه اجتماعی
تگها
مطالب پربیننده
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای مهندسی صنایع سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای مهندسی پزشکی سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای مهندسی مکانیک (2) سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای مهندسی مکانیک (1) سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای مهندسی نقشه برداری سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای مهندسی عمران سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای مهندسی برق سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای علوم شناختی سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای علوم کامپیوتر و بیوانفورماتیک سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای ژئوفیزیک سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای فیزیک سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای ریاضی سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای آمار سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای آموزش زبان و ادبیات انگلیسی سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای بیوشیمی سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای شهرسازی سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای معماری سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای مدرسی معارف اسلامی سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای علوم ارتباطات سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای حسابداری سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای گردشگری سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای حقوق سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای مدیریت سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای علم اطلاعات و دانش شناسی سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای روانشناسی ۲ سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای سنجش و اندازه گیری سال 1403
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای روانشناسی سال 1403
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای علوم تربیتی سال 1403
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای فلسفه سال 1403
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای الهیات و معارف اسلامی سال 1403
- قوانین کلاس و مدرسه
- قالب آماده و زیبای پاورپوینت(15)
- ۵ فیلم که همه زنان ایرانی باید تماشا کنند
- شعار سال ۱۴۰۱ «سال تولید، دانشبنیان و اشتغالآفرین»
- پورنوگرافی چیست و چه اثری بر مغز و رابطه جنسی دارد؟
- رنگ چشم هایتان درباره شما و اجدادتان چه می گوید؟
- قالب زیبای پاورپوینت برای ارائه پروپوزال و دفاع رساله دکترا
- قالب پاورپوینت کادر دار زیبا
- متن کامل دعای جوشن کبیر با ترجمه
- قالب پاورپوینت گرافیکی و طرح دار زیبا
- قالب پاورپوینت گرافیکی زیبا
- نمونه تدریس درس اول هدیه آسمان پنجم
- قالب پاورپوینت گرافیکی جالب
- اندکی درباره درسپژوهی
- قیافه و ظاهر واسه متولدین کدوم ماه، خیلی مهمه؟
- قالب پاورپوینت
- همه زائران سلطان
- چشم رنگی ها چه شخصیتی دارند؟ روانشناسی رنگ چشم ها
- کتاب پسری که جادویی شد
- معرفی کتاب
- دوستی با کتاب
- قالب پاورپوینت گرافیکی
- درباره محسن رضایی
- تکنولوژی و اهمیت آن در زندگی امروزی
- معرفی کتاب
- خلاصه کتاب سواد بصری
- درباره امیر کبیر
- درباره فخرالدین عراقی
- کتاب پیوند زخم خورده
- کتاب راهنمای کامل Interaction access