اقتدار ملی در پرتو مشارکت گسترده انتخاباتی

اقتدار ملی در پرتو مشارکت گسترده انتخاباتی

انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ یکی از بااهمیت ترین رویدادهای سیاسی کشور به شمار می‌رود، مشارکت گسترده مردم، ضامن اقتدار و توسعه سیاسی کشور است و قدرت چانه‌زنی دولت آینده را در مواجهه با چالش‌های مختلف بین‌المللی و پیش‌رو افزایش می‌دهد.

یکی از مهم ترین ویژگی‌هایی که می بایست کاندیداهای ریاست جمهوری داشته باشند، توانایی فائق آمدن به شرایط دشوار و رویارویی با مشکلات پیش روی کشور است، بنابراین فردی که می خواهد مسوولیت ریاست جمهوری را بپذیرد باید برای خروج از وضعیت فعلی برنامه و راهکارهایی عملی و دقیق ارایه دهد. بررسی روزنامه‌ها، تارنماها و خبرگزاری‌های داخلی نشان می‌دهد که رسانه‌های داخلی به طور گسترده و ویژه به بررسی جنبه های مختلف انتخابات ریاست جمهوری پرداخته اند.

رسانه‌های اصلاح‌طلب

دست خود را برای انتخابات رو نمی کنیم

خبرگزای ایسنا به گفت و گو با حسین مرعشی سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی پرداخت و آورد: تصمیم ما این است که بعد از بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات توسط شورای نگهبان، گزینه خود را اعلام کرده و از حالا دستمان را رو نمی کنیم. ما درباره گزینه حزب به جمع بندی رسیده ایم و پیشنهاد خود را به ائتلاف اصلاح طلبان اعلام خواهیم کرد و از او دفاع می کنیم اما در نهایت براساس نظر ائتلاف عمل می کنیم چون عضوی از ائتلاف اصلاح طلبان هستیم.

مرعشی درباره تاثیر اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری بر معرفی گزینه حزب، گفت: اصلاحات این قانون به انتخابات۱۴۰۰ نمی رسد و از شورای نگهبان عبور نمی کند. وی همچنین درباره انتشار کابینه نامزدهای انتخابات در فضای مجازی تصریح کرد: این ها جعلی است و هنوز اصلاح طلبان وارد این مراحل نشده اند.

رئیسی به‌جز قوه قضائیه به مسأله دیگری فکر نمی‌کند

روزنامه ایران در مطلبی نوشت: هرچند برخی گمانه زنی‌ها حکایت از حضور سید ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ دارد اما سخنگوی دستگاه قضا احتمال کاندیداتوری او را رد می‌کند. غلامحسین اسماعیلی دیروز در نشست خبری خود در پاسخ به سؤالی در مورد تصمیم رئیس قوه قضائیه برای حضور در انتخابات، به اقدامات مثبت او در دستگاه قضا اشاره کرد و گفت: انجام خدمات در قوه قضائیه و در دوره تحول از آغازین روزهای مسئولیت آیت‌الله رئیسی کاملاً موفقیت‌آمیز بوده است. ایشان با برنامه تحول و جامع مسئولیت قوه قضائیه را قبول کردند و روند اقدامات ایشان مشخص و منطقی و به دور از کار تبلیغاتی بوده است. او به دیدار رئیسی با دانشجویان هم اشاره کرد و گفت: «در آن دیدار همین سؤال را از ایشان پرسیدند و ایشان پاسخ دادند که من به جز قوه قضائیه به مسأله دیگری فکر نمی‌کنم». اسماعیلی ادامه داد: ما هم شاهد هستیم ایشان به‌صورت شبانه روزی تمام توان و انرژی خود را مصروف قوه قضائیه می‌کنند و تا امروز نه ایشان نظر دیگری داشتند و نه ما رویکرد دیگری را مشاهده کردیم.

تحرکات مثلث انتخاباتی اصول‌گرایی

روزنامه همدلی در گزارشی مثلث احتمالی رقابت انتخابات ۱۴۰۰ حول سه اسم رئیسی، قالیباف و علی لاریجانی را مثلثی عجیب خواند و آورد: مثلث احتمالی رقابت انتخابات ۱۴۰۰ حول سه اسم رئیسی، قالیباف و علی لاریجانی البته مثلث عجیبی هم هست، چرا که از سه ضلع این مثلث یکی رئیس قوه مقننه و دیگری رئیس قوه قضائیه است، اما دیگر کسی تعجب نمی‌کند... جناح‌های سیاسی معمولاً رای‌آورترین گزینه‌های خود را در انتخابات معرفی می‌کنند. خیلی اوقات با ارائه چند کاندیدا سعی می‌کنند آرای بیشتری را به خود جلب کنند و در عین حال با سنجش افکار عمومی نسبت به گزینه‌های معرفی شده، فرد محبوب‌تر را حفظ کنند. در انتخابات مجلس یازدهم با ۴۲٫۵ درصد، کمترین میزان مشارکت در یازده دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی رقم خورد و به نظر می‌آید تحول خاصی در عرصه سیاست ایران این رویکرد را تغییر نداده است؛ بنابراین آیا می‌توان امید داشت که مثلث ابراهیم رئیسی، علی لاریجانی، محمدباقر قالیباف میزان مشارکت را تغییر دهد؟

مشارکت حداکثری از ادعا تا واقعیت

روزنامه شرق در گزارشی نوشت: درحالی‌که اصولگرایان ادعا می‌کنند، مشارکت حداکثری برایشان مهم است و در مصاحبه‌های مختلف به‌نوعی انگیزه و خواست حقیقی خود را کتمان می‌کنند؛ اما گاهی دم خروس بیرون می‌زند. نتایج تاریخی انتخابات چیزی نیست که بشود آن را کتمان کرد یا نادیده گرفت. خودشان می‌دانند که مشارکت حداکثری بیشتر مواقع به نفع‌شان نبوده است؛ اما همین‌جا آنها دچار یک تناقض می‌شوند که بین مشارکت حداکثری و انتخاب مردم و آنچه با مشارکت حداقلی باب میل‌شان رخ می‌دهد، کدام را انتخاب کنند. برای همین، خبرگزاری فارس از یک سو در گزارشش می‌نویسد «اگر مشارکت حداکثری به ناکارآمدی بینجامد، بهتر است به قیمت مشارکت کم، افرادی به رأس کار بیایند که عرضه و توان اداره صحیح دولت را داشته باشند»؛ اما دست آخر نتیجه می‌گیرد که «اگر به هر دلیلی این هوشمندی در مقطعی انجام نشد، همه نیروهای انقلاب باید سمت مشارکت بایستند، ولو به قیمت انتخاب فرد و دولتی مثل دولت مستقر!». ناظران بیرونی معتقدند اصولگرایان و رسانه‌هایشان سرنا را از دهانه گشاد می‌زنند و واقعیت را به‌نفع خود قلب می‌کنند و با مغلطه‌سازی، در حال توهین به مردم هستند. از مدت‌ها قبل در فضای شبکه‌های اجتماعی این بحث «مقصرسازی از مردم» را باب کرده‌اند. با حذف عمدی و نادیده‌گرفتن این گزاره که مردم مجبورند از بین گزاره‌های تأییدصلاحیت‌شده شورای نگهبان به یکی رأی بدهند، می‌خواهند وضعیت فعلی کشور را گردن مردم و انتخاب غلطشان بیندازند.

چرا محسن هاشمی باید کاندیدای ۱۴۰۰ شود؟

روزنامه آرمان ملی در یادداشتی به قلم محمد محمودی دبیر پیشین پایگاه اطلاع‌رسانی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی نوشت: امروز که برجام با تدابیر رهبر معظم انقلاب و دولت روحانی _ به‌رغم میل تمام بدخواهان داخلی و خارجی از جمله ترامپ- پابرجا مانده، بن‌بست‌شکنی جدید درباره رابطه با عربستان می‌تواند فصل جدیدی را درباره آینده ایران و برجام رقم بزند. مردم ایران و منطقه هم به جهت خاطرات بسیار روشن و خوبی که از روابط آیت‌الله هاشمی با کشورهای اسلامی بالاخص عربستان دارند، یقینا از حضور «محسن هاشمی» با اعلام برنامه‌های خود برای اصلاح رابطه با عربستان سعودی استقبال خواهند کرد و انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ برخلاف خواست افراطیون به رفراندومی برای «آشتی منطقه‌ای» تبدیل خواهـد شد. ‌ تداوم دولت اعتدال سخت‌ترین ماموریت محسن هاشمی در انتخابات ۱۴۰۰ شاید همین مساله تداوم دولت اعتدال باشد که از طرفی با نگاه تمامیت‌خواه بخشی از بدنه اصلاح‌طلبان روبه‌روست و از سوی دیگر با هجمه فراوان و تخریب‌های بی‌پایان اصولگرایان مواجه است. یقینا «محسن هاشمی» درس‌های زیادی از مواجهه «پدر» با چنین شرایط بسیار دشواری آموخته، که انتخابات ۱۴۰۰ می‌تواند نوبت بازپس دادن آنها باشد.

آیت‌الله هاشمی هشت سال تمام مقابل احمدی‌نژاد ایستاد؛ چون می‌دانست هدف جریان انحرافی فراتر از تخریب اشخاص، زیرسوال بردن کارآمدی روحانیت در اداره امور کشور است تا فضا برای تکرار مشروطه مهیا شود. امروز که دیگر همه‌چیز روشن شده و دیگر کسی حرف از «سحر و جادو شدن احمدی‌نژاد» نمی‌زند!

نخستین گام انتخابات زیر سایه‌ انتقادات

روزنامه شرق در گزارش دیگری به آغاز فعالیت نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان اشاره کرد و آورد: نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان یا همان جبهه اصلاحات ایران رسما فعالیت خود را آغاز کرد. در ابتدا به ‌نظر می‌رسید که این تشکیلات انتخاباتی بتواند همه طیف‌های اصلاح‌طلبی را ذیل خود بیاورد و رافع مشکلاتی باشد که در شورای عالی سیاست‌گذاری باشد. البته این اختلاف‌ها مربوط به مقطع کنونی نیست و شاید بتوان منشأ اصلی اختلاف نیروهای اصلاح‌طلب را زمان انحلال شورای عالی سیاسی‌گذاری و متعاقبش تشکیل شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان دانست. شورای عالی اگرچه توانست در انتخابات‌های ریاست‌جمهوری سال ۹۲ و ۹۶ و همچنین انتخابات مجلس سال ۹۴ مؤثر عمل کند؛ اما درعین‌حال انتقادهایی نظیر جایگاه ویژه اشخاص حقیقی و قدرت‌نداشتن احزاب در آن تشکیلات وجود داشت و مشخصا گفته می‌شد چرا باید یک نفر که عضویت در حزبی هم ندارد، رأیی برابر یک حزب داشته باشد. شورای سیاست‌گذاری بعد از انتخابات مجلس یازدهم با استعفای عارف و موسوی‌لاری از ریاست و نایب‌رئیسی این تشکیلات عملا به تعطیلی کشیده شد. ‌بعد از آن بود که برخی نیروهای اصلاح‌طلب در فکر تشکیل نهادی جدید برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ افتادند و در نهایت به «نهاد اجماع‌ساز» که اکنون با نام «جبهه اصلاحات ایران» شناخته می‌شود، رسیدند. گرچه در این تشکیلات جدید سعی شد که نقش اعضای حقیقی کمتر از نقشی که در شورای عالی سیاست‌گذاری داشتند، شود و از چهره‌های ملی انتخاب شوند و انتخابشان نیز نه صرفا در اختیار یک یا دو نفر، بلکه با سازوکاری دموکراتیک باشد؛ درعین‌حال همچنان انتقادها به سازوکار این نهاد وجود دارد و گفته می‌شود باز هم احزاب نقش مهمی در تصمیم‌گیری ندارند. فارغ از آنکه چقدر این ادعا درست یا نادرست است؛ اما چنین نگاهی در بخشی از اصلاح‌طلبان وجود دارد.

احتمال معرفی نامزد اختصاصی حزب مردم سالاری برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ در کنگره نوزدهم

پایگاه خبر مردم سالاری آنلاین به گفت وگو با آرش حبیبی عضو شورای مرکزی حزب مردم سالاری و سخنگوی این حزب پرداخت و نوشت: ۳۰ بهمن ماه، نوزدهمین کنگره حزب مردم سالاری به صورت مجازی با شعار «تقویت حاکمیت مردم با جمهوریت سوم» (بازنگری قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران) و با سخنرانی شخصیت های اصلاح طلب برگزار می شود. بحث نامزد اختصاصی حزب مردم سالاری برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ از مدتها قبل در دفتر سیاسی و شورای مرکزی این حزب تصویب شده است اما پس از مخالفت دبیرکل به مجمع عمومی کنگره نوزدهم موکول شده و لذا تاکنون اعلام نشده است. اگر کنگره نوزدهم هم بپذپرد، این نامزد اختصاصی به نهاد اجماع ساز جبهه اصلاح طلبان ایران معرفی خواهد شد. در کنگره نوزدهم با هماهنگی نماینده وزارت کشور انتخاب مستقیم دبیرکل از سوی مجمع عمومی و انتخاب اعضای شورای مرکزی و بازرسان را خواهیم داشت. حزب ما هرگز به دنبال کاندیداهای نیابتی و استقراضی نبوده و نخواهد بود.

پایگاه خبری نامه نیوز به گفت و گو با ناصر ایمانی، فعال سیاسی اصولگرا پرداخت و آورد: اصلاح طلبان سر اصول نمی ایستند. آنها به شدت دنبال تنظیم شرایط خودشان با شرایط روز هستند بنابراین نامزد ایده آل اصلاح طلبان شاید محمد خاتمی باشد اما معتقدم آنها تا آقای میرسلیم هم تنازل خواهند کرد، یعنی اگر ببینند شرایط طوری است که آقای میرسلیم امکان دارد رأی بیاورد پشت سر او قرار می گیرند.

واکنش‌ها به کاندیداتوری نظامیان

روزنامه ستاره صبح به گمانه‌زنی‌ها درباره کاندیداتوری شخصیت‌های مختلف در انتخابات ۱۴۰۰ پرداخت و نوشت: در فاصله چند ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری خرداد ۱۴۰۰ گمانه‌زنی‌ها درباره کاندیداتوری شخصیت‌های مختلف بالاگرفته و هرروز چهره‌ای تازه به فهرست نسبتاً بلند نامزدهای احتمالی اضافه می‌شوند. اما شاید مهم‌ترین بحث‌های این روزها، احتمال کاندیدا شدن یک نظامی نه‌چندان فاصله گرفته از نیروهای مسلح باشد و این زمزمه‌ها از روزی که مجلس با پیشنهاد ممنوعیت ثبت‌نام نظامیان در انتخابات ریاست جمهوری مخالفت کرد جدی‌تر هم شده است. از نظامی‌هایی که تاکنون وارد فضای سیاسی شده‌اند، می‌توان به محمدباقر قالیباف (رئیس فعلی مجلس شورای اسلامی)، علی شمخانی (دبیر شورای عالی امنیت ملی)، محسن رضایی (دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام)، علی لاریجانی (رئیس پیشین مجلس) و... اشاره کرد که بیشتر شناخته‌شده‌اند. البته باوجود توصیه‌های بنیان‌گذار انقلاب مبنی بر نهی از ورود نظامیان به مسائل سیاسی و دسته‌جات، قانون اساسی منع مشخصی در این زمینه ندارد. برخی رسانه‌ها ورود سعید محمد، فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیا و سردار دهقان، وزیر پیشین دفاع به صحنه انتخابات را محتمل می‌دانند.

رسانه‌ها اصولگرا

انتخابات ریاست جمهوری با قانون قبلی برگزار می شود

پایگاه خبری افکارنیوز به بازتاب سخنان احمد علیرضا بیگی عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس پرداخت و آورد: با توجه به اولویت مجلس در بررسی بودجه سال آینده و ایرادات اساسی شورای نگهبان به طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری، انتخابات ریاست جمهوری با قانون قبلی برگزار می شود. احمد علیرضا بیگی یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراها را تدوین بر اساس سیاست‌های کلی انتخابات ابلاغ‌شده از سوی مقام معظم رهبری اعلام کرد و گفت: به پشتوانه این سیاست‌ها وارد اصلاح قانون انتخابات شدیم تا انتخابی در تراز انقلاب اسلامی و شایسته گزینی را شاهد باشیم. با توجه به همین سیاست‌ها، شورای نگهبان که تا قبل از این، موافق ورود مجلس به اصلاح قانون انتخابات بود، بالاخره پذیرفت تا این کار صورت گیرد. یکی از ویژگی‌های مهم طرح اصلاح قانون انتخابات، شایسته گزینی بوده که در سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری بر آن تأکید شده است. اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراها به گونه ای ایجاد شده تا علل تأیید یا رد صلاحیت افراد مشخص شود ضمن اینکه شرایط عمومی را در نظر گرفتیم. این طرح در دستور کار کمیسیون شوراها بوده و تلاش داریم تا نظر مساعد شورای نگهبان را تامین کنیم، در این راستا جلسات کمیسیون با شورای نگهبان همچنان ادامه دارد.

نهاد اجماع ساز اجماع را به اصلاحات بر می‌گرداند؟

خبرگزاری ایمنا در گزارشی نوشت: در روزهایی که اصولگرایان به راحتی در حال آماده کردن خود برای بازی در زمین بی رقیب هستند، خبرهایی از اردوی اصلاح‌طلبان به گوش می‌رسد که گرد هم جمع شده‌اند تا برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰، تصمیماتی شدنی و ممکن اتخاذ کنند... در راستای ایجاد توافق در مورد کاندیداهای جریان سیاسی اصلاح‌طلب و با هدف دستیابی به اتحاد و اجماع کامل و معرفی کاندیدای واحد در این انتخابات سرنوشت ساز، نهاد اجماع ساز اصلاح طلبان تشکیل شد تا بتواند اتحاد کمرنگ شده آن‌ها را دوباره بازگرداند. در ۲۴ آذرماه بود که فرج کمیجانی، رئیس دوره‌ای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات اعلام کرد که اصلاح طلبان قصد دارند با هدف تحقق و عملیاتی شدن اصلاح امور سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، نهاد اجماع‌سازی را با عنوانی جدید و با مشارکت فکری، عملی و اجرایی ۳۰ حزب دارای مجوز از وزارت کشور ایجاد کنند که برای تقویت و فراگیری آن، ۱۰ نفر از شخصیت‌های ملی دارای مقبولیت فراگیر اجتماعی و غیرحزبی جریان اصلاحات نیز به عنوان عضو مشاور در این نهاد اجماع ساز جدید دعوت خواهند شد.

لیستی برای انتخابات ۱۴۰۰ نداده‌ام

پایگاه خبری افکارنیوز به بازتاب سخنان سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی نایب رییس اول مجلس شورای اسلامی پرداخت و آورد: برنامه‌ها و مدل‌هایی برای اداره کشور داریم که پیشتر برای نخبگان ارائه شده و مدتی بعد برای همه عرضه خواهیم کرد؛ اما با توجه به وجوب کفایی حضور در انتخابات، باید دید چه کسانی در صحنه حاضر خواهند شد. این روزها آقای جواد لاریجانی مصاحبه‌ای کردند که به کاندیداهای «اصلی» اشاره کردند؛ با توجه به ادبیاتشان که نامزدها اصلی و فرعی هستند، شاید به عنوان کاندیدای فرعی در گوشه و کنارها اسمی از امثال ما و یا برخی جوان ها و نسل دومی‌ها باشد. ایجاد چنین کابینه‌هایی را بی‌ربط و نادرست می‌دانم و به نظرم فضاسازی اطراف شخصیت‌های کشور است. در لیست منتسب به من، برخی اشخاص را نمی‌شناختم که البته با تحقیق متوجه شدم افراد شایسته‌ای هستند. در نظام فکری و اندیشکده‌هایمان تشکیل کابینه به این شکل نیست و سلسله نظام شایستگی وجود دارد که همه به صورت شفاف از آن مطلع می‌شوند و درباره آن اظهارنظر خواهند کرد.

سناریوی اصلاح‌طلبان در انتخابات ۱۴۰۰ با دوقطبی «امام-نظام»

خبرگزاری فارس در گزارشی با اشاره به ایرادات شورای عالی در نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان نوشت: نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان نسخه بروزشده همان شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان با حفظ همه ایرادات است ولی اصلاح‌طلبان در برابر این ایرادات ساکتند چون سعی دارند با معرفی شخصیت‌های اصلی اصلاح‌طلب و ایجاد دوگانه امام-نظام، انتخابات ۱۴۰۰ را رادیکال کرده و فضا را تند کنند. نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان یا همان «جبهه اصلاح طلبان ایران» عصر یکشنبه(۲۶بهمن‌ماه) در حسینیه جماران تشکیل و در آن بهزاد نبوی به عنوان رئیس موقت انتخاب شد.

در ساز و کار قبلی اصلاح‌طلبان که شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان نام داشت، یکی از بزرگترین اختلافات حضور افراد غیر حزبی و یا به اصطلاح حقیقی بود. حقیقی‌ها کسانی بودند که وابستگی شخصی به جریان اصلاحات دارند و عضو هیچ حزبی نیستند. از آن جمله می‌توان به محمدرضا عارف، عبدالواحد موسوی لاری، عبدالله نوری، محسن آرمین، بهزاد نبوی و... اشاره کرد که برحسب اتفاق وزانت بالایی هم در اصلاح‌طلبی دارند و به معنای بهتر شناسنامه‌های اصلاح‌طلبان هستند و اتفاقا اکثر این افراد چون خود را فراتر از حزب می‌دانند، عضو هیچ تشکیلاتی نمی‌شوند.

اما حزب ‌های اصلاحات همواره بر عضویت این شخصیت‌ها در تشکل انتخاباتی اصلاح طلبان و بالاتر از آن عضویت‌شان در شورای مرکزی این تشکیلات و حتی بالاتر از آن داشتن حق رای، خرده می‌گرفتند و همین خرده گرفتن‌ها از دلایل انحلال آن تشکیلات سابق بود. آن‌ها معتقد بودند باید وزن احزاب در شورای سیاستگذاری بالا برود.

اما در نهاد اجماع‌ساز و مخصوصا با انتخاب اخیرشان عملا اتفاق جدیدی نیافتاده است. این نهاد اجماع‌ساز مرکب از دبیران کل یا نمایندگان تام الاختیار ۳۱ حزب اصلاح طلب بعلاوه ۱۵ نفر از اشخاص حقیقی در تراز ملی بعلاوه کارگروه تعامل و همچنین ۵ عضو منتخب شورای هماهنگی جبهه اصلاحات و ۴ عضو منتخب توسط سیدمحمد خاتمی است.

خبرگزاری مهر در مطلبی به نقل از آیت الله حبیب الله شعبانی موثقی در مجمع جوانان همدان، درباره هدف و استمرار این مجمع با اشاره به انتخابات پیش رو آورد: هر کس حق این را دارد در فعالیت‌های سیاسی و انتخاباتی فعالیت داشته باشد اما این جمع تشکیل شده نگاه سیاسی و انتخاباتی ندارد. در انتخابات برای شخص بنده و افراد انقلابی مشارکت حداکثری آرا فارغ از نوع انتخاب مطرح است البته نوع انتخاب هم مهم است اما در بخش اول میزان مشارکت آرا اهمیت دارد.

قصد ورود به انتخابات ندارم

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه در حاشیه جلسه هیات وزیران در رابطه با اینکه در فضای مجازی لیست‌هایی در خصوص او و کابینه اش در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ و منتشر می‌شود و اعلام حمایت‌ها از کاندیداتوری اش، گفت: اولاً از لطف همه دوستانی که به من محبت دارند تشکر می‌کنم. (با خنده) جدیت لیست کابینه من به همان اندازه است که لیست کابینه شخصیت‌های کارتونی را کشیده بودند. در تصمیم خودم برای اینکه به انتخابات ریاست جمهوری ورود پیدا نکنم کماکان هستم. جدالی نه با مردم دارم نه با خداوند اما تصمیم من همان است که اعلام کردم.

رئیسی نمی‌آید؛ قالیباف هنوز مشخص نیست

روزنامه روزنو به بازتاب سخنان حجت‌الاسلام حسین ابراهیمی عضو جامعه روحانیت مبارز پرداخت و نوشت: آقای رئیسی تاکنون هیچ تمایلی برای حضور در انتخابات از خود نشان نداده‌اند که بنا بر ارزیابی حضور یا عدم حضور ایشان در انتخابات باشد. تاکنون هرچه با ایشان صحبت شده است، تمایلی برای حضور در انتخابات نداشته‌اند. آقای رئیسی گفته‌اند، بنا دارم برنامه تحول در قوه قضائیه را پیگیری کنم و تا این لحظه متمایل به نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری نبوده‌اند. اگر ایشان در انتخابات حضور پیدا کنند، قطعا از حمایت اصولگرایان برخوردار خواهند بود و از سوی دیگر معتقدیم که نیروهای کارآمدی در کشور وجود دارند. اگر هم زمانی مقرر شد که آقای رئیسی برای نامزدی در انتخابات اقدام کنند، تدابیر لازم در خصوص اداره قوه‌قضائیه انجام خواهد شد. ایشان کارهای مهم و بی‌بدیلی در قوه قضائیه انجام دادند و معتقدم با حضورشان در انتخابات ریاست جمهوری به این قوه آسیب وارد می‌شود. بعید می‌دانم که آقای رئیسی بنای نامزدی در انتخابات داشته باشند، مگر اینکه تکلیفی بر ایشان وارد شود که بر اساس آن تکلیف احساس کنند باید در انتخابات وارد شوند. در جامعه روحانیت نیز تاکنون صحبتی در این خصوص انجام نشده است و خود ایشان هم عضو جامعه هستند. جامعه روحانیت تاکنون وارد مصادیق نشده است. آنچه جامعه روحانیت به دنبال آن بوده، هماهنگی میان اصول‌گرایان و جلوگیری از افتراق است. لذا در مصداق بحثی صورت نگرفته است.

فرجام سخن

گمانه زنی ها در ارتباط با نامزدهای احتمالی ریاست جمهوری با نزدیک شدن به زمان برگزاری این همه پرسی فزونی می یابد و شور و نشاط انتخاباتی بیش از گذشته در میان احزاب و گرایش های سیاسی دیده می شود، کمتر از چندماه دیگر تا انتخابات سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری زمان باقی مانده در این میان آن چیزی که بیش از همه اهمیت دارد، این است که دولت و ملت با هم همدل و متحد باشند تا بتوانند سرنوشت یکی از مهم‌ترین مناصب کشور را به نحو مطلوب و با حضور گسترده مردم رقم بزنند. بنابراین در روزهایی که بسیاری از جناح ها و جریان های سیاسی به دنبال تعیین کاندید برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ هستند باید در اندیشه تدبیر و راهکاری برای بالا بردن مشارکت مردمی هم بود.

مطالب مرتبط

تگ‌ها

مطالب پربیننده

پربیننده
آخرین مطالب

عضویت در خبرنامه