مقاله نقش حقوق مالکیت فکری در حمایت از صنعت گردشگری

مقاله نقش حقوق مالکیت فکری در حمایت از صنعت گردشگری

مقاله علمی و پژوهشی " نقش حقوق مالکیت فکری در حمایت از صنعت گردشگری" مقاله ای است در 33 صفحه و با 30 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد حقوق خصوصی منتشر شده است

در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث  صنعت گردشگری؛ حقوق مالکیت فکری؛ نمودهای فرهنگ عامه (فولکلور)؛ نشانه-های جغرافیایی؛ علائم تجاری جمعی پرداخته شده است

چکیده مقاله

صنعت گردشگری سومین صنعت مولد شغل و سرمایه بعد از صنعت نفت و خودروسازی می‌باشد. این صنعت از حوزه­های جدیدی است که حمایت از آن در قالب حقوق مالکیت فکری اعم از مالکیت ادبی و هنری  و مالکیت صنعتی در حال شکل­گیری است. امروزه استفاده از مصادیق گوناگون مالکیت فکری در صنعت گردشگری می­تواند موجب ارتقاء این صنعت و جذب گردشگر بیشتر شود به­نحوی که استفاده از این مصادیق مانند نمودهای فرهنگ عامه (فولکلور)، آثار معماری، نشانه­های جغرافیایی و علائم تجاری و جمعی بسیار متداول شده است. گردشگری همانند صنایع دیگر کالاها و خدمات وابسته داشته و عوامل متعدد و مهمی که مبتنی بر جذابیت و رقابت­پذیری هستند (مانند برند مقاصد گردشگری) در آن اثر­گذار هستند. این مقاله می­کوشد به این سئوال پاسخ دهد که حقوق مالکیت فکری در حمایت و رقابت­پذیری صنعت گردشگری چه نقشی ایفاء می­کند و آیا نظام حقوقی یادشده می­تواند برای ذی­نفعان این صنعت فرصت­ها و راهکارهای حمایتی کافی به­منظور افزایش ظرفیت بهره­وری و رقابت منصفانه فراهم کند؟ برای پاسخ به این سئوال، ظرفیت­های فعلی نظام حقوق مالکیت فکری را در چارچوب نمودهای فرهنگ عامه، آثار معماری، نشانه­های جغرافیایی و علائم تجاری و جمعی به­منظور حمایت از گردشگری فرهنگی و هنری و نیز گردشگری کشاورزی (روستایی)، گردشگری سلامت و توسعه­ی برند مقاصد گردشگری بررسی و تجزیه و تحلیل می­شود.  

عنوان مقاله [English]

The Role of Intellectual Property Rights in Protection of Tourism Industry

چکیده [English]

Tourism is the third largest generator of jobs and investment industry after oil and automotive industries. Tourism industry is among new domains which is being supported through the body of intellectual property rights in terms of literary and artistic property as well as industrial property. Nowadays, various issues relating to intellectual property in the tourism industry can develop this sector and attract more tourists. Therefore, considering these issues as traditional cultural expression (folklore), architecture works, geographical indications and trademarks has been very common and popular. Like other industries, tourism has related goods and services. It also has a lot of major and various factors influencing this industry. These factors might be based on attractiveness and competitiveness. (Such as brands tourist destinations). This paper attempts to answer these questions: What is the role of intellectual property rights in protection and competitiveness of the tourism industry? Can this legal regime provide opportunities and adequate protection measures to increase productivity and fair competition for stakeholders in the industry? To answer these questions, this article analyses the capacities of the existing intellectual property system in the framework of folklore, architecture works, geographical indication, and collective marks in order to protecting artistic and cultural tourism, agricultural (rural) tourism and health tourism as well as development of tourism destination brand.

کلیدواژه‌ها [English]

Tourism Industry, Intellectual Property Rights, Traditional Cultural Expression (Folklore), Geographical Indications, Collective Trademarks

دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

قیمت این محصول: 9,900 تومان
تلفن همراه:
جهت دریافت رسید بانکی و شناسه پرداخت شماره موبایل معتبر وارد نمایید.

مطالب مرتبط

تگ‌ها

مطالب پربیننده

پربیننده
آخرین مطالب

عضویت در خبرنامه