مقاله کشف عنصر «رضــــا» در قـراردادهای «کلیک‌رپ»

مقاله کشف عنصر «رضــــا» در قـراردادهای «کلیک‌رپ»

مقاله علمی و پژوهشی " کشف عنصر «رضــــا» در قـراردادهای «کلیک‌رپ»" مقاله ای است در 29 صفحه و با 43 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد حقوق خصوصی منتشر شده است

در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث  قرارداد کلیک­رپ؛ قرارداد بروزرپ؛ رضایت؛ تجارت الکترونیک؛ اظهار رضایت پرداخته شده است

چکیده مقاله

قراردادهای «حق­الامتیازی کلیک­رپ» شاخه­ای از قراردادهای الکترونیک است که در طول دو دهۀ گذشته، نسبت به داشتن شرط «رضا» به‌عنوان یکی از عناصر تشکیل­دهندۀ عقود مورد اختلاف بوده­اند. ارائۀ بسته­ای از شروط ازپیش‌تعیین­شده به همۀ مخاطبان و عدم امکان مذاکره فی­مابین طرفین برای اصلاح این شروط موجب شده است صاحب‌نظران، شکل الحاقی‌داشتن این عقود و ابهام در اظهار «رضا» از سوی مخاطبان را دلیلی بر بی­اعتباری آن‌ها بدانند. لیکن از بررسی رویه‌قضایی و تقنینی کشورهای پیشرو در مبادلات الکترونیک و یافتن تدابیر پیش­بینی‌شده در قانون تجارت الکترونیک ایران در بستر حقوق تعهدات سنتی، معیارهایی حاصل می­شود که می­توان با وحدت ملاک، در نظام حقوقی ایران نیز مبنایی برای کشف «رضایت» طرف قرارداد و اعتبار این عقود یافت. در این راستا توجه به مقررات حمایت از مصرف­کننده در قانون تجارت الکترونیک، مبنی بر ارائۀ روشن و صریح شروط قراردادی به طریقی که موجب اطلاع کافی مخاطب و مانع از جهل یا فریب وی شود، معیاری برای حصول اطمینان از رضایت کاربران به شروط ذکرشده در قراردادهای «کلیک­رپ» به دست می­دهد.

 

عنوان مقاله [English]

Manifestation of Consent in Click-wrap Agreements

چکیده [English]

Click-wrap license agreement is a branch of electronic contracts that during last two decades has been subject to a great deal of disputes due to presumption of lacking assent as a building block of contract formation. Providing a package of predetermined terms to all users and the impossibility of negotiations between the parties to amend these contractual terms has led some experts to consider them to be unenforceable because of accession form and ambiguity of consent manifestation. However, by examining the judicial and legislative precedent of e-commerce in leading nations and by recognizing introduced measures in Iranian e-commerce law in the light of traditional rules of contract law, it is possible to find criteria which can be used as a means of inferring party assent and validity of these contracts. Therefore, adopting consumer protection provisions in e-commerce law would lead to provide clear and explicit presentation of contractual terms in a way that prevents ignorance and deception of users. This can be useful for ensuring consent of parties.

 کلیدواژه‌ها [English]

Click-wrap agreement, Browse-wrap agreement, Consent, E-commerce, Manifestation of Consent

دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

قیمت این محصول: 9,900 تومان
تلفن همراه:
جهت دریافت رسید بانکی و شناسه پرداخت شماره موبایل معتبر وارد نمایید.

مطالب مرتبط

تگ‌ها

مطالب پربیننده

پربیننده
آخرین مطالب

عضویت در خبرنامه